![]() 17.06.2007 20:10:58 | |
---|---|
Perussetti.. eli haitsu snare basari 2 pikkutomia ja yks iso + pellit. tuplapedaali on käytössä, ei varmaan kyl vaikuta mikitykseen. mm.. | |
![]() 17.06.2007 20:23:08 | |
Perussetti.. eli haitsu snare basari 2 pikkutomia ja yks iso + pellit. tuplapedaali on käytössä, ei varmaan kyl vaikuta mikitykseen. mm.. No tota, mä lähtisin toteuttamaan jotain tämmöistä: -basariin B52A ja kaveriksi tarpeen mukaan jotain muuta ottamaan ilmavampaa soundia talteen -virppaan yläkalvoon 57 -overiksi varmaankin SM81 -tomeihin ne mitkä parhaalta kuulostaa, 58 toimii aina jotenkin Nämä suositukset siltä pohjalta, etten tosiaankaan ole noita kaikkia muita kokeillut. Nämä ovat kuitenkin tuttuja mikkejä ja toimivat varmasti tarkoituksiinsa. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 20.06.2007 18:31:09 | |
Mie taas teitä häiritsen ja jatkan vielä samalla asialla kuin edellisellä sivulla. Eli nauhoitan siis kitaraa kahdella mikillä ja käytän Sonar 6 softaa. Vasen puoli ja oikea puoli nauhoittuu omille raidoille. Löysin tuon mixdownin, jolla ne saa yhdistettyä. Ongelmani on enää stereo-efektin luominen mahdollisimman hyväksi. Eräs kitaristi neuvoi minua panoroinnin ja stereo-efektin kanssa englanniksi seuraavalla tavalla: Left to left, right to right. Send left to early reflection and pan the return left. Do the same with right, but with a different early reflection.Then send both to a stereo large hall reverb, and open the return of the effect as wide as you can. Dose the two reverbs (using the earlyreflection just to make the gitar sound thicker and fatter). Osaiikohan joku teistä kertoa, että miten tuollainen tehdään Sonarilla? En nimittäin ole kovinkaan hyvä vielä näissä hommissa. | |
![]() 20.06.2007 19:01:32 | |
Sä voit käyttää nyt vaikka sitä Sonituksen reverbiä, joka tulee softan mukana. Se on ihan asiallinen peruskaiku. Ilmeisesti sun täytyy luoda sendit molemmille raidoille, joihinka laitat molempiin omat reverbit. Siitä Sonituksesta pistät mutelle kaiken muun, paitsi early reflectionin ja säädät sitten soundin mieleiseksesi. Sama juttu oikealle, mutta säädä erilainen soundi. Sitten sun tarvisi lähettää noi molemmat raidat samaan sendiin (enpä osaa tästä nyt neuvoa suoralta kädeltä, en oo paljoa tota ominaisuutta käyttäny ja ei oo Sonaria kotona..), jossa olisi ikäänkuin masterkaiku noille molemmille. Isket siitä kaiusta sen stereolevityksen niin isolle, kuin perse kestää ja otat tällä kertaa mukaan reverbiä ja early reflectionia. Sen kuivan äänen edelleen pidät mutella tästäkin. Sitten ihan normaaliin tapaan säätelet noiden lähtöjen ja paluiden tasoja, jotta soundissa on sopivasti kaikua mukana. Mä kyllä tekisin saman asian vähän eri tavalla, en tiedä sitten lopputuloksen käytännön erosta. Tässä mun resepti: -molempiin raitoihin omat kaiut, joista reverbi mutelle (tää on toi early reflect vaihe) -molemmat raidat ajetaan yhteen ryhmään, jossa on "master reverb" ja homma on sillä selvä Periaatteessa sama lopputulos, koska sä saat säädettyä tuosta Sonituksesta kuivan äänen, kaiutetun ja noi heijastusjutut ihan oman mielesi mukaan. Toi stereokuvan levityskään ei vaikuta siihen kuivaan ääneen, joten stereokuvakin pysyy samanlaisena. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 21.06.2007 10:34:38 | |
Täytyy sanoa, että en onnistunut tuossa kaikujutussa edes tuolla Antin yksinkertaisemmalla reseptillä. Valitsin Audio ykkösen eli siis vasemman raidan, jonka jälkeen ylhäältä klikkasin Process ja sieltä audio fx ja edelleen Sonitus:fx ja reverb. Sieltä valikosta reverb mutelle ja painoin ok. Tässä vaiheessa alhaalla luki, että processing audio data ja jotain tapahtui siis. Teina saman oikealle raidalle. Tämän jälkeen tein mixdownin valitsemalla ylhäältä File ja Export ja Export Audio. Ja nyt muodostuvassa valmiissa kappaleessa ei kyllä ollut noita kaikujuttuja ollenkaan. Taisin missata jonkin vaiheen? | |
![]() 21.06.2007 10:50:23 (muokattu 21.06.2007 10:55:14) | |
Täytyy sanoa, että en onnistunut tuossa kaikujutussa edes tuolla Antin yksinkertaisemmalla reseptillä. Valitsin Audio ykkösen eli siis vasemman raidan, jonka jälkeen ylhäältä klikkasin Process ja sieltä audio fx ja edelleen Sonitus:fx ja reverb. Sieltä valikosta reverb mutelle ja painoin ok. Tässä vaiheessa alhaalla luki, että processing audio data ja jotain tapahtui siis. Teina saman oikealle raidalle. Tämän jälkeen tein mixdownin valitsemalla ylhäältä File ja Export ja Export Audio. Ja nyt muodostuvassa valmiissa kappaleessa ei kyllä ollut noita kaikujuttuja ollenkaan. Taisin missata jonkin vaiheen? Ethän sä noudattanut Antin ohjeita ollenkaan. Ei ylhäältä klikkailla mitään process fx'iä ellei olla freezaamassa raitaan efektiä, normaali efektointi tapahtuu mikserissä. Haluat siis oikean puolen kaiun vasemmalle ja vasemman oikealle? Hyvä. -Avaa miksauspöytä-ikkuna, ja luo sinne kaksi mono-aliryhmää (subgroups, group channels). -Valitse vasemman kitaran send, ja määritä sen osoitteeksi ensimmäinen luomistasi aliryhmistä. -Laita ensimmäiseen luomaasi aliryhmään kaiku, ihan kaikuplugin laitat sinne kanavan laatikoihin. -Määritä kaiku 100%wet. -Panoroi aliryhmä oikealle. Ja sitten sama oikean kitaran kanssa, paitsi lopuksi panorointi vasemmalle. Tää pitäis olla manuaalissa, onko manuaali luettu? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 21.06.2007 15:11:08 | |
Tämä on katsokaas hankalaa, kun ei ymmärrä yhtään noista subgroupeista ja muista. Eikä ne oikein aukea englanninkielisistä manuaaleista, mutta kyllä se ehkä tästä pikku hiljaa... | |
![]() 22.06.2007 12:31:04 | |
Olisiko mahdollista saada vielä hieman perusteellisempi opastus? En meinaa onnistua. | |
![]() 22.06.2007 14:56:34 | |
Olisiko mahdollista saada vielä hieman perusteellisempi opastus? En meinaa onnistua. Sonar on niitä harvoja softia joita en ole käyttänyt kai oikeastaan koskaan, mutta eiköhän homma mene siinä samoin kuin muissakin. Mä löysin Googlettamalla tällaisen ilmaisen Sonar-opetusvideokokoelman: http://www.softwaretrainingtutorials.com/cakewalk-sonar-5.php Tässä näyttäisi avauskuvan perusteella siltä, että plugit voi suoraan aktivoida raidan vasemmalla puolella sijaitsevaan blokkiin, kohtaan FX. Pidemmälle en nyt jaksa katsoa. Tarkemmin saa neuvoa joku joka on joskus käyttänyt Sonaria. Antti? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 22.06.2007 20:20:28 (muokattu 22.06.2007 20:21:47) | |
Tarkemmin saa neuvoa joku joka on joskus käyttänyt Sonaria. Antti? Joo, kai mä voin vaivautua, kun toi on kuitenkin mun pääasiallinen softa. EDIT: Enpä nyt jussina jaksa kuitenkaan vaivata päätäni. Jahkailen vaikka huomenissa tuota ongelmaa oikein yhksityiskohtaisesti. Jos vaikka asentaisin tuon softan kotikoneelle hetkeksi aikaa, voit sitten kysellä samalla vaikka muitakin murheenaiheita. Toivottavasti osaan vaan vastailla tarpeeksi selkeästi... Hyvää juhannusta! OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 23.06.2007 15:43:30 | |
No sehän olisi hieno homma. Mie sain nyt jotenkin lisättyä sitä kaikua. Sillä tavalla, että avasin console viewin ja siellä on sellainen master-kohta BUS 1, jonka ylhäällä olevaan laatikkoon laitoin Audio fx ja Sonitus FX ja reverb. Siis tuossa master-kohdassa BUS 1 liu'un oikealla puolella liikkuu sekä vasen että oikea pylväs, kun soitan nauhoittamaani tavaraa. Mutta näin ei siis pysty erikseen säätämään vasenta ja oikeaa puolta. | |
![]() 23.06.2007 15:53:16 | |
No sehän olisi hieno homma. Mie sain nyt jotenkin lisättyä sitä kaikua. Sillä tavalla, että avasin console viewin ja siellä on sellainen master-kohta BUS 1, jonka ylhäällä olevaan laatikkoon laitoin Audio fx ja Sonitus FX ja reverb. Siis tuossa master-kohdassa BUS 1 liu'un oikealla puolella liikkuu sekä vasen että oikea pylväs, kun soitan nauhoittamaani tavaraa. Mutta näin ei siis pysty erikseen säätämään vasenta ja oikeaa puolta. Ei kyllä, eikä ajamaan kaikuja ristiin. Bus1 on ilmeisesti MasterBus eli päälähtö. Siihen ei kannata laittaa kaikuja, enintään varovaisen kompressorin tai limitterin voi laittaa. (Bus on termi joka tarkoittaa perinteisesti kaikkia mikserin lähtöjä. Näin niinkuin selitykseksi.) Nyt sinun pitäisi luoda kaksi mono-bus'sia, joiden sisääntuloiksi määrität audiokanavien Post-Fader!!! Aux/Sendit (ne pitää ehkä luoda) tai mitä ne Sonarissa ovatkaan nimeltään, ja lähdöksi määrität tuon Bus1:n. Näihin monobusseihin voi laittaa kaikuja ja ne voi panoroida aivan kuin sinulla olisi kaksi uutta kitararaitaa. (Nyt mä tiedän että joku nokkelana itseään pitävä henkilö ehdottaa että kopioisit kitararaitoja raitaikkunassa lisää, ja käsittelisit niitä. Mä olen kuitenkin vanhan liiton mies, enkä lähde suosittelemaan mielestäni vääriä tapoja, varsinkin kun tiedän että ne oikeasti ovat vääriä - niissä raitaeditointi ja volyymiautomaatio ei vaikuta kaikuun ja se ei ole hyvä.) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 23.06.2007 15:57:50 | |
Yritin silloin aiemmin jo etsiä kohtaa, josta voisin luoda tuollaisen mono-bus'in, mutta löysin vain sellaiset kuin insert stereo bus tai insert surround bus. | |
![]() 23.06.2007 16:14:47 | |
Huoh, josko nyt olisi vähän voimia miettiä tätä. Asennan kohtapuoliin tuon Sonarin koneelle, jahka selviydyn pahimmasta väsymyksestä. Selitäppä nyt sillä välin oikein tarkkaan, että mikä sun ongelma on, niin koitan neuvoa mahdollisimman rautalangasta vääntäen. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 23.06.2007 16:39:35 | |
No niin. Ongelmani on siis se, että kuinka lisätään kaikua oikein vaikka tuolla Sonituksella. Kuten olen jo useasti maininnut lähtötilanne on se, että minulla on kaksi raitaa, vasemman mikin nauhoittama Audio 1 ja oikean mikin nauhoittama Audio 2. Ja eräs kitaristi neuvoi siis englanniksi: Lähetä vasen early reflectioniin ja panoroi paluu vasemmalle. Sama oikealle, mutta eri early reflection. Sitten lähetä molemmat stereo large hall reverb ja avaa efektin paluu niin suurelle kuin mahdollista. | |
![]() 23.06.2007 17:36:26 (muokattu 23.06.2007 17:49:25) | |
Jeah, löysin tommosen kuvapalvelun, johon sain kuvat laitettua. Kysy, jos jotain jää epäselväksi, tai yksityiskohdat mietityttävät. -äänitä ne raidat ja panoroi ne vasemmalle ja oikealle (mun esimerkeissä kaikki on laidoissa hahmottamisen helpottamiseksi) -klikkaa oikealla napilla molempia raitoja ja luo omat sendit molemmille (kyllä kyllä, stereona) kts. kuva 1 -katso vasemmassa laidassa olevasta channelstripistä asetukset molemmille raidoille kuntoon, eli post ruutuun vihreä neliö ja panoroi raidan mukaan oikealle tai vasemmalle kts. kuva 2 -avaa tekemäsi sendit ja lisää tuohon harmaaseen ruutuun kaiut, joista mutetat kuivan äänen ja kaiun, er nollakohtaan kts. kuva 3 -huomion arvoista on taas, että noilla sendeillä on omat panorointinsa, joilla pystyy jälleen tekemään vaikka mitä kts. punainen huutomerkki -seuraavaksi klikkaat noita tekemiäsi sendejä oikealla näppäimellä ja luot niille stereosendin (luot vain yhden, johon ohjaat molemmat) kts. kuva 4 -kun olet tehnyt vaikka sille vasemmalle sendille sen stereosendin, niin oikealle ei tarvitse tehdä enää uutta, mutta se ilmestyy samaan valikkoon -loppu hoituukin sitten tutulla rutiinilla sen kaverisi antaman ohjeen mukaan, eli voit panoroida niiden early reflectien sendejä omiin laitoihin ja lisäilet sen stereokaiun sinne stereosendiin kts. kuva 5 Tässä siis vielä linkki niihin kuviin: http://s183.photobucket.com/albums/x152/simop/ OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 23.06.2007 21:33:06 | |
Tuhannesti kiitoksia. Miten viitsitkin nähdä tuollaisen vaivan? Voitko ottaa yhden tuollaisen screenshotin vielä console viewistä lopputilanteessa? Luulisin, että nyt kyllä onnistuin. | |
![]() 23.06.2007 21:49:55 | |
Eääh, mä en näköjään tallettanut tuota projektia... Koitan vaikka huomenna pistää homman pakettiin uudestaan ja lähetän vaikka sen projektitiedoston sulle, jos et muuten onnistu noilla ohjeilla. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 23.06.2007 22:07:54 | |
Ei sun tarvi enää, kyllä mä nyt onnistuin. Ainakin niin mie luulen. Mä vielä vähän tutkailen tilannetta ja kysyn jos tulee mieleen jotain. Mutta kiitoksia. | |
![]() 24.06.2007 13:16:55 | |
Antti, oiskohan sellaisessa jutussa mitään järkeä, että noista monokaiuista ottaisi tuon muten pois reverb kohdasta? Tällöin tulee enemmän kaikua, eikös? Koska jos antaa olla muut mutella paitsi er:n, niin mielestäni lopputulos ei eroa kauheasti ilman kaikua olevasta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)