Aihe: Tanssimusiikki ja tanssittavuus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
isojussi
17.06.2007 04:09:39 (muokattu 17.06.2007 04:10:47)
...Tarjottiin niille parasta, mitä oli tarjota, unohtamatta kuitenkaan suuria massoja ja heidän tanssitottumuksiaan ja -taitojaan. Eli kompromisseja, komromisseja on soittajan taival täysi :)...

Hehe - tänään oli hauska keikka - olin fillarilla liikenteessä ja pikkuisen tissuttelin bioiloia illan mittaan. No , ehkä sen, mitä hikosin.

Soittoaika about 19 - 03 kokolailla koko ehtoon vedin aika ronskisti perinteisemmän puolella ja annostelin bile-esaa vain mausteeksi. Sitten viimeisessä setissä (joka kesti toista tuntia) parit valssit - biletystä tuelta - parit hitaat biitit - biletystä tuelta - kaks hidasta ja vimoset valssit. Kehuivat perkeleesti ja melkein koko sakki oli kyllä plaattialla. Lähtiessä yks vanhempi patu sanoi, että viimeisessä setissä olis pitäny huomioida varttuneempia enemmän. Ei vittu hohohohoho....

Oo näille mieliks. No, kyllä kehui samaan hengenvetoon, muuten että vedin hyvin jne. mutta ei prkl hahahaha.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
jeppeq
17.06.2007 04:36:23
eikö olekin mielenkiintoista..
Kokeiltiin piruuttaan paratiisi ja hyvännäköinen välissä. NO, nehän oli superit. Hoh hoijaa..
Otettiin Boulevard bändin "pikku kalat" settiin, ja siinähän on tuo soinnutus melko "laiton" noin perusmusaan verraten, osa arvelee, että soittavat väärin.. Kyllä ne senkin tanssi, vaikka arri on sen verta äreä, että tarttee vallan lukea, kunnes saa kalloon. Eli ei pahemmin yleisökontaktia tuossa taidepläjäyksessä.
Jenkoissa taas kieli pitkällään..., kitaristilla ;)
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
riff
17.06.2007 12:21:21
Jenkoissa taas kieli pitkällään..., kitaristilla ;)
Ei pidä paikkaansa!
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
manjaana
17.06.2007 13:54:37
Käännetään asia toisinpäin; laitetaan tanssijat illaks lauteille soittamaan, jotta saatais tanssittavaa ja oikeatempoista musiikkia. Eiks vaan?

Tuo on mielestäni hiukan eri jutska, soittajat on töissä kuitenkin siel lauteilla, tanssijat on harrastamassa. Musta huono vertaus... :o/
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea..
manjaana
17.06.2007 14:01:47
Oma kokemukseni tältä alueelta ulottuu noin 15 vuotta taaksepäin ja kyllä rihvi on siinä oikeassa, että vakavoitumista on tapahtunut. Enpä juurikaan lavoilla enää aikaani vietä, mutta kun joskus sillä käypi niin samaa on tullut ihmeteltyä. Selvimmin se näkyy joissain etelän suosikkilavoilla.

Toisaalta täytyy todeta, että onpa samaan aikaan myös tanssijoiden taidotkin kehittyneet (ei tietenkään kaikkien mutta monen kuitenkin). Voisihan sitä ajatella, että taitojen karttuessa sitä suhtautuu asiaansa hieman vakavammin. Olkoon asia mikä tahansa. Joka hevosella ajaa, se hevosesta puhuu.

Samoinhan sitä toimii soittajatkin. Tälläkin palstalla keskustellaan välillä tanssimusiikin olemuksesta vakavuudella, jota ei kuule edes ortodoksikörttiläisten suvijuhlilla.

Täsmälleen näin. Ja jos se bändin soitto on ylitsepääsemätöntä kärsimystä niin äänestää voi jaloillaan. Sillä tavoinan ne sitten häviävät pikkuhiljaa.

Yhtymäkohtaa soittajiin löytyy tästäkin. Minulla on ollut ilo soittaa joidenkin huippumuusikoiden kanssa. Ne on niin hyviä, ettei niiden ole tarvinnut enää tärkeillä, vaikka ovat joutuneet kärsimään meidän amatöörien sähläilyistä.

Jotenkin luulen, että monessa hommassa, kuten nyt sitten vaikka tanssissa, ne hölmöimmät asenteet ja kommentit tulevat ihmisiltä, jotka luulevat omista kyvyistään liikoja. Tällä en tarkoittanut ketään tähän keskustelluun osallistunutta.

Nyt pitää läjäyttää Pulikselle lussa, tuo on juurikin noin. Omien kokemuksien perusteella turhan pullistelijoita ovat juurikin ne jotka kuvittelevat, eivät ne jotka jo osaavat..
EP
17.06.2007 14:02:22
Tuo on mielestäni hiukan eri jutska, soittajat on töissä kuitenkin siel lauteilla..

Tuosta vois eräs "piiiip!" ottaa kyl hernneen nennääsä!
..pitäs ensinnä tietöö tekköö kö ne päätöikseen sitä keikkaa vai vaa ihan huvikseen (kukkahatut jne.) HOHO! 8))
manjaana
17.06.2007 14:06:14 (muokattu 17.06.2007 14:08:34)
Tuosta vois eräs "piiiip!" ottaa kyl hernneen nennääsä!
..pitäs ensinnä tietöö tekköö kö ne päätöikseen sitä keikkaa vai vaa ihan huvikseen (kukkahatut jne.) HOHO! 8))

Mitäs herneitä tosta nyt ottamaan??

Oon kyllä oikias elämäs sitä mieltä, että jos teen duunini huonosti, niin siitä pitää mulle sanoa, otan työni erittäin vakavasti siinä mielessä. Sit kun tanssin, niin aivan sama miten koikkelehdin, kun oon sillon pitämässä hauskaa. Siinä on mun mielestä tolkun ero..

edit: lisään nyt vielä, notta hyvin harvoin niitä huonoja bändejä on vastaan tullut, yhen kerran joku koskettelija & luikauttaja oli Lepolammella ja se oli karmiaa kuultavaa, tanssi onnistui kuitenkin myös silloin..
jon lord
17.06.2007 14:57:38
Uskokaa tai älkää,mutta kyllä noita "tempo" hemmoja on muuallakin. Joskus virret on liian nopeita joskus liian hitaita. Olen sanonut niille että jos minä kanttorina pystyn laulamaan samalla kun soitan niin miksi sinä et sitten pysty laulamaan. Ystävällisesti tietenkin ja sanon vielä että täytyypä "tarkistaa" tuo tempo kotona. Kaikille ei voi ikinä olla mieliksi , mutta mikään ei estä sitä että jos jokin on pielessä niin sen voi aina tarkistaa. Takavuosina kun vielä äänitettiin keikkoja niin kyllähän ne tempot tahtoi välillä karata fiiliksen mukaan. Stage on aina stage ja siellä voi sattua mitä tahansa. Jos lähtee "metsään" niin lähtee metsään ja siinä tilanteessa et voi sitä korjata. Tekeehän muutkin ammateissaan virheitä miksei myös sitten muusikot.
COVS jäsen N.o 3
jon lord
17.06.2007 15:13:32
Jos leipurilta tulee susia niin ei muuta kun syö pois. Toista se on hitsaajalla ja tanssimuusikolla. Virheet kyllä näkyy ja kuuluu.

Kyllä maailman muiden murheiden seassa yksi tai jopa kaksi väärää tempoa on aika pieni asia. Pitäisi olla jotain suhteellisuuden tajua. Vähän vaan ripeämmin jalalla jos on liian nopeaa.
COVS jäsen N.o 3
baron
17.06.2007 15:57:38

Tekeehän muutkin ammateissaan virheitä miksei myös sitten muusikot.

Ei pidä paikkaansa:-)

"Emme tee virheitä elämässämme emmekä soitossamme!"
Money for nothin' and chicks for free
poppamies
17.06.2007 16:05:44

Kyllä maailman muiden murheiden seassa yksi tai jopa kaksi väärää tempoa on aika pieni asia. Pitäisi olla jotain suhteellisuuden tajua. Vähän vaan ripeämmin jalalla jos on liian nopeaa.

"Vähän vaan ripeämmin jalalla jos on liian nopeaa".
Tuo on muuten aika hyvä määritelmä suhteellisuudentajusta ; )
G strings are for strippers!
Hianomies
17.06.2007 16:14:59
Toista se on hitsaajalla ja tanssimuusikolla. Virheet kyllä näkyy ja kuuluu.

No itse olen kyllä kiitellyt kohtaloa, kun ei ole kirurgin tai lentäjän hommaan laittanut. :)
EP
17.06.2007 18:13:25
..niin kyllähän ne tempot tahtoi välillä karata fiiliksen mukaan. Stage on aina stage ja siellä voi sattua mitä tahansa. Jos lähtee "metsään" niin lähtee metsään ja siinä tilanteessa et voi sitä korjata..

Metronomi!
Musiikkia korville
18.06.2007 08:23:19 (muokattu 18.06.2007 08:24:34)

Tuo on mielestäni hiukan eri jutska, soittajat on töissä kuitenkin siel lauteilla, tanssijat on harrastamassa. Musta huono vertaus... :o/

Nimenomaan ne on siellä lauteilla töissä... Miks niitten pitäis sitten tanssia omaa musiikkiaan?

Vertaus oli musta yhtä huono kuin se edellinen siitä, että muusikon pitäis sitä omaa musaansa tanssia. Jos yhdenkin perustelun tuohon saan, että minkä tähden soittajan täytyy välttämättä osata tanssia ollakseen hyvä soittaja, niin hyvä.
By: MK
Musiikkia korville
18.06.2007 08:26:35

Ja edelleen oon sitä mieltä, että ei siitä tanssitaidosta oo mitään haittaa ja päinvastoin siitä SAATTAA olla vaan hyötyä, mutta mun mielestä se ei oo mikään edellytys.
By: MK
Riksteri
18.06.2007 08:36:00
Ja edelleen oon sitä mieltä, että ei siitä tanssitaidosta oo mitään haittaa ja päinvastoin siitä SAATTAA olla vaan hyötyä, mutta mun mielestä se ei oo mikään edellytys.

Hmm, saattaa tuosta tanssitaidosta olla kyllä muusikolle selvää haittaakin, jos hän jonkun tyylin omaksuttuaan ymmärtää jonkun tanssilajin hieman kapeakatseisesti. Mutta noin yleisellä tasolla, eihän muusikonkaan tarvitse itse osata juurikaan soittaa ollakseen muusikko, vrt. Jone Nikula.
Jäärä
18.06.2007 09:10:19
Erehdyin eräänä sunnuntaina kattelemaan paikallisen museon pihalla järjestettyä kansantanssitapahtumaa. Se se vasta oli huumorintajutonta, vakavamielistä ja jäykkäniskaista toimintaa. Luulin ensin, että se on joku rytmitajuttomien kokoontumisajo.

Perinnemusaorkesterin soittokin keskeytettiin tanhuujien toimesta pariin otteeseen, nuorimmille tanhuujille joku uber-tanhuuja huusi ohjeita nuppi punaisena siitä nurmikon reunalta käsin. Siinä oli lasten harrastaminen vissiin ihan helvetin hauskaa, kovin tympeitä ilmeitä oli niiden pilttien naamoilla. Nää juniorien futisotteluiden aikana kentän laidalla riekkuvat vanhemmat jäivät ihan kakkosiksi näiden tanhukannustajien rinnalla.

Saatana kovalla hinnalla myydyllä itseleipomissaan pullissakaan ei ollut sokeria, liekö tämä syynä tanhuujien happamaan ilmeeseen.

Btw. Tapanani on joka keikalla kuvata videolle tanssilattiaa ja kattelemme vaimokkeen kanssa sen perfomanssin sitten seuraavana päivänä. Paljon hyvää juomaa ja sipsejä, että jaksaa katella sen helvetin vielä kertaalleen. Ihan helvetin hyvää viihdettä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, myötähäpeää ja hillittömiä repeämisiä.
Oikeastaan en ymmärrä koko tanssimisen funktiota. Kuka sellaista toimintaa haluaisi edes harrastaa? Ihan järjenvastaista toimintaa, raajojen sätkyttelyä. Vähän niinku golffaaminenkin. Aika usen lavalla lapioidessani paskaa P.A.n kautta ilmoille tulee semmonen "mitäs vittua"-fiilis, kun äimistelee sitä toimintaa siellä parketin puolella.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Lennu
18.06.2007 09:53:27

Hohhoho, Jäärä pistää pahaa.
tanjuli
18.06.2007 09:58:34
Mutta noin yleisellä tasolla, eihän muusikonkaan tarvitse itse osata juurikaan soittaa ollakseen muusikko, vrt. Jone Nikula.

Hahah :D

Surullista mutta totta.
[i hear voices but at least they're on tune]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)