Aihe: Stratocasterin korjailua
1 2
Fender Stratocaster
20.06.2007 13:15:28 (muokattu 20.06.2007 13:16:08)
Juu, eli mulla on enoni ikivanha Strato tällä hetkellä säilytyksessä. Kitara on päässyt aika huonoon kuntoon ja suunnitelmissa olisi kunnostaa kitara ja antaa se hänelle joululahjaksi, ainakin aikaa pitäisi olla riittämiin..
Tarvitsisin kuitenkin hieman neuvoja.
1. Voiko otelaudan hioa, vaikka nauhat ovat paikallaan, paljon en sitä aio hioa, vähän siistiä vain, ja sitten uusi lakka päälle? Kyseessä siis vaahteraotelauta.
2. Millä bodyssa olevat kolhut voi paikata, kitillä?
3. Voiko bodyn maalata spraymaalilla?
Olen aikalailla aloittelija näissä asioissa, joten perinpohjaiset vastaukset eivät olisi pahitteeksi, kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!
Wespa
20.06.2007 13:20:28
Selvitä ihan ensiksi tarkkaan mikä kitara on kyseessä, noilla luettelemillasi toimenpiteillä tuhoat arvosoittimen hyvin nopeasti, olettaen, että kyseinen Strato sellainen on. Onko merkki Fender vai jokin muu?
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Veepee
20.06.2007 13:24:15
Juu, eli mulla on enoni ikivanha Strato tällä hetkellä säilytyksessä. Kitara on päässyt aika huonoon kuntoon ja suunnitelmissa olisi kunnostaa kitara ja antaa se hänelle joululahjaksi, ainakin aikaa pitäisi olla riittämiin..
Tarvitsisin kuitenkin hieman neuvoja.
1. Voiko otelaudan hioa, vaikka nauhat ovat paikallaan, paljon en sitä aio hioa, vähän siistiä vain, ja sitten uusi lakka päälle? Kyseessä siis vaahteraotelauta.
2. Millä bodyssa olevat kolhut voi paikata, kitillä?
3. Voiko bodyn maalata spraymaalilla?
Olen aikalailla aloittelija näissä asioissa, joten perinpohjaiset vastaukset eivät olisi pahitteeksi, kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!

Onko remppaukseen todella tarvetta? Soiko huonosti, toimiiko elektroniikka, pitääkö vire yms... Vai näyttääkö vaan rumalta? Jos kitara toimii, ja on vielä jonkinlainen "arvosoitin" kuten vanhahko fender strato, mutta näyttää vaan vähän kulahtaneelta, ei mun mielestä kannata remontoimaan lähteä. Varsinkaan kun kitara ei ole omasi ja sulla ei oo kokemusta...

Katohan ku itse oon saanu ekan oman kitarani vaan huonompaan kuntoon, kun luulin osaavani tehdä siitä hienon... Samalla katosi vireisyys ja se kitaran persoona jonnekin...=(
Juzzu
20.06.2007 13:32:47
Jos huono kunto tarkoittaa sitä että kitara näyttää elämää nähneeltä ja kokeneelta eikä mitään mekaanisia vikoja ole, niin itse en kyllä lähtisi sitä "korjaamaan". Pahimmassa tapauksessa saat wanhat lakat valumaan joillan Mastonin maaleilla eikä spray-pöntöillä muutenkaan mitään nättiä jälkeä tule. Oleppas tarkkana mitä aineita käytät!

Jos kuitenkin meinaat sen kanssa painia, ota selvää mitä lakkaa kitarassa on nyt päällä ja käytät vastaavaa korjauksiin. Sen jälkeen suosittelen käypäsen ruiskun hankkkimista (=ei välttämättä kallis) ja kompuran hommaamista/lainaamista tai vaihtoehtoisesti lakata jollain muulla laadukkaalla tavalla joista itselläni ei kyllä ole kokemuksia. Reiät ja kolot voi kyllä paikata kitillä, mutta se kyllä vaatisi maalia päällensä peittääkseen kittaukset. Ja maali taas lakat päällensä näyttääkseen hyvältä ja ollakseen kestävä.
Puussa olevat reiät kohoavat kyllä kuumalla vedelläkin mikäli syyt eivät ole poikki. Toisaalta, ei ehkä kannattaisi ujuttaa vettä vielä ehjän pinnoitteen ja puun väliin.
Otelautaa voi kyllä hioa vaikka nauhat ovat paikallaan, mutta aikamoista nysväystähän se epäilemättä on. Nauhat kannattaa myös suojata kunnolla ettei niihin raavi vahingossa naarmuja. Arvailen että hiottujen kohtien ja wanhan lakan omaavien kohtien välillä tulee melkoinen kontrastiero, sekä puu kuin lakkakin kun saattavat ajan myötä kellastumaan tai muuten vain vaihtamaan sävyä.

Jos tarkoitus on saada kokonaan uusi tuore maali kitaraan, aloittaisin itse rojektin wanhojen pintojen poistolla. Vanhojen maalien päälle maalaaminen ei kannattane, jos ei muusta syystä, niin ainakin psykoakustiikan takia ;o)

Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että soittaessa ja rokatessa kitaraan vuosien mittaan tulleet naarmut, kolhut ja kulumat kuuluvat soittimen luonteeseen ja niiden korjaaminen ei tuo soittimelle mitään lisäarvoa, päinvastoin. Onnea ja menestystä kuitenkin rojektille, kivaahan se tekeminen ja touhuaminenkin on!
Fender Stratocaster
20.06.2007 13:38:26 (muokattu 20.06.2007 13:40:58)
Ihan Fenderin soitin on kyseessä, melko vanha ja TODELLA kolhuinen, elektroniikka sekaisin, tallapaloja rikki ja talla muutenkin melkoisen heikossa hapessa. Eli suurin työ on elektroniikan selvittäminen. Body on joskus aiemmin maalattu kirkkaan punaiseksi melko huonolla menestyksellä ja ilmeisesti ilman lakkausta! Mitään uudenveroista kitaraa tuosta ei ole tarkoituskaan tehdä, rahallista arvoa sillä ei tälläkään hetkellä ole paljoakaan, tunnearvoa kyllä senkin edestä. Lisäksi enoni on tuota kitaraa useamman kerran tarjonnut omistukseeni, koska itsellään ei ole aikaa kitaroinnille. Kyllä tuosta olisi sellainen "ihan kelpo kitara" tarkoitus tehdä..
Fender Stratocaster
20.06.2007 14:05:43 (muokattu 20.06.2007 14:06:14)
Elektroniikan kytkeminenkään ei suurensuuri ongelma ole, omasta Stratosta kun voi tarvittaessa katsella mallia. :D Mikit on tietääkseni kunnossa.
Ja tarkoituksena olisi nimenomaan suorittaa korjaus itse.
kivi
20.06.2007 17:44:13
Elektroniikan kytkeminenkään ei suurensuuri ongelma ole, omasta Stratosta kun voi tarvittaessa katsella mallia. :D Mikit on tietääkseni kunnossa.
Ja tarkoituksena olisi nimenomaan suorittaa korjaus itse.

Tarkistapa nyt kuitenkin sarjanumerosta tms. minkä ikäisestä stratosta on kyse.

Suomessa liikkuu muutama harvinaisempi stratovanhus joka on pilattu aivan hyvässä tarkoituksessa kunnostamalla, vaikka sen "raadon" vieminen sellaisenaan myyntiin olisi tuonut rahaa vaikka millaisen kitaran ostamiseen.

Ihan sikäli vain, että kaikkein kamalinta jälkeä kitaralle tuottaa kutakuinkin aina amatöörin tekemä korjaustyö - samaan ei pääse vaikka yrittäisi kirveellä särkeä - ja kun kyseessä kuitenkin on merkkikitara, on tahallinen turmeleminen (jollaiseksi korjaus helposti muuttuu jos ei oikeasti osaa) aina väärin.

Jos kyseessä on 1970-luvun lopun CBS-strato tai uudempi, eikun itse korjaamaan. Jos kitara on tehty ennen vuotta 1975, niin korjaajalle. Sopiiko?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kumiankka
20.06.2007 18:21:07
Työkaveri selaili tuossa yhtenä päivänä vanhojen Fendereiden päivän hintoja. -73 mallisesta pyydettiin vähän vajaa kahdeksan tonnia. Vuntsittiin ettei itse kyllä maksettaisi.
kivi
20.06.2007 18:29:40
Työkaveri selaili tuossa yhtenä päivänä vanhojen Fendereiden päivän hintoja. -73 mallisesta pyydettiin vähän vajaa kahdeksan tonnia. Vuntsittiin ettei itse kyllä maksettaisi.

Jep, nykyään alkaa jo CBS:ätkin olla jonkun arvoisia, varsinkin vanhemmat. (Nyrkkisääntönä CBS:llä viitataan isolapaisiin stratoihin, ja ajankohtaan jolloin CBS omisti Fenderin.) Tuo kahdeksan tonnia on kyllä joku spesiaaliyksilö, ei ihan tavallinen hinta toi oo jos euroissa mennään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
*Ace*
20.06.2007 20:45:52 (muokattu 20.06.2007 20:47:44)
En nyt tähän aiheeseen paljoa sano, mutta Eric Claptonin Blackie-stratohan (http://www.fender.com/blackie/blackie_home.html) myytiin hintaan $959500. Todella kulunut kitara, ja jos sen olisi mennyt kunnostamaan niin tuskinpa siitä niin paljon olisi tarjottu...huutokaupassa kun meni siis.
Numb
21.06.2007 08:47:31

Hintaan voipi vaikuttaa, että se oli Claptonin kitara... Samanlaisesta ei-Claptonista tuskin olisi maksettu noin montaa rahaa. Ja hinta olisi tuolla ollut korkea, vaikka Cläpä olisi tehnyt mitä sille.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Puavali
21.06.2007 09:39:18
Hintaan voipi vaikuttaa, että se oli Claptonin kitara... Samanlaisesta ei-Claptonista tuskin olisi maksettu noin montaa rahaa. Ja hinta olisi tuolla ollut korkea, vaikka Cläpä olisi tehnyt mitä sille.

Eikö EC kasannut Blackien useamman straton osista itse?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
bATE bASARI
05.07.2007 20:28:26
Eikö EC kasannut Blackien useamman straton osista itse?

Jep, läjäsi sen kolmen straton parhaista osista :)
J.Hollström
05.07.2007 20:56:12
En nyt tähän aiheeseen paljoa sano, mutta Eric Claptonin Blackie-stratohan (http://www.fender.com/blackie/blackie_home.html) myytiin hintaan $959500. Todella kulunut kitara, ja jos sen olisi mennyt kunnostamaan niin tuskinpa siitä niin paljon olisi tarjottu...huutokaupassa kun meni siis.

Kiintoisa toi video Blackie-kopion tekemisestä. Aikaavievää hommaa toi relicointi.
PutkiKarhu
06.07.2007 19:56:25
Mitäköhän soitinrankentajia luulette olevanne kun vaan yritätte laittaa viemään korjaajalle ? eikö soitinrankennuksen tarkoitus ole _itse_ tehdä? : O
ravensoul
06.07.2007 21:04:15
Mitäköhän soitinrankentajia luulette olevanne kun vaan yritätte laittaa viemään korjaajalle ? eikö soitinrankennuksen tarkoitus ole _itse_ tehdä? : O

Öh, tässähän on vain varoiteltu, ettei pilais mahdollisesti kallista vintage-instrumenttia aloittelijan "korjailulla".
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
SirElwood
06.07.2007 22:28:03
Mitäköhän soitinrankentajia luulette olevanne kun vaan yritätte laittaa viemään korjaajalle ?

Ehkäpä sellaisia jotka tietävät ehkä jopa omakohtaisen kokemuksen kautta millaista "erityisosaamista" (mahdollisen) arvosoittimen kunnostaminen vaatii...

eikö soitinrankennuksen tarkoitus ole _itse_ tehdä? : O

On. Mutta itsekunkin meistä pitää rajansa tiedostaa. Etenkin jos/kun on kyse mahdollisesta arvosoittimesta. Kuten edellä on sanottu, oma "korjailu" voi aiheuttaa rahallista vahinkoa, sekä viimeistään sen selvitessä suurta *itutusta. Pahimmassa tapauksessa "joo, korjaan kaverin/tutun/kenenvaan stratoa/les paulia/vintagevitkutinta tässä vähä" meiningillä voi päätyä vielä itse maksumieheksi. Sepä vasta ns. vituttaisikin. Kantapäiden kautta ei ole kiva oppia mitään.
PutkiKarhu
07.07.2007 10:41:46
mutta mitäpä jos kaikkia ei kiinnosta se ns. rahallinen arvo vaan se tunne arvo mikä siihen liittyy : P
Little Savage
07.07.2007 11:23:45

Kaipa se tarkotus on houkutella itselle asiakaita. ;)
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)