Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wayne Krantz
1 2
Kiksaus
17.06.2007 12:26:25 (muokattu 17.06.2007 21:13:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin, että eipä oo kyseisestä herrasta omaa aihetta niin piti sellainen tehdä. Eli tänne keskustelua Väinöstä ja sen projekteista.
Tykästyin herran soittoon kun kuulin 2 Drink Miniumin. Todella kovan luokan soittoa ja hyvällä groovella äijä vetää. Nimenomaan se rytmisyys erottaa Krantzin muista. Muutenkin se soitto kuulostaa vaan niin erilaiselta ku muiden soitto.
 
Sitten olis vielä yksi kysymys: Mitä muita samantyylisiä kitaristejä on? Omasta levyhyllystä ei löydy oikein mitään sellasta ja nyt onkin haussa tollanen groovaava fuusio. Eli levysuosituksia kiitos.
 
EDIT: No löytyyhän sieltä hyllystä se Husbandin eka. Varre on ainakin osittain ottanut vaikutteita Krantzilta.
 
MK73
17.06.2007 13:50:37 (muokattu 17.06.2007 13:51:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielelläni Krantzin tuotantoon tutustuisin, jos herran levyjä olisi helpommin tarjolla. Eipä niitä liioin Suomen kaupoissa ole näkynyt, eikä kirjastoissakaan.
 
Ainakin ne pätkät, joita olen rumpali Keith Carlockin websiteltä kuunnellut, ovat todella maukasta menoa.. tai siis enhän mä kitaroinnista juurikaan ymmärrä, mutta noin muuten.
 
JC
17.06.2007 14:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Arimanin tilaustuotteista. Näyttäisi ainakin 2 Drink Minimum, Long to Be Loose ja Signals olevan tarjolla. Hinnat sisältävät postikulut.
 
http://www.ariman.fi/tilaustuotteet/
 
oprahk
17.06.2007 21:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielelläni Krantzin tuotantoon tutustuisin, jos herran levyjä olisi helpommin tarjolla. Eipä niitä liioin Suomen kaupoissa ole näkynyt, eikä kirjastoissakaan.
 
Waynen kotisivuilta olen itse tilannut. Edulliseen hintaan.
 
-Rapa
 
Olo on kuin orvokilla 8-)
Kiksaus
17.06.2007 21:11:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krantzin omilta sivuilta tilaaminen maksaa 18$ (13.52€) per levy ja se sisältää postikulut ympärimaailman joten tulee halvemmaks tilata sieltä.
 
Sammo
18.06.2007 10:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielelläni Krantzin tuotantoon tutustuisin, jos herran levyjä olisi helpommin tarjolla. Eipä niitä liioin Suomen kaupoissa ole näkynyt, eikä kirjastoissakaan..
 
Ironista taitaa olla että Krantziin on helpompi tutustua Suomessa livenä kuin levykauppojen kautta. Laskeskelin että olen nähnyt WKn livenä ainakin 4-5 kertaa, joista pari kertaa ilmaiseksi.
 
Krantz soittaa Donald Fagenin Morph The Cat:illa mallikkaasti Jon Herringtonin kanssa, mutta Steely Danin kanssa homma ei mun mielestä toiminut aivan yhtä hyvin (ainakaan videolta nähtynä).
 
Ainoa levy mulla on Greenwich Mean, joka on "leikkaa ja liimaa" - periaattella tehty live. Soi parhaillaan ja kuulostaa todella hyvältä ...
 
Riffin numerossa 3/2005 on miehen haastattelu.
 
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
MrShaft
18.06.2007 23:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krantz soittaa Donald Fagenin Morph The Cat:illa mallikkaasti Jon Herringtonin kanssa, mutta Steely Danin kanssa homma ei mun mielestä toiminut aivan yhtä hyvin (ainakaan videolta nähtynä).
 
Krantz itse on pitänyt ekoilla levyillään kuultavaa vahvan eteenpäinmenevää soittoaan ongelmana. Hän sanoi, että huomasi ongelman kun häntä pyydettiin ensimmäistä kertaa nauhoittamaan Steely Danin kanssa. Silloin hänen studio-työstään ei hänen omien sanojensa mukaan "voitu käyttää mitään". Fagen ja kumppanit tunnetusti haluavat hyvin tietyn tyyppistä soundia ja ennen kaikkea timea.
 
Nykyään Krantz pyrkiikin vähemmän persoonalliseen beatin keskelle soittamiseen. Omasta mielestäni se on sääli, koska mielestäni juuri hänen poikkeuksellinen rytminkäsittelynsä on ollut pirteä poikkeus. Toisaalta, jollain pitää elää...
 
Omasta mielestäni myös hänen verrattain free-trionsa ei ole enää omaan makuuni, joskin hänellä on kyllä todella kovan luokan soittajat. Krantz perustelee bändiään "konseptilla"--tarkoittaa, että hänen mielestään jokaisella tulisi olla oma tapa lähestyä musiikkiaan ja hänen tapansa kuuluu hänen trionsa soitossa.
Trion konseptihan on, että heillä on eräänlaisia käännekohtia tai soundillisia keskuksia, joiden ympärillä improvisoidaan vapaasti. Tämä auttoi itseäni ymmärtämään mistä on kysymys, koska kuulokuva on välillä aika suttuinen.
 
Hienointa Krantzissa on mielestäni, näin Jukkis keskustelun jälkeisinä aikoina, hieno ja nöyrä asenne taiteilijana olemiseen. Hän itse kertoo omista virheistään, keskeneräisyydestään ja siitä kuinka eli pitkään tyttöystävänsä elättämänä Hobokenissa pennittömänä. Lisäksi hän pitää esillä musiikin kehittymistä, eli sitä että on valittava haluaako kuulostaa esikuvaltaan (hänen tapauksessaan Miles Davis) vai tehdä taidetta yhtä innovatiivisesti ja luovasti kuin esikuva, jolloin musiikissa ei ole tilaa muodollisten perinteiden kumartelulle.
Lopuksi, hän myy levynsä kotisivujensa kautta, koska totesi sen ainoaksi taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi nykyään. Hänen levynsähän on monesti äänitetty täysin livenä muutamalla mikillä paikallisessa kapakassa.

MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Kiksaus
19.06.2007 00:49:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krantz itse on pitänyt ekoilla levyillään kuultavaa vahvan eteenpäinmenevää soittoaan ongelmana. Hän sanoi, että huomasi ongelman kun häntä pyydettiin ensimmäistä kertaa nauhoittamaan Steely Danin kanssa. Silloin hänen studio-työstään ei hänen omien sanojensa mukaan "voitu käyttää mitään". Fagen ja kumppanit tunnetusti haluavat hyvin tietyn tyyppistä soundia ja ennen kaikkea timea.
 
Nykyään Krantz pyrkiikin vähemmän persoonalliseen beatin keskelle soittamiseen. Omasta mielestäni se on sääli, koska mielestäni juuri hänen poikkeuksellinen rytminkäsittelynsä on ollut pirteä poikkeus. Toisaalta, jollain pitää elää...
 
Omasta mielestäni myös hänen verrattain free-trionsa ei ole enää omaan makuuni, joskin hänellä on kyllä todella kovan luokan soittajat. Krantz perustelee bändiään "konseptilla"--tarkoittaa, että hänen mielestään jokaisella tulisi olla oma tapa lähestyä musiikkiaan ja hänen tapansa kuuluu hänen trionsa soitossa.
Trion konseptihan on, että heillä on eräänlaisia käännekohtia tai soundillisia keskuksia, joiden ympärillä improvisoidaan vapaasti. Tämä auttoi itseäni ymmärtämään mistä on kysymys, koska kuulokuva on välillä aika suttuinen.
 
Hienointa Krantzissa on mielestäni, näin Jukkis keskustelun jälkeisinä aikoina, hieno ja nöyrä asenne taiteilijana olemiseen. Hän itse kertoo omista virheistään, keskeneräisyydestään ja siitä kuinka eli pitkään tyttöystävänsä elättämänä Hobokenissa pennittömänä. Lisäksi hän pitää esillä musiikin kehittymistä, eli sitä että on valittava haluaako kuulostaa esikuvaltaan (hänen tapauksessaan Miles Davis) vai tehdä taidetta yhtä innovatiivisesti ja luovasti kuin esikuva, jolloin musiikissa ei ole tilaa muodollisten perinteiden kumartelulle.
Lopuksi, hän myy levynsä kotisivujensa kautta, koska totesi sen ainoaksi taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi nykyään. Hänen levynsähän on monesti äänitetty täysin livenä muutamalla mikillä paikallisessa kapakassa.

MrS

 

 
Siis soittaako se nykyisin jotenkin erilailla kun esim. 2 Drink miniumilla? Nimenomaan sillä levyllä olevasta soitosta pidin.
 
jazzmies
19.06.2007 14:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestäni se on sääli, koska mielestäni juuri hänen poikkeuksellinen rytminkäsittelynsä on ollut pirteä poikkeus.
 
Ja ei saa unohtaa hänen tapaansa käyttää edukseen kitaran rakennetta sointujen ulossoittamisessa. Krantzin tapa sotkea avoimia kieliä "otteisiinsa" tekee intervallirakenteista todella mielenkiintoisia. Trio-formaatti mahdollistaa hänen soittaa kimurantteja harmonioita omintakeisella tavalla, mutta rivimiehenä sellaisia on vaikeata upottaa ei-kitaravetoiseen musiikkiin.
 
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Epämuusikko
19.06.2007 20:50:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ei saa unohtaa hänen tapaansa käyttää edukseen kitaran rakennetta sointujen ulossoittamisessa. Krantzin tapa sotkea avoimia kieliä "otteisiinsa" tekee intervallirakenteista todella mielenkiintoisia. Trio-formaatti mahdollistaa hänen soittaa kimurantteja harmonioita omintakeisella tavalla, mutta rivimiehenä sellaisia on vaikeata upottaa ei-kitaravetoiseen musiikkiin.
 
Itsekin pidän kovasti hänen "kitarismistaan", kuin myös hänen "soitostaan" (siis, soitinkohtaisia aspekteja huomioimatta).
 
ja Kyllä, Krantz/Goines/Danziger potki kuin mikä! Ei sillä, että Carlock ja Lefebre sun muut olisi huonoja soittajia, mutta kuitennii...
 
Kotisivuillaan on kuva hänestä ja John Popperista samalla lavalla. Sitä matskua haluaisin kuulla!
 
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
JC
10.10.2009 23:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Huom! Olen kirjoittamassa yli 844 päivää vanhaan ketjuun!)
 
Mitenkäs Krantzin uutukainen Krantz Carlock Lefebvre on uponnut kuuntelijoihin? Alkuhämmennyksen jälkeen olen alkanut pitää levystä kovasti ja paljon.
 
http://www.youtube.com/watch?v=yiF9jl2QHQ8
 
Carlockin tekniikka näyttää todella oudolta, mutta soitto kuulostaa hyvältä.
 
MK73
11.10.2009 09:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JC: (Huom! Olen kirjoittamassa yli 844 päivää vanhaan ketjuun!)
 
Mitenkäs Krantzin uutukainen Krantz Carlock Lefebvre on uponnut kuuntelijoihin? Alkuhämmennyksen jälkeen olen alkanut pitää levystä kovasti ja paljon.
 
http://www.youtube.com/watch?v=yiF9jl2QHQ8
 
Carlockin tekniikka näyttää todella oudolta, mutta soitto kuulostaa hyvältä.

 
Hyvä nosto - Ai tommonenki on ilmestynyt. Samalla huomaan, etten ole edelleenkään saanut hommattua ensimmäistäkään Krantzin levyä, no hö :/

Carlockin tekniikka on todella persoonallinen ja omintakeinen, lisäksi mies omaa tyylitajua. Aika jännää, mistä hänen soittotapansa kumpuaa? Huima tekniikka, mutta kaukana matemaattisesta tai robottimaisesta suorittamisesta.
 
Hiki ja vääntö.
MrShaft
11.10.2009 13:10:58 (muokattu 11.10.2009 13:18:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MK73: - - Carlockin tekniikka on todella persoonallinen ja omintakeinen, lisäksi mies omaa tyylitajua. Aika jännää, mistä hänen soittotapansa kumpuaa? Huima tekniikka, mutta kaukana matemaattisesta tai robottimaisesta suorittamisesta.
 
Olisiko ollut jostain Keskilännen tuppukylästä kotoisin, ja opiskeli ainakin hetken North Texas State Universityssä Dentonissa, jolla on aika hyvä popjazz -koulutus. Meni sinne luultavasti koska tiesi että saisi siellä suhteessa paremman maikan kuin esim. Berkleessä, ja julkisena kouluna on paljon edullisempi. Texasissa on joku staramaikka jolle kaikki haluaa, ja jota mä en tietenkään muista/mitään tiedä kun en ole rumpali.
 
Tuohon aikaan kuulin häntä ekan kerran "Heads Up Super Band" -nimisessä Keskilännen pumpussa, joka soitti smooth/kutujazzia, ilmeisesti joku paikallisen levy-yhtiön viritys, en tiedä. Siinä bändissä soitti bassoa muuten Gerald Veasley (soittanut esim. Zawinulin kanssa--kuuleman mukaan hyvin smooth jazz-henkinen tyyppi). Eli että melkoinen komppi siinä bändissä noin piirikunnallisella tasolla. Solistina/pianistina oli joku sokea musta paikallinen tähti Texasista jota en muista myöskään.
 
Seuraavan kerran kuulin kaverista NYCssä, ja siinä vaiheessa se oli jo soittamassa Blues Brothers Bandissä, ja Steely Dan oli kai juuri tulossa, koska Krantzhan oli jo siinä vaiheessa ollut SD:ssä--ymmärtänette kuvion. Carlock taas diggaili Krantzia, ja ainakin sanoo halunneensa soittaa nimenomaan hänen kanssaan kun pääsi NYChen. Tiedä sitten.
 
Aika livakka urakehitys. :D Mutta noin se menee, kun kehät on isot. Ei se ainoa lahjakas rumpali maassa ole, mutta se on muodissa ja saanut nimeä, soittaa hyvin beattiä ja on arvoiltaan perus velliperse-amerikkalainen (toisin kuin esim. Dafnis Prieto). Siinähän sitä on jo paljon syitä pyytää keikkabussiin.
 
Aika pahasti äijiintynyt vaan, ei ainoastaan "porked out", mutta hmmm... sanotaan kauniisti--elämäntapaosasto--on aika miehekästä ollut välillä.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Kiksaus
26.11.2009 10:38:04 (muokattu 26.11.2009 10:51:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekoilin jo ja tein uuden aiheen, toivottavasti modet ymmärtää poistaa uuden.
 
Mahtava soittaja! Uusin levy lähti tänään tilaukseen tämän pätkän perusteella:
 
http://www.youtube.com/watch?v=HNNqosP8sBU
 
Onko joku tilannut noita your basic live-levyjä? Ovatko ihan bootleggia äänitykseltään vai enemmän perus livelevyn tasoa?
 
Lisää kun selailin löysin Tal Wilkenfeldin soololevyn, missä Krantz soittaa. Onko kukaan tutustunut?
 
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
MK73
26.11.2009 15:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiksaus: Lisää kun selailin löysin Tal Wilkenfeldin soololevyn, missä Krantz soittaa. Onko kukaan tutustunut?
 
Tal Wilkenfeld, siis tuo ah niin ihanainen basisti.. ;P joka on oikeasti mestari soittamaankin.
 
Joo, myspacen biisien verran olen tutustunut. Jos levyn jostain käsiini saan niin ostan pois, siinähän on vieläpä Keith Carlock rummuissakin.
 
http://www.myspace.com/talwilkenfeld
 
Hiki ja vääntö.
Epämuusikko
29.11.2009 02:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spotifystä tuntuu löytyvän.
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Chunga
03.12.2009 11:11:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ah, tämä pitäisi todistaa joskus livenä. Vaikka olen "Krantz-päivänä" New Yorkin 55:ssa istunut Krantzin sijaan siellä soitti Mike Stern, hyvä niinkin mutta pitäkää meteliä jos on suomeen tulossa!
 
It's better to be driven around in a red porche - than to own one.
Kugelmeister
01.04.2010 08:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.keitelejazz.fi/ Siellä soittaa herra nyt tulevana kesänä!!
 
JC
01.04.2010 10:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kugelmeister: http://www.keitelejazz.fi/ Siellä soittaa herra nyt tulevana kesänä!!
 
"Wayne Krantz Trio" kuulostaa epämääräiseltä. Krantz, Carlock & Lefebvre olisi kova juttu.
 
Sky Blue Sky
01.04.2010 12:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JC: Krantz, Carlock & Lefebvre olisi kova juttu.
 
Tuo kokoonpano kyllä kiertää näemmä loppukeväästä eli toivotaan parasta, että keikkoja on vielä kesälläkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «