Aihe: Tanssimusiikki ja tanssittavuus
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13
manjaana
20.06.2007 06:14:48
Minkäs takia muuten se tanssi on niin tarkkaan määrättyä? Eikös tanssijat voisi tanssia kuhunkin biisiin vapaammin - niin kuin sen kokee? Silloin ei tarttis syytellä omasta osaamattomuudestaan kaiken maailman vääriä metronominlukemia.

Meinaan jos oikeesti askeleet on hallussa, niin ei ne tempot nyt niin saatanan tarkkoja ole.

Puhutko nyt niinku lavatanssuist? Ei se ole missään määrätty. Kyllä siel tulee koikkelehdittua miten millonkin :)
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea..
Riksteri
20.06.2007 08:22:54
Mie tanssipaikalla tanssin, enkä töllää mitä 90 % muista tanssii!

Viejän on melko lailla pakko jatkuvasti seurata muiden tekemisiä ollakseen törmäilemättä. Silmät pitää olla monessa paikkaa, selässä, kyljessä, kantapäässä jne. Rytmiä ja liikkumistapaa on melkolailla pakko jatkuvasti säätää muun liikenteen mukaan. Muuten olen sitä mieltä, etteivät ihmiset kuuntele musiikista tahteja vaan aivan jotain muuta, ehkä melodiaa, jotain rytmiä, tanssiparia tai jotain aivan abstraktia. Onhan liike itsessään mukavaa ja tanssista saa jonkinlaista kineettistä mielihyvää. Ehkä sitä tanssinautintoa haetaan enemmän tuosta viennin ja seuraamisen varioimisesta, on mukavampaa tanssia siten, mikä tuntuu hyvältä eikä siten mikä ulkopuolisen silmin näyttää hyvältä.
isojussi
20.06.2007 08:44:07
Puhutko nyt niinku lavatanssuist? Ei se ole missään määrätty. Kyllä siel tulee koikkelehdittua miten millonkin :)

Puhun juu. Silti kollegoja ahdistellaan metronomin kanssa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
EP
20.06.2007 08:55:19
Puhun juu. Silti kollegoja ahdistellaan merkonomin kanssa.

HOHO! Useita biisejä on vit...mainen soittaa ja laulaakin väärällä tempolla, pöljät!
isojussi
20.06.2007 08:56:40 (muokattu 20.06.2007 08:56:59)
HOHO! Useita biisejä on vit...mainen soittaa ja laulaakin väärällä tempolla, pöljät!

No - miten sen kukin kokee.
poppamies
20.06.2007 09:10:10

Minkäs takia muuten se tanssi on niin tarkkaan määrättyä? Eikös tanssijat voisi tanssia kuhunkin biisiin vapaammin - niin kuin sen kokee?...

No mutta kun jokainen tanssi on aikoinaan keksitty ja kehitetty ihan ikiomaan märättyyn musiikkiinsa. Ei siinä voi eikä saa stepata miten sattuu. Silloin se nimenomaan on sitä epätahtiin liikkumista. Joka tanssissa korostetaan ne omat aksentit ihan omilla askelkuvioilla. Kaiken lisäksi naisen pitäisi pystyä lukemaan mitä mies aikoo tehdä seuraavaksi ja miehen täytyy osata viestittää mitä itse on tekemässä. Sita sanotaan vienniksi. Vienti ei ole sitä että repii sen naisen peräänsä jossain epämääräisessä ja mielivaltaisessa liikeradassa.
Palstan naiset, sanokaa olenko oikeassa vai olenko oikessa.
G strings are for strippers!
isojussi
20.06.2007 09:53:52
Mutta missä on itseilmaisu?
Aune
20.06.2007 10:01:13
Voi olla, että minunkaan ikäisistä (nuoret keski-) iso osa ei uskaltaudu lava- tai edes ravintolatansseihin, koska eivät ole käyneet tanssikursseja. En minä esim. tiedä, miten jotain foxia pitäisi oikeasti tanssia. Jo minunkin nuoruudessani, josta on parahultaisesti aikaa, itseään ilmaistiin tanssilattialla yksin, parien vuoro tuli viimeisten hitaiden aikaan.

Tänä kesänä olen ajatellut, että rohkaisen mieleni ja raahaan meillä asuvan miehen lähellä olevalle kesätanssilavalle. Olen tietämättäni valehdellut hänelle, että ei haittaa, vaikkemme osaa varsinaisesti tanssia - ei siellä varmaankaan kukaan katso tai arvostele. Että kyllä siellä oppii kun vähän katsoo muista mallia. Onneksi on tm-palsta. Ja täällä on sentään vaan muusikoita! Mitenkähän kävisi jos sinne tanssijoiden sekaan menisi turakoimaan.
Otsa kurtussa.
EP
20.06.2007 12:16:40 (muokattu 20.06.2007 12:17:56)
Voi olla, että minunkaan ikäisistä (nuoret keski-) iso osa ei uskaltaudu lava- tai edes ravintolatansseihin, koska eivät ole käyneet tanssikursseja. En minä esim. tiedä, miten jotain foxia pitäisi oikeasti tanssia..

Saiskos pluvan? Tuota, anteeksi neiti, sopisko teitille yksi tanssi? Ai ettekö muka ossaa? No ei se mittää vaik' ette ossaakkaan, miesten huolihan se vienti onkii, seuraatte vaan tiukasti minua.. 8)

http://www.uta.fi/lehdet/aviisi/0202/0202tanssitaan.html
isojussi
20.06.2007 13:33:29
....Olen tietämättäni valehdellut hänelle, että ei haittaa, vaikkemme osaa varsinaisesti tanssia - ei siellä varmaankaan kukaan katso tai arvostele.....

Miten niin valehdellut? Eikös se sitten olekaan niin?
Rock n
20.06.2007 14:45:39
No mutta kun jokainen tanssi on aikoinaan keksitty ja kehitetty ihan ikiomaan märättyyn musiikkiinsa. ...

Maailman yleisin tanssi foxtrot on alkujaan kehitetty ragtime musiikkiin ja sitä on tanssittu useita vuosia ragtimeen, ragtimejazziin, ragtimeswingiin jne. ennen kuin siihen kehittyi omat musiikkilajit.
mack the knife
20.06.2007 14:53:48
Missä vitun välissä tämä tämmöseksi on menny? Joskus kun aloittelin keikkahommia, niin soittajat ja tanssijat oli kavereita. Eipä paljon metronomeja katseltu, puhuttiin ihan muista asioista. Pidettiin oikeaa hauskaa, käytiin pikku paukulla kimpassa jne.

Sen perusteella, mä vitut välitän noista lukemista ja muista hössötyksistä. Soittaa remputtelen menemään ja juttelen iloisesti niiden tansseissakävijöiden kanssa, joille se homma ei ole niin just.
COVS n:o 1.
v_m_kangas
20.06.2007 15:18:08 (muokattu 20.06.2007 15:23:06)

Painoinpa jäsenelle plussan. Toi perusjuttu että ihmiset ei enää osaa pitää hauskaa on ihan totta. Ennen vanhaan ei perustettu noille tempojutuille tosiaan mitään. Pääasia oli hauskanpito mitä ravintolassa käyminen tarkoitti. Alkuillasta syötiin hyvin ja loppuillasta tanssittiin ja vietettiin muutenkin mukavaa iltaa. Nyt kaikki on tuollaista ryppyotsaista touhua ja ihme tuijottelua mitä epäasiallisimpiin juttuihin.

Niinpä. Edelleenkin olen sitä mieltä, että osa ns. tavallisista ihmisitä ei enää uskaltaudu tanssipaikoille, koska siellä katsellaan nenänvartta pitkin sellaisia ihmisiä, jotka ei osaa niitä askeleita ja kuvioita.

Onhan huipputanssijoita ollut aikaisemminkin, mutta onko ennen 'naapurin Pentti ja Liisa' osanneet välttämättä jiven tai lindy hopin salat? Eli nykyään kellä tahansa on mahdollisuus osallistua tanssikursseille ja huippuopetukseen. Onko tämä sitten tavallaan kasvattanut osaamistasojen kuilua tanssipaikoilla ja näin ollen saanut aikaan kateellisuutta ym. lieveilmiöitä?

Onko tuo orkesterin ojentaminen sitten ikäänkuin eräänlaista pätemisen tarvetta? Satoja euroja kun on käytetty kurssitukseen, niin pitäähän minun nämä hommat nyt tietää bändiä paremmin.

Lisäänpähän tähän vielä sen verran, että olen toki itsekkin sitä mieltä, että on olemassa lukuisia bändejä, joilla ei oikein ole nuo perusasiatkaan hanskassa ja on aivan oikein vaatia parannusta tilanteeseen. Toisaalta suurin osa ammattilaisbändeistä soittaa tanssittavaa musiikkia.
Humppaa tai soita humppaa
Musiikkia korville
20.06.2007 15:25:15

Onko tuo orkesterin ojentaminen sitten ikäänkuin eräänlaista pätemisen tarvetta? Satoja euroja kun on käytetty kurssitukseen, niin pitäähän minun nämä hommat nyt tietää bändiä paremmin.

Suurimmaks osaks uskoisin olevan näin.
By: MK
KoskPaavo
20.06.2007 15:50:57
Tanssiminenkin on nykypäivänä suoritus jolla mahdollisesti yritetään ns. päteä. Tähän on tultu, hauskuus tanssistakin häviää jos sitä tuntitolkulla kotona hangataan
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
EP
20.06.2007 16:01:54 (muokattu 20.06.2007 16:02:42)
Tanssiminenkin on nykypäivänä suoritus jolla mahdollisesti yritetään ns. päteä. Tähän on tultu, hauskuus tanssistakin häviää jos sitä tuntitolkulla kotona hangataan

Nykyään pitää monien kerätä joka asiasta suorituspaineita! :/

..jopa vapaa-ajallakin.
EP
20.06.2007 16:02:22 (muokattu 20.06.2007 16:03:13)
Oho! kuis mä ny noin..
Rock n
20.06.2007 16:24:47 (muokattu 20.06.2007 16:37:38)

Olen tanssinut 60-luvulta lähtien, ja jos koska, niin silloin tanssiminen oli varsinaista ryppyotsaista puurtamista. Kaikki tangot ja foksit tanssittiin just samalla lailla laahustaen välittämättä rytmistä tuon taivaallista. Ja kaikki nopeat höylättiin jollakin humppamaisella hyppimisaskelluksella. Cha-chata sentään tanssittiin kahdella eri tavalla - ryppyotsaisesti laahustamalla ja humppahyppelynä ja kenelläkään ei olut aavistustakaan siitä mikä olisi ollut cha chan oikea tanssitapa ja tyyli. Jos bändi ilmoitti seuraavaksi soitettavan cha chata niin lattia oli tyhjä. Useimmiten cha chan soittamista ei ilmoitettu ja lava oli täyteen ryppyotsaisia laahustajia ja hyppyhumppaajia, kun kukaan ei edes tunnistanut cha cha musiikkia.

Myös tanssimista opeteltiin tuntitolkulla kotona hankaamalla, ja tulos oli kyllä myös sen mukaista. Juuri kukaan ei hallinnut tansseille tyypillisiä tanssitapoja vaan taito kulminoitui siihen ryppyotsaiseen tahdittomaan vääntämiseen. Sentään polkalle, jenkalle ja valssille uskaltautuivat osasivat näiden tanssien askeleet, mutta lavat olivat kuitenkin aika tyhjiä näiden tanssien aikana, ja monilla lavoilla tyttöparit olivat enemmistönä, kun pojista ei ollut tanssijoiksi näitä tansseja. Kun joku bändi uskalsi soittaa hidasta valssia niin lavalla ei ollut ainoatakaan paria - vain aniharvoin yksi tai kaksi paria.
manjaana
20.06.2007 16:36:10

Kotona hankaaminen voi olla aikas namia.....
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)