Aihe: Hammond A-100 mykistyi kesken soiton. Opastusta kaivataan
1 2
jamboman
21.06.2007 21:18:07
Hyvät Hammond Gurut,

Minulla on ongelma, nimittäin kesken treenien Hammondista katosi ääni. Tarkistin sulakkeet ja kaikki olivat ok. Generaattori toimii normaalisti ja kaikki muukin näyttää olevan ok mutta laite on mykkä. Lesliekaapeli, kaapelin kiinnitys ja itse lepa ovat ok.

Koska ääni katosi kuin veitsellä leikaten epäilen liitosongelmaa tai vastaavaa, kaikki kuitenkin näyttää päällisin puolin toimivan. Kysyisinkin teiltä tekniikan osaajilta helppotajuisia ohjeita kuinka mitata yleismittarilla että minne asti signaali generaattorista tulee, onko ongelma ennen vai jälkeen vahvistimen jne? Jos vielä viitsitte vastata mahd. kansantajuisesti, en ole tekniikkaorientoitunut enkä juuri ymmärrä sähkön päälle.

Urku sijaitsee Turussa, joten jos tiedätte jonkun joka viitsisi/ehtisi (rahallista korvausta vastaan tietenkin) lähteä vähän vilkaisemaan urkua niin olisin kiitollinen yhteystiedoista.

Kiitos tiedoista jo etukäteen!
Corvus
22.06.2007 09:19:07
Yksinkertainen ohje: jos piuhat on kiinni, viirta päällä, eikä mitään kuulu, niin ota yhteyttä osaavaan korjaajaan.

Vanhan putkivehkeen omatoimisessa korjaamisessa on kaikenlaisia riskejä sekä itse laitteelle, että korjaajalle. Yleismittarilla signaalin kulun seuraaminen edellyttäisi laitteen pitämistä päällä mittauksen aikana, jolloin laitteesta löytyy yli 300V jännitteitä monista paikoista. Huonolla säkällä laitetta rikkoo lisää ja pahimmassa tapauksessa menee henki.

Putkivehkeiden tuntijoita on valitettavasti yhä vaikeampaa löytää, koska 70-luvun jälkeen ei putkielektroniikkaa ole kouluissa juurikaan opetettu.

Tampereella on ollut putkivehkeisiin erikoistunut Wahvarikellari, mutta nettisivut ovat olleet viime aikoina poissa käytöstä. Helsingissä ainakin Uraltone tekee putkivahvarien korjausta. Erityisesti Hammondin tuntevia pajoja en osaa valitettavasti suositella.

Kun osaava korjaaja on löytynyt, niin netistä löytyy kyllä tarvittava tieto:
http://theatreorgans.com/hammond/faq/a-100/a-100.html
Hianomies
22.06.2007 11:30:30
Tällä palstallahan ainakin nimim. Maza vaikuttaa tietävän varsin paljon, missäs Maza nyt luuraa...? :)

Hesassa myös kaveri nimeltä Kai Lammervo on Hammondien tuntija, Nyt ei ole kyllä yhteystietoja antaa, ehkä joku muu täällä tietää tai varmaan numerotiedustelustakin voi kysellä.
tonecab
22.06.2007 11:38:19
...Hammondista katosi ääni. Tarkistin sulakkeet ja kaikki olivat ok.

Häh? Eihän siinä oo sulakkeita... Ainakaan normaalisti!

kuinka mitata yleismittarilla että minne asti signaali generaattorista tulee, onko ongelma ennen vai jälkeen vahvistimen jne?

Preampin G-G napoihin voi laittaa kaiuttimen tai y.mittarin(ac-asennossa). Jos kaiuttimesta tulee ääntä, tai mittari näyttää ac-jännitettä niin ainakin preamppi toimii. Etä-neuvoja on paha antaa, mahdollisuuksia on paljon!

Tasuriputken (6x4) pimahdus on myöskin mahdollinen. Tai jos lesli-signaali on otettu A-100 päätevahvistimesta, myös sen pitäis toimia että jotain kuuluis...
Tubeman
23.06.2007 09:28:50 (muokattu 23.06.2007 09:30:48)
Hyvät Hammond Gurut,

Minulla on ongelma, nimittäin kesken treenien Hammondista katosi ääni. Tarkistin sulakkeet ja kaikki olivat ok. Generaattori toimii normaalisti ja kaikki muukin näyttää olevan ok mutta laite on mykkä. Lesliekaapeli, kaapelin kiinnitys ja itse lepa ovat ok.

Koska ääni katosi kuin veitsellä leikaten epäilen liitosongelmaa tai vastaavaa, kaikki kuitenkin näyttää päällisin puolin toimivan. Kysyisinkin teiltä tekniikan osaajilta helppotajuisia ohjeita kuinka mitata yleismittarilla että minne asti signaali generaattorista tulee, onko ongelma ennen vai jälkeen vahvistimen jne? Jos vielä viitsitte vastata mahd. kansantajuisesti, en ole tekniikkaorientoitunut enkä juuri ymmärrä sähkön päälle.

Urku sijaitsee Turussa, joten jos tiedätte jonkun joka viitsisi/ehtisi (rahallista korvausta vastaan tietenkin) lähteä vähän vilkaisemaan urkua niin olisin kiitollinen yhteystiedoista.

Kiitos tiedoista jo etukäteen!

ennenkuin alkaa kadonnutta signaalia etsimään,olisi ehkä helpompaa tsekata esim hehkuuko putket,jos hehkuu,löytyykö tasasuuntaajan jälkeen mitään elämää,eli onko anodijännite kotona? tuossa yhdessä vastauksessa olevassa linkissä on skema tuohon malliin,siitä on korvaamaton apu vianhakuun.

virtalähteen kytkennän perustella yhden vastuksen (R91 /900 ohm) katkeaminen pimentää koko laitteen.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
maza
23.06.2007 11:16:10

Moikka, hauskaa jussia!

Jos tosiaan ääni tyystin katosi, lähtisin etsimään vikaa AO-28-etusesta ja siinä juurikin tuosta tasuriputkesta. Hehkuuko kaikki putket? Jos ei, vika on sitten siinä.
Ah, ja A-100. Otatko signaalin Lepalle suoraan tuosta etusen G-G-lähdöistä vai kierrätätkö päättärin kautta?

Onkos urussasi muuten Main-Echo-Ensemble-kytkintä? Jos, niin siinä oleva kontaktihäikkä varmasti kanssa mykistää härvelin.

Oletan että olet voinut testata Leslien toisen urun kanssa ja olet siis oikeasti satavarma että se toimii?

Turussa asustaa ainakin nimimerkki Valotus joka tietää Hammondeista paljon. Kyselepä siltä josko ehtisi muilta kiireiltään auttamaan tuossa.

Ps. Olin eilen kännissä.
jamboman
23.06.2007 15:14:49
Hauskaa jussia vaan kaikille.

Kokeilin y-mittarilla preampin g-g navoista ja siellä ei tosiaan ole mitään eloa. Kaikki putket kyllä näyttävät (näin maalikon silmin) hehkuvan normaalisti, myös se 6x4.

Signaali lepaan tulee juurikin etusen g-g lähdöistä koska mun vehkeestä on pääte+kajarit poistettu roudauksen helpottamiseksi.

Vieläkin on vaan sellainen mutu fiilis että kontaktihäriöstä tässä ois kyse. Painelin randomina nappeja ja koskettimia ja juuri hiplatessani volume control nappia(normal, soft) ja koskettimia niin silmänräpäyksen ajan urun ääni kuului lepasta hyvin, hyvin hiljaisena. Sitten taas ei mitään.

Olen tosiaan ymmälläni, eikä tilannetta paranna se että en ymmärrä sähkön päälle ylipäätään mitään. Ja vaikka mulla on alkuperäinen service manual niin aika hepreaa se mulle on.

Neuvoja otetaan edelleen kiitollisina vastaan!
jamboman
23.06.2007 15:16:21
Moikka, hauskaa jussia!

Jos tosiaan ääni tyystin katosi, lähtisin etsimään vikaa AO-28-etusesta ja siinä juurikin tuosta tasuriputkesta. Hehkuuko kaikki putket? Jos ei, vika on sitten siinä.
Ah, ja A-100. Otatko signaalin Lepalle suoraan tuosta etusen G-G-lähdöistä vai kierrätätkö päättärin kautta?

Onkos urussasi muuten Main-Echo-Ensemble-kytkintä? Jos, niin siinä oleva kontaktihäikkä varmasti kanssa mykistää härvelin.

Oletan että olet voinut testata Leslien toisen urun kanssa ja olet siis oikeasti satavarma että se toimii?

Turussa asustaa ainakin nimimerkki Valotus joka tietää Hammondeista paljon. Kyselepä siltä josko ehtisi muilta kiireiltään auttamaan tuossa.

Ps. Olin eilen kännissä.

Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä on Main-Echo-Ensemble-kytkin ja missä se sijaitsee?
maza
23.06.2007 15:51:07 (muokattu 23.06.2007 16:02:48)

M-E-E-kytkimiä - samanlaisia halfmooneja kuin lepan nopeuskytkin - näkee juurikin A-100:ssa. Kyseisestä hantaakista valitaan, onko käytössä urun sisäiset kajarit (main), pelkkä lepa (echo) vai molemmat (ensemble).

Äskeisen kuvauksen perusteella vika on siis mitä ilmeisimmin volume normal / soft -kytkimessä. Putsaapa vaikka se.

Lisäys: Eli siis ränklää vaikka ko. hanikkaa hetken aikaa, josko sillä lähtisi paskat kiitämään?
valotus
23.06.2007 21:05:44

Ps. Olin eilen kännissä.

Minä en... :(

Missäpäin Turkua masiina sijaitsee? Olen vielä ensi viikon maisemissa joten jos urku ei ole siihen mennessä herännyt niin voisin yrittää ehtiä vilkaisemaan sitä.
valotus
23.06.2007 21:16:56

Häh? Eihän siinä oo sulakkeita... Ainakaan normaalisti!

Lisenssiuruista löytyy yleensä pääsulake sellaisessa kaapelipesässä, ainakin brittiuruissa olen niitä nähnyt. Jos urkua on vähänkään jälkikäteen tuunattu, niin hyvin todennäköisesti preampin muuntajaankin on sulake lisätty.

Sitten on myös lepan sulake, joka viimeksi urun hävinnyttä ääntä ihmetellessä vei allekirjoittanutta 6-0. Oli nimittäin kyseisessä jenkkilepassa sulake kytketty niin että moottoreille menikin virta sen ohi. Siinä ihmettelin tovin kun lepa pyörii mutta putket eivät hehku...
jamboman
23.06.2007 22:50:45
Minä en... :(

Missäpäin Turkua masiina sijaitsee? Olen vielä ensi viikon maisemissa joten jos urku ei ole siihen mennessä herännyt niin voisin yrittää ehtiä vilkaisemaan sitä.

Urku on piispanristillä, juuri ja juuri Kaarinan puolella. Olisin erittäin kiitollinen jos suostut vilkaisemaan sitä. Pistän pikaviestiä.
tonecab
24.06.2007 13:57:39
Vieläkin on vaan sellainen mutu fiilis että kontaktihäriöstä tässä ois kyse. Painelin randomina nappeja ja koskettimia ja juuri hiplatessani volume control nappia(normal, soft) ja koskettimia niin silmänräpäyksen ajan urun ääni kuului lepasta hyvin, hyvin hiljaisena.

Yx mahdollisuus on myös se "tone control" potikka preampissa! Signaali kulkee ketjun loppupäässä sen läpi, joten sitä kantsii kans pyöritellä...
jamboman
24.06.2007 21:04:44
Vika on nyt korjattu. Suurkiitos Mazalle avusta, hän ystävällisesti vaivautui paikalle ja korjasi urun. Kiitos myös Tubemanille; arvasit oikein, vika oli juurikin se R91/900Ohm vastus joka oli kyrvähtänyt.

Ja soitto soi...
maza
25.06.2007 00:22:56

Täytyy koko kansallekin nyt kertoa vielä se, että Davenport oli laittanut ko. vastuksen tilalle 1k / 2W vastuksen. Koska verkkojännitteen pienetkin vaihtelut vaikuttavat anodijännitteeseen aika reilusti, vaikutti ko. vastuksen yli n. 45V jännite joka taas aikaansai ~1,8W tehohäviön... Poks. Aika heikkoa toimintaa mielestäni, kyllä vähän enemmän marginaalia pitäisi olla!

Laitoin tilalle 5-wattisen, kestänee paremmin.
Tubeman
25.06.2007 07:37:34 (muokattu 25.06.2007 07:46:42)
Vika on nyt korjattu. Suurkiitos Mazalle avusta, hän ystävällisesti vaivautui paikalle ja korjasi urun. Kiitos myös Tubemanille; arvasit oikein, vika oli juurikin se R91/900Ohm vastus joka oli kyrvähtänyt.

Ja soitto soi...

Eipä kestä! :) Tosiaan aika outo mitoitus vetäisty vastukselle,liekö tuotantolinjalla
tehty moka vai peräti huollettu aiemmin ja söhlätty siinä sitten?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
maza
25.06.2007 09:25:49

Eipä kestä! :) Tosiaan aika outo mitoitus vetäisty vastukselle,liekö tuotantolinjalla
tehty moka vai peräti huollettu aiemmin ja söhlätty siinä sitten?

Tuo urku oli siis rebuildattu Ruotsissa Davenportin toimesta. Skemojen mukaan tuossa pitäisi olla 900 ohmin vastus, mutta olikin kiloinen, mikä olikin sinällään ihan hyvä juttu, koska jännitteet olivat vähän yläkanttiin (verkkomuuntajan ensiöllä 120V 117V sijasta ja toisiolla n. 350V, kun pitäisi olla 340V) . Ainoa vaan että tuossa kävi tosiaan niin että tehohäviö vastuksessa meni jo todella lähelle kahta wattia, ja pidemmän päälle ei sitten vastus vaan enää kestänyt.
Tubeman
25.06.2007 10:23:23
Tuo urku oli siis rebuildattu Ruotsissa Davenportin toimesta. Skemojen mukaan tuossa pitäisi olla 900 ohmin vastus, mutta olikin kiloinen, mikä olikin sinällään ihan hyvä juttu, koska jännitteet olivat vähän yläkanttiin (verkkomuuntajan ensiöllä 120V 117V sijasta ja toisiolla n. 350V, kun pitäisi olla 340V) . Ainoa vaan että tuossa kävi tosiaan niin että tehohäviö vastuksessa meni jo todella lähelle kahta wattia, ja pidemmän päälle ei sitten vastus vaan enää kestänyt.

Jeps,katselin sitä skemaa uudelleen tänään ja mietin sen vastuksen arvoa koska
skemassa oli amerikan version muuntaja,en hoksannut aiemmassa viestissäni kysyä mitä se toisiolla mittari näytti ja mitä tasurin jälkeen oli mittarissa vaan nyt tuo selvisi.Tuossa siis on alkuperäinen muuntaja käytössä,siihen on vaan ympätty
välimuuntaja 230/117 AC väliin?

Nyt luulisi kestävän kun on 5W vastus,se haihduttaa häviötehon lämmöt paremmin jo suuremman pinta-alansa avulla. :)
maza
25.06.2007 22:51:33

Hoh. Pakko vielä vähän jauhaa tästä.

Kattelin just intter Netistä että alunperin tuo R91 on speksattu 10-wattiseksi.
Morjens Davenportille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)