Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: subbaset auxista
1 2 3 4
theikki
14.06.2007 23:17:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän homman periaatteen,mut en oo livenä kokeillu.Mitä hyötyjä/haittoja ootte havainnu.Lähinnä ajattelin kun mennään kovemmilla äänenpaineilla suht isolla pa.lla?
 
Timppa Heikkilä
Terttu
15.06.2007 00:31:43 (muokattu 15.06.2007 00:34:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän homman periaatteen,mut en oo livenä kokeillu.Mitä hyötyjä/haittoja ootte havainnu.Lähinnä ajattelin kun mennään kovemmilla äänenpaineilla suht isolla pa.lla?
 
Hyötyä ainakin siinä (PA:n koosta riippumatta) ettei tarvitse mikserin jokaisesta rännistä leikellä sitä botnea veke.
Ite diggaan eniten siitä, että PA viritetään myös alakerran osalta aika "kuivaksi", jolloin niiden muutaman kanavan vaatiman botnekorostuksen voi hoitaa esim. sen hyvälaatuisen aanensekoittimen kanavakorjaimella. Tai vaihtoehtoisesti setin virityksessä otetaan huomioon auxin takaa ajettava sub syöttö. Molempi käy.
Muiden kanavien alakerran ylimääräisiin puututaan mieluiten portaattomalla alapääleikkurilla.
Moni voi olla (ja onkin) varmasti eri mieltä, mutta kuten sanottu, oma mielipiteeni on tämä.
Näiden asioiden takia miksaamieni bändien ääniriderin ainoa vaatimus miksauspöydän suhteen on:
Kanavakohtaiset
-Portaaton botneleikkuri
-Pad
-Vaiheenkääntö
 
Näihin kuviin, näihin mielipiteisiin
 
Roberto
15.06.2007 12:15:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyötyä ainakin siinä (PA:n koosta riippumatta) ettei tarvitse mikserin jokaisesta rännistä leikellä sitä botnea veke.
Ite diggaan eniten siitä, että PA viritetään myös alakerran osalta aika "kuivaksi", jolloin niiden muutaman kanavan vaatiman botnekorostuksen voi hoitaa esim. sen hyvälaatuisen aanensekoittimen kanavakorjaimella. Tai vaihtoehtoisesti setin virityksessä otetaan huomioon auxin takaa ajettava sub syöttö. Molempi käy.
Muiden kanavien alakerran ylimääräisiin puututaan mieluiten portaattomalla alapääleikkurilla.
Moni voi olla (ja onkin) varmasti eri mieltä, mutta kuten sanottu, oma mielipiteeni on tämä.
Näiden asioiden takia miksaamieni bändien ääniriderin ainoa vaatimus miksauspöydän suhteen on:
Kanavakohtaiset
-Portaaton botneleikkuri
-Pad
-Vaiheenkääntö
 
Näihin kuviin, näihin mielipiteisiin

 
Mua on aina jotenki kuumottanu noi aux-subbari-meiningit. Liikaa kelailua... ei sinne subbasiin mitään tarpeetonta mee ku ne turhat botnet tulee kuitenki raavittua joka kanavasta veke. Portaaton botneleikkuri on kyl ihan parasta, joskus tuli melkein rakennettua oma 8ch 1U palikka mis olis ollu vaan leikkurit, tää siis silloin ku niitä ei ollu joka pulsassa niinku nykyään.
 
Ootsä Terttu tsekannu et mikään Behringer-tiski ei täytä noita vaatimuksia ku uskallat tollasta toivoa? :D
 
Terttu
15.06.2007 13:28:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on aina jotenki kuumottanu noi aux-subbari-meiningit. Liikaa kelailua... ei sinne subbasiin mitään tarpeetonta mee ku ne turhat botnet tulee kuitenki raavittua joka kanavasta veke. Portaaton botneleikkuri on kyl ihan parasta, joskus tuli melkein rakennettua oma 8ch 1U palikka mis olis ollu vaan leikkurit, tää siis silloin ku niitä ei ollu joka pulsassa niinku nykyään.
 
Ootsä Terttu tsekannu et mikään Behringer-tiski ei täytä noita vaatimuksia ku uskallat tollasta toivoa? :D

 
Juu, ei pitäis olla yhdessäkään tiskissä noita ominaisuuksia!
Mut aivan sama mikä se pulpetti on, kunhan noi toiveet toteutuu.
Ei nimittäin tuu kauppoja vedellä ees venicellä. Etarit käy muutamista konkkamikeistä aika lämpöisinä ( no onhan se hyvä juttu) mut sit ei voi availla fadereita kuin sen pari milliä...
Ja aika hassuks menee soundi, kun joka kanavasta pitää sillä 80hz korjaimella leikata -15db ennenkuin mitään oleellista tapahtuu...
Pitäis varata ihan eri mikkipoka tiettyjä tiskejä varten! :)
 
Ja palatakseni aiheeseen, niin kyllä mä siis edelleen komppaan järjestelmää, jossa ei ole tota aux-sekoilua. Mut sit mä en komppaa sitä "perus" festari PA:n viritystä jossa sitä alakertaa tuupataan defaultina se 10db:tä lisää. Aika monta kertaa oon saanut jonkun talonmiehen jopa suuttumaan, kun olen pyytänyt himmaamaan jakarista sitä pöhötystä.
Onneksi tätä ei tapahdu kuin muutamilla keikoilla kesässä.
Ja onneksi on olemassa seppiä, jotka osaavat laittaa ne isot stereot soimaan itseäni miellyttävällä tavalla! Kiitos siitä!
 
kauppi
15.06.2007 13:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on aina jotenki kuumottanu noi aux-subbari-meiningit. Liikaa kelailua... ei sinne subbasiin mitään tarpeetonta mee ku ne turhat botnet tulee kuitenki raavittua joka kanavasta veke.
 
AUX-subissa on muutamia selkeitä etuja:
- Jyrkempi suodatus. Tiskien HPF:t on tyypillisesti 12 dB/oct kun jakareissa suotimet on yleensä 24dB/oct, joskus jopa enemmän. Ero on joissakin tilanteissa varsin huomattava. Kanavan HPF:n voi jättää alemmaksi niin ei mene niin paljon lasta pesuveden mukana.
- "ylimääräinen" hylly botnelle, jos eq:sta on se alin hanikka jo muussa käytössä
- helppo tehdä biisikohtaisia efektejä säätämällä sub-lähdön kokonaisvolaa ilman että se puurouttaa koko äänimaisemaa
 
Toki siinä on ongelmansakin:
- HPF ei säädettävä, kanavakohtaista HPF:ää voi siltikin joutua käyttämään
- Normaali L-R master EQ ei vaikuta sub-osastoon, pitäis olla vielä kolmas kanava
- Sekä PA:n virittäjän että käyttäjän pitää tietää mitä tekee. AUX Sub hanikan vääntö siirtää samalla myös sub:n ja low:n efektiivistä jakopistettä. Sub:n ja low:n tulisi summautua nätisti isommalla taajuusalueella kuin kiinteää jakotaajuutta käyttäessä.
 
Molempia on tullut kokeiltua, enemmän pidän AUX-subeista.
 
Talon seppänä ollessa jos tiski/jakari antaa myöten voi tehdä systeemin jossa kumpi vaan on käytettävissä napin käännöllä. Esim. siten että tiskissä subit lähtee matrix out:sta johon signaali otetaan AUX lähdöstä tai L-R:stä sen mukaan miten vieraileva mestari haluaa. Tai toinen vaihtoehto on tehdä jakarissa jos käytettävissä olevassa vehkeessä voi helposti säätää notta mistä inputista sub outputit ottaa signaalinsa.
 
Roberto
15.06.2007 17:07:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, ei pitäis olla yhdessäkään tiskissä noita ominaisuuksia!
Mut aivan sama mikä se pulpetti on, kunhan noi toiveet toteutuu.
Ei nimittäin tuu kauppoja vedellä ees venicellä. Etarit käy muutamista konkkamikeistä aika lämpöisinä ( no onhan se hyvä juttu) mut sit ei voi availla fadereita kuin sen pari milliä...

 
Eiks se Venice oo ikäänku Allen & Heath pulsa eri kuorissa? Muovailuvaha-eq meininki...
 
Ja palatakseni aiheeseen, niin kyllä mä siis edelleen komppaan järjestelmää, jossa ei ole tota aux-sekoilua. Mut sit mä en komppaa sitä "perus" festari PA:n viritystä jossa sitä alakertaa tuupataan defaultina se 10db:tä lisää. Aika monta kertaa oon saanut jonkun talonmiehen jopa suuttumaan, kun olen pyytänyt himmaamaan jakarista sitä pöhötystä.
Onneksi tätä ei tapahdu kuin muutamilla keikoilla kesässä.
Ja onneksi on olemassa seppiä, jotka osaavat laittaa ne isot stereot soimaan itseäni miellyttävällä tavalla! Kiitos siitä!

 
Joo toi botnen määrä on ihan spedeä, samaa osastoa sen perinteisen festarisoundin kanssa; bassari ja laulu ja sit ehkä jotain surinaa taustalla.
 
theikki
16.06.2007 01:01:39 (muokattu 16.06.2007 01:31:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks se Venice oo ikäänku Allen & Heath pulsa eri kuorissa? Muovailuvaha-eq meininki...
 

 
Joo toi botnen määrä on ihan spedeä, samaa osastoa sen perinteisen festarisoundin kanssa; bassari ja laulu ja sit ehkä jotain surinaa taustalla.

 
Joo kyl mä oon samaa mieltä,et jotain rajaa siihen festarijyminään,mutta oon huomannu vaan mitä pidemmälle ilta ehtii sitä kovempi alkaa mixuuttajien kisa kuka pöllyttää rajuiten.Kieltämättä itsekkin tulee hetkiä"jospa vielä kuitenkin vähän lisää"ja sit alkaa olla rajoilla,et pysyykö se alakerta käsissä vai ei.Tulee kyllä mieleen,et jos pysyis vaan perinteisessä ja antaa prossujen hoitaa hommansa ja jättää aux-kikkailu pois.Mut veniceä ja a&h.ta en lähtis noin vertailemaan.Kyllä midas kuitenkin vielä..tosin siitä puuttuu padi ja vaiheekääntö.
 
Timppa Heikkilä
cozmo
16.06.2007 13:52:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on aina jotenki kuumottanu noi aux-subbari-meiningit. Liikaa kelailua... ei sinne subbasiin mitään tarpeetonta mee ku ne turhat botnet tulee kuitenki raavittua joka kanavasta veke. Portaaton botneleikkuri on kyl ihan parasta, joskus tuli melkein rakennettua oma 8ch 1U palikka mis olis ollu vaan leikkurit, tää siis silloin ku niitä ei ollu joka pulsassa niinku nykyään.
 
Ootsä Terttu tsekannu et mikään Behringer-tiski ei täytä noita vaatimuksia ku uskallat tollasta toivoa? :D

Ei se mun mielestä aiheuta liikaa kelailua. Pari kertaa ollu niin post-fader auxista kun monomasterlähdöstä. Hetki vaan ihmettelyä aluks, sen jälkeen sen voi oikeastaan unohtaa. Set and forget. Subille ohjaa vaan sen mitä sinne tahtoo, pysyy tiukempana yleissoundi.
Ei ole mikään sääntö mulla tää aux subi, mutta joissain tilanteissa toimii hyvin.
 
Roberto
16.06.2007 17:30:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Subille ohjaa vaan sen mitä sinne tahtoo, pysyy tiukempana yleissoundi.
 
Mitä muuta sinne menee ku basso ja bassari, ja ehkä jotain lattiatomia tai synamuushia? Pysyyhän ne loppukamat sieltä veke jo muutenki.
 
theikki
17.06.2007 04:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä muuta sinne menee ku basso ja bassari, ja ehkä jotain lattiatomia tai synamuushia? Pysyyhän ne loppukamat sieltä veke jo muutenki.
Toihan on ihan tosi.Kuinka se sitten muka tiukentaa?
 
Timppa Heikkilä
kauppi
17.06.2007 16:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä muuta sinne menee ku basso ja bassari, ja ehkä jotain lattiatomia tai synamuushia? Pysyyhän ne loppukamat sieltä veke jo muutenki.
 
Tuo teksti sisältää oletuksen että kuhunkin mikkiin tulee vain sitä kamaa mitä kanavateipissä lukee eikä esim. lavalla aivan liian isolla olevaa bassoa joka vuotaa jokaiseen mikkiin lavalla. Tällaisissa tilanteissa AUX sub:lla saa jyrkemmän suodatuksen aikaan kuin kanavakohtaisella HPF:llä.
 
Roberto
17.06.2007 17:51:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaisissa tilanteissa AUX sub:lla saa jyrkemmän suodatuksen aikaan kuin kanavakohtaisella HPF:llä.
 
Nojoo, mut aletaan sit debatoimaan siitä onks se auxin summaus kiukummalla suodatuksella yhtä hyväsoundinen ku masterin... tai ehkä ei aletakaan :D
 
Tomppis2
17.06.2007 23:41:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heip!
 
Mun oman kokemuksen pohjalta aux-subit siistivät kummasti kokonaisuutta ja tuntuu että subbasetkin soi tykimmin kun sinne menee vain sellaista kamaa jossa sinne alueelle jotain oikeaa informaatiota on.
 
Normi rokki-kanavista basari, lattiatomi, basso ja CD/taustanauhat. Kiipparit vähän tilanteen mukaan.
 
Ja yllättävän paljon esim särökitaroista ja lauluista joutuu silti leikkaamaan alapäätä pois vaikka yläpäiden ala-jakotaajuus omassa setissä menee 105 Hz:n kohdalla. Sub yläjako taas vaihtelee 85-105Hz:n välillä riippuen kuinka lujalla subeja soitetaan verrattuna yläpäihin.
 
Tuntui aluksi vähän "hankalalta" ajatus auxin käyttämisestä subbasille mutta kun kerran kokeili niin ainakin itse olin vakuuttunut.
 
Tommi
 
Roberto
18.06.2007 00:11:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo.. jakotaajuus sen melko pitkälti määrää et paljonko hommasta on etua.
 
theikki
18.06.2007 02:07:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo teksti sisältää oletuksen että kuhunkin mikkiin tulee vain sitä kamaa mitä kanavateipissä lukee eikä esim. lavalla aivan liian isolla olevaa bassoa joka vuotaa jokaiseen mikkiin lavalla. Tällaisissa tilanteissa AUX sub:lla saa jyrkemmän suodatuksen aikaan kuin kanavakohtaisella HPF:llä.
Tossa on kyllä ideaa.Kyllä se jakari leikkaa jyrkemmin kuin hpf.Tulee mieleen,että aux subilla pystyy rutistamaan enemmin ulos esim.jos käytössä ei oo hirveesti potkua pa.ssa.
 
Timppa Heikkilä
Dj.Dumbass
18.06.2007 10:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen,että aux subilla pystyy rutistamaan enemmin ulos esim.jos käytössä ei oo hirveesti potkua pa.ssa.
 
Ei se teho mihinkään lisäänny. Kun kiristät subbareiden aux -ruuvia, signaali voimistuu ehkä liikaa, ajat vehkeet särölle ja saat iloisia kesähattuja subbarikartioista.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
theikki
18.06.2007 11:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se teho mihinkään lisäänny. Kun kiristät subbareiden aux -ruuvia, signaali voimistuu ehkä liikaa, ajat vehkeet särölle ja saat iloisia kesähattuja subbarikartioista.
 
Niin,tai tarkotin että sen vähäisenkin potkun vois käyttää oikeille ja tarpeellisille taajuuksille.
 
Timppa Heikkilä
Sami_T
23.11.2009 22:12:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 889 päivää vanhaan ketjuun!
 
Ei se mitään =) Hehee...
 
Mä nyt oon vähän innostunu tosta aux-sub-touhusta.
 
Piti oikein itse kokeilla että voisiko tuossa olla jotain pointtia ja tossa yhdellä keikalla ennen checkia pistin yläpäät kiinni ja huhuilin mikkiin niin kyllä sieltä subbariosastolta sellasta mulinaa tulee. Eikä edes mitenkään hiljaa. Kanavan HPF oli jossain reilusti yli 100 hertsin. Myöhemmin oli pakko vielä kokeilla kitaristin kanssa tämä sama homma niin sitä samaa mulinaa sieltä tuli silloinkin ja vielä huomattavasti enemmän.
 
Niin järkeilin että jos sen sais sieltä subbasista pois niin tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on.
 
Ja tossa kohtaa mulla oli suht hyvä mikseri ja portaaton hyvä leikkuri. Niin voisi kuvitella että ne hyödyt kasvaa jos sitten ottaa jonkun onnettomamman pöydän (esim. mulla on kakkosmikserinä GB4 jossa se leikkuri ja koko vehje muutenkin on aika hohhoijaa-osastoa)
 
Pienillä keikoilla jossain bunkkerissa voisi kuvitella että toi homma on ihan jonninjoutavaa piipertämistä jo pelkästään siksi että sieltä lavalta tulee sitä älämölöä niin paljon että se mitä sieltä subbasista tulee (tai uupuu) ei oo niin justiinsa. Mutta isommilla keikoilla sitä hyötyä voisi ollakin.
 
Oon tässä juurikin itse pohtimassa että siirtäisin subbarit auxin taakse. Tai siis pikemminkin jonkun nappulan taakse. Omista miksereistä löytyis molemmista center busit jotka on ollu aika vähällä käytöllä. Kun mä en niinku oikein oivalla miksi sille subbarisyötölle pitäisi olla joku muu säätö kuin on/off? Koska jos ne subbarit on auxin takana ja sen aux-nappulan kääntää johonkin muuhun asentoon kuin siihen missä se on ollut järjestelmää viritettäessä niin jakopiste heilahtaa jonnekin ihan muualle missä sen pitäisi olla ja järjestelmän vire kusaisee aika iloisesti. Eikös.
 
Tietenkin poikkeuksiakin on, eli esim. jossain teatterihommissa voisin kuvitella että tulee joskus tarvista efektihommien kanssa päästä siihen tasoon käsiksi. Siis lähinnä nostaa sitä hetkellisesti johonkin ukkosenjyrinään tms.
 
Tossa nappulassa olisi vielä sekin hyvä puoli että jos tulee vieraileva miksajaa joka haluaa vetää perus L-R-meiningillä niin painaa vaan ne kaikki C-nappulat pohjaan ja homma on sillä hoidettu.
 
Se mikä tossa nyt on huonoa on se että master eq ei niihin subbareihin vaikuta. Mutta eiköhän siihen jotain konsteja löydy. Mieleen tulisi nyt äkkiseltään kolmas kanava eq:ta tai läppäri etupäähän millä pääsee käsiksi sen subbariosaston ekvalisointiin jos joku vieraileva hahmo kokee tarpeelliseksi.
 
Tälläinen juttu tuli mieleen että jos käytetään ryhmiä niin VCA-ryhmien kanssa ei oo mitään ongelmia koska kyllähän sekä L-R:aan että C:een lähetettävä signaalin taso seuraa sitä VCA:ta kuin hai laivaa.
 
Mutta audioryhmien kanssa toi homma tulee vähän kintuille koska se koko ryhmä menee yhtenä kokonaisuutena L/R/C-busiin tai sitten ei ja sieltä ei pääse valikoimaan kanava kerrallaan yhtään mitään.
 
Niin kirjoitin tän siksi että haluisin kannanottoja siihen että a) jos toteutan ton noin niin onko tossa jotain miinoja (noiden mainittujen lisäksi) mitä en oo tullu ajatelleeksi b) miltä tää niinku kollegoiden silmissä vaikuttaa että jos sulle tarjoillaan tollainen systeemi jossain niin nouseeko jollain hiukset pystyyn että eihän tällä voi vetää vai kokeeko ihmiset että tuo voisi olla hyvä juttu
 
Itse olette lihava.
jurpontor
23.11.2009 22:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vetäisin tuommosella ihan mielelläni. Ominaisuutta on tullut joskus kaivattua ja pariin kiinteeseen systeemiin ehdotettua, mutta ei oo jostain syystä ottanut tulta.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
eetuss
23.11.2009 22:43:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä juurikin itse pohtimassa että siirtäisin subbarit auxin taakse. Tai siis pikemminkin jonkun nappulan taakse. Omista miksereistä löytyis molemmista center busit jotka on ollu aika vähällä käytöllä. Kun mä en niinku oikein oivalla miksi sille subbarisyötölle pitäisi olla joku muu säätö kuin on/off? Koska jos ne subbarit on auxin takana ja sen aux-nappulan kääntää johonkin muuhun asentoon kuin siihen missä se on ollut järjestelmää viritettäessä niin jakopiste heilahtaa jonnekin ihan muualle missä sen pitäisi olla ja järjestelmän vire kusaisee aika iloisesti. Eikös.
 
Huvittaa kun meinasin tästä juuri kysäistä että eikös olisi kätevämpää näin. Musta tuo kuulostaa loogiselta.
 
Ei se tästä..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «