Little Savage 15.06.2007 21:04:07 | |
---|
Mikä näistä on kestävintä puuta kaulassa , osaako joku sanoa ? Mulla on yksi afrikkalaisesta mahongista tehty kaula-aihio jota epäröin käyttää kitarassa kun piti kaularaudalle jyrsiä syvä kolo lähelle satulaa. Ajattelin että voisi tehdä uuden kaulan jos toi nykyinen ei ole tarpeeksi hyvä. Hommais uudet puut ja niin pois. Tekis sen kaularaudan säädön sitten vaikka mikkikolon puolelle. Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään. |
Juzzu 16.06.2007 08:33:48 (muokattu 17.06.2007 19:45:46) | |
---|
Mulla on yksi afrikkalaisesta mahongista tehty kaula-aihio jota epäröin käyttää kitarassa kun piti kaularaudalle jyrsiä syvä kolo lähelle satulaa. Lähes kaikissa kitaroissa on kolo kaularaudalle lähellä satulaa. |
Little Savage 17.06.2007 14:07:56 | |
---|
Lähes kaikissa kitaroissa on koko kaularaudalle lähellä satulaa. Niin on juu myös niissä kitaroissa joissa tarvii lapa remonttia kaikkein useimmin. Ajattelin että päättäis tenonin otelaudan loppuun ja siihen samaan laittais mutterin säädön. Jos tolla ratkaisulla ja puu valinnalla sais kestävemmän kaulan. Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään. |
Joees 17.06.2007 14:40:53 | |
---|
Niin on juu myös niissä kitaroissa joissa tarvii lapa remonttia kaikkein useimmin. Ajattelin että päättäis tenonin otelaudan loppuun ja siihen samaan laittais mutterin säädön. Jos tolla ratkaisulla ja puu valinnalla sais kestävemmän kaulan. Eeeh? Mistä kitaroista sä puhut? Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. |
Little Savage 17.06.2007 19:32:59 | |
---|
Eeeh? Mistä kitaroista sä puhut? Liimakaulasesta Les Paul kitarasta. Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään. |
fendertalk 17.06.2007 20:10:49 | |
---|
sen tiedän juteltuani kauloista Liljeströmin kanssa aikanaan, että kaikkia noita edellämainitsimiasi voi käyttää, pääasia on se miten ne tekee ja millainen syysuunta on, esim Liljeströmmin kaikissa kauloissa on vahvikkeet lavassa jotka ulottuvat myös otelaudan alle. tämän avulla lapa on todella vahva. kaulapuun tulis olla aina pystysyistä. seetri on heikoin , mutta täysin hyvä jos tekee sen oikein. |
fox 17.06.2007 21:49:28 | |
---|
Ajattelin että päättäis tenonin otelaudan loppuun ja siihen samaan laittais mutterin säädön. Jos tolla ratkaisulla ja puu valinnalla sais kestävemmän kaulan. Käytännön syistä kannattaa sitten katella siitä kaulan sivusta säädettävää kaularautaa. Kas LP-mallisissa kitaroissa kaularaudan säätö, jos se tulisi/olisi rungon puoleisessa päässä, tulis sen verran syvälle runkoon, että säätämistä ei juuri vois tehdä. Ja tenonin mitassa ei kannata tinkiä, jos itse tekee. Noin minun mielestä. Kaulan kestävyyskysymykseen en ota kantaa.. Toki kaikki tuolla ohuimmassa päässä tehtävä koverrus heikentää muutenkin heikkoa kohtaa kaulassa, mutta tarkkaan valituilla kaulapuilla, oikealla muotoonsahauksella ja vaikka sillä paksunnoksella eli volutella saa paljon aikaan. Eikä tuo kaularaudan säädön muuttaminen aivan kaikkia ongelmia lapakulmallisessa kaulassa poista. Eli jos tuossa "taitekohdassa" on syyrakenne huonoa, se on edelleen herkkä siitä murtumaan. |
Joees 17.06.2007 22:16:08 | |
---|
Liimakaulasesta Les Paul kitarasta. Aika moni kitara, jossa on lapakulmaa, kaatuessaan vaikkapa selälleen maahan kokee tuon kohtalon(kohtuullisen helposti). Oli kaula ja kaularauta miten tahansa kiinni... Itse en ole saanut kunniaa testata ainuttakaan lapakorjattua LP:tä. Sen sijaan montaa muuta vekotinta kyllä jossa on tuo operaatio tehty. Ja foxilla tuossa oli asiaa hyvää myös. Sitä lapakulmaa pystyy kohtuullisen iisisti vahvistamaan, ja se varsin suositeltavaa onkin. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
fox 18.06.2007 01:34:56 | |
---|
Itse en ole saanut kunniaa testata ainuttakaan lapakorjattua LP:tä. Sen sijaan montaa muuta vekotinta kyllä jossa on tuo operaatio tehty. Toki niitä on, mutta joskus esitetty väite hirvittävän suuresta "lapa-vaivaisten" Les Paulien määrästä on kyllä sellasta urbaanilegendaa että ihmetyttää. Vuosien mittaan oon nähnyt lukumääräsesti enemmän muita lavasta katkenneita ja lohjenneita (yleinen juttu on sellainen, että otelautaa pitkin menee lohkeama johonkin 3-5. nauhalle) kitaroita kuin LP-mallisia.. Sitä lapakulmaa pystyy kohtuullisen iisisti vahvistamaan, ja se varsin suositeltavaa onkin. Eikä esim. pienellä kulmalla, mutta kuitenkin siis lapakulmalla varustettuja wizardejakaan kovin usein näe murtuneina, vaikka siinä "heikoimmassa paikassa" on vielä lukkosatulan läpipultit.. Toki se puuaines on vaahteraa, mutta silti... 8) |
Juzzu 18.06.2007 10:03:56 | |
---|
Itse olen käyttänyt Gibsonin les pauleihin verrattuna pienempiä lapakulmia kun en ymmärrä mitä lisäarvoa 17-18 asteen lapa antaa johonkin 13-14 asteen lapaan verrattuna sekä isompia materiaalinvahvuuksia lavan ja kaulan liitoksen kohdalla. http://img113.imageshack.us/img113/9848/valmis0190ja.jpg |
ilmarihh 18.06.2007 11:21:32 | |
---|
Kitaranrakennuskurssilla vetäjä suositteli laittamaan 2mm eben-viilun lapaan, vahvistamaan ja tuomaan ulkonäköä. Kyllähän se hienolta näyttääkin. Tämän lisäksi muotoilin parhaani mukaan sen "voluten" myös siihen.... Kaulapuuna oli honduras-mahonkia ja syyrakenne näytti juuri hyvältä ja suoralta. Aihio/lankku oli peräisin Leppävirralta. |
Joees 18.06.2007 13:56:33 | |
---|
Toki niitä on, mutta joskus esitetty väite hirvittävän suuresta "lapa-vaivaisten" Les Paulien määrästä on kyllä sellasta urbaanilegendaa että ihmetyttää. Vuosien mittaan oon nähnyt lukumääräsesti enemmän muita lavasta katkenneita ja lohjenneita (yleinen juttu on sellainen, että otelautaa pitkin menee lohkeama johonkin 3-5. nauhalle) kitaroita kuin LP-mallisia.. Jeh, mun piti mennä testaamaan yhtä LP:tä aikanaan jossa oli tuo lapa korjattu, se kun oli toisena vaihtoehtona tuolle mun nykyiselle LP:lle. Noh, eipä tarvinut vaivautua, heh. Ja näkeehän noita myynnissä kyllä aina sopivin väliajoin. Mutta joo, kaikkea sitä löytyy :-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle
fendertalk 18.06.2007 19:59:23 (muokattu 18.06.2007 20:01:46) | |
---|
minkä takia lespa kaulohin ei voi tehdä lapaliitosta niinkuin nylonkielisiin tehdään?? silloin syy suunta ei katkeaisi lavassa. mä luulen että sillä volutella ei paljoa asiaa paranneta. kun siinäkin se syysuunta on pielessä. Suuri ongelma on laukuissa kun lapa tai virittimet pääsevät ottamaan casen pohjaan kiinni, pieni töyssykin niin autonkontissa oottaa palapeli. |
fox 18.06.2007 22:07:57 | |
---|
minkä takia lespa kaulohin ei voi tehdä lapaliitosta niinkuin nylonkielisiin tehdään?? silloin syy suunta ei katkeaisi lavassa. Minkä takia ei Telecasteriin voi tehdä täyskokoista lapaa.. 8) Scarf-jointteja löytyy Epipuhelin-kitaroista, mutta kas, kun niihin oikeisiin (ja kopioihinkin) täytyy se muotoonsahattu mahonkikaula saada.. mä luulen että sillä volutella ei paljoa asiaa paranneta. kun siinäkin se syysuunta on pielessä. Luulet vai tiedät? Volute on kyllä osoittautunu vallan hyväksi tuossa, mutta edelleen tähdennän, ettei se todellakaan NIIN yleinen juttu ole tuo LP:n kaulan brakaaminen tuosta lavan juuresta.. Syy siihen, miksi volutet poistui kauloista, löytyy ostajista. Piti saada sellasia "perinnekauloja" ja siispä hyvät, ohutprofiiliset laminoidut vaahtera (ja toki mahonki) -kaulat volutella poistuivat ominaisuuksista. Ei sen parempaa LP-kaulaa ole kuin 3-pala-vaahterakaula volutella ja 60's profiililla.. ;) Suuri ongelma on laukuissa kun lapa tai virittimet pääsevät ottamaan casen pohjaan kiinni, pieni töyssykin niin autonkontissa oottaa palapeli. Nimen omaan, tuo on yks sellanen uhkaava skenaario. Kaatuminen on toinen. Palapeliä ei välttämättä odota (katso ylempää) mutta valtaosa niistä lapakulmallisten kitaroitten "yläkaulavioista" , on ne sitten lavan murtumisia, tai yleisemmin murtuma kaulan ja otelaudan liitoksessa, satulalta kolmos-viitosnauhaan saakka, johtuu jommasta kummasta syystä. Hyvä ja tukeva case jossa tuki on kaulalla, eikä virikoneet pohjaa, ja stagelle ständit sekä kitaraan straplokit... |
tilujätkä 18.06.2007 22:31:53 (muokattu 18.06.2007 22:32:50) | |
---|
Syy siihen, miksi volutet poistui kauloista, löytyy ostajista. Piti saada sellasia "perinnekauloja" ja siispä hyvät, ohutprofiiliset laminoidut vaahtera (ja toki mahonki) -kaulat volutella poistuivat ominaisuuksista. Ei sen parempaa LP-kaulaa ole kuin 3-pala-vaahterakaula volutella ja 60's profiililla.. ;) Sopiiko kysyä tässä välissä hieman offtopiccina että mikä tuo volute on? Sekö pieni kohouma siinä lavan ja kaulan liitoskohdassa? |
fox 18.06.2007 22:46:38 | |
---|
Sopiiko kysyä tässä välissä hieman offtopiccina että mikä tuo volute on? Sekö pieni kohouma siinä lavan ja kaulan liitoskohdassa? Sepä justiinsa.. Tuli aikoinaan juur vahvistamaan tuota lapakulmallisten kitaroitten heikkoa paikkaa.. |
fendertalk 18.06.2007 22:47:52 | |
---|
oletko varma että siis 3-palan VAAHTERA kauloja käytetty lespoissa?? ja eikö tuo volyytti ole peräsin seiskeent-luvulta vasta, ei kuusköönt? ja mikä on täysimitttainen telen lapa? |
fox 18.06.2007 23:19:31 | |
---|
oletko varma että siis 3-palan VAAHTERA kauloja käytetty lespoissa?? Olen olen, myös esim. ES-sarjassa, EB-bassoissa ym. ja eikö tuo volyytti ole peräsin seiskeent-luvulta vasta, ei kuusköönt? Tarkasti ottaen 1970 (1971 enemmälti) aina tuonne 1981.. toki, jos oli varastoon tehty kaula-aihioita niin ei ne niillä pirttiä lämmittäny, eli voi olla vielä jokusia 1982:kin leimattuja... ja mikä on täysimitttainen telen lapa? Eekäkö meinasin sitä, että tietyn merkkisissä ja -mallisissa kitaroissa ollaan perinne-linjalla.. Tuo nyt oli tuollanen hätänen esimerkki.. Onhan toki Deluxe-Telessä Straton kaula, jos sitä meinaat.. Sellasta vaan meinasin, että muotoonsahattu kaula ilman scarf-jointtia kuuluu ihan yhtä hyvin orkkis LP:hen kuin tuo "two by four"- vaahterasta tehty kaula orkkis (ja siis perus-) Teleen.. 8) |
kulmahiomakone 18.06.2007 23:20:43 | |
---|
minkä takia lespa kaulohin ei voi tehdä lapaliitosta niinkuin nylonkielisiin tehdään?? silloin syy suunta ei katkeaisi lavassa. Henkilökohtaisella tasolla oon sitä mieltä, että on silkkaa typeryyttä tehdä yli 12 asteen lapakulmia yhdestä puupalikasta. Mitään etua sillä ei saavuteta, mutta kestävyys on väkisinkin ongelma. Loivempien lapakulmien tekoa ilman liitosta voi tietysti perustella ajan säästöllä tai sillä, että jos kaulan viimeistely tulee olemaan läpinäkyvä, on yhdestä palasta tehty kaula on siistimpi kuin kaula jossa on liitos. Kyse on siis lähinnä siitä, että jos jonkun asian voi tehdä hyvin, niin miksi tehdä se vähemmän hyvin? Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Kyse on siis lähinnä siitä, että jos jonkun asian voi tehdä hyvin, niin miksi tehdä se vähemmän hyvin? No, itsehän jo löysit 2 syytä kyseiseen menettelytapaan.. Ja aivan hyvinhän nuo vaikuttaa kestävän ja toimivan.. Edelleenkin on "ensilinjan" keppeinä viiskyt vuotta sitten tehtyjä isolla lapakulmalla varustettuja kitaroita joille ei ole tarvinnu tehdä mitään remonttia.. Miksi katkaista värähtelevää osaa tarpeettomalla liimasaumalla, jos sen voi yhdestäkin puusta tehdä?? ;) Antonio Stradivarikin teki yhdestä puusta, ja viulun kaulan ja "lavan" eli scrollin välissä on jos mahdollista, vieläkin vähemmän puuta. Ja volute kylläkin... Eli: miksi sitten ei yleisesti tehdä scarf-jointilla lapoja, enkä tarkoita pelkästään Gibsonia.. Miksi esimerkiks PRS ei ole tehnyt "hyvin"... Tai Ibanez.. |