Aihe: Mitta satulasta tallaan?
1
Jussi M
19.01.2004 08:46:18
Moi

Kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta mistä mitataan Les-Paul:n mensuurin mitta?
Piirustuksissa annettu 628, jotain. Satulasta tallaan, mutta kun talla on vinossa niin otetaanko mitta keskelle vai minkä kielen kohdalta mitataan?
Piirustuksessa asia on esitetty hieman tulkinnanvaraisesti joten ajattelin kysäistä.

Jussi
poppamies
19.01.2004 12:53:41 (muokattu 19.01.2004 12:58:28)

Piirustuksissa annettu 628, jotain. Satulasta tallaan...

No joo se on 24 3/4" joka muunnettuna on nuo 628,65 mm
Se on se teoreettinen asteikko pituus ja lyhyemmäksi se ei voi tulla missään tapauksessa. Se on paras laskea ohuen E kielen mukaan kun tallapala on kokonaan edessä. Silloin jää mahdollisimman paljon säätövaraa kompensointia varten. Eli siis tallan alareunan mukaan.
Jos sulla on valmis otelauta voit vielä varmistaa asiaa mittaamalla otelauta yläsatulasta 12 nauhaan ja kertoa se mitta kahdella niin selviää tallan paikka.
12 nauha on aina täsmälleen asteikon puolessa välissä.
"G-strings are for strippers"
erkko
19.01.2004 16:19:08
Mä oon porannut 24,75" tuumasen skaalasen kitaran tallanreiät niin, että ala-E:n päässä satulasta reiän keskelle on 635mm ja ylä-E:n päässä 631mm. Näillä mitoilla ainakin 010 kielillä tallapalat saa hyvin säädettyä kohdalleen ja säätövaraa jää vielä vähintään kolme milliä kumpaankin suuntaan.
Puavali
19.01.2004 17:23:39
Mä oon porannut 24,75" tuumasen skaalasen kitaran tallanreiät niin, että ala-E:n päässä satulasta reiän keskelle on 635mm ja ylä-E:n päässä 631mm. Näillä mitoilla ainakin 010 kielillä tallapalat saa hyvin säädettyä kohdalleen ja säätövaraa jää vielä vähintään kolme milliä kumpaankin suuntaan.

Tämä on asiaa! Ohuelle e-kielelle mitaksi skaalan mitta + pari milliä, ja paksulle e-kielelle skaala + seitsemän milliä. Säätövaraa saa olla puoleen jos toiseenkin hieman.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)