Aihe: Humpparista kirkkaammat soundit?
1
Juutas
19.06.2007 17:35:31
Moro!

Meikäläisen stratossa on hieman erikoisempi viritys mikkien suhteen eli tallassa ja kaulassa on normaalit sinkut, mutta olen laittanut keskelle humpparin. Tämä ihan siitä syystä, että tarvitsen nimenomaan yksikelaisia tallassa ja kaulassa (eikä puolitettu humppari aja samaa asiaa, tiedän). Kattaus on muuten tosi monipuolinen, mutta ongelmana on vain humpparin suhteellisen tumma soundi (JB junior) eli samoilla vahvistinsäädöillä keskimikki tuppaa muuttumaan liian "tumppuiseksi". Kysymys kuuluu, että mitä keinoja olisi saada humpparin soundia hieman kirkastettua suhteessa sinkkuihin kun en tykkää vekslata tonea jatkuvasti ja toisaalta talla ja keskimikki ovat saman tonen takana eli yhdellä asennolla ei pärjää..

Itselle on tullut mieleen kaksi ratkaisua, toimiiko jompi kumpi näistä?

1) Kytkisin mikit uudelleen niin, että ottaa tallamikin kokonaan pois tonesäätimestä.
2) Jotain lisäkamaa humpparin kaveriksi, jotta soundi kirkastuu, mutta onko silloin ainoa vaihtoehto aktiivinen etuvahvistin (johon en rupea)?

Eli vinkkejä kaivataan.. Kiitos!

Ps. Humpparin vaihto toiseen ei ole varsnaisesti optio, koska tykkään JB:n soundista jos saisi vain lisää yläpäätä..
p130
19.06.2007 17:48:28 (muokattu 19.06.2007 17:49:39)

1) Kytkisin mikit uudelleen niin, että ottaa tallamikin kokonaan pois tonesäätimestä.

Tarkoitat varmaan keskimikin? Tone-potikan irtikytkeminen kirkastaa, riippuu konkasta ja potikan arvosta kuinka paljon. Jos tarvitset edelleen tone-säätöä kannatta ostaa ns. no-load-potikka joka kytkee "itsensä pois päältä" 10-asennossa (näitä on esimerkiksi Fenderin American-sarjalaisissa).

Todennäköisesti volumepotikka on 250kOhm, vaihto 500kOhm potikkaan kirkastaa mikkien soundia (edit: tämäkin pätee tietenkin myös toneen, irtikytkemällä saa kuitenkin suurimman vaikutuksen). Myös yksikelaisten, voivat mennä turhan kirkkaiksi. Eräänä vaihtoehtona voisi olla oma volume keskimikille jos mastertone riittää. Mutta kokeile aluksi irroittamalla keskimikki tonesta.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Juutas
19.06.2007 21:49:29
Tarkoitat varmaan keskimikin?

Eh, itseasiassa en tarkoittanut... Jotta homma olisi mahdollisimman epäselvä, niin tässä Fenderin mallissa alempi tone on sen mallinen, että se on vitosen kohdalla "täysillä" (ja siinä on selkeä pykälä, johon tone kääntäessä pysähtyy). Sen jälkeen alkaa sitten treble buusti, joka menee sinne kymppiin asti... En tiedä mihin tämä toiminta perustuu, joten en osaa selittää tarkemmin. Näin myyjä sen minulle selitti 15 vuotta sitten kitaraa uutena ostaessa. Eli tallamikki on sopivan kirkas silloin kun tone on siinä "täysillä" asennossa eli vitosessa ja keskimikki puolestaan silloin kun buusti on käytössä eli kympissä.

Saisiko nyt sitten jollain kytkennöillä sen aikaiseksi, että tavallaan tallamikki olisi aina siinä vitosen kohdalla ja keskimikki puolestaan kympin kohdalla??? Silloin en tarvitsisi toista tonea oikeastaan ollenkaan ja mikin vaihto kesken biisin osien olisi helppoa kun ei tarvitse samalla räplätä tonea (ei onnistu mitenkään kun pitää lisäksi ehkä vaihtaa pedaalista soundia ja keskittyä siihen pääasiaan eli laulamiseen).

Nooh, nyt en enää tiedä osasinko alkuunkaan selittää koko asiaa, mutta arvostan silti yrityksiä ymmärtää ja mahdollisia lisävinkkejä... Tavoitteena siis pitää tone nappulat koko ajan samassa asennossa kun ei niitä ehdi mitenkään räpläämään!!!

Niin ja jos tämä jotain asiasta tietävää helpottaa, niin kyseessä on siis n. -92 ostettu American Standard, johon on vaihdettu keskelle se JB junior humppari ja tallaan Lindy Fralinin yksikelainen.
p130
20.06.2007 12:27:25

OK, American Standardissa oli sitten se omanlaisensa tuplapotikka (käytettiinköhän siitä nimeä TBX?) 1-5 on käytössä 250kOhm potikka ja siitä yli 1000kOhm. Mitään varsinaista buustia (eli aktiivielektroniikkaa) siinä ei ole.

Minä kokeilisin tuon perusteella irroittaa keskimikin tonepotikasta. Tone toimii tallamikille edelleen tasan samalla tavalla kuin ennenkin ja keskimikki on suunnilleen samanlainen (minimaalisen vähän kirkkaampi) kuin aiemmin tone kympissä.
Juutas
20.06.2007 14:06:18
OK, American Standardissa oli sitten se omanlaisensa tuplapotikka (käytettiinköhän siitä nimeä TBX?) 1-5 on käytössä 250kOhm potikka ja siitä yli 1000kOhm. Mitään varsinaista buustia (eli aktiivielektroniikkaa) siinä ei ole.

Minä kokeilisin tuon perusteella irroittaa keskimikin tonepotikasta. Tone toimii tallamikille edelleen tasan samalla tavalla kuin ennenkin ja keskimikki on suunnilleen samanlainen (minimaalisen vähän kirkkaampi) kuin aiemmin tone kympissä.

Hmmm. Kuvailemasi perusteella kuulostaa juuri siltä ratkaisulta mitä olenkin hakemassa. Iso kiitos ja eikun kokeilemaan! Niin ja sähköteknisenä tarkistuksena: riittääkö siis pelkästään, että otan pois (juotan irti) tonesta keskimikkiin menevät piuhat veks? Muuta ei tarvitse tehdä?

Ps. Plussaa!
Kiinankeisari
20.06.2007 14:36:40

uskallan väittää että ainakin mun korvaan tonepotikan puuttuminen kirkastaa saundia aika huomattavasti (ainakin no-loadeilla). mulla on kaulamikin tone taval. dimarzio ja tallamikille no-load (kaulamikin no-load hajos ja uutta ei löytynyt), ja kyllä sen tallatonen saa käännellä n. 8 ennen kuin mikit on diskantin puolesta hyvässä balanssissa.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
p130
21.06.2007 08:33:37

kuulostaa juuri siltä ratkaisulta mitä olenkin hakemassa. Iso kiitos ja eikun kokeilemaan! Niin ja sähköteknisenä tarkistuksena: riittääkö siis pelkästään, että otan pois (juotan irti) tonesta keskimikkiin menevät piuhat veks? Muuta ei tarvitse tehdä?

Joko kokeilit? No, joka tapauksessa ei tarvitse irrottaa kuin yksi piuha keskimikiltä toneen.

Raportoi miltä vaikuttaa!

uskallan väittää että ainakin mun korvaan tonepotikan puuttuminen kirkastaa saundia aika huomattavasti (ainakin no-loadeilla).

"Kirkastumisen" aste riippuu potikan ja konkan arvoista. TBX:n 1000kOhm potikan irti kytkeminen ei vaikuta yhtä paljon kuin 250kOhm (Fenderin no-loadin arvo) irti kytkeminen. Mutta Juutas varmaan kertoo kuinka huomattava ero sitten lopulta oli!
PIM
21.06.2007 08:56:55
Näppärä kaveri tekee itse tuollaisen No-Load potikan. Ohjeet löytyvät täältä:

http://www.projectguitar.com/tut/pots.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)