Aihe: Kitaran soitto ja "terveet" kivut käsissä
1 2
Mntr
19.06.2007 09:37:07
Moi

Eli olen soitellut akustista sen 4kk ja siirryin pari viikkoa sitten sähköiseen malliin.

Noh kuten arvata saattaa musiikki ja tempo on vähän erilaista sähkiksellä kuin akustisella.

no nyt kolmen päivän aikana olen soittanut sen reilu 3h päivässä ja nyt sekä plektra, että otekäsi ovat melkeison kipeitä.

Molemmissa käsissä "forkut" ovat melkoisen kipeitä kauttaaltaan ja tuntuu että vasemman käden puristusvoima on lähellä nollaa :D

Lisäksi olen hieman huolestunut komppikäteni kyynärvarren seudulla olevasta pienestä kivusta/kiristyksestä joka tuntuu etenkin "kiertoliikkeissä".

Ajan tällä kaikella takaa siis sitä, että mikä on tervettä kipua ja mikä kertoo vaarallisesta soittotekniikasta.

Kannattaa varmaan pitää parin päivän tauko ?

Jännetupintulehdusta odotellessa..
Umas
19.06.2007 09:51:38 (muokattu 19.06.2007 09:51:47)

Soitatko seisten vai istualtaan? Onko soittoasentosi varmasti hyvä? (kitaran korkeus yms)
Itselläni ei ole koskaan ollut tuollaisia kipuja, edes alkuaikoina.
Muista venytellä ja lämmitellä. Minusta se on tärkeää. Ja tietysti jos pahalta tuntuu niin ei se pieni tauko ainakaan sitä pahenna.
"Olen kitaristi. lempiruokaani ovat nokkos lätyt. Syön paljon mielen terveys lääkeitä. Etsin naista! Kitarani on Harley Benton. se on kyvä kitara" ...jooh niinpä
Mntr
19.06.2007 09:55:01 (muokattu 19.06.2007 09:56:05)
Pääasiallisesti soitan istualtaan, mutta olen nyt yrittänyt opetella soittamaan myös seisaaltaan...

Osasyynä forkkujen (eli foreamrs) kipeyteen saattaa kyllä olla salitreeni... mutta ei se kyllä täysin sitä selitä...

Todennäköisen syy on että käytän aivan liikaa voimaa soittamiseen tällä hetkellä tai ranteet huonossa kulmassa, joka sitten vaikuttaa rasittavasti.

Lisäksi varmaan kun nopeus kasvaa niin koko komppikäsi alkaa liikkua ja käsittääkseni näin ei saa tapahtua ?. (olen nimittäin yrittänyt harjoitella nopeampaa alternate pickkausta)
Umas
19.06.2007 10:28:48

Pääasiallisesti soitan istualtaan, mutta olen nyt yrittänyt opetella soittamaan myös seisaaltaan...

Osasyynä forkkujen (eli foreamrs) kipeyteen saattaa kyllä olla salitreeni... mutta ei se kyllä täysin sitä selitä...

Todennäköisen syy on että käytän aivan liikaa voimaa soittamiseen tällä hetkellä tai ranteet huonossa kulmassa, joka sitten vaikuttaa rasittavasti.

Lisäksi varmaan kun nopeus kasvaa niin koko komppikäsi alkaa liikkua ja käsittääkseni näin ei saa tapahtua ?. (olen nimittäin yrittänyt harjoitella nopeampaa alternate pickkausta)

Minä nyt en tiedä mitään alternate pickauksista sun muista, en ole koskaan välittänyt niistä vaan olen aina soittanut "omalla tyylillä". Enkä oikein uskoisi että se mistään liiasta voimasta johtuisi. Ehkä pari päivää lepoa ja uudestaan yritystä?
Ranteet varmaankin huonossa kulmassa. Kun soitat seisaaltaa kiinnitä huomioo kitaran korkeuteen. Väärä korkeus paskoo kädet hetit, heh.
"Olen kitaristi. lempiruokaani ovat nokkos lätyt. Syön paljon mielen terveys lääkeitä. Etsin naista! Kitarani on Harley Benton. se on kyvä kitara" ...jooh niinpä
Gizmo86
19.06.2007 11:10:15

No se rasitus tulee yleensäki käsiin kun tempoa aletaan nostamaan rajusti+käsien asennoissa/liikkeissä tulee sitten virheitä.Eli käsille pitää antaa aikaa tottua kovempaan tempoon ja siinä samassa seurailla niitä käsien asentoa.Joo ei se plekukäden liike yleensä kovin suurta ole ja soittamisen pitäisi olla rentoa ei väkisin vääntämistä hirveellä tempolla.
Mntr
19.06.2007 11:30:43
Kiitoksia vastauksista.

Onko muuten olemassa jotakin nyrkkisääntöä kitaran korkeuden ja asennon säätämiseen soitettaessa seisaalta ?

(miettii jotain beatleseja ja hevibändejä niin melko eri korkeudelta vetävät)
Umas
19.06.2007 11:45:03

Kiitoksia vastauksista.

Onko muuten olemassa jotakin nyrkkisääntöä kitaran korkeuden ja asennon säätämiseen soitettaessa seisaalta ?

Se mikä tuntuu itsestään helpommalta. Kyllä ne kädet äkkiä väsyy jos asento on liian huono. Hevi äijät pitää matalalla kun on kuulemma helppo soittaa nopeeta. Itse pidän kitaraa suurin piirtein navan kohdalla. Peittää samlla hyvin tän kaljamahan minkä oon isolla työllä hankkinut =D
Kefiiri
19.06.2007 12:18:27
Kiitoksia vastauksista.

Ei oo kyllä mitään ergonomista syytä miks kitaran pitäis roikkua matalalla seisaaltaan soitettaessa. Kaikki tulee sillai vaikeemmaks. Ei jatsijätkätkään roikuta, vaikka taatusti pyrkivät soittamaan nopeasti.

Mutta meininki näyttää sitä katu-uskottavammalta mitä alempana soitin on, eikä tätä näkökohtaa sovi rokkihommassa väheksyä. Se on vaan kärsittävä!
Umas
19.06.2007 12:34:19

Ei oo kyllä mitään ergonomista syytä miks kitaran pitäis roikkua matalalla seisaaltaan soitettaessa. Kaikki tulee sillai vaikeemmaks. Ei jatsijätkätkään roikuta, vaikka taatusti pyrkivät soittamaan nopeasti.

Mutta meininki näyttää sitä katu-uskottavammalta mitä alempana soitin on, eikä tätä näkökohtaa sovi rokkihommassa väheksyä. Se on vaan kärsittävä!

Niin no mä ollenkaan tajua miksi pitää kitaran roikkua polvissa, en ainakaan sitten jos sitä pitää vaan näköseikan takia. Mutta kukin tyylillään. Mutta ei se kitara siellä kainalossakaan hyvältä näytä :P
Kefiiri
19.06.2007 13:10:23
Niin no mä ollenkaan tajua miksi pitää kitaran roikkua polvissa, en ainakaan sitten jos sitä pitää vaan näköseikan takia. Mutta kukin tyylillään. Mutta ei se kitara siellä kainalossakaan hyvältä näytä :P

Juu, semmosella albertjärviskorkeudella kitara mullakin on. Mutta jos ajattelee vaikka Ramonesia, niin täytyyhän se olla matalalla.
Umas
19.06.2007 13:13:06

Juu, semmosella albertjärviskorkeudella kitara mullakin on. Mutta jos ajattelee vaikka Ramonesia, niin täytyyhän se olla matalalla.

No kyllä se kolmen soinnun rämpyttäminen onnistuu vaikka kitara hipois varpaita. :P
Maiden01
19.06.2007 13:41:46
Itellä joskus ihan alussa parin viikon ajan särki ranteita aika pirusti, mutta annoin mennä vaan, oli ehkä hieman typerääkin, pian ongelma hävisi, en tiedä muuttuiko soitto- asentoni tai tekniikkani jotenkin, olen mielestäni soittanut aina melko ergonomisesti. Mutta sellanen "terve" kipu niinkuin mainitsit kuuluu asiaan, eri asia mihin sen rajan sitten vetää.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Jaz
19.06.2007 19:29:42

Mun mielestä ei tarvitse olla kovin huolissaan. Uusi soitin uudet kujeet.. et ole vielä paljoa soittanut ja nyt uuden kitaran myötä soittaminen on lisääntynyt paljon, joten kipu lienee väistämätön soiton lisääntyessä.

Kipua (kuten kehoa yleensäkin) kannattaa kuunnella ja jättään kivun tuottama liike vähäksi aikaa vähemmälle. Kroppa ei hetkessä totu uusiin liikkeisiin, vaan se vaatii aikansa.
apip
19.06.2007 19:36:53
No kyllä se kolmen soinnun rämpyttäminen onnistuu vaikka kitara hipois varpaita. :P

Ihan kirjaimellisestikin: http://www.youtube.com/watch?v=hSnUwA6c67k :D

Sori off-topic.
ankkiz
20.06.2007 00:05:12 (muokattu 20.06.2007 00:07:23)

Et kai soita 3h putkeen?

Muista pitää taukoja, ja venyttele, ravistele käsiä yms.

Kannattaa lukaista läpi, ja ottaa opiksi:
http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html

Tämäkin kannattanee lukea:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=69022

Ja jos sulla kerta on jo niitä kipuja, niin pitä soittotaukoakin muutamia päiviä, ja aloita vähän iisimmin sitten :)

Sormilämmittelyt (kitaralla tai ilman) ennen soittamisen aloittamista pitävät myös mukavasti kivut poissa, itse räpellän kitaralla noin 30min samalla kun katson televisiota.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. Parempi varmistaa ja hävetä, kuin hutkia ja katua.
Ibanez_90
20.06.2007 08:14:36 (muokattu 20.06.2007 08:14:48)
Ennen kuin vaihdoin alternateen, niin todella nopea downpikkaus puudutti käden tosi nopeasti. Ja soitto määrä kasvu aiheutti aina sormiin niin pahat tuskat, että ei voinut bendata loppu päivästä. Iho kasvoi paksummaksi noin viikossa, joten se siitä.
Olen Stratocaster_90
Mntr
21.06.2007 12:49:23 (muokattu 21.06.2007 12:50:57)
Noistan ranteiden kulmista tuli mieleen... no entäs kun on tälläinen pitkäkäsinen ja sorminen kaveri ? Tuntuu että väkisin joutuu välillä ottamaan kulmaa plektrakäteen. (ja varsinkin kun olen nyt yrittän päästä palm muteen kunnolla käsiksi)

Kitarana siis Ibanezin rgr 321 ex ... eli kitaran runko ei ole kaikkein massiivisin (johon voisi tuke kättä)

Auttausiko kitaran rungon kallistus asentoon / verrattuna siihen kun se olisi asennossa -- (toivottavasti joku tajuaa, eli kaula enemmän 45 asteen kulmassa kuin 180)
Kirjoitus virhe
21.06.2007 14:44:05
Ainakin taukoja kannattaa pitää ja venytellä. Ja jos istualtaan soittaa niin jotenkin ergonomisesti istua. Pari vuotta sitten soitin päivässä 4-6h parin päivän ajan ja ainoina taukoina tupakkatauko niin oikea käsi jumittu enkä saanu nostettua sitä enää. Lihasrelaksantteja ja puolitoista viikkoa soittamatta.
kivi
21.06.2007 19:07:04 (muokattu 21.06.2007 19:08:26)
Noistan ranteiden kulmista tuli mieleen... no entäs kun on tälläinen pitkäkäsinen ja sorminen kaveri ? Tuntuu että väkisin joutuu välillä ottamaan kulmaa plektrakäteen. (ja varsinkin kun olen nyt yrittän päästä palm muteen kunnolla käsiksi)

Kannattaa muistaa että tilutuksia lukuunottamatta soiton pitäis lähteä koko vartalosta. Tilutukset lähtee ranteesta, ei sormista. Yleensäkin kannattaa pyrkiä niin kauas omaa vartaloa pitkin hakemaan se kohta mistä soitto lähtee, niin soittoasento muodostuu pakostakin luonnolliseksi ja pystyy soittamaan pitkiä aikoja tauotta, rikkomatta itseään.

Oikea soittokorkeus on tottumiskysymys ja riippuu aika lailla siitä mitä soitetaan. Punkkia ja riffirokkia soittaessa voi kitaraa riiputtaa matalallakin, mutta tekninen soittaminen vaatii että vasemman käden pitää päästä klassiseen asentoon - peukalon kaulan taakse.

Joka tapauksessa kannattaa opetella soittamaan niin ettei oikea käsi koske kitaran runkoon kuin välttämättömimmin tarvittaessa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)