Aihe: Straton kaulan hionta?
1
Sukkis
24.06.2007 22:26:30
Tuossa omassa Reissue 62 stratossa on kaula hieman liian tuhdinpuoleinen ja oon miettiny, että olisiko vaikea toimenpide hioa kaulaa kotikonstein hieman eri profiiliin, tyyliin hiomapaperia puukalikan ympärillä?

Suuria muutoksia ei tarvitsisi tehdä. Onko kellään kokemuksia moisesta? Arveluttaa vähän kuinka symmetrisen hionnan tuolla keinolla voisi saada aikaan.
hapan
24.06.2007 22:31:06
Tuossa omassa Reissue 62 stratossa on kaula hieman liian tuhdinpuoleinen ja oon miettiny, että olisiko vaikea toimenpide hioa kaulaa kotikonstein hieman eri profiiliin, tyyliin hiomapaperia puukalikan ympärillä?

Suuria muutoksia ei tarvitsisi tehdä. Onko kellään kokemuksia moisesta? Arveluttaa vähän kuinka symmetrisen hionnan tuolla keinolla voisi saada aikaan.

Itellä on sama mielessä. Tilaamassani kaulassa on överipaksuprofiili, tietysti oma moka, joskaa ei paha, koska digautan "läskimpää" ja tietysti isommasta on helpompi sitten ohentaa, kuin laihaan laittaa lisää. Ei mulla varsinaista ratkaisua tai kokemusta sun ongelmaan ole, luulen, että joutuu sitä hiomapaperia alkaa käyttää sitten ihan olan takaa...
biibob
24.06.2007 22:38:06
No siis käytännössähän tuo on mahdollista. Mutta ota huomioon, että kyseinen operaatio ei tule hyväksi pelkällä hionnalla. Ensin lähtee lakkapinta
vasta sitten pääsee itse puun kimppuun. Sopivan tuloksen saavuttamisen jälkeen kaulan joutuu lakkaamaan uudestaan. En tiedä millä tavalla tämä lakkaus voi vaikuttaa otelautaan. Koska 62' mallissahan on leppä kaula, jossa ruusupuuotelauta. Jos haluat mahdollisesti ohentaa kaulan leveyttä, niin joudut myös mahdollisesti pureutumaan otelautaan sekä nauhoihin. Ja sitten kun kysyit, että miten hyvin onnistuu symmetrinen muoto. Tämä on täysin tekijästä kiinni. Asiansa osaavan käsissä tulee varmsati hyvää jälkeä, mutta jos on ensikertalainen, niin se kauniin symmetrisen muodon saavuttaminen ei välttämättä olekkaan aivan niin helppoa (tosin onnistuu kyllä, kun tekee pikku hiljaa).

Jos olet täysin ensikertalainen tällaisessa kitaranrakentelussa, ja epäilet taitojasi yhtään, niin kannattaa ehdottomasti miettiä, onko se 62' strato repliikan kaula juuri se oikea, jolla lähteä harjoittelemaan. Näitä kaulan hiomisia tekee varmasti myös soitinrakentajat, joten ensitöikseni tiedustelisin hieman hintoja heiltä, paljon kyseinen operaatio tulisi kustantamaan. Hintaa en nyt osaa lähteä arvailemaan, mutta kyllä varmasti +200e tulisi varata.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Miikathebest
24.06.2007 22:55:29 (muokattu 24.06.2007 23:19:24)

Käyttäisin ennemminkin viilaa tai raspia sekä sellaista "hiomakuutioa"(pinnoitettua vaahtomuovia). Muodon ei tarvitse olla välttämättä symmetrinen. Kannattaa lähteä hiljelleen hiomaan ja tarkkailla omalla kädellä tulosta. Ei pitäisi olla paha homma jos vaan malttaa hissukseen ajatuksella tehdä.

Itsehän jättäisin pinnan lopuksi lakkaamatta ja käsittelisin sen ennemmin öljyllä.

http://geocities.com/miikathebest/kitaraprojekti/2/Kuva011.jpg
tossa näkyy semmonen hiomakalu
Hei sinä!
makoskela
25.06.2007 00:03:33
Itsehän jättäisin pinnan lopuksi lakkaamatta ja käsittelisin sen ennemmin öljyllä.

Kyllä. Danish Oilia kehiin! Lopputulos on hyvä ja kestävä.
GAS ei ole sairaus - se vaan on...
tomukka
25.06.2007 00:51:28

Tältä foorumilta löytyy varmasti joku, joka haluaisi stratoonsa tuhdimman kaulan. Vaihtaria pystyyn...
Les Fender
25.06.2007 02:09:31
"hiomakuutioa"(pinnoitettua vaahtomuovia). Muodon ei tarvitse olla välttämättä symmetrinen.

Hiomakuutiot saa mielestäni jättää kauppaan. Muodon ei tarvitse olla symmetrinen, mutta tasaisesti sen pitää oheta. Hiomakuutiolla on vaarana tehdä ei toivottuja monttuja kaulaan. Kaulan muotoilu sinänsä on hienoa puuhaa, suoranaista taidetta. Mokat ovat peruuttamattomia, joten en kyllä harjoittelisi Reissue 62 straton kaulaan.
"Living is easy with eyes closed!"
arppah8
25.06.2007 04:45:39 (muokattu 25.06.2007 04:46:57)

Jännä juttu sinänsä ja hieman offtopicia, mutta omatekeleitä rakentaessani on joka kerta ollut kaulaprofiili aavistuksen pielessä aluksi. Kukaan soitinrakentaja ei varmasti allekirjoita tätä, mutta itse olen hionut kaulan kohdilleen lopulta ihan rungossa kiinni ja kielet paikoillaan ja vireessä. Parhaiten voi tuossa tunnustella, miten kaula oikeasti istuu käteen soittaessa. Profiilin ollessa omaa räpylää miellyttävä, kaula irti ja viimeistely (mun tapauksessa öljy) päälle.

Mie en tosiaan oikeasti osaa pelkää kaulaa tunnustellessani sanoa, miten se istuu käteen. Voi tuntua palikkana hyvältä, mutta annas kun kasaat kitaran ja laitat kielet paikoilleen niin johan muuttuu ääni kellossa. But that's just me.

Niin ja minusta hiomakuutio on hieno keksintö. Kunhan muistaa, että maltti on valttia.
We're such a clever bunch, generation irony
Kefiiri
25.06.2007 07:20:30
Kukaan soitinrakentaja ei varmasti allekirjoita tätä, mutta itse olen hionut kaulan kohdilleen lopulta ihan rungossa kiinni ja kielet paikoillaan ja vireessä.

"Suomalaisessa kitarakirjassa" itse Jussi Ala-Kuha (JAK) kehottaa tekemään juuri näin. Ylimääräisen puun poistoon hän neuvoo käyttämään viistoonteroitettua sikliä.

Itse en kyllä Affinity Squieria arvokkaamman soittimen kaulaa lähtisi omin päin modailemaan, vaan hommaisin tarvikekaulan. Alkuperäisen voisi sitten ruuvata takaisin jos tulisi tarvetta myydä soitin.

Toki omalleen voi tehdä kuten parhaaksi näkee.
Numb
25.06.2007 08:45:51

Itse en kyllä Affinity Squieria arvokkaamman soittimen kaulaa lähtisi omin päin modailemaan, vaan hommaisin tarvikekaulan. Alkuperäisen voisi sitten ruuvata takaisin jos tulisi tarvetta myydä soitin.

Komp.

Tarvikekauloja löytyy alkaen 60€. Itse kun rupeaa ensimmäistään modaamaan, niin se mahdollisuus on, että käteen jää epäkelpo, ja tarvikekaulan hankinta tulee joka tapauksessa eteen.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
weelie
25.06.2007 10:22:01
Jep. Fenderit on tehty pulttikaulaisiksi jotta kaulan voi tarvittaessa vaihtaa. Eli osta uusi kaula, laita vanha talteen siltä varalta että myyt kitaran.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Sukkis
25.06.2007 15:17:47
Joo, oon miettiny myös toisen kaulan hankkimista. Onkohan esim. Helsingissä mahdollisesti musaliikkeitä josta vois hommata kaulan suoran hyllystä ja jos on nii paljo maksaa? Netistä mitä selailin nii jossain paikoissa pelkkä kaula makso yli 400 € ,joka on kyl liikaa mun budjetille.

Kaulan pitäis olla myös vasurimalli vaikka voihan siihen varmaan ihan oikeakätisenki pistää. Itteää ei vaa hirveesti miellytä ajatus oikeakätisestä kaulasta vasuri skebassa.
biibob
25.06.2007 23:53:00
Joo, oon miettiny myös toisen kaulan hankkimista. Onkohan esim. Helsingissä mahdollisesti musaliikkeitä josta vois hommata kaulan suoran hyllystä ja jos on nii paljo maksaa? Netistä mitä selailin nii jossain paikoissa pelkkä kaula makso yli 400 € ,joka on kyl liikaa mun budjetille.

Kaulan pitäis olla myös vasurimalli vaikka voihan siihen varmaan ihan oikeakätisenki pistää. Itteää ei vaa hirveesti miellytä ajatus oikeakätisestä kaulasta vasuri skebassa.

Jos ehdottomasti haluat Fenderin kaulan, niin hintaa tulee paljon. En tiedä edes riittääkö tuo 400e, todennäköisesti ei, koska ainoat irtokaulat, mitä fender myy taitavat olla amerikassa valmistettuja american vintage series neckejä. Vasuri tulee myös ongelmaksi Fenderin kaulojen kohdalla. Eli vasurikauloja ei taideta valmistaa ns. "katalogi" - malleina. Kaulan joutuisi siis tilaamaan suoraan fenderin custom shopilta, ja henk. koht. kaulaprofiililla tilattu vasurikaula osataan kyllä varmasti hinnoitella Fenderin tehtaalla sen mukaan, että kahvitaukoihinkin on lasketta pari kupillista ylimääräistä kahvia. Eli Fender -logo = varmasti kallis tilaus, mutta tällaisen re-issue kepin tapauksessa se saattaa olla joillekkin se ainut "oikea" vaihtoehto.

Jos taas se Fenderin logo ei ole niin pakollinen, niin sitten kaulan voi tilata mm. warmothilta tai useilta muilta valmistajilta. Kuitenkin taas taitaisi kyseessä olla custom kaulaprofiili, joka saattaisi nostaa hintaa. Kannattaa soittaa tai lähettää emailia ja tiedustella mahdollisesta kaulan teettämisestä ja sen hinnoista. Epäilen kuitenkin, että sinun tilanteessa kaulan hiotuttaminen sopivaksi saattaisi olla halvin vaihtoehto ja etenkin paras. Paras siksi, että jos tuollainen ns. standard mallinen kaulaprofiili ei ole sinun käteesi sopiva, niin se tehtaalta tulevat kaula saattaa omata saman ongelman. Jos taas teetät jo valmiiseen kaulaasi hionnan, niin saat todennäköisesti helpommin juuri sellaisen kaualn, jonka haluat hieman kohtuullisemmalla hinnalla, kuin jos teetät kokonaisen kaulan täysin omalla profiililla.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)