Aihe: Merkkikitara vai kotimainen custom?
1
weider
26.06.2007 14:35:54
Ajattelin jossainvaiheessa hommata niinsanotun "kalliin" kitaran( hintaluokka 3000-4000€), lähinnä Les Paul tyyppisen kitaran. Olen pitkään katsellut noita Gibsonin LP customeita mutta nyt on alkanut kiinnostaa mm. Amfisoundin kitarat. Eli jos jollain on kokemuksia/mielipiteitä aiheesta niin hyvä!
Umas
26.06.2007 15:09:10

Ajattelin jossainvaiheessa hommata niinsanotun "kalliin" kitaran( hintaluokka 3000-4000€), lähinnä Les Paul tyyppisen kitaran. Olen pitkään katsellut noita Gibsonin LP customeita mutta nyt on alkanut kiinnostaa mm. Amfisoundin kitarat. Eli jos jollain on kokemuksia/mielipiteitä aiheesta niin hyvä!

Niinkuin tällä sivulla aikaisemmin todettu.
Tuossa customissa on tietysti se että sillä tavalla saat aivan omaan käteesi ja silmääsi sopivan kepin, samalla tuet suomen soitinrakentajia mikä on helkkarin hyvä! Mutta ongelmana tuossa verrattuna laatukitaraan on jälleenmyynti arvo. Omaa customia on vaikeampi saada eteenpäin, kuin esim. Gibbonia. Mutta eikai niitä jälleenmyytäviks tarkotettukaan.
Jos minulla olisi valittavana, teettäisin hienon customin juuri omien perversioiden mukaan. ...tää ny on tällasta köyhän pohdintaa.
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
Joees
26.06.2007 15:31:12
Niinkuin tällä sivulla aikaisemmin todettu.
Tuossa customissa on tietysti se että sillä tavalla saat aivan omaan käteesi ja silmääsi sopivan kepin, samalla tuet suomen soitinrakentajia mikä on helkkarin hyvä! Mutta ongelmana tuossa verrattuna laatukitaraan on jälleenmyynti arvo. Omaa customia on vaikeampi saada eteenpäin, kuin esim. Gibbonia. Mutta eikai niitä jälleenmyytäviks tarkotettukaan.
Jos minulla olisi valittavana, teettäisin hienon customin juuri omien perversioiden mukaan. ...tää ny on tällasta köyhän pohdintaa.

Mun mielestä jos kelataan itselle customin hommaamista, niin siinä ei kelata mitään jälleenmyyntiarvoa. Vaan sen vähän niinku pitäs olla sellanen frendi joka kulkee sit messissä aina. Mut kukin taplaa tavallaan...

Muutenkin, jos ollaan ostamassa kolmen tontun ritsaa niin en ekana miettisi sen myyntiä. Sillon pitäs tietää mitä haluaa ja tarvitsee. Ja jos jotain tarvitsee niin sillonhan ei kelata sen myymistä.

Tosin, toiset tykkää vaihdella ritsoja useammin :-)
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Tumppi38
26.06.2007 15:31:16

Itse olen kääntymässä Customien puoleen kun noita Ison G:n ja F:n tuoteita jo on ollut ja aina niistä jotain puuttuu. Eli nyt tulossa pari tuolta J.Salolta jota sitten ei tarvitse (toivottavasti) enää koskaan heivata. Eikä hintakaan ollut tuota 4000 €uroa....
"Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt" - "Eivät kaikki, joilla on kitara, ole kitaristeja"
Umas
26.06.2007 15:35:03

Tosin, toiset tykkää vaihdella ritsoja useammin :-)
Minä tykkään keräillä ritsoja =P
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
LaXu
26.06.2007 16:29:52
Kyllä minä ainakin kotimaisten rakentajien puoleen kääntyisin. Gibsonin Historic mallit maksavat sen verran maltaita Euroopassa, että kotimainen rakentaja vääntää esim. R9 mallia (Thomannilla 4899€) vastaavan kitaran useamman tonnin halvemmalla.

Mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, niin kuinka monta ostaa löytyy 4-5 tuhannen euron kitaralle? Ei varmasti kovin montaa. Ottaen huomioon, että uudet Gibsonit eivät ole millään tapaa harvinaisia, ne menevät käytettyjen markkinoilla about samaan hintaan kuin muutkin käytetyt normaalisti.

Jos kitaran malli ei ole vielä löyty lukkoon, niin käy kokeilemassa kotimaiset Flaxwoodit. Siinä säästää helposti jo tonnin tai pari kun kerta tuossa 2000€ hintaluokassa pyörivät ja käytettyinä niitä näkyy välillä varsin edullisesti. Omastani en löydä kyllä oikeastaan muuta moitittavaa, kuin että omaan makuuni sopisi kapeampi otelauta.
Hanok
26.06.2007 20:50:08
Flaxwood:
Omastani en löydä kyllä oikeastaan muuta moitittavaa, kuin että omaan makuuni sopisi kapeampi otelauta.

Makuasia tosiaan. Itse tykkään oman Flaxini kaulasta kuin hullu puurosta.

Jos kuitenkin olisin noinkin isolla budjetilla hommaamassa kitaraa, tähyilisin Ruokankaan suuntaan. Dukeista löytyy upeita kitaroita vähän LP-hengessä, vaikka ideaa onkin kehitelty eteenpäin. Custom-tilausta vaan vetämään.
Dr. Muff
26.06.2007 21:49:18
Kyllä minä ainakin kotimaisten rakentajien puoleen kääntyisin. Gibsonin Historic mallit maksavat sen verran maltaita Euroopassa, että kotimainen rakentaja vääntää esim. R9 mallia (Thomannilla 4899€) vastaavan kitaran useamman tonnin halvemmalla.

Mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, niin kuinka monta ostaa löytyy 4-5 tuhannen euron kitaralle? Ei varmasti kovin montaa. Ottaen huomioon, että uudet Gibsonit eivät ole millään tapaa harvinaisia, ne menevät käytettyjen markkinoilla about samaan hintaan kuin muutkin käytetyt normaalisti.

On noillekin ostajansa, samat hemmot harvemmin kitarakamat-palstan aktiiveja.

Jos on ostamassa ensisijaisesti käyttösoitinta niin sillon toi R9 kannattaa jättää ostamatta ja ostaa R7 tai R8. Eronahan on lähinnä R9:n loimukansi. Vanhemmissa R8eissa tosin myös loimua. Hinnat Suomessa varsin kilpailukykyiset Euroopan hintatasoon nähden. Paikalliseen tuli värisuora noita halvempia (VOS) Historiceja hintaan 2780;-. Ja suurinpiirtein samaan hintaan paja on noita myynyt. Noi on kuitenkin viimeisen päälle laatusoittimia. Soundi on just eikä melkein, kuin myös ulkomuoto. Se on tietenkin eri jos haluaa wizard kaulan ja floikan :D
koponen
26.06.2007 22:05:07
Teetä custom vain jos mikään markkinoilla oleva laatukitara ei täytä vaatimuksiasi.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
pnorman
27.06.2007 00:33:18
Itse olen siirtynyt melkein pelkästään kotimaisten rakentajien vehkeisiin, koska pienemmällä rahalla saa ainakin periaatteessa yhtä laadukkaan tai laadukkaamman kepin kuin jonkin merkkifirman custom shopista. Ja toki siinä on vähän kotiinpäin vetoakin samalla, ja miksei saisi olla.

Toinen luku on sitten valtamerkkien halvemmat tuotokset. Esimerkiksi olen aivan pihkassa Richie Kotzen telecasteriin, crafted in Japan. Nyt niitä pyörii jo kaksi nurkissa. Niihin pistetyillä rahoilla on vaikea löytää parempaa.

Kitarat yleensä ostan loppuiäksi, sen takia jälleenmyyntiarvo on toissijainen juttu. Ja kun joskus on jotain myynyt niin kylläpäs on kaivellut jälkikäteen - aina.
Valdemart
27.06.2007 00:44:25

Jos 3000-4000 on varaa laittaa kitaraan niin suosittelisin katsastamaan myös Versoulin Henryt. Aivan käsittämättömän upeita kitaroita. Ei pitäisi jälleenmyynninkään olla vaikeata, tosin markkinat taitavat löytyä aivan muualta kuin Suomesta. www.versoul.com voit tsekkailla, vaikka kuvia ei erilaisista Henreistä ole. Tuo kultalehtipinta on vaihtoehto, joka tuo jonkin verran hintaa tietääkseni.
Jos itse käyttäisin tuon verran rahaa kitaraan niin olisi se melko varmasti Henry omilla värivalinnoillani.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Stanley.Climbfall
27.06.2007 00:50:23

Kannattaa testata muutaman hyvässä kunnossa olevan LP Standardin eri kauloilla ja päättää sit et täyttyykö vaatimuksesi vai oisko vielä jotain mitä ois voinu olla paremmin :)
Hanok
27.06.2007 09:17:46
Jos 3000-4000 on varaa laittaa kitaraan niin suosittelisin katsastamaan myös Versoulin Henryt.

Oletteko testailleet noita? Sivuilta tutustuessa pisti silmään että Henryssä on body tehty suomalaisesta lepästä, aika epätavallinen ratkaisu LP-tyyliseen kitaraan. Miltähän tuo soundaa?

Vaikka ehdotinhan minä itsekin Ruokangasta, joka käyttää Dukeissa seetriä.
Numb
27.06.2007 09:19:52

Henryssä on body tehty suomalaisesta lepästä, aika epätavallinen ratkaisu LP-tyyliseen kitaraan. Miltähän tuo soundaa?

LP:n mallinen ei ole sama kuin LP:n tyylinen. Jos body on leppää, ei haussa varmastikaan ole mahonki-vaahterakantisen LP:n soundi, vaan jokin muu soundi.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Hanok
27.06.2007 09:37:37
LP:n mallinen ei ole sama kuin LP:n tyylinen. Jos body on leppää, ei haussa varmastikaan ole mahonki-vaahterakantisen LP:n soundi, vaan jokin muu soundi.

No tosiaan, onhan tuossa 25,5" skaalakin, joten siitäkin tulee eroa "LP-tyyliin" nähden. Mutta kertokaapa jos jollain on kokemuksia soundista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)