![]() 19.01.2004 10:59:46 | |
---|---|
Niin, kyllähän tuo kopiosuojaus ihmetyttää (ei tosin ole vielä itseäni haitannut), etenkin se mihin sillä pyritään. Mutta jos kännyköiden soittoäänet imaisevat jo kymmenen prosenttia koko maailman musiikkikaupasta, niin mitähän levy-yhtiöt seuraavaksi keksivät? Huhuja on kyllä jo ollut, että CD-formaattikin olisi mennyttä muutamassa vuodessa... Lopulta kai päädytään siihen, että jos haluaa kuunnella hyvää musiikkia inhimillisin hinnoin, niin pitää tehdä sitä itse... Ei se kyllä enää paljon siitä uuvu... ;) Tai sitten ostaa pienempien bändien kovettuja demoja, esim täältä. Nim. Kissapuhelin soi paraikaa, ja yhtä toista demoa odottelen kuin kuuta nousevaa. Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä. | |
![]() 19.01.2004 11:01:48 | |
Lopulta kai päädytään siihen, että jos haluaa kuunnella hyvää musiikkia inhimillisin hinnoin, niin pitää tehdä sitä itse... Ei se kyllä enää paljon siitä uuvu... ;) Olisikin kyse muustakin kuin toiveajattelusta... "I've been busier than one-armed bass player." Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 19.01.2004 11:06:07 | |
Tai sitten ostaa pienempien bändien kovettuja demoja, esim täältä. Nim. Kissapuhelin soi paraikaa, ja yhtä toista demoa odottelen kuin kuuta nousevaa. Demobändit tekevät tätä nykyä usein 'parempia' äänitteitä kuin levy-yhtiö -pösöjen alaisuudessa keikkuvat. Joku sen jälleen sanoi ennen minua: "...tämä on sitä jotakin jota ei vain enää tehdä myyntiin asti." (henkilö X, Lef Sacgredan Lounge Of Hell episode 1:n avausraidasta) "I've been busier than one-armed bass player." Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 19.01.2004 11:45:55 | |
Tai sitten ostaa pienempien bändien kovettuja demoja, esim täältä. Nim. Kissapuhelin soi paraikaa, ja yhtä toista demoa odottelen kuin kuuta nousevaa. Tätähän mä hain... Nykyään alkaa ilman levy-yhtiöitä tapahtuva musiikin jakelu olla siinä mittakaavassa, että kohta valtio keksii sen ja alkaa lisätä kaikkien musiikkilaitteiden hintaan jonkun ylimääräisen veron, tai jotain vastaavaa... ;) Hyvää musiikkia onneksi maailmassa riittää, vaikkei ikinä avaisi radiota tai tv:tä, eikä koskaan kävisi levykaupassakaan... Eikä tarvitse edes lakia rikkoa... Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. | |
![]() 19.01.2004 12:28:23 | |
Itse olen viimeaikoina, noin vuoden-pari, tilaillut paljon suoraan bändeiltä itseltään tai pieniltä yhtiöiltä joiden takana usein ovat bändit itse. Hienoja löytöjäkin on tullut vastaan bändien sivuja selaillessa. Demot eivät kutenkaan riitä minulle, kun on koukkuun jäänyt on lisää hyvää musiikkia saatava kuitenkin. Toisekseen, ennenpitkää ne hyvät demobänditkin siirtyvät levy-yhtiöiden leipiin tai kuolevat pois. En aivan allekirjoita väitettä että nykymusa on paskaa, kyllä nykyäänkin julkaistaan hyviä levyjä isoillakin levymerkeillä. Hyvä esimerkki vaikkapa uusin Iron Maiden, parempi levy vuosiin bändiltä. Toinen asia on nuo pilalle suojatut remasterit, minulla on useita vanhoja Jethro Tullin levyjä vinyylinä ja nauhoina, kun huomasin nuo remasterit ensimmäisen kerran, ajattelin että odotan ja ostan ne sitten kaikki. Ja paskat niitä nyt sitten saa. Viime syksynä päivitin Queensryche-levyni CD-aikaan, 7 levyä tuli hankittua kerralla, kaikki nuo aiemmat julkaisut minulla jo oli joko vinyylinä tai CD:nä, nuo uudetkin toimivat soittimissani ja olen tyytyväinen. Kiinnostaisi nuo Judas Priestin uudelleenjulkaisut lisäbiiseillä, mutta niistä käytetään tuolla CDonissa nimitystä "expanded" eli jotain köntsää niille lienee audion lisäksi ängetty, toisin sanoen toimii jos toimii nekin vissiin. Onko joku noita testannut? Syy miksi täälläkin otin asian esille on se että levyt eivät toimi. Piste. En halua uusia laitteistoani jatkuvasti, DVD:ni ostin muutama vuosi sitten ja sen hinta oli nyky-eu-ruplissa yli 400, kuuntelulaitteeni ovat ihan riittävän hyvät CD-levyjen kuuntelemiseksi. Kunhan levy-yhtiöille valkenee asia ettei nykyiset suojaukset ainakaan vähennä levyjen piraattikauppa jolla niitä perustellaan tai edes kopiointia kotivälineillä, tuodaan markkinoille uudet suojaukset ja taas on laitteiston uusiminen edessä. Bändeillekin olen antanut palautetta vaikka asia ei heistä useinkaan riipu eikä heillä ole mahdollisuutta vaikuttaa asiaan (CMX lienee tästä erikoinen poikkeus, tai ovat muuten vain kovempia jätkiä), levy-yhtiöt ja tekijänoikeus, ym. järjestöt eivät kuuntele ollenkaan levyjä ostavaa yleisöä. Uuden tekijänoikeuslain myötä suojaukset saavat muuan tamperelaisen kansanedustajan mukaan "lainvoiman", kauppiaat käyttävät tuota lainvoimaa taatusti hyväkseen niin ettei toimimatonta levyä voi kohta enää palauttaa kauppaan, se on sitten voi voi jos se ei toimi. Kun aikoinaan vinyyli tapettiin ja siirryttiin CD-levyihin, oli kuitenkin toimiva vaihtoehto olemassa, itsekin siirryin vähitellen ostamaan kalliimpia CD:tä vasta 90-luvun puolella kun vinyylit alkoivat olla yhä harvinaisempia. Nyt vain on tapettu toimiva CD mutta markkinoille ei ole tuotukaan toimivaa vaihtoehtoa, voisi vaikka kysyä että tuliko ammuttua itseään jalkaan. Omat levyostoni ovat vähentyneet varsin tuntuvasti noiden toimimattomien levyjen takia, itseasiassa niin että se näkyy pankkitilillänikin. Valtiovalta antaa selvän sanoman toimillaan meille musanarkkareille, levyt saa olla toimimattomia mutta viinasta tulee halpaa. Ostakaa viinaa ja pitäkää kivaa, älkää ostako joutavaa rockmusiikkia. | |
![]() 19.01.2004 12:31:42 | |
Osta aiemmat. Ne ovat suojaamattomia eivätkä ainakaan huonompia. Metallisydän on bändin toistaiseksi ainoa kopiosuojattu levy. Näin on tarkoitus tehdä, pari vanhempaakin levyä puuttuu vielä. Mielenkiintoinen orkesteri jota olen odotellut sitten Sielun Veljien. | |
![]() 19.01.2004 21:54:53 (muokattu 19.01.2004 21:57:03) | |
Huom. nyt kun lähdette boikotoimaan kuuntelusuojattuja niin tehkää yksinkertaisesti niin että lähetätte levy-yhtiölle listan mailitse mitä levyjä olette jättäneet hyllyyn, mieluiten vielä joka levyn perään syy "Ei toiminut DVD-soittimessa(/autosoittimessa/tietokoneessa/kannettavassa) kopiosuojauksen takia". Sitten kun liitätte vielä perään että "Tiedustelisin että onko kyseisiä levyjä saatavana toimivana CD-levynä tai vinyylipainoksena." niin eivät ilkeä jättää vastaamatta. Kyllä luulisi että levy-yhtiöt alkavat yskän ymmärtää kun rustaavat tuhannetta "valitettavasti kyseisistä levyistä ei ole toimivaa painosta tulossa joten emme voi myydä teille sellaista"-mailia. Hmm, tämän itseasiassa voisi laittaa kiinteäksi tuohon alueen ylälaitaan niin ihmiset hoksaisivat miten voisivat vaikuttaa tehokkaasti. Eläkeläiset Euroviisuihin! | |
![]() 19.01.2004 22:06:31 | |
Huom. nyt kun lähdette boikotoimaan kuuntelusuojattuja niin tehkää yksinkertaisesti niin että lähetätte levy-yhtiölle listan mailitse mitä levyjä olette jättäneet hyllyyn, mieluiten vielä joka levyn perään syy "Ei toiminut DVD-soittimessa(/autosoittimessa/tietokoneessa/kannettavassa) kopiosuojauksen takia". Sitten kun liitätte vielä perään että "Tiedustelisin että onko kyseisiä levyjä saatavana toimivana CD-levynä tai vinyylipainoksena." niin eivät ilkeä jättää vastaamatta. Kyllä luulisi että levy-yhtiöt alkavat yskän ymmärtää kun rustaavat tuhannetta "valitettavasti kyseisistä levyistä ei ole toimivaa painosta tulossa joten emme voi myydä teille sellaista"-mailia. Hmm, tämän itseasiassa voisi laittaa kiinteäksi tuohon alueen ylälaitaan niin ihmiset hoksaisivat miten voisivat vaikuttaa tehokkaasti. Mainio idea, jos vain saataisiin perukkaa liikkeelle. Meilläkin on tosin tuo CD-soitin toistanut tähän mennessä kaiken. Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä. | |
![]() 19.01.2004 22:23:24 | |
Kaveri oli ostanut juuri erään levyn, ja oli pätkinyt DVD-soittimessa kuunneltaessa suojauksesta johtuen. Kopiosuojauksesta ei ole mitään muuta kuin haittaa normaalikuluttajalle, piraattivalmistajat osaavat kiertää suojaukset naurettavan helposti | |
![]() 19.01.2004 23:02:30 | |
Huom. nyt kun lähdette boikotoimaan kuuntelusuojattuja niin tehkää yksinkertaisesti niin että lähetätte levy-yhtiölle listan mailitse mitä levyjä olette jättäneet hyllyyn, mieluiten vielä joka levyn perään syy "Ei toiminut DVD-soittimessa(/autosoittimessa/tietokoneessa/kannettavassa) kopiosuojauksen takia". Sitten kun liitätte vielä perään että "Tiedustelisin että onko kyseisiä levyjä saatavana toimivana CD-levynä tai vinyylipainoksena." niin eivät ilkeä jättää vastaamatta. Kyllä luulisi että levy-yhtiöt alkavat yskän ymmärtää kun rustaavat tuhannetta "valitettavasti kyseisistä levyistä ei ole toimivaa painosta tulossa joten emme voi myydä teille sellaista"-mailia. Hyvä idea, ilmoittaudun mukaan talakoisiin. Viime keväänä mailasin Jethro Tullin sivuilta löytyneeseen palauteosoitteeseen Ian Andersonille ja kysyin noista remastereista, ei ole huilumies vastannut. King's X:n levystä mailasin managementin osoitteeseen kun en bändin jäsenten maileja löytänyt, ei ole kuulunut sieltäkään mitään. Itseasiassa ainoat vastaukset asian tiimoilta olen saanut bändeiltä joiden levyillä ei ole suojauksia, kysyttyäni onko levyt toimivia. Sama koskee nettisivujen palautekanavia, ne joiden levyt toimivat, yleensä vastaavat asiallisesti. Ei kai ole ihme jos sanotaan ettei valituksia tule jos ne vain kylmästi lakaistaan maton alle. Mutta aina kannattaa edes yrittää vaikuttaa asiaan. | |
![]() 20.01.2004 19:05:14 | |
Huom. nyt kun lähdette boikotoimaan kuuntelusuojattuja niin tehkää yksinkertaisesti niin että lähetätte levy-yhtiölle listan mailitse mitä levyjä olette jättäneet hyllyyn, mieluiten vielä joka levyn perään syy "Ei toiminut DVD-soittimessa(/autosoittimessa/tietokoneessa/kannettavassa) kopiosuojauksen takia". Sitten kun liitätte vielä perään että "Tiedustelisin että onko kyseisiä levyjä saatavana toimivana CD-levynä tai vinyylipainoksena." niin eivät ilkeä jättää vastaamatta. Kyllä luulisi että levy-yhtiöt alkavat yskän ymmärtää kun rustaavat tuhannetta "valitettavasti kyseisistä levyistä ei ole toimivaa painosta tulossa joten emme voi myydä teille sellaista"-mailia. Hmm, tämän itseasiassa voisi laittaa kiinteäksi tuohon alueen ylälaitaan niin ihmiset hoksaisivat miten voisivat vaikuttaa tehokkaasti. Voisin itsekin osallistua. Tällä hetkellä omistan vain muutaman kopiosuojatun, joista jokainen on EMI:n julkaisu. Olen kuullut, että joistain levyistä on tehty suojattuja ja ei-suojattuja painoksia... sellaisien perään kannattanee kysellä. Selvää on kuitenkin, että yhä useampi levy tulee jäämään hyllyyn, mikäli kopiosuojatut valloittavat markkinat. Theadin aloituspostaukseen voisi kerätä eri levy-yhtiöiden/muiden tahojen yhteystietoja. Ainakin itse olen kokenut juuri tuon yhteystietojen kaivamisen ylivoimaiseksi kynnykseksi tähän mennessä. "I've been busier than one-armed bass player." Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 21.01.2004 10:18:42 | |
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain | |
![]() 21.01.2004 10:27:45 | |
Mitkäs levyt ovat sitten jääneet ostamatta noiden €&%/&€#n suojausten takia. Ei yhtään. Aivan sama mulle onko suojattu vai ei. Diablon uutukainen oli kyllä niin kova, että harmittaisi jättää ostamatta. | |
![]() 21.01.2004 11:53:22 | |
Viime syksynä päivitin Queensryche-levyni CD-aikaan, 7 levyä tuli hankittua kerralla, kaikki nuo aiemmat julkaisut minulla jo oli joko vinyylinä tai CD:nä, nuo uudetkin toimivat soittimissani ja olen tyytyväinen. Kiinnostaisi nuo Judas Priestin uudelleenjulkaisut lisäbiiseillä, mutta niistä käytetään tuolla CDonissa nimitystä "expanded" eli jotain köntsää niille lienee audion lisäksi ängetty, toisin sanoen toimii jos toimii nekin vissiin. Onko joku noita testannut? Tilasin CDONinsta Priestin "expanded" Turbon ja näytti olevan pelkkä audiolevy kahdella bonusbiisillä. Kopiosuojauksestakaan ei ollut mainintaa. Bassokitara, taivas ja tähdet... | |
![]() 21.01.2004 19:40:15 | |
Levy-yhtiöt & co. voisivatkin kustantaa jokaiseen talouteen uuden soittimen, kun kerta lähtevät muuttamaan standardeja, joiden mukaan levyt toimivat cd-soittimesta riippumatta. Ei ne suojaukset oo minkään standardin mukaisa. Siksi se cd-patenhaltijafirma on muistaakseni 'vaatinut', ettei niissä levyissä saa käyttää sitä cd-logoa. Relax. | |
![]() 21.01.2004 20:47:00 | |
Ja miksi ees pitää pilata ilo sellasilta ihmisiltä jotka ostaisivat levynsä, kun jokainen levy on netissä jakelussa hyvissä ajoin ennen ilmestymistään ja voi sen sieltä hankkia jos niin mieltää. Proge=Mahtavaa, Metalli=ihan ok, Proge+Metalli=Maailman paras sekoitus | |
![]() 21.01.2004 20:58:11 | |
Ei ne suojaukset oo minkään standardin mukaisa. Siksi se cd-patenhaltijafirma on muistaakseni 'vaatinut', ettei niissä levyissä saa käyttää sitä cd-logoa. Eihän niissä kai aikoihin ole ollut CompactDisc -merkintää, eihän se todella kuulu niihin. Ja onhan niitä monenlaisia suojauksia toki. En tosin tiedä, kuinka radikaalisti ne eroavat toisistaan. En itse asiassa tiedä, miten sellaiset toteutetaan... levyt eivät kuitenkaan toimi, se riittää jo melko pitkälle. "I've been busier than one-armed bass player." Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 23.01.2004 09:51:48 | |
Ehkä noin seitsemän levyä on varmasti jäänyt ostamatta tuon suojailuyrittelyn takia. Helpottaa hieman kun ostaa levynsä muualta kuin suomesta niin voi saada ehjiäkin tuotteita. | |
![]() 23.01.2004 10:41:46 | |
Ehkä noin seitsemän levyä on varmasti jäänyt ostamatta tuon suojailuyrittelyn takia. Helpottaa hieman kun ostaa levynsä muualta kuin suomesta niin voi saada ehjiäkin tuotteita. Toisaalta taas jos niissä ulkomailta ostetuissa kuitenkin jokin suojaus on, on se palauttaminen hieman isompi prosessi. Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä. | |
![]() 23.01.2004 11:04:21 | |
Tulenkantajien uusin on kopiosuojattu, mutta pelittää tietokoneella. Miksei semmosia ole kaikissa? "Tapelkaa pojat, saatte tupakkia" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)