Aihe: Litteät näytöt..
1 2 3
Volante
18.06.2007 09:05:56
Paljonko vasteaika on putkinäytöissä?

Öh, siis vasteajallahan kuvataan TFT/LCD-näytöissä sitä aikaa, joka pikselillä kestää muuttua tummasta kirkkaaksi ja takaisin. Ei siis koske putkinäyttöjä... Voitaisiin ajatella että mitä lyhyempi vasteaika, sitä sulavampi kuva, mutta näyttöä ei kannata ostaa vain sen perusteella että sitä satutaan mainostamaan vaikka jonain 2ms pelinäyttönä. Itselläni on tosin tuollainen 19", ja mainiosti se on asiansa ajanut ja kuvakin on loistava.

Myöskin on aikalailla ihan turhaa sanoa, että kaikki merkin X näytöt on ihan huonoja kun kuva on suttuinen tms, sillä tietty mallikohtaisiakin eroja löytyy. Halpiskin voi nykyisin olla yllättävän hyvää, esimerkiksi http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=14818 on pikaisen kokeilun jälkeen oikein kelpo laitos. Missään nopeatempoisissa peleissä en ole tosin päässyt koestamaan moista, siitä en osaa sanoa.
rockitsb
18.06.2007 11:10:58
Tuosta vasteajasta vielä sen verran, että mitä olen isojen poikien juttuja lukenut niin eri valmistajat ilmoittaa noita lukuja ihan eri tavalla; ne on mitattu esim. eri tavalla yms. Eli kannattaa luottaa vain omaan silmään noissa.
"sääh. ponuam, pärinää, tissejä ja räjähdyksiä. ..ttänäm.." Bella Italia #5
HK
19.06.2007 01:50:22
Kyllähän tuo "vasteaika" koskee putkinäyttöjäkin, sitä kutsutaan vaan virkistystaajuudeksi. Putkinäytöissähän * koko ruutu piirretään kertapyyhkäisyllä, eli koko kuva piirretään uudelleen vaikkapa 85 kertaa sekunnissa jos virkistystaajuus on 85Hz. LCD-näytöissä taas pystytään ohjaamaan yksittäisiä pikseleitä, jolloin rajoitus on juuri edellämainittu yksittäisen pikselin syttymis/sammumisaika.

* tietokonenäytöissä. Perinteisessä televisiossa piirrettiin parilliset ja parittomat rivit eri pyyhkäisyllä uskottavan liikkuvan kuvaefektin aikaansaamiseksi johtuen teknisistä rajoitteista.
Peltikorva puupäässä.
Volante
19.06.2007 08:47:48
Kyllähän tuo "vasteaika" koskee putkinäyttöjäkin, sitä kutsutaan vaan virkistystaajuudeksi.

No siis niijjust, mutta vasteaika ja virkistystaajuus ei ole varmaan mitenkään fiksusti suoraan verrattavissa, eikä vasteaikaan liittyvät ongelmat - kuten just kuvan mössöytyminen - koske kuvaputkia...
Jackson Dinky
23.06.2007 15:39:29
Joo, ei todellakaan kannattaa suoraan luottaa noihin vasteaika lukuihin. Yleensä mitä kalliimpi näyttö niin sitä todenmukaisempi se lukema on. Halpa on kuitenkin aina halpaa, mutta parhaiten asioista selviää tosin niin, että tarkastaa itse omin silmin sen asian. Ei liikaa kannata noihin pelkkiin myyntitietoihin luottaa. Myös erilaisia vertailuja ym. kannattaa käyttää hyväkseen niin pääsee paremmin selville näyttöjen todellisista laaduista.

Joo tottakai kaupassa testailla sitte ja ehkä myös kotona. Olis paras kyllä omalla koneella testata näytöt.
...yhdessä illassa et kolmessa tunnissa.
MaD PiAnIsT
23.06.2007 16:09:20

Nostetaanpas nyt vanha ketju mutta aiheesta.

Oon hankkimassa 22" litteää laajakuvanäyttöä. Missähän ois hyvä hintalaatusuhde? Riittääkö tuo 5ms oikeasti mihinkään fps peleihin vai miten ne toimii. Entä värit esim. photoshopissa? Hintaluokkaa ei olla vielä lyöty lukkoon.

5ms vasteaika riittää erinomaisesti vaikka mihin pelaamiseen, koska eihän ihmisen silmä edes huomaa alle 15 ms vasteaikoja. Että kyllä tuo vasteaika riittää vaikka mihin.
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
LaXu
23.06.2007 19:50:03 (muokattu 23.06.2007 19:59:04)
Nostetaanpas nyt vanha ketju mutta aiheesta.

Oon hankkimassa 22" litteää laajakuvanäyttöä. Missähän ois hyvä hintalaatusuhde? Riittääkö tuo 5ms oikeasti mihinkään fps peleihin vai miten ne toimii. Entä värit esim. photoshopissa? Hintaluokkaa ei olla vielä lyöty lukkoon.

5ms vasteajoilla varustetut näytöt ovat lähes poikkeuksetta TN-paneelilla, joka siis on se nopein mutta samalla myös kuvanlaadultaan kaikkein huonoin paneelityyppi. TN-paneeleja ei voi hyvällä tahdollakaan suositella kuvankäsittelyyn. Halpa on halpaa.

S-PVA/P-MVA paneelit ovat sitten eräänlainen kompromissi, joka varmasti toimii useimmille ihan riittävän hyvin. Tämänhetkinen näyttöni on P-MVA paneelilla ja värit sekä katselukulmat ovat huonommat kuin S-IPS paneeleilla varustetuissa näytöissä, vasteaikojen taas ollessa paremmat.

Kuten jo mainittiin, monet valmistajat eivät ilmoittele vasteaikojen mittaustapoja. Minua ei ole peleissäkään häirinnyt tämä nykyinen 8ms gray-to-gray vasteajalla varustettu näyttöni. Aiempi näyttö oli 16ms vasteajalla ja S-IPS paneelilla ja en kyllä siinäkään mitään ongelmia huomannut, siis näytön totaalista sekoamista n. 5kk jälkeen lukuun ottamatta. Varmasti henkilökohtaista, että mikä haittaa ja mikä ei.

Viewsonicia en voi hyvällä tahdollakaan suositella. Mulla on alle 3 vuoden aikana jo 6 kappaletta (5 yhtä mallia ja 1 toista) kierrätetty vaihtotakuun kautta erinäisten enemmän tai vähemmän pahojen ongelmien takia. Pitäisi tulla tätä VP2030 näyttöä vielä yksi testiin ennen kuin suostuvat antamaan toisen mallin (joka toivottavasti on ongelmattomampi).

http://axofiber.no-ip.org/inside/monitor.lcd.panels.en.htm voi katsella mikä paneeli missäkin mallissa on.
terry
24.06.2007 21:25:58 (muokattu 24.06.2007 21:26:15)
Yksi vaihtoehto voisi olla Samsung SyncMaster 226BW. Ainakaan minä en vaihtaisi tätä mihinkään markkinoilla kohtuuhintaan olevaan.
Jackson Dinky
26.06.2007 14:09:02
Yksi vaihtoehto voisi olla Samsung SyncMaster 226BW. Ainakaan minä en vaihtaisi tätä mihinkään markkinoilla kohtuuhintaan olevaan.

Tämän just ostinkin. Vaikutti ihan pätevältä. Hintakin oli 380e ja halvimmissa paikoissa 370 erkkiä. Kalliimmissa 440e tms.
LaXu
26.06.2007 17:39:23

Tuotakin käsittääkseni myydään kolmella eri paneelilla. Muropaketista löytyy lisää tietoa.
Jackson Dinky
27.06.2007 17:41:22
Tuotakin käsittääkseni myydään kolmella eri paneelilla. Muropaketista löytyy lisää tietoa.

Tämä näyttö vaikuttaa hyvältä mun silmiin.
zekeode
28.06.2007 14:25:50 (muokattu 28.06.2007 14:26:10)

http://www.behardware.com/news/8900 … ks-on-the-new-22-inch-samsungs.html
"Samsung specifies that all production of the 223BW will be with Samsung panels."

Itsekin tuota 226BW:tä miettinyt, mutta pelaaminen on omalla kohdalla jotain 10% koneen käytöstä, joten toi tuleva 223BW malli vaikuttaa lupaalta, jos hinta tosiaankin tippuu sen 70euroa. VAIKKA siinä olisinkin muutaman ms hitaampi vasteaika verrattuna 226BW. Tällä hetkellä on käytössä SyncMaster 710t ja tietääkseni tässä on 12ms vasteaika, ja ikinä en ole mitään ongelmia huomannut pelatessa. :)

At the end of the month, they will first release a clone of the current 226BW, the 223BW, for less expensive but it wont be as reactive. It will have a 5 ms panel, and theoretically no possibility of activating the overdrive to go to 2 ms. Its expected price is around 300 euros, compared to the recommended 370 of the 226BW.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)