Aihe: Kokemuksia puolustusvoimien soittokunnasta
1
Masa the kepittäjä
17.01.2004 18:27:24
Iltaa.

Armeija alkaa tammikuussa 2005 ja olen lähettänyt hakupaperit soittokuntaan. Ajattelinkin kysyä kaikkien soittokunnan käydeiden kokemuksia armeija-ajasta ja esim. soittokunnan pääsykokeista. Minkälainen? Itse haen kitaristiksi. Onko meitä muita?
oizo
18.01.2004 11:35:36
Iltaa.

Armeija alkaa tammikuussa 2005 ja olen lähettänyt hakupaperit soittokuntaan. Ajattelinkin kysyä kaikkien soittokunnan käydeiden kokemuksia armeija-ajasta ja esim. soittokunnan pääsykokeista. Minkälainen? Itse haen kitaristiksi. Onko meitä muita?

Itsekin hain 2005 tammikuun erään soittokuntaan. Instrumenttina piano. Ilmeisesti jonkinlaista karsintaa tapahtuu ensin papereiden perusteella ja sitten on tänä keväänä on pääsykokeet. En tiedä tarkemmin pääsykokeista, mutta eiköhän siellä pari piisiä pidä soittaa ja sen lisäksi vielä toki primavista.
Masa the kepittäjä
18.01.2004 14:18:09
Itsekin hain 2005 tammikuun erään soittokuntaan. Instrumenttina piano. Ilmeisesti jonkinlaista karsintaa tapahtuu ensin papereiden perusteella ja sitten on tänä keväänä on pääsykokeet. En tiedä tarkemmin pääsykokeista, mutta eiköhän siellä pari piisiä pidä soittaa ja sen lisäksi vielä toki primavista.

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on primavista? En ole törmännyt termiin aikaisemmin. Onko kyseessä testi jossa määritetään onko koehenkilöllä rytmitajua ja nuottikorvaa (pöydän rummuttamista ja laulattamista) ?
absqua
18.01.2004 14:45:33
Täällä m.netissä oli syyspuolella laajahko soittokunta-aiheinen keskustelu. Koitapa hakua niin saat helpolla lisää infoa.

Mikäli armeijan ylipäänsä aikoo käydä niin soittokunta on siihen ensiluokkainen paikka.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
käki
18.01.2004 15:10:27
Täällä m.netissä oli syyspuolella laajahko soittokunta-aiheinen keskustelu. Koitapa hakua niin saat helpolla lisää infoa.

Mikäli armeijan ylipäänsä aikoo käydä niin soittokunta on siihen ensiluokkainen paikka.

Kyllä näin on. Itse en ollut soittokunnassa, mutta niiltä, jotka siellä olivat, kertoivat hurjia juttuja.

Esimerkiksi vaikka että nukkuivat välillä kotona ja vääntäytyivät sitten aamulla taas paikalle kasarmille soittelemaan.

Jos kaikkien maiden armeijat muunnettaisiin soittokunniksi, ei sotia olisi... paitsi ehkä The Battle Of Horns, liput 5 euroa...
Freemasons rule the country !
Neuroticus Maximus
18.01.2004 22:20:31
Itse kävin soittokokeessa Kainuun Prikaatilla. Olisin kuulemma taitojeni puolesta päässyt, mutta kun basistia ei löytynyt, niin ei ollut kitaristillekaan käyttöä.

Soitin siellä pianon säestyksellä pätkän Al DiMeolan Midnight Tangoa ja sitten väänsin jotakin sooloa siihen päälle. Oli siellä jonkin sortin prima vista myös, mutta ei muistaakseni ollut mikään kovin vaikea (taisi olla ihan C-duurista joku humppabiisi).
Beowulf
19.01.2004 09:41:56
Itse olin soittokunnassa kyllä mutta en varsinaisesti soittajana vaan nuotistonhoitajana ;D

Leppoisaa hommaa ja tottahan minä soittelin aika paljon myös.

Keikoilla olin auttelemassa roudauksessa yms. eli olin eräänlainen yleismies Jantunen.
I´ve been locked in a cage, created by myself...
Vanalkar
19.01.2004 10:50:22 (muokattu 19.01.2004 10:52:58)
En itse soittokunnassa ollut, mutta kuulin muilta että aika "hauskaa" siellä on ollut. Eli ei varmastikaan huono paikka. :)

Ja enpä tiedä tarvitaanko siellä kitaristeja... enemmänkin he kaikenmaailman torvia ja rumpuja soittelevat?
Ormurin Langi
absqua
19.01.2004 11:07:16
Ainakin varusmiessoittokuntaan ja kaartin soittokuntaan otetaan myös kitaristeja, basisteja ja pianisteja. Sekä laulajia tietenkin.
Ei siellä pelkkää sotilasmusiikkia soiteta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Sacce
19.01.2004 21:16:06 (muokattu 19.01.2004 21:20:11)
Iltaa.

Olin varusmiessoittokunnassa tammikuun 2003 saapumiserässä (soittimena pasuuna), ja pääsykoe oli muistaakseni joskus 2002 keväällä. Siihen kuului yksi vapaavalintainen kappale, jonka lisäksi sain eteeni prima vista -tehtäviä yhden tai kaksi, en muista ihan varmasti. Soittotehtävien lisäksi oli pieni haastatteluntynkä, olisikohan ollut jonkun kuraattorin tms. kanssa ja lopuksi psykologinen testi, jossa oli ainakin jotain sanallisia ja matemaattisia tehtäviä.

Soittokunnassa oli kyllä loppujen lopuksi hauskaa. Peruskoulutuskauden kun sinnitteli, niin sitten alkoi soittokausi, joka oli hangessa ryömimiseen verrattuna yhtä juhlaa. =) Palvelusajan kohokohtia oli mm. ensimmäiset keikat jollain ala-asteella, jossa oppilaat tuli keikan jälkeen pyytelemään nimikirjoituksia, sekä noin 7000 ihmiselle esiintyminen (kuviomarssia jäähallissa ja marssiparaati pitkin Nevski Prospektia) Pietarissa, Venäjällä.
Masa the kepittäjä
21.01.2004 17:00:20
Primavista on sitä, että sulle lyödään nuotit eteen, vilkuilet niitä tovin ja alat soittamaan. Tässä vaiheessa tulee varmasti mieleen se, että "vittuku ei tullu niinku käytyy tota soittotunneil vittu..." heh... toivotan onnea kokeisiin.

Niin, joo, prima vista! Olin aika tukossa kun kysyin tommosta. Täytyy myöntää, että mulla toi nuottien lukeminen on heikoin taito (kun en ole paljoakaan tarttenu viime aikoina), mutta eikö siellä soittokokeessa ole lähinnä jotain tosi helppoa tavaraa? Nimittäin kyllä mä niitä nuotteja osaan lukea (tai ainakin kaikkea hyvin selkeää), mutta se taito on vähän ruosteessa.
Masa the kepittäjä
21.01.2004 17:02:31
En itse soittokunnassa ollut, mutta kuulin muilta että aika "hauskaa" siellä on ollut. Eli ei varmastikaan huono paikka. :)

Ja enpä tiedä tarvitaanko siellä kitaristeja... enemmänkin he kaikenmaailman torvia ja rumpuja soittelevat?

Kitaristit pyörittelee kivääreitä!
Ou Zei
21.01.2004 18:01:39

Meinasin itekin aikoinaan (v.2000) hakee sotilassoittajaks mut mua vaivas yks asia niin paljon että jätin väliin:

Jos oletetaan että sota Suomen maalla oikeasti syttyy niin mitä hemmetin hyötyä siinä vaiheessa on olla sotilassoittaja? Toisin sanoen, mikä on sotilassoittajan rooli koko hommassa? No okei onhan niitä 'turhempiakin' hommia armeijassa tarjolla mut kun ajatellaan että miksi se armeija nyt ylipäänsä käydään nii jotenkin tuntuu tyhmältä 'tuhlata' sekin aika soittamiseen. Mutta, jos sotaa ei koskaan syty nii sillonhan minä olen väärässä. Tämäkin on vain mielipide.
Ja jos armeijan SAISI suorittaa kahteen kertaan nii totta maar minä sotilassoittajaksi lähtisin :)
"Don't do what you think you should do - do what you wanna do" www.ouzei.cjb.net
Jamminen
21.01.2004 18:22:23
Joo kävin soittokunnan Niinisalossa. Pyrin kitaraan, pääsin rumpaliksi!

Jos ei vielä ole nuotinluku hallussa, niin kipinkapin opettelemaan. Prima Vista löi itsellenikin (vaikka esim D-kurssissa sain siitä vitosen) luun kurkkuun. Siinä biisissä ei ollut näin jälkeenpäin ajateltunakaan mitään järkeä.

Niin, ja varsinainen nuotinluku ei siinä auttanut. Piti osata reaalisointumerkit, ja hyvin. Ei ollut mitään perussointuja.

Eli: kannattaa soitella paljon jazz / bigband juttuja. Niitä siellä pääsykokeissa tarvitaan. Omaksi biisiksi, jota et välttämättä pääse soittamaan kuin minuutin, kannattaa valita yksinkertainen jazz /blues juttu.

Onnea, sitä tarvitsemme kaikki!
Maybe nothing matters anyway...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)