Aihe: Putkivahvistimen tehoista ja impedansseista
1 2 3 4 513 14 15 16 1745 46 47 48 49
päänahka
19.06.2007 13:00:30
Jos putkinupilla on nämä vaihtoehdot:Connections for speakers 1 x 16 ohm, 2 x 16 ohm, 1 x 8 Ohm, 2 x 8 ohm ja kaappilla 8ohm monona ja 16ohm stereona,joka on framuksen 212 cs cb,niin toimin oikein,jos laitan vahvistimen antamaan 2 x 8ohm.
Koko laitoksen pitäis pauhaa huoletta oman käsitykseni mukaan?

Ei vaan 1 x 8 ohm. Jos sulla on kaksi 8 ohmin kaappia niin laitat ne niihin 2 x 8 ohmin lähtöihin.
Up and down, that's how energy stays alive.
pilleri
19.06.2007 13:09:04
Luin kaikki nuo edelliset sivut ja alkas väkisinki valkeneen ohmi saisset
dbv
20.06.2007 02:03:14
Mulla on peavey valveking 212. Soitan vahvistimen omilla kajareilla ja vahvistimen
takana on 2 vaihtoehtoa mihinkä kytkeä kajarit. 100w ja 40w.

nuppi antaa 100w tehoa joten pitäisikö kajarien johto laittaa tohon 100w?

Tällä hetkellä on 40w. Ja pitää rätinää, kun käynnistää vahvistimen.

+ Kaijuttimista kuuluu poksahdus käynnistyksen yhteydessä.

impedanssi valintoja on 4 8 ja 16 ohm. Valinta on tällä hetkellä 8 ohm.

Ulostulot ovat rinnan eli ihan sama kumpaan kiinnität kaiuttimen. Teho muuttuu texture- potikkaa kääntämällä. Vahvistin alkaa toimimaan A- luokan vahvistimen tavoin texture- potikan ollessa minimissään. Eli kun se on "ykkösessä", tehoa tulee ulos n. 40W ja "kympissä" ulos saadaan se 100W. Impedanssin valitset käytettävän kaiuttimen mukaan eli selvitä kaiuttimien impedanssi. Ne voivat olla esim. 16ohmisia. Sitten pitää vielä huomioida kytkentä, yleensä ämyrit ovat kytketty rinnan. Tällöin kahdesta 16ohm kaiuttimesta muodostuu 8ohm kuorma.
Olethan muistanut hehkuttaa putket ennen standbyn päälle panemista? Eli power ensin päälle, odota hetki (mielellään ainakin minuutti) ja sitten vasta standby.
On varsin yleistä, että vahvistin "napsahtaa" päälle kytkettäessä. Joskus volumen kääntäminen nolliin ennen vahvistimen päälle kytkemistä saattaa auttaa. Tosin eipä tuo napsuminen niin vaarallista liene...
päänahka
20.06.2007 18:03:38
On varsin yleistä, että vahvistin "napsahtaa" päälle kytkettäessä. Joskus volumen kääntäminen nolliin ennen vahvistimen päälle kytkemistä saattaa auttaa. Tosin eipä tuo napsuminen niin vaarallista liene...

Olen kyllä käsittänyt että elementit eivät tykkää kaiken maailman pamauksista ja hillittömästä kierrosta. Volume kannattaa pitää nollassa aina käynnistyksen aikana.
Up and down, that's how energy stays alive.
Ris
21.06.2007 01:46:13 (muokattu 21.06.2007 01:47:48)
Toisesta kaijuttimesta menee 2 johtoa toiseen kajariin.
Eli onko kytketty rinnan? Kummassakin kajarissa on 16 ohmin merkintä.

Kun olen käynnistänyt valvekingin, ohjeitten mukaisesti, niin silti rätisee.

Eli onko pääte tai etuaste putket liian vanhat? ja texture on A/B kohdalla.

Eli piäisikö kajarien johto laittaa 40watin sijaan 100 watin liitäntään?
duc
21.06.2007 01:51:50 (muokattu 21.06.2007 09:02:39)
Ei, vahvistin räjähtää välittömästi.

edit: oikeasti, käy kokeilemassa jossain joitain muita vahvistimia, veikkaan että tuo "rätinä" on ihan normaalia kohinaa mitä vahvistimesta kuuluu silloin kun kitaran kieliin ei koske.

Jos vika olisi putkissa niin rätinä ei lakkaisi kun kieliin koskee.
dbv
21.06.2007 12:14:56
Ensinnäkin.
Eli piäisikö kajarien johto laittaa 40watin sijaan 100 watin liitäntään?
Liitännät ovat rinnankytketty. Voit siis kytkeä kaapin kumpaan jakkiin tahansa eikä mikään muutu. Edelleen, tehoa säädetään siitä texture- potikasta.

Toisesta kaijuttimesta menee 2 johtoa toiseen kajariin.
Eli onko kytketty rinnan? Kummassakin kajarissa on 16 ohmin merkintä.

Sekä rinnan että sarjaankytkennässä kajarista toiseen menee kaksi johtoa =), mutta tässä tapauksessa vastaus on kyllä, ne ovat rinnan. Eli impedanssivalitsin kohtaan 8ohm.

Kun olen käynnistänyt valvekingin, ohjeitten mukaisesti, niin silti rätisee.
Kuuluuko rätinä kun otat instrumentin pois inputista? Ts. älä kytke vahvistimeen soitinta, miltä kuulostaa? Onko rätinä "hurinaa" vai johtuuko se säätimien kääntämisestä? Loppuuko rätinä koskaan?

Eli onko pääte tai etuaste putket liian vanhat? ja texture on A/B kohdalla.
Voivathan ne vanhatkin olla, mutta sen takia ei pitäisi rätinää kuulua.
Ris
21.06.2007 13:19:16 (muokattu 21.06.2007 13:22:21)
Rätisee kun ei ole soitinta kytketty.

Kun gainia, volumea ja presenceä kääntää isommalle
niin rätinä isonee. Ja rätinä ei muistuta huminaa.

Rätinää on vähemmän kun on gain 0 ja volume 0.
Mutta kun kääntää noita nappuloita isommalle niin
rätinää tulee enemmän.
dbv
21.06.2007 16:16:19
Rätisee kun ei ole soitinta kytketty.

Kun gainia, volumea ja presenceä kääntää isommalle
niin rätinä isonee. Ja rätinä ei muistuta huminaa.

Rätinää on vähemmän kun on gain 0 ja volume 0.
Mutta kun kääntää noita nappuloita isommalle niin
rätinää tulee enemmän.

Jos kolvi pysyy kädessä, avaa vahvistin ja tutki löytyykö "kylmiä juotoksia" (eli huonoja esim. haljenneita tinauksia). Kannattaa aloittaa kaiutinjakkien juotosten tarkastamisella.
duc
21.06.2007 16:29:40
Vahvistimessa taisi olla takuu voimassa, ei muutakuin ostopaikkaan näytille.
Räkkipeli
28.06.2007 14:32:55
Tästä tehojen puolituspolitiikasta:

Eikös se ole niin että jos haluaa tehot puolittaa, niin puolet niistä pääteasteen putkista nypitään pois, right? Mutta etuasteputket pitää olla kaikki paikallaan??
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
ReBeat
28.06.2007 14:48:35

Eikös se ole niin että jos haluaa tehot puolittaa, niin puolet niistä pääteasteen putkista nypitään pois, right? Mutta etuasteputket pitää olla kaikki paikallaan??

Juu kyl. Kaikissa vahvistimissa tuo puolitus ei onnistu, esim. valtaosa kahdella pääteputkella olevista. Neljästä pitää ottaa ulommaiset tai laitimmaiset. Mikä vahvistin kyseessä?
Numb
28.06.2007 14:54:25

Neljästä pitää ottaa ulommaiset tai laitimmaiset.

*köh* Tämä varmaankin tarkoittaa laitimmaiset/ulommaiset tai keskimmäiset :D
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
ReBeat
28.06.2007 14:59:03

*köh* Tämä varmaankin tarkoittaa laitimmaiset/ulommaiset tai keskimmäiset :D

Aivan :D Sori tuota kömmähdystä.
Räkkipeli
28.06.2007 18:25:52
Juu kyl. Kaikissa vahvistimissa tuo puolitus ei onnistu, esim. valtaosa kahdella pääteputkella olevista. Neljästä pitää ottaa ulommaiset tai laitimmaiset. Mikä vahvistin kyseessä?

Marshall JCM 800 2203. Kylhän mie oon aina puolittanu ne tehot mutta tulin ajatelleeksi noita päättärin putkia että niitä kuitenkin vissiin pitää olla täysi määrä.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
bfoc
09.07.2007 21:15:55
Marshall JCM 800 2203. Kylhän mie oon aina puolittanu ne tehot mutta tulin ajatelleeksi noita päättärin putkia että niitä kuitenkin vissiin pitää olla täysi määrä.

Eipäs kannata putkia poistaa jos uskoo sen Marsun sedän sivuja...

http://www.marshallamps.com/support/support_faq.asp ->kohta 7a

7a - Can I remove two valves from my 100 watt to make it a 50 watt?

We do not recommend the removal of any valves as a 100 watt amplifier is designed to work with four power valves the removal of two can and will cause damage. One way to reduce the output of the amplifier will be to use a power soak this gives you a lower physical output allowing you to turn the amplifier higher to achieve the tone you are after.

Tietty omalleen saa tehdä mitä vaan mutta useesti kannattaa kurkkia valmistajan faq:t läpi mielummin kun luottaa siihen mitä näillä huutokauppa-äänestyspalstoilla sanotaan. Hajotat vielä kamas jonkun besservisserin suosituksesta.

Tähän tietty joku sanoo että on soittanut 100W Marsulla puolilla putkilla jo 120 vuotta eikä oo hajonnut, mutta siltikin luottaisin Marsun sedän sanaan mielummin.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Räkkipeli
10.07.2007 17:24:58
Katos perkelettä. Ja kun meinasin asentaa vielä powertubet pelkästään kaksistaan niin se ei varmaan auta asiaa että ovat voimaputkia. =D

Joo pitää sitten asentaa kaikki saman tien.
H.Corruption
09.08.2007 16:47:56
Katos perkelettä. Ja kun meinasin asentaa vielä powertubet pelkästään kaksistaan niin se ei varmaan auta asiaa että ovat voimaputkia. =D

Joo pitää sitten asentaa kaikki saman tien.

Itseasiassa ei pitäisi tapahtua mitään vahinkoa. Itse olen luukuttanut vanhaa 1959 nuppia surutta kahdella pääteputkella. Käytän 16 ohmin kaappia ja impedanssikytkintä 8 ohmissa, ei tuuttaa putkia heti loppuun ja pysyy päätteen soundi suht samana kuin kaikilla putkilla.

Kotona samainen kone on sitten varustettu TAD:n Tone Bone putkien muuntimilla ja tehoa lähtee putkiparilla (EL84) n. 16W, jonka ajan ensin keinokuormaan ja siitä 2x12 kaappiin. Toisessa Marshall-nupissa TSL100 on myös nuo TB:t ja sitä käytän keinokuorman kautta äänityksiin.
Räkkipeli
09.08.2007 22:09:27
Itseasiassa ei pitäisi tapahtua mitään vahinkoa. Itse olen luukuttanut vanhaa 1959 nuppia surutta kahdella pääteputkella. Käytän 16 ohmin kaappia ja impedanssikytkintä 8 ohmissa, ei tuuttaa putkia heti loppuun ja pysyy päätteen soundi suht samana kuin kaikilla putkilla.

Kotona samainen kone on sitten varustettu TAD:n Tone Bone putkien muuntimilla ja tehoa lähtee putkiparilla (EL84) n. 16W, jonka ajan ensin keinokuormaan ja siitä 2x12 kaappiin. Toisessa Marshall-nupissa TSL100 on myös nuo TB:t ja sitä käytän keinokuorman kautta äänityksiin.

Niinno...olishan muillakin varmasti enemmän esimerkkejä siitä kuinka ne on kestänyt ku särkynyt ton seurauksena.

Pelataan varman päälle ja luukutetaan oikein täysillä tehoilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)