Aihe: Kaulamikki, "vinomalli"
1
Jouni74
18.06.2007 13:09:27
Nyt tarvitsen pikkaisen kokemuksia/mielipiteitä tuollaisesta vinoon asennettavasta kaulamikistä.
Näitä olen nähnyt joissain Jaskojen Dinkyissä ja ESP Mirage -malleissa.

Eli vaikuttaako tuo vino asento jotenkin saundiin, vai onko pelkkää ulkonäköä?

Nyt kun kaikeksi ihmeeksi tuosta omasta projektistratosta tulikin oikea käyttötyökalu, haluaisin monipuolistaa saundimaailmaa kaulamikillä, mutta olen tehnyt tuon "soolokolon" bodyyn, joka tulisi humpparin tai suoran yksikelaisen tielle.

Vastauksista kiitos ja kumarrus :-)
saastara
18.06.2007 14:06:33 (muokattu 18.06.2007 14:06:58)
Eli vaikuttaako tuo vino asento jotenkin saundiin, vai onko pelkkää ulkonäköä?

Tokihan se jonkin verran vaikuttaa, eri asia sitten kokeeko sen tarpeelliseksi.. Kitaran kielethän värähtelelvät "eri kuuloisina", eri kohdissa.. Vrt. Nappaa sävel ihan tallan juuresta ja ihan kaulan juuresta, huomaat kaiketi eron..? Samasta jutusta noissa kaiketi kysymys, paljon pienemmän mittaluokan hienosäätöä tosin.

E: Ei siis ole oikeaa tietoa minulla.. Mutta kuulostaisi tuo minusta loogiselta. Joku älykkäämpi kertokoot lisää.
Lisää middleä.
duc
18.06.2007 14:20:02 (muokattu 18.06.2007 14:20:31)
Kieli tekee isompaa liikettä värähdellessään kauempana tallasta, joten jos se paksumpien kielien puoli on kauempana tallasta niin saadaan aikaan alapäävoittaoisempi soundi. Verrattuna suoraan asennettun mikkiin.
fox
18.06.2007 14:26:25

E: Ei siis ole oikeaa tietoa minulla.. Mutta kuulostaisi tuo minusta loogiselta. Joku kertokoot lisää.

Just nuin.. Samasta syystä Stratossa ja Telessä on vinkkelöity takimmainen mikki, ynnä sekin vielä huomattavasti tärkeämpänä, että paitsi siin värähtelyssä on eri taajuuksia, niin myös se voimakkuus, jolla kieli värähtelee, on siihen etäisyyteen siit kiinnepisteestä (lähinnä talla) riippuvainen, paksut kielet ei värähtele niin voimakkaasti lyhyellä etäisyydellä tallasta joten sitä kielten keskinäistä balanssia haettu tuolla vinolla asennolla.
Kaulamikissähän tällä jutulla ei ole merkitystä, vaan tuota vinoutta käytetään siihen kielten noukkimien ääneksien tasapainotukseen. Saadaan enemmän bassovoittoisuutta, jos käännetään kohti satulaa. No, ei siinä toki ihan hirvittäviä eroavuuksia tule.. 8)
Tallamikistä vielä, että jos tallassa on humbukkeri, sillä on vielä vähemmän merkitystä tuohon kielten väliseen balanssiin, koska kahden kelan magneettikenttä on tyysten erilainen singlecoiliin verrattuna. Ottaa sen kielen liikkeen laajemmalta alueelta.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)