Aihe: Tajuttomasti shittiä bassokaapeista
1 2 3
Basismi
18.06.2007 11:10:26
Tuli moinen linkki vastaan. Enimmäkseen tuolla on taajuusvaste- ja SPL-käyriä eri bassolodjuista, mutta myös älyttömiä määriä muuta kaappeihin liittyvää infoa. Suosittelen!

http://billfitzmaurice.com/phpBB2/v … id=09949aea6f1c475e20e1d99a6b3c4f4e

Alko tehdä mieli BF:n kaappia..
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Teijo K.
18.06.2007 13:02:25

Tuli moinen linkki vastaan. Enimmäkseen tuolla on taajuusvaste- ja SPL-käyriä eri bassolodjuista, mutta myös älyttömiä määriä muuta kaappeihin liittyvää infoa. Suosittelen!

Miulla on DR200 pari ja Tuba 18 pari. Ihan makeet kajarit on ja hyvin riittänyt loungehommaan keikoille PA-kaapeiksi.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Basismi
18.06.2007 14:01:49
Vois jonkun kokoääniala-kaapin tehdä bassolodjuksi, Omni15 näyttäisi aika potentiaaliselta. Löytyykö keltään kokemuksia siitä?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
okabass
18.06.2007 14:37:38

MOI

Kiitos. Hyvä sivusto.
Jos BFM kaapit kiinnostavat, niin Talk Bass-forumilla on ollut niistä juttuva.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
J.Hollström
18.06.2007 15:16:51
Vois jonkun kokoääniala-kaapin tehdä bassolodjuksi

Varmaan vois, mutta mihin tarvii kokoäänialaa basson kanssa?
bize
18.06.2007 15:26:22

Modernissa peukkubassossa, pianotyyppisen helisevän bassosoundin vahvistamisessa?
J.Hollström
18.06.2007 15:32:38
Modernissa peukkubassossa, pianotyyppisen helisevän bassosoundin vahvistamisessa?

Aha. Ehkä en vaan ymmärrä. Musta kaikki tommonen sihinä, suhina, kilinä ja kolina on todella häiritsevää bassossa, kun normaalista bassoäänialasta semmosta ei kielten värähtelyn kautta juurikaan synny. Hukkuuhan se sinne bändin sekaan, mutta musta ne on aivan turhia häiriötekijöitä kokonaisuudessa. Mutta ehkäpä jollakin on tarpeita just semmosellekin. Kaikki on hyvää...
sirdickyj
18.06.2007 15:36:16

jaa...mikäs se on se kokoäänialue kaappi? eikös se juurikin ole sellainen, missä ei ole erikseen mitn pillejä tahi muita? eli tavallaan kaikki bassokaapit lienee semmosia. mä olen käsittänyt erilliset diskanttitorvet tai subbaset sellasiks, mitkä ei oo kokoäänialuekomeroita.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
J.Hollström
18.06.2007 15:56:31
jaa...mikäs se on se kokoäänialue kaappi? eikös se juurikin ole sellainen, missä ei ole erikseen mitn pillejä tahi muita? eli tavallaan kaikki bassokaapit lienee semmosia. mä olen käsittänyt erilliset diskanttitorvet tai subbaset sellasiks, mitkä ei oo kokoäänialuekomeroita.

Ok, olen ymmärtänyt sit koko homman väärin. Kuvittelin että näillä tarkoitetaan pömpeliä mikä toistaa koko taajuusalueen hifikaiuttimen tavoin mahdollisimman suoralla vasteella.
bize
18.06.2007 16:04:55
Aha. Ehkä en vaan ymmärrä. Musta kaikki tommonen sihinä, suhina, kilinä ja kolina on todella häiritsevää bassossa, kun normaalista bassoäänialasta semmosta ei kielten värähtelyn kautta juurikaan synny. Hukkuuhan se sinne bändin sekaan, mutta musta ne on aivan turhia häiriötekijöitä kokonaisuudessa. Mutta ehkäpä jollakin on tarpeita just semmosellekin. Kaikki on hyvää...

Niinno, en minäkään tommosella soundilla vedä, pillit on pois päältä ja treblet nollissa. Mut jos laitat youtubeen hakusanaksi "Level 42 - Love Games".. On siinä vaan jotain hauskaa.:) Lähinnä soittajan pitää minusta tajuta mistä siinä soitettavassa musassa on kyse, eikä markkinoida omia "tavaramerkkejään" jos ne ei musaan lainkaan sovi. Olisi minustakin Neil Youngin taustalla Modulus EMG:illä, suoraan linjaan vedettynä aika kornia matskua.
bize
18.06.2007 16:07:33

Kokoäänialuekaappi lienee esimerkiksi 2x15" + tweeter -tyyppinen laitos, kun taas esim. pienten kotihifikaiuttimien joukosta löytynee noita yhdellä kokoäänialuekaiuttimella toteutettuja ratkaisuja.
sirdickyj
18.06.2007 16:17:18
Ok, olen ymmärtänyt sit koko homman väärin. Kuvittelin että näillä tarkoitetaan pömpeliä mikä toistaa koko taajuusalueen hifikaiuttimen tavoin mahdollisimman suoralla vasteella.

Noin mäki oon sen ymmärtäny, esim. monet laulujkomerot on tommosia. Mut mä oon kuvitellu, et se pointti on, et niitä ei ole erikseen suunniteltu toimimaan hienosti vasta kun on jotain lisäsubia tms. tai että eivät ole erikseen jonkun tietyn äänialan toistoon tarkoitettuja, vaan toistavat koko kaistaa. Noinhan bassokomerokin ikäänkuin tekee, tai näin mie sen nään.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
okabass
18.06.2007 20:45:37 (muokattu 19.06.2007 15:05:39)

MOI
Pillistä tulee ulos vain se, mitä sinne ajetaan. Ei pilli itsessään "soita" mitään.

Jos pillistäsi tulee " sihinä, suhina, kilinä ja kolina " on jossain _ennen pilliä_ asiat pahasti vialla. Heikkolaatuiset, häiriöherkät kamat (basso, piuha, vahvistin) aiheuttavat häiriöitä ja kohinaa. Huono soittotekniikka ja/tai väärin säädetty basso aiheuttaa kolinoita ja kilinöitä. Olet ehkä kokeillut heikkolaatuisia pillillisiä kaappeja (esim. pietso ja jakotaajuus huonossa paikassa)

Pietsopillejä välttäisin. Mutta esim. Fostex-pilli (mm. SWR Goliath) on kyllä varsin hyväsoundinen.

Pilli on vain väline laajemman taajuusvasteen saavuttamiseksi.

http://billfitzmaurice.com/phpBB2/v … id=e92ab477e9b3c17d03c846b4c4fd23fe

Jos katsotaan tuolta Bill Fitz Mauricen sivustolta esim, Ampeg 8x10" taajuuskäppyrää, huomataan. että se menee lähelle 20kHz (-7dB ?). Pillillä saavutetaan tämä pienemmällä kaapilla.

Jos soittaa bassoa hyvien studiomonitorien läpi, kuulee basson "todellisen" soundin. Ylä-ääneksiä tulee jotain reilun 10kHz. Normaali pahvikartiokaiutin ei toista juuri yli 5kHz. Eli jää reilu oktaavi uupumaan yläpäästä. Etenkin peukkusoitossa tämä häiritsee.Tässäkin pilli tulee avuksi.

PS. En muuten ymmärrä, miksi aina kirjoitetaan Foster-pilli. Kun se on oikeasti FOSTEX. Näin ainakin minun SWR 4x10" kaapin pillissä lukee. Jopa SWR kataloogissa on Foster. ????
hollstro
19.06.2007 00:34:39

MOI
Pillistä tulee ulos vain se, mitä sinne ajetaan. Ei pilli itsessään "soita" mitään.

Pillikaapit toistavat nekin hälyäänet joita ei niinkään toivoisi kuulevan, eli juuri nuo nauhavinkunat, kilinät ja mikkien kautta kuuluvat häiriösirinät joita joissakin tilanteisa ainakin perinnesoittimilla soitettaessa on ihan liiaksi asti.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
19.06.2007 00:50:10 (muokattu 19.06.2007 00:51:21)
Pillikaapit toistavat nekin hälyäänet joita ei niinkään toivoisi kuulevan, eli juuri nuo nauhavinkunat, kilinät ja mikkien kautta kuuluvat häiriösirinät joita joissakin tilanteisa ainakin perinnesoittimilla soitettaessa on ihan liiaksi asti.

MOI
Silloin minusta olisi syytä parantaa soittotekniikkaa. Nuo ko. äänet saa aika vähiin siistimällä soittotatsia. Mitä tarkemmin kuulet mitä ja miten soitat, sitä paremmin voit kehittää omaa soundia. Kyllä ne häly- ja häiriöäänet kuuluvat viimeistään studiossa.
M.Hanski
19.06.2007 08:52:51
PS. En muuten ymmärrä, miksi aina kirjoitetaan Foster-pilli. Kun se on oikeasti FOSTEX. Näin ainakin minun SWR 4x10" kapin pillissä lukee. Jopa SWR kataloogissa on Foster. ????

http://www.fostexinternational.com/speaker_home.shtml
http://www.fosterculver.com/Tweeters%20Page.htm

Olisivatkohan vaihtaneet toimittajaa jossain vaiheessa.
M.Hanski
19.06.2007 09:22:59
Aha.On siis olemassa ilmeisesti jonkin näköinen tukkumyyjä(?) Fostex pilleille.
Muistan joskus etsineeni onko Foster-nimellä pillejä edes olemassa, enkä silloin löytänyt. Oikeasti: ainakin se pillli, joka mun Goliathissa on, ja jota esitteesä kutsutaan Fosteriksi, on Fostexin valmistama.

Olikos sulla joku vanhempi Koljatti?
okabass
19.06.2007 09:30:45 (muokattu 19.06.2007 09:37:15)
Olikos sulla joku vanhempi Koljatti?

Kyllä. Se on joko -89 tai 90. Mulla on jossain faxi, jossa kysyn tehtaalta mm. kytkistä ja ikää, mutta en löydä sitä tähän hätään. Sen muistan, että sarjanumeron perusteella sanoivat (basisti Bryan Beller), että olisi ekaa sarjaa, ja Eden eikä PAS kaiuttimilla.
J.Hollström
19.06.2007 10:47:35
MOI
Silloin minusta olisi syytä parantaa soittotekniikkaa. Nuo ko. äänet saa aika vähiin siistimällä soittotatsia. Mitä tarkemmin kuulet mitä ja miten soitat, sitä paremmin voit kehittää omaa soundia.

Minä ainakin tykkään röytää tarpeen tulleen kovakinkouraisesti bassolla, ja pidän siitä että soundissa on nyansseja, eikä tasaista jumputusta.

Kyllä ne häly- ja häiriöäänet kuuluvat viimeistään studiossa.

Riippuu miten äänitetään. Suoraan linjaan vetämällä varmaan kuuluvat, mutta kaapin mikittämällä ei niinkään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)