Aihe: Rangemaster ja boostaus
1
htm
19.06.2007 21:10:18

Moi kaikki rangemasterin omistajat tai rakentajat!

Rakensin vihdoin itsekin kysesen laitoksen, ja hyvältähän tuo saundaa. Käytin AC128 trankkua. Yksi asia ihmetyttää.. peli ei nosta volumetasoa juuri ollenkaan, vaan ainoastaa terästää noita ylätaajuuksia. Eli kokonaisvolume ei nouse, vaikka nuppi olisi kaakossa.

Onko tämä normaalia käytöstä, vai kuseeko tuossa jokin (esim trankun liian pieni hfe)?
pjl
19.06.2007 21:22:34

Moi kaikki rangemasterin omistajat tai rakentajat!

Rakensin vihdoin itsekin kysesen laitoksen, ja hyvältähän tuo saundaa. Käytin AC128 trankkua. Yksi asia ihmetyttää.. peli ei nosta volumetasoa juuri ollenkaan, vaan ainoastaa terästää noita ylätaajuuksia. Eli kokonaisvolume ei nouse, vaikka nuppi olisi kaakossa.

Onko tämä normaalia käytöstä, vai kuseeko tuossa jokin (esim trankun liian pieni hfe)?

Hmm. Kyllä ja ei. Rangemasteri on tunnetusti trebleboosteri ja nimensä mukaisesti vahvistusta löytyy vain korkeille taajuuksille. Kytkennän tulokonkka on valittu kutakuinkin siten että kitaran alempi E saa osakseen kutakuinkin ykkösen verran vahvistusta ja siitä vahvistus kasvaa 6 desibeliä per oktaavi. Havaittu äänenvoimakkuus ei välttämättä muutu niin paljoa kuin laajakaistaisella buusterilla mutta kyllä jotain pitäisi huomata. Miten volumepotikka on kytketty? Onko laittaa linkkiä piirikaavioon?

Pekka
htm
20.06.2007 00:02:07 (muokattu 20.06.2007 00:04:14)

En tarkoittanut, etteikö mitään huomaisi. Kyllähän tuo treblekorostus oli ihan selvä. Oletin ehkä enemmän kuitenkin kokonaisbuustia.

Itse asiassa kokeilin uudestaan vähän cleanimmalla soundilla, ja kyllä se pikkasen sitä volaa nostaa. (Ei kyllä paljoa) Vahvari oli aluksi tosin sen verran rosolla, että tuo boosti ajoi vain etusta enemmän ruttuun. Oon vain tottunut boostereiden yhteydessä laajemman taajussalueen boostiin, ja "preamp" -vaikutelmaan...

Aika tyrmäkkä peli. Pitääpä kokeilla jonkun fuzzin edessä...

Kaavio on Torchyn layout, joskus kpioinut koneelle, ei ole osoitetta enää.
pjl
20.06.2007 09:04:21

En tarkoittanut, etteikö mitään huomaisi. Kyllähän tuo treblekorostus oli ihan selvä. Oletin ehkä enemmän kuitenkin kokonaisbuustia.

Itse asiassa kokeilin uudestaan vähän cleanimmalla soundilla, ja kyllä se pikkasen sitä volaa nostaa. (Ei kyllä paljoa) Vahvari oli aluksi tosin sen verran rosolla, että tuo boosti ajoi vain etusta enemmän ruttuun. Oon vain tottunut boostereiden yhteydessä laajemman taajussalueen boostiin, ja "preamp" -vaikutelmaan...

Aika tyrmäkkä peli. Pitääpä kokeilla jonkun fuzzin edessä...

Kaavio on Torchyn layout, joskus kpioinut koneelle, ei ole osoitetta enää.

Juu siis toki huomaa mutta huomaako "kokonaisvolumessa". Sitä meinasin.

Tuosta layoutista en sano mitään. Ikinä en ole mitään pelkän layoutin perusteella rakentanut. Semmosen debuggaaminen kun on ihan mahdotonta ;) Oma buusteri on rakennettu Geofexin TrebleBlaster artikkelin pohjalta ja se käyttäytyy kutakuinkin kuvailemallasi tavalla. Ajaa putkivahvarin etusen oikeen kivasti ruvelle mutta ei mössötä alataajuuksia. Laitoin omaan versioon kutkimellä valittavan tulokonkan, jolla saa joko perinteisen treblebuustin tai vähän alemmas ulottuvan buustin. Varsin käyttökelpoinen peli on.

Pekka
msormune
20.06.2007 13:08:46

Kyllä tuokin vaikuttaa. Itselläni on Rangemaster-klooni, johon laitoin ihan tavallisen korkean hfe:n omaavan piitransistorin kun en löytänyt toimivaa sopivaa germanium-vastaavaa. Huomattavasti enemmän voluma tuli, ja vähemmän kohinaa. Valitettavasti sitten suuri osa soundin pehmeydestä hävisi myös saman tien...
htm
20.06.2007 21:59:58

pjl: itse asiassa kyseistä artikkelia silmäilin, ja siitä adoptoin sen vastusten säätämisen trankun volttimäärän mukaan. Tuon layoutin mukaan tein muuten, mutta noiden vastusten tilalla on trimmerit. Layout on kyllä verifioitu.

Eipä siis ongelmaa, toimii kai niinku pitääkin, odotin vain erilaista käytöstä...

Trankku on muuten aika matala-hfe:inen, (yleismittarin mukaan jotain 60, vaikkei se sitä oikeata arvoa näytäkkään) kokeilin myös korkeampiarvoisia, mutta pitivät meteliä. Vois kai aitä kokeilla jollain modernilla silikonitrankulla. Toisaalta soundi on lyllä hyvä, joten miksi turhaan...?

Tuo toimii kyllä aika jännästi. Korostaa trebleä ja on kuitenkin samalla pehmeä...!
Bomber
21.06.2007 21:44:26
Rakensin pari tuon Geofexin ohejiden mukaan ehkä vuosi sitten. Trankkuina on Mullardin OC44 Germanium transistorit. Rakensin tuon vielä point-to-pointtina kytkentärimalle.

Miulla on Laneyn LC50 putkivahvistin jonka edessä Rangeri kyllä nostaa volumea jos on cleani kanava käytössä. Mutta sitten jos rangen ja vahvarin välissä on jokin pedaali esim nyt minulla Bossin Turbo Distortion niin volume ei nouse paljoakaan mutta kyllä se niitä treblejä buustaa. Minun mielestäni ihan hyvä pedaali. Kaveri taasen ei niin välitä...
"Before anyone did anything, ELVIS did everything."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)