Aihe: Saako artisti kritisoida artistia?
1 2 3 4
DJKaaos
21.06.2007 22:58:05
Kun vielä mielekkäästä positiosta käsin kykenee perustelemaan kritiikkinsä osuvasti, puhutaankin jo rakentavasta kritiikistä.

(Eikä mun nähdäkseni artistien kohdalla tarvitse olettaa mitään poikkeuksia.)

Niin, tähän sen pitäisi kulminoitua ja tätähän minäkin tossa hain, sen varmaan ymmärsit kuitenkin.
Minä olen minä.
PomppoK
21.06.2007 23:06:52 (muokattu 21.06.2007 23:10:36)

Niin, tähän sen pitäisi kulminoitua ja tätähän minäkin tossa hain, sen varmaan ymmärsit kuitenkin.

Kyllä, ja ymmärrän myös sen, kuinka ilmaisu ei koskaan ole (vain) sitä, mitä yrittää "oikeasti" sanoa :P

Lähinnä se edittisi oli aivan turhaa huutelua, sellaista, mistä syntyy "parhaimmassa" tapauksessa vain tällaista turhaa metakeskustelua, toisinaan sitten (turhaa) mielipahaa, jos sen tekee tuolla tapaa sormea osoittaen, huonolla ajoituksella.

Asioista voi puhua myös yleisellä tasolla, mistä käsin voi ainakin yrittää piikitellä tyylikkäästi erityisiä henkilöitä, jos sen tarpeelliseksi kokee.
"Vastarinnan tekijät ovat pikemminkin nautiskelijoita. Eikä ketään ole koskaan pantu vankilaan impotenssin tai pessimismin vuoksi."
Lego
21.06.2007 23:11:15
Joo tai sitten sellaista joka koskettaa sisimpäänsä. Ristus.
PomppoK
21.06.2007 23:23:45 (muokattu 21.06.2007 23:27:56)

Tuosta negatiivisesta kritiikistä vielä, vaikka Margarita taisi tämänkin jo sanoa (jos oikein tulkitsin):

Joskus voi olla tarpeen tehdä itsensä suhteen se "negatiivinen liike", eli ottaa etäisyyttä siitä, minkä kanssa ei haluakaan olla tekemisissä. Selkeyden vuoksi en välttämättä puhuisi kritiikistä tällaisissa tapauksissa, vaikka käytännössä tuo saattaa tietysti ilmetä kritiikin kaltaisena tekona: tulee sanoneeksi julkisesti jotain erityisistä artisteista tai yleisistä ilmiöistä.

Mun mielestä on kuitenkin täysin eri asia yrittää tehdä tuollaista liikettä jo lähtökohtaisesti ulkopuolisena, eli toisin sanoen, typerää lähteä puhumaan muiden puolesta. Juurikin tuolla 'Hevi-Ari' -ketjussa esimerkiksi yritettiin yhdessä vaiheessa kovastikin kertoa, mikä Arin suhde tekemisiinsä "oikeasti" on: toitotettiin kuinka "sedät pakottaa pikku-Aria laulamaan heviä...", lisäten vielä "...vaan eihän se raukka edes ole hevilaulaja".

Ei näin.
"Vastarinnan tekijät ovat pikemminkin nautiskelijoita. Eikä ketään ole koskaan pantu vankilaan impotenssin tai pessimismin vuoksi."
j0nas
21.06.2007 23:32:58
Onx tää sit niinq ihan ok?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=149109

Enemmän toi pistää silmään kuin "Hevi-Ari" ketju. Mut mulle on ihan sama, jokainen oman maun mukaan.
Lego
21.06.2007 23:35:59

Enemmän toi pistää silmään kuin "Hevi-Ari" ketju. Mut mulle on ihan sama, jokainen oman maun mukaan.

Tottakai se on kun se teki vaan kesähitin eikä ole oikea muusikko kuten me täällä.
PomppoK
21.06.2007 23:36:51 (muokattu 21.06.2007 23:47:21)

Myönnän etten ole niinkään tarkasti seuraillut tuota, mutta mulle jäi äkkiseltään kuva, että tuolla keskityttäis enemmänkin yleiseen ilmiöön kuin käännettäisiin mollaavaa sormea erityisesti Tean suuntaan; ketjuhan on nimetty Tean mukaan vain viitteellisesti, olkoon se triviaalia tai ei (tietysti, onhan siellä linkki...). Hevi-Ari -ketju taasen on läpeensä omistettu juuri Ari Koivuselle, ja siellä on ollut aika paljon suoraa(kin) panettelua (ja tiedetty paremmin Arin asioista kuin Ari itse).
vital
22.06.2007 01:10:04
miksei saisi kritisoida? rehellisyyttä ennen kaikkea, voi voi jos vetää herneen nenäänsä
oiva tumpeloinen
22.06.2007 01:20:16
Kyllä mun nähdäkseni kysymys on sekä perusteltu että asiallinen: Saako artisti kritisoida toista artistia.

Oma ikävä kokemukseni on, että - tää on varmaan Murphyn lain sovellutus tai jotain - jos tulee soitettua poskea jostakusta julkisuuden henkilöstä, on kutakuinkin varmaa että tähän henkilöön tutustuu kohta ja hänet sekä havaitsee mukavaksi ihmiseksi että saa huomata loukanneensa poskensoitolla pahastikin.

Mikä ei oo kivaa.

Pyrinkin kritisoimaan ääneen lähinnä poliitikkoja ja kilpa-ajajia, joiden kohdalla tätä riskiä ei voi olla.

Tästä herää kysymys, että voiko koskaan kritisoidaa ystäväänsä teoistaan. Mun mielestä voi......esitystapa on tietenkin aikamoinen taiteenlaji. Ja kuten sanottu, perusteltu kritiikki ja mollaaminen on kaksi eri asiaa. Tietenkin kritisoidakseen olisi hyvä tietää asiaa vähän pidemmälle kuin kaksi ensimmäistä lausetta koko asiasta. Muuten se on aika nopeasti mollausta.
Epämuusikko
22.06.2007 02:04:29
miksei saisi kritisoida? rehellisyyttä ennen kaikkea, voi voi jos vetää herneen nenäänsä

Aina löytyy joku, jolla pakastevihannekset tietokonepöydän vieressä on...
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
sirdickyj
22.06.2007 07:24:44
Myönnän etten ole niinkään tarkasti seuraillut tuota, mutta mulle jäi äkkiseltään kuva, että tuolla keskityttäis enemmänkin yleiseen ilmiöön kuin käännettäisiin mollaavaa sormea erityisesti Tean suuntaan; ketjuhan on nimetty Tean mukaan vain viitteellisesti, olkoon se triviaalia tai ei (tietysti, onhan siellä linkki...). Hevi-Ari -ketju taasen on läpeensä omistettu juuri Ari Koivuselle, ja siellä on ollut aika paljon suoraa(kin) panettelua (ja tiedetty paremmin Arin asioista kuin Ari itse).

mutta onhan Hevi-Ari ketjussakin keskitytty itse ilmiöön, ja mä ainakin keskityin aluks siihen järkyttävään tosiasiaan, että jengi kehui sen laulamista, mikä ei mee mulle jakeluun. Eikä tarvikkaan mennä, eipä silti. Ja samoin tosiaan Hevi-Ari ketjuun sopii hienosti purkaa tuntojaan tuosta "Katri-Helena goes heavy"-ilmiötä, jonka kulminoituma koko Ari Koivunen on.

Jos Katri-Helena alkais oikeesti laulaa heviä, niin eikö hänestäkään voisi sanoa, että hän ei ole hevilaulaja?

Ketkä ovat näitä "artisteja", jotka esim. Hevi-Ari ketjussa arvostelevat Koivusta? Jazzmies tulee nyt mieleen konservatorion lehtorina, mutta ei hänkään mikään artisti ole, eikä edes virkansa puolesta jäävi.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
Mr.Babbit
22.06.2007 10:37:20
Artisti voi kritisoida toista artistia miten lystää, kunhan kritisoi tätä artistina, ei ihmisenä. Eli pysytään sillä musiikin alueella, eikä puututa toisen henkilökohtaisiin tekemisiin eikä luonteenlaatuun.
Ärsyttää kaikista eniten sellainen loputon selkääntaputtelu, että jeah jeah, tässä ollaan samalla alalla, frendejä kaikki, nääs. Eikä voi sanoa muka pahaa sanaa teki toinen minkälaista skeidaa tahansa. Sehän on valehtelemista, ei se auta ketään. Mua ainakin vituttaisi jos tekisin musiikkia ja kaikki sanois vaan kohteliaisuuttaan, että hyvää on, vaikka ne oikeesti ajattelisi että se on kamalaa kuraa..
Ronsto
22.06.2007 11:55:26

Tottakai se on kun se teki vaan kesähitin eikä ole oikea muusikko kuten me täällä.

Ei nyt tästä ole kyse, vaan siitä että biisi on yksinkertaisesti huono (HUOM!! MINUN MIELIPIDE!! HUOM!!)

Minusta ei ole väärin antaa kritiikkiä toisesta artistista, jos kritiikki on rakentavaa.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Margarita
22.06.2007 12:13:43
Oma ikävä kokemukseni on, että - tää on varmaan Murphyn lain sovellutus tai jotain - jos tulee soitettua poskea jostakusta julkisuuden henkilöstä, on kutakuinkin varmaa että tähän henkilöön tutustuu kohta ja hänet sekä havaitsee mukavaksi ihmiseksi että saa huomata loukanneensa poskensoitolla pahastikin.

Loistavasti kiteytetty! Noinhan se on. Asia on myös niin, että sananvapaus koskettaa meitä kaikkia, mutta sanomisistaan on otettava vastuu. Eli jos miekkaan tarttuu, miekkaan kaatuu, ja jos suuta soittaa, saa elää seuraamuksien kanssa.

Tällä en tarkoita sitä, että olisin itse aina ollut täydellisen hienotunteinen. Jotkut asiat pitää vaan oppia kantapään kautta.
DJKaaos
22.06.2007 12:17:20

Lähinnä se edittisi oli aivan turhaa huutelua, sellaista, mistä syntyy "parhaimmassa" tapauksessa vain tällaista turhaa metakeskustelua, toisinaan sitten (turhaa) mielipahaa, jos sen tekee tuolla tapaa sormea osoittaen, huonolla ajoituksella.

No sä olet kyllä ihan oikeassa. Ei se kovin fiksu lisäys siihen postaukseen ollut. On vaan aika vaikea käsittää sitä, että kyseenalaistaa sen, että voiko saman alan toverille antaa kritiikkiä. Ei se ole "omaan jalkaan ampumista" jos esittää rakentavan rehellistä kritiikkiä. Miksi ihmeessä pitäisi vaan hyssytellä jos on oikeasti jotain kehittävää sanottavaa. Ja mr. kivi ei sitten lue tota "kritiikki"-sanaa minään posken soittona.
Minä olen minä.
PomppoK
22.06.2007 12:30:11 (muokattu 22.06.2007 12:30:31)

mutta onhan Hevi-Ari ketjussakin keskitytty itse ilmiöön, ja mä ainakin keskityin aluks siihen järkyttävään tosiasiaan, että jengi kehui sen laulamista, mikä ei mee mulle jakeluun. Eikä tarvikkaan mennä, eipä silti. Ja samoin tosiaan Hevi-Ari ketjuun sopii hienosti purkaa tuntojaan tuosta "Katri-Helena goes heavy"-ilmiötä, jonka kulminoituma koko Ari Koivunen on.

Jep, karrikoidenhan tuo olikin ilmaistu, että siellä ruodittais pelkästään Ari Koivusta henkilönä. Nimenomaan ilmiöitä soisikin puitavan, ne nyt koskettavat oikeastaan kaikkia musiikista ylipäätään kiinnostuneita, mutta tuohon ei aina tyydytä sen paremmin Hevi-Ari- kuin muissakaan ketjuissa.

Jos Katri-Helena alkais oikeesti laulaa heviä, niin eikö hänestäkään voisi sanoa, että hän ei ole hevilaulaja?

Rajanveto-kysymyksiähän nämä lopulta ovat, tuskin kovinkaan moni 'oikeakaan hevilaulaja' kirjoittaa veroilmoitukseensa ammattinimikkeeksi 'hevilaulaja'.

Tietysti aina pitää voida sanoa mitä lystää, ja ainahan tulee puhuneeksi ohi suunsa, eikä tätä oikeastaan voi täydellisesti ennustaa etukäteen - ei hyvässä eikä pahassa. Siinä kai peruste sananvapaudelle ylipäätään. Kysehän on kaiketi paljolti kirjoittajan/puhujan tyylistä, sehän kuitenkin viime kädessä sanelee hyvinkin paljon sisältöäkin, niinkuin nimimerkki kumdekin osuvasti sutkautti biisien muotoseikkojen ja muusikoiden panoksen välisestä suhteesta tuolla "tytöt tykkää"-ketjussa. Pelkkä kirurgiveitsellä viiltely ei vielä paranna mitään/ketään.

Mutta niin, myöskin tuolla toisessa ketjussa sanottua: esimerkiksi mulle on toki helpompaa ottaa 'kevyesti' myös Katri Helenan heviseikkailut kuin niille, joiden leipä (tai elämä ylipäätään) on enemmän tai vähemmän kiinni musiikissa. Omat musatienestithän rajoittuu muutamiin katusoitosta saatuihin lantteihin, eikä nekään mennyt omaan taskuun.
"... ei ole huonoa musiikkia, on vain musiikkia joka on vaikeaa soittaa hyvänkuuloisesti ..." -kumde
PomppoK
22.06.2007 12:39:52

On vaan aika vaikea käsittää sitä, että kyseenalaistaa sen, että voiko saman alan toverille antaa kritiikkiä. Ei se ole "omaan jalkaan ampumista" jos esittää rakentavan rehellistä kritiikkiä. Miksi ihmeessä pitäisi vaan hyssytellä jos on oikeasti jotain kehittävää sanottavaa. Ja mr. kivi ei sitten lue tota "kritiikki"-sanaa minään posken soittona.

Ei varmaankaan ollut kyse kyseenalaistamisesta, vaan yksinkertaisesti mieleen nousseesta kysymyksestä. Eihän aloittaja oikeastaan esittänyt mitään väitettäkään. Ja kyllä minustakin ymmärrys tiettyjen erojen suhteen vaikuttaa hieman hämärtyneen, kun tätäkin palstaa seuraa. Sen sijaan vastakkainasettelu ja tyypittely näyttäisi olevan hallussa.

Tarkoitan vain sitä, että toki miehen ja naisenkin välillä on eroja, mutta se ei missään nimissä tarkoita näiden asettumista vastakkain, tai edes tiettyihin tyypittelyn malleihin.
"... ei ole huonoa musiikkia, on vain musiikkia joka on vaikeaa soittaa hyvänkuuloisesti ..." -kumde
Epämuusikko
22.06.2007 13:14:29 (muokattu 22.06.2007 16:44:28)

Tämä ei välttämättä liity tähän ketjuun, mutta kuitenkin:

Tällä hetkellä vallitsee vissiin konsensus siitä, että tuo biisi on paska. Sen allekirjoitan banniuhalla. Muita bändejä haukun sitten paremmin perustellen, makulähtökohdistani kuitenkin. Tämä lienee ainakin sallittua.

Se, miksi kirjoitin tähän ketjuun, liittyy kuitenkin sinun kommenttiisi eräässä toisessa ketjussa. "jos lähtee musiikkiin tienaamismielessä niin on väärällä alalla". ynnä muu M-Netin persnettoromantiikka mitä tulee musiikintekemiseen. Heti kun joku myy niin joku älähtää. Itsekin älähdän, jos massoille tyrkytetään kauniissa kuoressa jotain noin ala-arvoista. Ei sillä, että liputtaisin Ari Koivusen paikoitellen ylävireistä moikaamista. Kyllä se kuitenkin tuon Tean, ja aika monta M-net-bändiä hakkaa.

Ristiriitaista hommaa: toisaalta halutaan ilmaista mielipide jostain artistista, oli se sitten hyvä tai huono. Tähän kun lisää menestysaspektin (ottaen huomioon se, onko se menestyvä musiikki todellakin hyvää vai ei, tätä ehtoa en nyt ala ruotimaan...), kymmenennen säännön, kuppikoon, plussien määrän.... johan on soppa.

Kaikki on hyvää?

EDIT: ja tässä ei siis leikitä artistia, vaan Niilo norminetinkäyttäjää. Pidätän oikeudet omaan mielipiteeseeni. Tämä ketju on IMHO kuitenkin parempi paikka avata suunsa kuin yksikään intti-sivari, kannabis-, Jumala- ja Behringer-keskustelu.
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
Lennu
22.06.2007 13:25:57

Tarkoitan vain sitä, että toki miehen ja naisenkin välillä on eroja, mutta se ei missään nimissä tarkoita näiden asettumista vastakkain, tai edes tiettyihin tyypittelyn malleihin.

No onhan parisuhdekin jatkuvaa taistelua ja poteroiden kaivamisia, ampumahaavoja ja taistelustressiä.

Ai niin hymiö.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)