Aihe: Valveking vs. Engl Thunder
1 2 3
HeavyMachinery
16.06.2007 13:24:24

En ihan ymmärrä tätä valveking hehkutusta. Omaan korvaani valveking kuulostaa aika trankku peliltä. Varsinainen putkikoneen luonne uupuu siitä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Samppakamu
16.06.2007 14:09:55 (muokattu 16.06.2007 14:19:38)
Olen edelleen sitä mieltä, ettei siitä "liiasta tehosta" ole mitään haittaakaan, ellei sitten välttämättä halua soittaa päätemurotetulla pikkurosolla/cleanilla. Mikä tuo Supreme XL muuten on? Peavey XXL, tai joku vastaava? Edellämainittu on ainakin trankkunupeissa, ja niissä taas 100w tuntuu olevan se minimi, millä keikalle kannattaa ollenkaan lähteä, jos jotain vähänkään rokimpaa/hevimpää tavaraa soittelee.

Vähän isomman nupin ostossa on myös se etu, ettei se jää heti pieneksi. Mitä jos yhtäkkiä tuleekin tilanne, jossa soitat jossain, jossa tarvitsisi vähän enemmän tehoa? Kiva siinä vaiheessa sitten nuppia lähteä vaihtamaan.

Supreme XL on tuon XXL sarjan "pikkuveli" ja on transistori. Bändin kanssa soitamme lähinnä semmoista aikas kevyttä metallia ja rokkiakin kyllä. Kun kävin kokeilemassa tuota XL:ä, niin tuntui että siitä sai irti kaiken tarvittavan saundin eli tiukat säröt, sopivat rokkicrunchit ja kliinitkin sointui korvaan hyvin. Huomioon täytyy toki ottaa, että kaappina oli kuitenkin Peaveyn 6505 yhteydessä tuleva 4x12" (en ole varma näistä kokojutuista, korjatkaa jos olen väärässä) ja siihen ei varat enää riitä.

Sain nyt semmoisen kuvan että tämä voisi olla pidemmän tähtäimen ostoksena ihan hyvä? Itselläni ei tule kuitenkaan vielä moneen vuoteen olemaan tuloja kuin kesätyöt joista irtosi myös nämä 600e mitkä ajattelin käyttää uuteen vahvistimeen. Arveluttaa vähän myös se, että ainakin täällä päin jengi soittelee line6 spidereillä nuorisotalokeikoilla ja se on ihan hyvin riittänyt niin mitähän sitten kun tungen nuppia ja kaappia sekaan :E

Voisiko joku suositella jotain kaappitsydeemiä jonka hinta olisi siinä ~300e? En usko että tässä hintaluokassa mitään Mesan laatuisia kaappeja saa, mutta olen kuitenkin kuullut jengin käyttävän esim. noita Behringerin kaappeja ihan 5150:n kanssa, niin luulisi kompromissin löytyvän. Itselläni ei ole mitään kokemusta kaappi+nuppi -yhdistelmistä niin vähän apua kaipaisin :D Ajattelin, että 2x12"/10" voisi olla ihan sopivan kokoinen? vai pitäisikö näissä hintaluokissa ihan suosiolla metsästää jokin putkicombo esim. valveking? :--D
Outline
16.06.2007 22:57:07
En ihan ymmärrä tätä valveking hehkutusta. Omaan korvaani valveking kuulostaa aika trankku peliltä. Varsinainen putkikoneen luonne uupuu siitä.

Paitsi että se hakkaa kaikki trankut mit' oon kokeillu ;) paitsi tuon Supremen jos soitetaan tappometallia
mhaarala
17.06.2007 12:11:01 (muokattu 17.06.2007 12:12:09)
vai pitäisikö näissä hintaluokissa ihan suosiolla metsästää jokin putkicombo esim. valveking? :--D

Se on kyllävarteenotettava vaihtoehto. Nuppi-kaappi-yhdistelmän kanssa on jo roudauksen kanssa vähän pelissä ja kokonaiskustannus on väistämättä suurempi. Jos talous on tiukalla, niin on parempi ostaa hyvä tai asiansa ajava combo kuin huono kaappi asiallisen nupin pariksi (tai päinvastoin). Varsinkin käytettyjä kannattaa katsoa.

Ja jos valveking-comboa meinaat, niin sitten ehdottomasti se 2x12"-versio.

Saman luonnehdinnan olen kuullut joskus 5150:sta - "trankkumaisin mahdollinen putkivahvistin..."

Mutta on 5150/6505 silti vähän hemmetin hyvä laite. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
mailbag
17.06.2007 12:31:43
sana 'trankkumainen' ei todellakaan tarkoita että se kuulostaisi huonolta, tämä minun mielipiteeni 8)
Troitek
19.06.2007 18:32:12

Voiskohan joku tehä tosta thunderista ääninäytteitä? Ku mitä oon löytäny nii ei oo ollu kauheen hyviä. Erikoisesti nuo rankemmat jutut kiinnostais.

Oisin erittäin kiitollinen jos joku viittis.. aika monella taitaa toi thunderi kuitenki olla.
I feel good.
mhaarala
19.06.2007 20:45:31
Thunder kuulostaa aika tarkkaan samanlaiselta kuin Screamer. Niiden välillähän ei ole juuri muuta eroa kuin "kanavien" määrä. Jokunen klippi löytyy tuolta edelliseltä sivulta...
Samppakamu
19.06.2007 23:29:24
Ja jos valveking-comboa meinaat, niin sitten ehdottomasti se 2x12"-versio.

Tähän haluaisin perusteluja. Valvekingin 112 combo kuulostaa ihan hyvältä ja sopii budjettiin ihan hyvin, ja eikös 50W pitäisi riittää bändisoitossa? Nykyisessä 65W Kustomissakaan ei ole koskaan ollut volumepotikka yli klo.1 ja näinkin kovalla vain sen takia, että Kustom on _todella_ tunkkainen saundiltaan.
Osaisiko joku tosiaan sanoa, että miten tuo VK 112 combo sopeutuu pienen bändin treeneihin ja pienille keikoille? :)
mhaarala
20.06.2007 09:33:29
Ei se siitä wattimäärästä ole kiinni, mutta olen useammastakin paikasta kuullut sen 50W version olevan soundillisesti ponnettomampi kuin 100W versio. Myyjä jolta ostin omani sanoi suoraan, että se pikkuversio on aika kauhea mutta isompi on selkeästi parempi esim. bändikäyttöön - tosin totesi perään ettei Marshalliaan vaihtaisi kuitenkaan kingiin. Itselläni on se nuppiversio ja senkin soundiin saattaisin haluta lisää räyhää ja jynkkyä (saattaa toteutua kunnollisilla elementeillä, mutta se jää vielä nähtäväksi... putkien vaihtokin luultavasti tekee paljon). Hintaero niillä versioilla on kuitenkin niin pieni, ettei mielestäni kannata ottaa pienempää versiota, ellei siinä soundissa nimenomaisesti ole jotain mitä ehdottomasti himoitsee enemmän kuin isommassa versiossa.
toxic
20.06.2007 12:33:37 (muokattu 20.06.2007 12:34:22)
Voiskohan joku tehä tosta thunderista ääninäytteitä? Ku mitä oon löytäny nii ei oo ollu kauheen hyviä. Erikoisesti nuo rankemmat jutut kiinnostais.

Oisin erittäin kiitollinen jos joku viittis.. aika monella taitaa toi thunderi kuitenki olla.

www.koti.mbnet.fi/toksic/NewLevel.mp3
http://koti.mbnet.fi/toksic/Rihevi.mp3

No eipä nuokaan nyt hyviä ole, mutta kyllä se kuulostaa paremmalta kuin yhdessäkään clipissä mitä netistä löytyy.
Pallo-Kala
02.09.2007 19:49:07
On muuten kiihottanu noi halvat ENGLit jo kauan ja nyt ois pätäkkää ;)Mitä eroa on thunderilla ja screamerilla, muuta kuin tuo kanavien määrä. Käykö nuo kaikki ENGLin footswitchit tuohon thunderiin ja liitetäänkö nuo polkimet ihan perus plugilla niin kuin nuo efektit? Aattelin tinkiä sellasen kaupan päälle ja vähä plekuja :p
ReBeat
03.09.2007 01:38:51

Käykö nuo kaikki ENGLin footswitchit tuohon thunderiin ja liitetäänkö nuo polkimet ihan perus plugilla niin kuin nuo efektit?

Manuaalissa todetaan, että et kohtaa ongelmia mikäli käytät Engl Z-3 tai Z-4 footswitchiä. Stereoplugi. Moni muukin kahden kytkimen pedaali toimii tuossa.
HeavyMachinery
03.09.2007 09:34:46

Mä olen itseasiassa alkanut viimeaikoina pitämään transistoreilla toteutetuista päätevahvistimista yllättävänkin paljon. Niistä saa sellaista mukavaa iskevyyttä ja tiukkuutta soundiin, jota putkivahvareilla on vain mahdoton saada aikaan. Tehoa toki vaaditaan aika paljon, mutta se ei ole kynnyskysymys trankkutekniikalla toteuttaa järkevästi.

Saattaapi putkipäättäri kuulostaa mehukkaammalta moneen tarkoitukseen, mutta mä löysin kivan kumppanin transistorimaailmasta. Tietenkin etuset pullistelee putkia, ei niistä kokonaan olla sentään luopumassa.

Takaisin itse aiheeseen. Ei tuo Valveking ole mitenkään verrattavissa monin verroin kalliimpiin laatupeleihin, mutta kyllä sen soundi on ihan hyvä hintaluokassaan. Tuo löysyys on vain yksi juttu, jota mä en ole oikein ymmärtänyt. Sehän riippuu tosi paljon siitä päätteen säädöstä. Tolla on mahdollista saada hyvinkin kuivakan ja tiukan oloinen soundi aikaan, jos vain pyörittää nappeja vastapäivään tarpeeksi.

Periaatteessa hyvä transistori päte toistaa tarkasti sen mitä etunen lähettää eli saundi on aika sama molemmisaa, HUOM peri aatteessa. Trankuissa luonnetta ei tule mukaan samalla tavalla volumiin kasvaessa. Ja nyt puhuttiin tilanteesta jossa ei haeta päätesäröä....

Minä olen ainakin joskus sanonut että 5150 kuulostaa transistori maiselta, eli yli kompressoidulta, mutta samaa mieltä olen rectifieristäkin :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
syndrome-
04.09.2007 14:48:32
Ite oon kyllä sitämieltä, että VK-nuppi kuulostaa erittäin putkimaiselta ainakin säröpuolelta, kunhan vain säätää osaa oikeista nupikoista. Ja tuossa hintaluokassa ihan ehdoton ykkönen rock- ja metallitouhuiluun. Paha-apina väliin jos tarvetta ilmenee. Resonance-potikkaa niin rajusti kaakkoon, kun kaappi antaa periksi eikä ala pieremään.

Niin ja siitä soundin löysyydestä: pääteputket vaihettu mesan 6l6siin ja etusessa tungsolit. Takaa texturesäätö kaakkoon. Kaappissa celestionin rockdriverit mitä on tehty h&k:n kaappeihin.

Alkuaikoina melkein kusin verta, kun ei löytyny soundia minkäänlaista. Nykyään todella tyytyväinen ainakin säröön mikä välillä on jopa vähän rectifiermäinen. Tosin eipä tuota tule puhtaita pahemmin soiteltua.

Kaiulle pitäis todellakin olla on/off kytkin, alkaa näyttää siltä että pitää ostaa erilliset kaiutuslaitteet.
Lancelot
04.09.2007 16:44:28
Ite oon kyllä sitämieltä, että VK-nuppi kuulostaa erittäin putkimaiselta ainakin säröpuolelta, kunhan vain säätää osaa oikeista nupikoista. Ja tuossa hintaluokassa ihan ehdoton ykkönen rock- ja metallitouhuiluun. Paha-apina väliin jos tarvetta ilmenee. Resonance-potikkaa niin rajusti kaakkoon, kun kaappi antaa periksi eikä ala pieremään.

Niin ja siitä soundin löysyydestä: pääteputket vaihettu mesan 6l6siin ja etusessa tungsolit. Takaa texturesäätö kaakkoon. Kaappissa celestionin rockdriverit mitä on tehty h&k:n kaappeihin.

Alkuaikoina melkein kusin verta, kun ei löytyny soundia minkäänlaista. Nykyään todella tyytyväinen ainakin säröön mikä välillä on jopa vähän rectifiermäinen. Tosin eipä tuota tule puhtaita pahemmin soiteltua.

Kaiulle pitäis todellakin olla on/off kytkin, alkaa näyttää siltä että pitää ostaa erilliset kaiutuslaitteet.

Mielellään kuulis clippejä jos pystyt äänittään? Putkia olen itekkin suunnitellut vaihtoon
mhaarala
04.09.2007 17:30:28 (muokattu 04.09.2007 17:30:46)
Mä olen pärjännyt ihan hyvin orggisputkilla (Ruby Tubesit). Helpotti huomattavasti kun otin yhdistelmän olohuoneeseen niin oli vähän paremmin aikaa etsiä soundia. Viime hääkeikalta (kevyestä fiilistelyrososta heviin) tuli ainakin kehuja soundipuolesta ja olin itsekin ihan tyytyväinen ulosantiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)