Aihe: Kokopuinen kaula mahongista?
1
milkcow s calf
22.06.2007 17:07:19

Onko jollakulla tietoa, onko olemassa jokin muu kuin ulkonäöllinen syy, ettei kokopuisia kauloja ole mahongista (koa..). Lähinnä otelautaa tarkoitan. Kestääkö se? Onko huono tatsi? jne..

Mietiskelen seuraavan projektini materiaaleja. Jotenkin pidän enemmän kokopuisen kaulan ulkonäöstä, mutta arveluttaa ruveta tärväämään hyvää puuta, kun en mistään tietoa ole löytänyt.
Olen värkännyt kokopuisia kauloja vaahterasta, mutta tekisi mieli kokeilla mahonkiakin.
Vai laitanko suosiolla erillisen otelaudan jostain muusta tyyliin sopivasta?

Onhan se niinkin, että se ei pelaa joka pelkää.
Les Fender
22.06.2007 17:48:11
Olettaisin tuon liian pehmeää ja huokoista olevan. Vaikka muuten menis niin nauhojen pysyminen voi olla heikkoa (?)
"Living is easy with eyes closed!"
Antti1
22.06.2007 20:26:32
Yksi vaihtoehto on tietenkin filleröidä ja lakata tuo otelauta, tai jopa valaa siihen kerros epoksia joidenkin nauhattomien bassojen tapaan. Mä kyllä diggailen erillisestä laudasta enempi, vaikkakin sitten mahonkia olisi. Tarpeen tullen kaularaudan vaihto tms. on helpompi toteuttaa, kuin alakautta asennetuilla raudoilla ja se myös sitoo vähän puun elämistä.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
milkcow s calf
22.06.2007 23:02:39

Mietinkin sitä vaihtoehtoa, että tekisin kaulan "laminoiden" useammasta siipaleesta. Tosin tuo lankun pätkä on aika stabiili. Ei ole havaittavasti kiertynyt tai vääntynyt rojujen seassa pyöriessään, joten juuri sitä en taida siihen tyyliin pilkkoa.

Tuo filleröintihän voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Voi olla, että päädyn siihen vaihtoehtoon ja laitan kaulaan mahongista erillisen otelaudan. Vaikka se ei olekkaan ihan "yhdestä puusta", saavutan sillä haluamani ulkonäön. Jos homma kusee eikä filleröinti tuo toivottua tulosta, voin aina laittaa uuden otelaudan ruusupuusta.

Ei se kaularaudan vaihtaminen ole mahdotonta skunkinraidankaan kautta, mutta tietysti vähän enemmän työvaiheita kysyvää, jos on ostokaula.

Omatekeleissäni olen tuupannut raudan noihin skunkinraitoihin perästä päin. Jos tulee vaihto eteen, pitää vain porata tappi pois ja rojut saa sisältä pihdeillä vetämällä pois. Sitten uusi rauta sisään ja uusi tappi liimalla kiinni ja vot.
Lepakkomies
27.06.2007 20:30:50

Mietinkin sitä vaihtoehtoa, että tekisin kaulan "laminoiden" useammasta siipaleesta. Tosin tuo lankun pätkä on aika stabiili. Ei ole havaittavasti kiertynyt tai vääntynyt rojujen seassa pyöriessään, joten juuri sitä en taida siihen tyyliin pilkkoa.

Ei se kaularaudan vaihtaminen ole mahdotonta skunkinraidankaan kautta, mutta tietysti vähän enemmän työvaiheita kysyvää, jos on ostokaula.
Omatekeleissäni olen tuupannut raudan noihin skunkinraitoihin perästä päin. Jos tulee vaihto eteen, pitää vain porata tappi pois ja rojut saa sisältä pihdeillä vetämällä pois. Sitten uusi rauta sisään ja uusi tappi liimalla kiinni ja vot.

Puupalikka voi alkaa elää aina kun sen pituutta/leveyttä muutetaan isommin, esim. kolmen metrin lauta sahataan metrin pätkiin jolloin palikan mahdolliset sisäiset jännitteet laukeavat/muuttuvat. Maltti on valttia. Raakatyöstön jälkeen anna palikan olla itsekseen jonkun aikaa tasaisessa ilmastossa(esim huoneenlämpö). Jos ei eloa näy, voit jatkaa työstöä. Mahonkia löytyy hyvin erilaisia laatuja. Sama laji voi olla eri vuosina/kasvupaikoilla hyvinkin eri painoista/tiheyksistä riipuen paljonko puu on imenyt maasta mineraaleja. Itselläni on pari LP:n runkoa joiden painoero on n.40% ja silti molemmat kilahtavat soinnikkaasti.

Miksi kaularauta pitäisi vaihtaa? Varsinkin kun/jos kaulan tekee laminoimalla esim.3:sta palasta joissa syyt ovat 90 asteen kulmassa otelautaan nähden, on rakenne niin stabiili ettei rauta juuri joudu "töihin".

Pekka
web.mac.com/northsound
jarmos
28.06.2007 00:16:57
Puupalikka voi alkaa elää aina kun sen pituutta/leveyttä muutetaan isommin, esim. kolmen metrin lauta sahataan metrin pätkiin jolloin palikan mahdolliset sisäiset jännitteet laukeavat/muuttuvat. Maltti on valttia. Raakatyöstön jälkeen anna palikan olla itsekseen jonkun aikaa tasaisessa ilmastossa(esim huoneenlämpö). Jos ei eloa näy, voit jatkaa työstöä. Mahonkia löytyy hyvin erilaisia laatuja. Sama laji voi olla eri vuosina/kasvupaikoilla hyvinkin eri painoista/tiheyksistä riipuen paljonko puu on imenyt maasta mineraaleja. Itselläni on pari LP:n runkoa joiden painoero on n.40% ja silti molemmat kilahtavat soinnikkaasti.

Miksi kaularauta pitäisi vaihtaa? Varsinkin kun/jos kaulan tekee laminoimalla esim.3:sta palasta joissa syyt ovat 90 asteen kulmassa otelautaan nähden, on rakenne niin stabiili ettei rauta juuri joudu "töihin".

Pekka
web.mac.com/northsound

Ja itseasiassa ei kaularautaa edes välttämättä tarvitse, jos sen laminoimalla tekee, olen itse nyt tehnyt kauloja laminoimalla kahdesta ja kolmesta kappaleesta eikä mitään vääntyilyä ole mihinkään päin ollut, joten tuntuu tuo kaularauta aika turhalta vehkeeltä, mutta ehkä se noin niinku varmuuden vuoksi kannattaa kuitenkin laittaa:-)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Puavali
28.06.2007 00:21:17
...Varsinkin kun/jos kaulan tekee laminoimalla esim.3:sta palasta joissa syyt ovat 90 asteen kulmassa otelautaan nähden, on rakenne niin stabiili ettei rauta juuri joudu "töihin".

Puun syyt 90 asteen kulmassa otelautaan nähden?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)