Aihe: Kielisetti Drop-D vireeseen
1
Alphie
24.06.2007 20:50:14
En saanut oikein vastauksia Jelppikerhosta, joten kokeillaanpa täällä:

Mulle on tulossa floikallinen keppi, joten vireen vaihtaminen lennosta käy mahdottomaksi. Pitäisi siis saada kielisetti, joka toimisi Drop-D vireessä jämäkkänä (ala-E puotettu D:hen, muut kielet standardi E:ssä), mutta silti olisi kuitenkin helppo sooloilla. Kitaraksi tulee Jackson DK2S, jonka skaala on 25.5.

Itse olen löytänyt muutamia settejä, jotka saattaisi pelittää käyttötarkoituksessani:
http://www.thomann.de/fi/elixir_12077.htm
http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb2215_egitarrensaiten.htm

Miten olette itse ratkaisseet tuon ongelman? Oletteko ostaneet pelkästään paksun E-kielen muuten sopivaan settiin tms? Mitä ongelmia voi tulla vastaan tämmöstä systeemiä viritellessä?

Kiitoksia avusta jo etukäteen!
Schenker
24.06.2007 20:53:40
Moro.

Mulla ainakin 10-52'set toiminu ihan hyvin noissa vireissä. Ja floikallinen kitara on itselläkin. Siitä vaan kokeilemaan, itse käytän juurikin noita Ernie Ballin kieliä, tuota samaa settiä.
"Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde
hullu_ukko
24.06.2007 20:54:40
Mulla on nyt Drop-D vireenä floikkaskebassa ja kielisetti on melkoinen sekoitus. Punomattomat kielet ovat tavalliset 0.09-setin kielet, D- ja A-kieli ovat 0.10-setistä ja D-vireeseen viritetty ala-E on irtokieli, jossa paksuus on 0.58. Muuten hyvät, mutta tuon paksuimman kielen kanssa meni hieman överiksi. 0.54 tai 0.56 olisi ollut varmaan parempi vaihtoehto. Tottumiskysymys tuo kyllä pitkälti on.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Mun mielestä tolla Farerilla on ihan hyvää kamaa.''-Blake Steelwolf
mailbag
24.06.2007 21:45:05
sanoisin että tuo elixir on paras mutta itte ottaisin mediumin tuohon vireeseen, tuolla skaalalla
pepe__
24.06.2007 22:37:10
ihan hyviä nuo setit drop-d:hen on, Skull Stringsilläkin on eräs juuri drop-d:hen suunniteltu setti olemassa..
Ei pysty, on niin hapokasta että ei pysty.
Alphie
24.06.2007 22:49:41 (muokattu 24.06.2007 23:06:29)
sanoisin että tuo elixir on paras mutta itte ottaisin mediumin tuohon vireeseen, tuolla skaalalla

Eli kummin päin se nyt meni. Eli jos on pitempi skaala ja yhtä paksut kielet kuin lyhyempi skaalaisessa niin kielet on löysemmät? Itellä oli Lespassa 11-setti ja se oli siinä hieman jämäkän puoleinen, ei kyllä paljoa.

E: Menisikö kaula kieroksi, jos ostaisi Regular slinkyjä ja vaihtais niihen sen paksuimman kielen 46 sijaan 52 niinku skull stringsillä tämä on hoidettu? Silloinhan se yksi kieli ei olisi lörpömpi kuin muut. Tosiaan ajattelin soittaa Drop-D:ssä ihan jatkuvasti, joten normi E-virettä ei tarvitse edes ajatella.
päänahka
25.06.2007 08:29:22
Eli kummin päin se nyt meni. Eli jos on pitempi skaala ja yhtä paksut kielet kuin lyhyempi skaalaisessa niin kielet on löysemmät? Itellä oli Lespassa 11-setti ja se oli siinä hieman jämäkän puoleinen, ei kyllä paljoa.

Pitkään skaalaan ohuemmat kielet.

E: Menisikö kaula kieroksi, jos ostaisi Regular slinkyjä ja vaihtais niihen sen paksuimman kielen 46 sijaan 52 niinku skull stringsillä tämä on hoidettu? Silloinhan se yksi kieli ei olisi lörpömpi kuin muut. Tosiaan ajattelin soittaa Drop-D:ssä ihan jatkuvasti, joten normi E-virettä ei tarvitse edes ajatella.

Voit tehdä noin. Itse harrastan irtokieliä.
Up and down, that's how energy stays alive.
McNulty
25.06.2007 13:06:51
Elixirit on sitten aika perkeleen paljon jäykemmät kuin peruskielet. Ne saa virittää melkein sävelaskeleen alemmas kuin muilla merkeillä jotta jännitys on sama.

En tiedä johtuisiko se osaltaan siitä punottujen kielten ydinlangasta, joka on hexa-muotoinen. Ei siis (hai) perinteinen roundcore.

Itselläni kun on käytössä enää vain ja ainoastaan hexacorella varustettuja kieliä (DR Hi-Voltage ja Hi-Beam) sekä Elixir Nanoweb. Soundi on kirkkaampi, erottelevampi ja jollain tavalla rikkaampi. Tuntuu että esim. pincheissä on tuplasti enempi potkua ja eloa. Minä en enää roundcoreen palaa... ovat jo Gibsonillakin alkaneet tekemään "vanhoja hyviä hexacoreja".
clenching the fists of dissent
nahkalipsi
25.06.2007 13:08:46
Suosittelen DR:n 10-52 -settiä.
Monien, ja monien kokeilujen jälkeen oon tullut tohon tulokseen.
Mutta kielien paksuus on sitten aina "oma juttu", joku tykkää jostai joku jostai muusta.
Roses are red, violets are blue. All by base are belong to you
Moimies
25.06.2007 13:38:54
GHS:n 10-52 setti itselläni toimii vallan mainiosti tuolla samalla skaalalla.
Archt!!! Etsitään treenikämppää Mikkelistä!
oiva tumpeloinen
25.06.2007 14:16:35
Niin tyhmältä kuin se tuntuu kaikille toitottaa samaa, niin ei tällaiseen kysymykseen pysty kukaan vastaamaan. Kielien paksuus on täysin subjektiivinen asia. Samoin valintah*lvettiin vaikuttaa se, että samoilla specseillä varustetut kitarat saattaa olla täysin erilaiset kielien jäykkyydessä (jos niihin siis ladataan yhtä paksut kielet samaan vireeseen).

Mun nähdäkseni ei auta paljon muu, kuin virittää uuteen kitaraan joku setti kiinni ja vaihtaa sitten sopivampaan, jos ei osu kohdalleen kerrasta. Jos sulla ennestään on ollut .11-setti lyhyempiskaalaisessa kitarassa (oliko siinä muuten samanlainen vire), niin lähtisin kokeilemaan tällä kertaa samaa settiä tai pykälän ohkaisempaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)