Aihe: Ohjelmistolisenssin jälleenmyynti
1 2
sormunen
19.01.2004 11:38:39
Tarkoititko tällä aktivointia? Yritysten käyttämissä versioissahan ei ole tuota aktivointia.

Ahaa, no tää oli uutta.Mun tietoni XP:stä perustuvat siihen, mitä olen lukenut ja esimerkiksi Tietokone -lehden testissä XP:stä yrityskäytössä sanotaan, että järjestelmä on rekisteröitävä 30 päivän sisällä, muuten se lakkaa toimimasta. Ynnä Järvinen selitti, kuinka XP valvoo kokoonpanoa ja jos se muuttuu "liikaa", on edessä uudelleenaktivointi ja esimerkiksi tämä oli estänyt tehokkaan testauksen.

Vielä tän vuoden alussa samainen Järvinen kolumnoi samoista asioista.

Mutta en oikeastaan tarkoittanut pelkästään tätäkään vaan sitä käytäntöä, jossa yritys tekisi sopimuksen talon (Microsoftin) kanssa ja päivitykset hoidettaisiin automaattisesti. Eli siis halusi tai ei, päivitys maksaisi ja silloinhan se olisi ehkä järkevää hoitaa.

Järvinen kysyi hyvinkin aiheellisesti: entäpä jos joku haluaa vuonna 2023 avata dokumentin, mikä on tehty sovelluksella, mikä toimii XP:ssä. Mitenkäs aktivoinnin kanssa? Järvinen kehotti tsoukkina hamstraamaan W2000- ja WME-järjestelmiä niin kauan kuin niitä myydään.

Eli siis tämmösistä syntyy se renkiys, joka ei pitkällä tähtäimellä toimi. Arvaan, että esimerkiksi tämmösten syiden takia yritykset eivät ole kuulema siirtyneet XP:hen ja Microsoft joutuu pakosta muuttamaan politiikkaansa. Ja on jo varmaan joutunutkin.

Mutta tää on vähän offtopicia, joten...
superfly
19.01.2004 16:48:44
Ahaa, no tää oli uutta.Mun tietoni XP:stä perustuvat siihen, mitä olen lukenut ja esimerkiksi Tietokone -lehden testissä XP:stä yrityskäytössä sanotaan, että järjestelmä on rekisteröitävä 30 päivän sisällä, muuten se lakkaa toimimasta. Ynnä Järvinen selitti, kuinka XP valvoo kokoonpanoa ja jos se muuttuu "liikaa", on edessä uudelleenaktivointi ja esimerkiksi tämä oli estänyt tehokkaan testauksen.

Vielä tän vuoden alussa samainen Järvinen kolumnoi samoista asioista.

Mutta en oikeastaan tarkoittanut pelkästään tätäkään vaan sitä käytäntöä, jossa yritys tekisi sopimuksen talon (Microsoftin) kanssa ja päivitykset hoidettaisiin automaattisesti. Eli siis halusi tai ei, päivitys maksaisi ja silloinhan se olisi ehkä järkevää hoitaa.

Järvinen kysyi hyvinkin aiheellisesti: entäpä jos joku haluaa vuonna 2023 avata dokumentin, mikä on tehty sovelluksella, mikä toimii XP:ssä. Mitenkäs aktivoinnin kanssa? Järvinen kehotti tsoukkina hamstraamaan W2000- ja WME-järjestelmiä niin kauan kuin niitä myydään.

Eli siis tämmösistä syntyy se renkiys, joka ei pitkällä tähtäimellä toimi. Arvaan, että esimerkiksi tämmösten syiden takia yritykset eivät ole kuulema siirtyneet XP:hen ja Microsoft joutuu pakosta muuttamaan politiikkaansa. Ja on jo varmaan joutunutkin.

Mutta tää on vähän offtopicia, joten...

Off-topiccia lisää... Meidän firmassa on satoja XP-koneita, eikä niitä aktivoida tarvitse. Eri asia on sitten sen "Home Editionin" kanssa. Oli Järvisellä ihan hyviäkin pointteja tuossa, ehkä vähän meni överiksi tuo pirujen seinille maalailu :) Toisaalta, jos se minusta olisi kiinni, niin meidän firmassa ei Microsoftin tuotteita käytettäisi lainkaan. Mutta jos täytyy valita XP tai 2000:nen, niin ei tuota juuri tarvitse miettiä. Oma työntekoni on todella paljon helpompaa Xp-ympäristössä.
Harppu on alaston piano
sormunen
19.01.2004 17:41:44
Off-topiccia lisää... Meidän firmassa on satoja XP-koneita, eikä niitä aktivoida tarvitse.

Lähde: http://support.microsoft.com

Windows XP käyttää ohjelmallista tuoteaktivointia, mikä tarkoittaa sitä, että sinun on aktivoitava Windows XP, jotta voit käyttää sitä.
-------------
Aktivointi on suoritettava 30 päivän kuluessa Windows XP:n ensimmäisestä käynnistyksestä.
-------------
Tuoteaktivointi ei tarkoita tuotteen rekisteröintiä, sillä aktivointi on pakollinen mutta rekisteröinti vapaaehtoista.
-------------
HUOMAUTUS: Joidenkin OEM-valmistajien ja Windows XP:n volyymikäyttöoikeussopimusten alaiset Windows XP -asennukset on esiaktivoitu, eikä niitä tarvitse aktivoida erikseen.

Että näin. Kyllä ne teidänkin firman XP:t on pitänyt aktivoida, vaikkei se näkyvästi olekaan ehkä tapahtunut. Tälleenhän käyttäjä sidotaan niin, ettei se edes itse sitä huomaakaan.

Muutosta oli tullut näköjään julkaisuajankohdasta sen verran, että latauskertoja samaan koneeseen ei enää rajoiteta. Mutta jos koneen kokoonpano muuttuu, tulkitseeko XP masiinan uudeksi?

Mitä tulee työkaluihin ja toimivuuteen, niin yleensä ongelmiin auttaa työkalujen huolto. Oon joskus nähnyt, kun oon joutunut tekeen jotain jossain uusmediafirmassa tai koulussa, niin hirveässä siivossa olevia masiinoita, ettei ole ihmekään, etteivät ne toimi.

Kyllä mun mielestäni huoli ohjelmien toimivuudesta (ja dokumenttien käytettävyydestä) pitemmällä kuin seitsemän vuoden tähtäimellä on aika oikeutettua. Onhan nyt jo surullisia kokemuksia isosta määrästä inhimillisiä ponnistuksia, joiden tiedetään olevan arvokkaita, mutta joiden tulkintaan ei ole välineitä.
superfly
19.01.2004 18:16:42
HUOMAUTUS: Joidenkin OEM-valmistajien ja Windows XP:n volyymikäyttöoikeussopimusten alaiset Windows XP -asennukset on esiaktivoitu, eikä niitä tarvitse aktivoida erikseen.

Niin se pointti oli, että meidän ei ole tarvinnut vaivata päätämme asialla, koska ne ovat juuri noita OEM-versioita.
Harppu on alaston piano
sormunen
19.01.2004 18:49:18
Niin se pointti oli, että meidän ei ole tarvinnut vaivata päätämme asialla, koska ne ovat juuri noita OEM-versioita.

No mutta miksi ihmeessä sä sitten väitit, ettei yritysten käyttämiä versioita tartte aktivoida? Taas aivan turhaa jorinaa ja mäkin jo meinasin harhautua väärään tietoon.

No se hyvä puoli tässä on, että tää oli taas kerran opettava tarina siitä, kuinka luotettavaa netin keskustelupalstojen informaatio on. Että se siis toimii, jos lukija vaivautuu itse vielä tarkistamaan asiat. Lähdekritiikkiä!
sormunen
19.01.2004 23:35:15
Mitä turhaa jorinaa? Mun ei tarvitse aktivoida mitään koska se on jo tehty. Ei mua kiinnosta onko se aktivoitu vai ei, kunhan mun ei tarvitse tehdä sitä.

Hyvänen aika, sä väitit näin: Yritysten käyttämissä versioissahan ei ole tuota aktivointia. Täähän paljastui roskapuheeksi. Tiesitkö siis jo kirjoitaessasi, mistä puhuit ja jos tiesit, miksi levitit disinformaatiota?

Jos taas et tiedä mitä tuoteaktivointi on, ota selvää, koska se on erittäin oleellinen tapa keinotekoisesti uusintaa markkinoita.

Jos taas asia ei sua kiinnosta, olisit ollut vaiti tai ainakin sanonut jo alunperin Ei mua kiinnosta.

Ja kyllä, tää on turhaa jorinaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)