Aihe: Fender Roc Pro 1000, ongelmia äänenvoimakkuuden ja piuhan kanssa 1 | |
---|---|
![]() 17.06.2007 21:23:01 | |
Omistan suunnilleen kymmenen vuotta vanhan Fender Roc Pro 1000 mallia olevan vahvistimen. Kyseessä on siis Fenderin tekemä transistorikombo, jota ei ole ilmeisesti enää moneen vuoteen valmistettu. Vahvistin on toiminut muuten ihan moitteettomasti mutta siinä on jo pidemmän aikaa ollut seuraavanlaiset ongelmat: Vahvistimen äänenvoimakkuutta säätäessä on vahvistin aluksi hyvin hiljainen ja äänenlaatu on "tunkkainen" mutta kun volume-nupikkaa kääntää voimakkuuksien 1 ja 2 välillä, hyppää äänenvoimakkuus liian hiljaisesta yliäänekkääseen. Vahvistimen melkein koko "äänenvoimakkuusarsenaali" on siis käytössä jo näiden kahden äänenvoimakkuustason välissä, ja kun volume-nupikkaa kääntää isommaksi ei äänenvoimakkuus enää merkittävästi nouse. Tämä ei varmaankaan ole normaalia, ja siksi kysynkin että voiko tätä ongelmaa korjata kotikonstein tai jos vahvistin pitää viedä musiikkialan liikkeeseen niin paljonko tällaisen vian korjaaminen maksaa? Toinen ongelma vahvistimessa on se, että kun kitarapiuhan laittaa vahvistimeen kiinni pitää piuhan olla juuri oikeassa asennossa, että ääni kuuluu "kunnolla". Jos siis kitaran kanssa liikkuu yhtään ja piuhan asento muuttuu, lähtee vahvistimesta särökanava pois päältä ja ääni joko häviää kokonaan tai muuttuu hiljaiseksi clean-kanavan ääneksi. Tämä ei ole kotioloissa niin haitannut, mutta tulevaisuuden keikkoja (ihan kun sellaisia tulisikin) ajatellen olisi hyvä tämäkin vika saada korjattua. Kysyisin siis tähänkin vikaan jotain mahdollisia kotikonsteja, tai sitten hintaa näiden kahden vian korjauttamiselle musiikkialan liikkeessä? Lyhyesti niille jotka eivät tykkää lukea tarinoita ja yhteenvetona tarinan lukeneille: Kuinka paljon maksaa vahvistimen korjauttaminen musiikkialan liikkeessä, ja osataanko siellä tehdä sähköhommia joita vahvistimeni korjaus mahdollisesti vaatii? Jos ei, niin missä tällaiset sähköpuolen viat pitäisi korjauttaa? Kiitos vastauksista etukäteen. | |
![]() 17.06.2007 21:43:10 | |
Se ei oo vika, se on ominaisuus. Itellä on ollu samanlainen styrkkari himassa ja se on kyllä ihan sairaan äänekäs laite. Relaa, beibi! | |
![]() 17.06.2007 22:00:48 (muokattu 17.06.2007 22:04:32) | |
Joo se on ominaisuus. Itellä 4x12 kaapilla tuo ja oon huomannu että se ei ihan pienellä volalla käytä kaikkia kaijuttimia (ainekaan täysin) ja sit isommalle väännettäessä tulee kaikki kajarit käyttöön. Muoks. En tiiä tosta särökanavan päälle/ pois päältä menemisestä mutta itellä samantyylistä vikaa ( särökanava menee itsestään päälle) ja vika löytyy mulla ainakin särönamiskasta. Korjauttanu en vielä ole joten hintaa en osaa sanoa. | |
![]() 17.06.2007 22:08:01 | |
Mulla on mun Ampegin kitaranupissa kanssa sama ominaisuus, volyymi räjähtää silmille n. 2:sen kohdalla. Siinä on selvä pykälä. Ihan kiva ominaisuus, pystyy himassakin soitteleen. Olen kanssa huomannut, että tietty tunkkaisuus tässäkin toki vaivaa soundia ennen noita isompia volyymeja. "Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu. | |
![]() 17.06.2007 22:31:31 | |
Mulle nyt ei mee oikein päähän, että vahvistin heräisi täysin jo volumen ollessa kakkosella, varsinkaan jos kyseessä on trankkuvahvari. Potikka voi olla viallinen tai sen välissä roskaa tms. Elektroniikkakomponenteille löytyy omia puhdistusaineita ja potikan vaihtaminenkin onnistuu kyllä kotikonstein mikäli kolvi pysyy kädessä, mutta tuskinpa se kallistakaan on. Piuhaongelma on perinteinen: jakki on rikki. Sitäkin voit kokeilla puhdistaa ja kiristää kiinnitysmutteria, mutta samassa hintatasossa senkin vaihtaminen on kuin volumepotikan. äsh :/ | |
![]() 17.06.2007 22:45:01 | |
mul oli aikoinani kans tuo sama styrkka, ja se meni juuri noin että volat 2:lla = täysillä. Melko tuomiopäivän laite tuo kyllä on | |
![]() 20.06.2007 20:33:52 | |
Hmm... Siis kyseessä on ominaisuus eikä vika eli sitä ei kannata lähteä korjailemaan? Mistä noita jakkeja voi tilata ja paljonko sellainen + sen asennus maksaisi suunnilleen? Tuota kiinnitysmutterin kiristystä olen koittanutkin, mutta tuo jakki näyttää olevan tavallaan "irrallaan" niin, että kiinnitysmutterin kiristys ei auta sillä jakki pääsee silti liikkumaan. Kuopion musiikkiliikkeissä varmaan tuo jakin vaihtaminen onnistuu? Tänään soittaessani huomasin myös erään ongelman: Kun kitarapiuha on kiinni kitarassa ja vahvistin on päällä, niin kitaran päässä olevaa plugia vähänkin liikuttaessa kuuluu vahvistimesta kovaääninen ääni. Mistä tämä johtuu, voiko kyseessä olla tuo sama että plugi olisi hajalla vai onko kitaran päässä olevassa jakissa jotain vikaa? Kitara on Epiphone Les Paul, joten ihan sekundaa sen ei kai pitäisi olla. | |
![]() 20.06.2007 22:36:28 | |
Hmm... Siis kyseessä on ominaisuus eikä vika eli sitä ei kannata lähteä korjailemaan? Mistä noita jakkeja voi tilata ja paljonko sellainen + sen asennus maksaisi suunnilleen? Tuota kiinnitysmutterin kiristystä olen koittanutkin, mutta tuo jakki näyttää olevan tavallaan "irrallaan" niin, että kiinnitysmutterin kiristys ei auta sillä jakki pääsee silti liikkumaan. Kuopion musiikkiliikkeissä varmaan tuo jakin vaihtaminen onnistuu? Soitinliikkeistä ei aina voi mennä vannomaan, tekevätkö huoltoja. Kuka tahansa elektroniikkakorjaaja tuon osaa tehä, jakit eivät montaa euroa kappaleelta maksa ja työkin on pieni, eli halvalla varmasti pääsee. Kun kitarapiuha on kiinni kitarassa ja vahvistin on päällä, niin kitaran päässä olevaa plugia vähänkin liikuttaessa kuuluu vahvistimesta kovaääninen ääni. Mistä tämä johtuu, voiko kyseessä olla tuo sama että plugi olisi hajalla vai onko kitaran päässä olevassa jakissa jotain vikaa? Kitara on Epiphone Les Paul, joten ihan sekundaa sen ei kai pitäisi olla. Vastasit juuri itsellesi. Jos tekee kaikilla piuhoilla samaa, niin jakki on rikki. Jos ei, niin piuha on rikki (tai plugi). Plugit maksavat muutaman euron kipaleelta riippuen valmistajasta/laadusta. äsh :/ | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)