Aihe: Tanssimusiikki ja tanssittavuus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Sokkisha
16.06.2007 12:37:19
Tuosta kenkähommasta tuli mieleen sattumus viime kesältä, kun olin mukana yhdessä aika mukavassa ryhmässä, tosin ei yleensä tanssinettiläisten mielestä, heh. No, oltiin kerran yhdellä suositulla kesälavalla, ja pois roudatessa tuli isäntä kiittelemään ja sanoi, että hyvä kun ei ollut "seeprakenkiä" juurikaan paikalla, tuhoavat kuulemma koko lavatanssikulttuurin... :D

Minäpä sanon kanssa tuosta seeprakenkähommasta oman mielipiteeni;

Ensin on vissiin todettava ettei mulla sellaisia ole eikä tasan varmaan koskaan tule olemaankaan! ;-DD

Ihmettelen silti miten niin pieni osa koko lavalla käyvästä porukasta (kork. 5-10%) voi herättää noin suuria tunnekuohuja? Kirjoittelen silloin tällöin itse tanssinetissä mutta en silti pidä kaikkia siellä esiintulevia ilmiöitä ihan terveinä ja hyvinä. Ollakseni kuitenkin realisti, täytyy muistaa että ns"seeprakenkäporukka" jota lavoilla näkee, on ensinnäkin hyvin harvoin, tuskin koskaan niin juovuksissa että heistä olis kenellekään mitään haittaa! Lisäksi he (yleensä) osaavat tanssia keskimääräistä paremmin ja ovat kokeneempia joten näin tanssijan näkökulmasta he tuuppivat ja törmäilevät kaikkein vähiten. En oikein käsitä, miten he "pilaavat" lavakulttuurin?

Kun tätä oon miettinyt monet kerrat että miksi joillakin on noin voimakas negatiivinen tunne heitä kohtaan niin en ole keksinyt mitään muuta selitystä kuin perisuomalaisen kateuden ja huonon itsetunnon! Sitä ollaan ilmeisesti kateellisia ja junttimaisuuden luvatussa maassa kun eletään, niin huonon itsetunnon ja kateuden summaksi tulee sitten tuo suhtautuminen? Kun ei itse osata tanssia niin kadehditaan sellaisia jotka osaa...- niinkö se menee?

Osaan kyllä jotain, mutten pidä itseäni lähellekään hyvänä mutta silti musta on aina hieno katsella kun joku pari oikein OSAA tanssia! Aika usein ne on tuota "seeprakenkäporukkaa"! Ei se minua ainakaan mitenkään pistele eikä tuota huonoa itsetuntoa jos joku osaa paremmin kuin itse! Päinvastoin;- sehän on helvetin hienoa että joku oikein harrastaa tosissaan tanssia ja ylläpitää tanssikulttuuria sillä tavalla. Ei kai suomessa nyt sentää LIIKAA ole tanssin harrastajia?

Se mikä esim. jossain tanssi netissä on mun mielestä negatiivista on, se jatkuva ruotiminen millä tietyt tyypit jaottelee muita tanssijoita eri kasteihin. Kaikkia ei kuitenkaan voi siitä syyllistää! Nämä on vielä kuitenkin aika marginaalinen ilmiö suomalaisessa tanssikulttuurissa että jos joku ihan tosissaan muka tuollaisista saa jotain vahvoja antipatioita niin kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä se todellinen ongelma on! Onko se sittenkin vaan siell oman pääkopan sisällä?

Jos alkaisi tuolle linjalle niin lavoilta löytyisi varmaa monenlaisia ihmistyyppejä/ryhmiä joista vois keksiä kaikkea paskanjauhamista. Eikö kumminkin olisi kaikkien etu jos ajatelaisiin vähän avarammin ja ja oltaisiin iloisia siitä että lavalle lähdetään ylipäätään? Eikö kaikkia tarvita että tanssikulttuuri pysyy? Vai onko suomessa liikaa väkeä lavoilla nykyään?

ps. olis kyllä kiva tuetää kuka tuollainen tymeliini-tanssinjärjestäjä on niin tietäisin itsekin pysytellä pois sieltä (vaikkei mulla niitä kenkiä olekaan) ja mullahan on vaikka kuinka paljon tuttuja jotka varmaankin olisi ei-toivottuja asiakkaita sinne niin pistäpä tähän tieto kuka se on tai yksärillä niin mä panen sanan kiertämään tuttujeni joukossa siitä tanssipaikasta! uskoisin että ainakin muutama kymmenen seeprakenkä-kandidaattia saadaan pysymään pois tuolta paikalta... Tai mä voisin laittaa vaikka tanssi nettiin tiedoksi etti tämä kys. yrittäjä halua heitä lavalleen!

Annatko tiedon?
Musiikkia korville
16.06.2007 12:56:05 (muokattu 16.06.2007 14:08:35)

Sokkisha kirjoitti paljon asiaa, mut yhdessä kohdassa mä oon täysin erimieltä...

Mutta sen mä oon sanonut ennenkin ja sanon vieläkin että joka orkesterin jätkät pitäsi pistää yhden illan tanssimaan sitä omaa musiikkiansa eikä mitään foksia koko iltaa vaan sambat sambana, hitaat valssit hitaina valsseina, jivet jiveinä jne. Eikö siitä saisi monetkin aika avartavan kokemuksen?... luulen että monelta itsevarmaltakin menis hämmästyksen suu kummastuksesta ammolleen!
"Tämmöistäkö se olikin? ...-meidän hyvä tanssimusiikki...?"

Täytyykö sun mielestä soittajan osata tanssia?
Käännetään asia toisinpäin; laitetaan tanssijat illaks lauteille soittamaan, jotta saatais tanssittavaa ja oikeatempoista musiikkia. Eiks vaan?

edit: Selvennän omaa mielipidettäni hieman: Mun mielestä soittajan ei tarvi osata tanssia osatakseen soittaa hyvää ja tanssittavaa musiikkia. En väitä, etteikö siitä kuitenkin voisi olla hyötyä.
By: MK
Musiikkia korville
16.06.2007 13:00:42

Vittu mitä tarinaa taas. Mä oon ymmärtänyt, että tanssi ja tanssipaikat on alunperin ollut huvittelutilaisuuksia. Ihmeen vakavaksi on mennyt tämä tanssittavuuden analysoiminen. Osaako kukaan enää pitää hauskaa tanssipaikoilla?? Säestetäänkö me urheilutapahtumia? Ei voi olla noin vakavaa että pitää jotain tempon viilauksia pähkinöidä sivutolkulla! Tanssit pilalla ku yks biisi liian nopee/hidas...

Just näin. Tätä mä oon kans ihmetelly, että onko tanssikulttuuri nyt menossa ihan varmasti oikeaan suuntaan?.. Sieltä lavalta kun näkee yhtä sun toista (ja tietysti orkesterillekin tullaan välillä puhumaan tai joskus valittamaan jostain), niin hommassa ei oo enää hauskuutta ja riemua.

Meilläkin kun on tapana vähän heitellä vitsejä spiikkauksissa, ni vähän aika sitten yks kaveri veti ihan törkeet pultit ja hyvä ettei rynnänny sinne lavalle. Eukkonsa vei sen sitten rauhottumaan... Sen mielestä orkesterin täytyy kuulua, vaan ei näkyä. Mä oon asiassa eri linjoilla.
isojussi
16.06.2007 13:26:47
...Täytyykö sun mielestä soittajan osata tanssia?
Käännetään asia toisinpäin; laitetaan tanssijat illaks lauteille soittamaan, jotta saatais tanssittavaa ja oikeatempoista musiikkia. Eiks vaan?

HOHO - eihän tohon pysty kaikki soittajatkaan!

Muistan muuten, kun tuli nuorempana enstisen tyttöystäväni, nykyisen vaimoni kanssa joskus käytyä lavoilla, nii siellä oli jotain perkeleen koohaajia, jotka "tanssi" kaikki biisit samalla tyylillä ja helvetillisellä vauhdilla. Vitutti, kun ne raakasti ajo yli vaan - tai ei toki musta, mutta mamman jalkapöydällekin kerran survaistiin piikkarilla. No, myönnän, että tuli sitten joskus "vahingossa" vähän itsekin törmättyä, mutta otti kyllä päähän moiset kekkeruusit.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
baron
16.06.2007 13:31:41

En siis antaisi kovinkaan suurta painoarvoa sille mitä joku "maailmanluokan" kilpatanssija arvioi lavatanssiolosuhteista tai lavatanssimusiikista

Mä kysyn ihan viisastuakseni, mitä niissä kilpatanssitempoissa on sellaista mikä ei lavalle sovi?
Itse kun en tanssi (valitettavasti) niin en tiedä.
Money for nothin' and chicks for free
Tankero
16.06.2007 13:33:23
No niin terve taas!

On näköjään palautetta tullu aika lailla vaikken edes kirjoittanut (tällä kertaa) tälle palstalle... -hyvä niin!

Pitänee kommentoida koko tekstin alkuunpanijana tänne sitten jotain:

Ensinnäkin tästä ketjusta taas vahvistuu se sama havainto minkä olen aiemminkin tanssimuusikoiden suhteen tehnyt että osa (yleensä pienempi osa) muusikoista on palveluasenteella liikkeellä ja joiden musiikistakin lavalla huomaa että porukka osaa hommansa; musiikki on hyvin tanssittavaa ja palautteeseen suhtaudutaan mukavasti! Kiitos niille!

Sitten on se valitettavasti isompi osa "tusinamuusikoita" jotka vetää tällaisesta palautteesta herneen nokkaansa ja alkaa sen takia heitellä kaikenlaisia "tanssikenkä"-juttuja ym. Paha asennevika sanon minä! Yleensä suhde menee niin että tästä porukasta sitten löytyykin ne jotka ei kertakaikkiaan tajua mitä tanssimusiikki on! Luulevat tajuavansa kyllä ja ovat vielä pahasti ylimielisiäkin...

Sitten selitellään miten muka "homma toimii" keikoilla näinkin... -mistähän se sitten katsotaan milloin "homma toimii"? Toimiiko homma esim. silloin kun orkka soittaa sambaa tikutiku-nopeudella ja 99% tanssijoista tanssii sitä jonain muuna kuin sambana syystä että on liian nopeaa? lattiahan on silloinkin täynnä?

Mun mielestäni homma TOIMII silloin kun sambamusiikkiin tanssitaan sambaa tai hitaaseen valssiin tanssitaan hidasta valssia!

Sitten täällä heiteltiin kommenttia että jos "osaa" niin nopeuksilla ei ole väliä...
HALOO! kysymys oli nautittavuudesta! Siis kaikki eivät vain kertakaikkiaan TAJUA vieläkään että tanssimusiikkia soitetaan TANSSIMISTA varten! Minkä h*lvetin takia soitetaan erilaisia musiikinlajeja jos niitä ei viitsitä soittaa lajinomaisesti ja tanssimista ajatellen? Kyllä niillä nyt varmasti JONKUNLAINEN tempohaarukka on olemassa minkä puitteissa menee eri lajit! En osaa luetella täsmällisiä lukuja, niitäkin jostain varmasti saa mutta taatusti osaan sanoa tanssiessani mikä on liian nopeaa. Kyllähän lähes kaikkea PYSTYY tanssimaan! Kysymys ei kai kuitenkaan ole siitä että tempoilla yritetään selvittää kenen jalat vielä toimii missäkin nopeudessa? vai onko? Vanhemmat ihmiset pitää rauhallisista tempoista! Monet soittajat kuvittelee ilmeisesti että nuoret pitää helvetillisistä tempoista jotka "osaavat"# tanssia? Ei pidä paikkaansa! harhaluulo! Vanhemmat tykkää rauhallisista tempoista ja nuoret jotka osaa, -tykkää kullekin lajille ominaisista ja sopivista tempoista jotka aika usein on jos ei rauhallisia niin ainakin vähintään kohtuullisia! Hösötyksestä ei tykkää kukaan vaikka soittotaidoton porukka pistäisi pään kuinka syvälle pensaaseen ja kuvittelisi niin!

Kolmas jutun aihe liittyi johonkin kilpatanssiin (?!) Haluaisin vaan tietää mitä tekemistä tällä jutulla on KILPATANSSIN kanssa? Kilpatanssilla on hyvin vähän, tuskin ei mitään tekemistä tämän asian kanssa! Kilpatanssitempoilla ei sen enempää!

Sitten noista tanssikurssien tempoista; Joku täällä heitti että "tanssikursseilla tempot on sitä ja tätä" ja että muka haluttaisiin kuulla lavalla vain niitä sanoja tempoja jne.

Kukas se olikaan joka tätä esitti? Kerro toki monellako tanssikurssilla olet ollut asian henkilökohtaisesti toteamassa! Kerro samalla, (kun kerran "tiedät")- mitkä ne tempot on joita tanssikursseilla noudatetaan! varmaankin pystyt ne kertomaan kun kerran noin varmaa "tietoa" asioista on? Minäkin olen ollut muutamalla kurssilla mutta multa meni vissiin ohi korvien kun en muista mitään tuollaista?

Kaikenlaisia ihmeellisiä seliseli-juttuja siis tuli taaskin miksi muka "tempot on aina oikeita" mutta tanssijat ne vaan turhista valittaa... -tanan turakaiset...

ps. tässä oli joku juttu jossa selitettiin kuinka "muusikko tietää aina paremmmin musiikin tanssittavuudesta kuin tanssija" "muusikolla on ylempi katsantokanta asioihin" ja mitäs siinä vielä oli... -ai niin: "ballroom-tempojen ulkopuolella löytyy parhaat tanssittavuudet" vai mites se menikään?

hehe; -pidin tuota läppänä mutta kirjoittaja taisikin olla oikein tosissaan?

Musiikin soittamisesta voi soittaja olla niin hyvin perillä kuin tahtoo mutta tanssittavuudesta ei välttämättä tajua paskaakaan jos ei itse tanssi tai ole kysynyt tanssijoilta! Se ei merkkaa vielä paljon mitään miltä asia korokkeelta katsottuna näyttää!

Mutta sen mä oon sanonut ennenkin ja sanon vieläkin että joka orkesterin jätkät pitäsi pistää yhden illan tanssimaan sitä omaa musiikkiansa eikä mitään foksia koko iltaa vaan sambat sambana, hitaat valssit hitaina valsseina, jivet jiveinä jne. Eikö siitä saisi monetkin aika avartavan kokemuksen?... luulen että monelta itsevarmaltakin menis hämmästyksen suu kummastuksesta ammolleen!
"Tämmöistäkö se olikin? ...-meidän hyvä tanssimusiikki...?"

Sori vaan kärkevyys ja yleistää en tahdo kaikkiin koskevaksi! Osa kommenteista oli ihan rakentavia ja asiallisiakin, joukossa vaan oli muutama jonka piti heittää taas tuota "tanssikenkä" -skeidaa mutta ilmeisesti se on sitten merkki siitä että jotain kolahti? mene ja tiedä...

Taitaa tuo "yleensä pienempi osa" tarkoittaa teidän pohojanmaan bändejä.
Varmasti, vissiin.
Musiikkia korville
16.06.2007 14:10:11

HOHO - eihän tohon pysty kaikki soittajatkaan!

.. Niin kuin tässäkin topicissa on jo ilmi tullut. ;)
Sokkisha
16.06.2007 14:18:24
Joku kysyi mikä kilpatanssitempoissa on sellaista mikä ei "lavalle sovi"?

Kirjoitin näin: "Kolmas jutun aihe liittyi johonkin kilpatanssiin (?!) Haluaisin vaan tietää mitä tekemistä tällä jutulla on KILPATANSSIN kanssa? Kilpatanssilla on hyvin vähän, tuskin ei mitään tekemistä tämän asian kanssa! Kilpatanssitempoilla ei sen enempää! "

-Tarkoitin että kilpatanssitempot on tarkasti määriteltyjä. Lavatanssitempoja ei ole kukaan kai säännellyt samalla tavalla... -ainakaan niitä ei sitten noudateta kun joka porukka soittaa vaihtelevasti tosiinsa nähden. Kilpatanssitempoissa ei siis sinänsä ole mitään lavalle suoraan sopimatonta vaan jutun pointti oli siinä että heiteltiin kilpatanssia jonkunlaiseksi vertailukuvaksi keskusteluun ikäänkuin minä (tai joku muu) olisi sellaisia vaatinut. Lavalla ei tarvitse noudattaa mitään orjallisia kilpatanssin tempoja, ei ne aina edes sovikaan niinkuin voi hyvin esimerkiksi panna vaikka tangon! Kilpatanssitangon tempo on -jos ei liian, niin ainakin tarpeettoman nopeaa suomalaiseen lavatangoon.

Pohojammaan orkesteriista... Pakko sanoa että Pohjanmaalta olevat tanssiorkesterit on yleensä (omasta mielestäni) aika hyviä!

Ei sillä eikä millään, kyllä niitä hyviä muuallakin on...
baron
16.06.2007 14:25:36

Joku kysyi mikä kilpatanssitempoissa on sellaista mikä ei "lavalle sovi"?

Kirjoitin näin: "Kolmas jutun aihe liittyi johonkin kilpatanssiin (?!) Haluaisin vaan tietää mitä tekemistä tällä jutulla on KILPATANSSIN kanssa? Kilpatanssilla on hyvin vähän, tuskin ei mitään tekemistä tämän asian kanssa! Kilpatanssitempoilla ei sen enempää!

Tulkitsenko oikein että kilpatanssitempoja voi käyttää lavalla viitteellisinä mutta ei tarvitse orjallisesti noudattaa?

Tää on ollut mun luulo.
Rock n
16.06.2007 14:54:52 (muokattu 16.06.2007 15:00:55)
Mä kysyn ihan viisastuakseni, mitä niissä kilpatanssitempoissa on sellaista mikä ei lavalle sovi?
Itse kun en tanssi (valitettavasti) niin en tiedä.

Periaatteessa ei mitään, mutta kuitenkin muutamia näkökohtia. Ja voi olla vapaasti eri mieltä.

Jiven tempo 176 iskua minuutissa on monelle kokeneemmallekin tanssijalle hiukan nopeahko. Mutta kyllä yli 200 iskua minuutissa tarvittaessa kokeneilta kulkee. Lisäksi nopeissa svengi häviää ja tilalle tulee pelkkä askellustekniikka. Käytännössä jive kulkee 120 - 220 iskua minuutissa, mutta toki yläpää on monelle tekemätön paikka. Hyvä lavanopeus olisi noin 150-170 iskua minuutissa. Joitakin hitaampia sitten fiilistelyjiveksi ja boogie woogiksi. Aika laajaksi muodostuu swingien, rytmibluesin rock 'n' rollin tempoalue - 100 - 220 iskua minuutissa.

Jos kvikkarin tempo ajateltaisiin nopean foksin perusnopeudeksi, niin hiukan liian nopeahan se on -210 iskua minuutissa, mutta sen nopeuksisiakin voi huoletta soittaa ja vaikka vielä hiukan nopeampiakin, kunhan niitä "leppoisempiakin" soi. Eipä ole vielä tilannetta vastaan tullut, että nopeus olisi niin iso, että fuskaamaan ei pystyisi.

Hitaan foksin tempo noin 120 iskua minuutissa tai hiukan alle, on hyvä lavanopeus. Fokseja voi sitten soitella aika laajalla tempoalueella - niin kuin swinginkin sukuisia rytmejä.

Hidas valssi 90 iskua minuutissa sopii sellaisennaan lavanopeudeksi, mutta ehkä olisi syytä soittaa joitakin hiukan nopeampia. Hitaan valssin luonne muuttuu selvästi kun tempo nousee sataan ja yli. Mutta kyllä niitä coyntry-valssejakin voi soittaa.

Wienervalssin tempo 180 iskua minuutissa on lavalle hiukan iso mutta kuitenkin tanssittavissa. Sopivampi olisi 170 iskua minuutissa ja sitten siitä alle. Ja voi niitä suomalaisia valsseja soitta myös hitaasti, koska niissä on tietty oma fiilis. Muutamalla bändillä on ohjelmistossa todella hitaita suomalaisia, ja ne ovat nautinnollista tanssittavaa. Monille kuitenkin aika vaikeita. Tosin moni tanssii hitaat valssit hitaina suomalaisina valsseina.

Tango on tango, sille ei mitään voi.

Lattareiden iskut sopii sellaisenaan lavoille noin arvoina. Voihan niitäkin viilata svengin mukaan.
Tankero
16.06.2007 15:09:56
Minäpä sanon kanssa tuosta seeprakenkähommasta oman mielipiteeni;

Ensin on vissiin todettava ettei mulla sellaisia ole eikä tasan varmaan koskaan tule olemaankaan! ;-DD

Ihmettelen silti miten niin pieni osa koko lavalla käyvästä porukasta (kork. 5-10%) voi herättää noin suuria tunnekuohuja? Kirjoittelen silloin tällöin itse tanssinetissä mutta en silti pidä kaikkia siellä esiintulevia ilmiöitä ihan terveinä ja hyvinä. Ollakseni kuitenkin realisti, täytyy muistaa että ns"seeprakenkäporukka" jota lavoilla näkee, on ensinnäkin hyvin harvoin, tuskin koskaan niin juovuksissa että heistä olis kenellekään mitään haittaa! Lisäksi he (yleensä) osaavat tanssia keskimääräistä paremmin ja ovat kokeneempia joten näin tanssijan näkökulmasta he tuuppivat ja törmäilevät kaikkein vähiten. En oikein käsitä, miten he "pilaavat" lavakulttuurin?

Kun tätä oon miettinyt monet kerrat että miksi joillakin on noin voimakas negatiivinen tunne heitä kohtaan niin en ole keksinyt mitään muuta selitystä kuin perisuomalaisen kateuden ja huonon itsetunnon! Sitä ollaan ilmeisesti kateellisia ja junttimaisuuden luvatussa maassa kun eletään, niin huonon itsetunnon ja kateuden summaksi tulee sitten tuo suhtautuminen? Kun ei itse osata tanssia niin kadehditaan sellaisia jotka osaa...- niinkö se menee?

Osaan kyllä jotain, mutten pidä itseäni lähellekään hyvänä mutta silti musta on aina hieno katsella kun joku pari oikein OSAA tanssia! Aika usein ne on tuota "seeprakenkäporukkaa"! Ei se minua ainakaan mitenkään pistele eikä tuota huonoa itsetuntoa jos joku osaa paremmin kuin itse! Päinvastoin;- sehän on helvetin hienoa että joku oikein harrastaa tosissaan tanssia ja ylläpitää tanssikulttuuria sillä tavalla. Ei kai suomessa nyt sentää LIIKAA ole tanssin harrastajia?

Se mikä esim. jossain tanssi netissä on mun mielestä negatiivista on, se jatkuva ruotiminen millä tietyt tyypit jaottelee muita tanssijoita eri kasteihin. Kaikkia ei kuitenkaan voi siitä syyllistää! Nämä on vielä kuitenkin aika marginaalinen ilmiö suomalaisessa tanssikulttuurissa että jos joku ihan tosissaan muka tuollaisista saa jotain vahvoja antipatioita niin kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä se todellinen ongelma on! Onko se sittenkin vaan siell oman pääkopan sisällä?

Jos alkaisi tuolle linjalle niin lavoilta löytyisi varmaa monenlaisia ihmistyyppejä/ryhmiä joista vois keksiä kaikkea paskanjauhamista. Eikö kumminkin olisi kaikkien etu jos ajatelaisiin vähän avarammin ja ja oltaisiin iloisia siitä että lavalle lähdetään ylipäätään? Eikö kaikkia tarvita että tanssikulttuuri pysyy? Vai onko suomessa liikaa väkeä lavoilla nykyään?

ps. olis kyllä kiva tuetää kuka tuollainen tymeliini-tanssinjärjestäjä on niin tietäisin itsekin pysytellä pois sieltä (vaikkei mulla niitä kenkiä olekaan) ja mullahan on vaikka kuinka paljon tuttuja jotka varmaankin olisi ei-toivottuja asiakkaita sinne niin pistäpä tähän tieto kuka se on tai yksärillä niin mä panen sanan kiertämään tuttujeni joukossa siitä tanssipaikasta! uskoisin että ainakin muutama kymmenen seeprakenkä-kandidaattia saadaan pysymään pois tuolta paikalta... Tai mä voisin laittaa vaikka tanssi nettiin tiedoksi etti tämä kys. yrittäjä halua heitä lavalleen!

Annatko tiedon?

Tämä on täyttä asiaa.
Varmasti, vissiin.
Pula-Aho
16.06.2007 17:38:41
Mä oon ymmärtänyt, että tanssi ja tanssipaikat on alunperin ollut huvittelutilaisuuksia. Ihmeen vakavaksi on mennyt tämä tanssittavuuden analysoiminen. Osaako kukaan enää pitää hauskaa tanssipaikoilla??

Oma kokemukseni tältä alueelta ulottuu noin 15 vuotta taaksepäin ja kyllä rihvi on siinä oikeassa, että vakavoitumista on tapahtunut. Enpä juurikaan lavoilla enää aikaani vietä, mutta kun joskus sillä käypi niin samaa on tullut ihmeteltyä. Selvimmin se näkyy joissain etelän suosikkilavoilla.

Toisaalta täytyy todeta, että onpa samaan aikaan myös tanssijoiden taidotkin kehittyneet (ei tietenkään kaikkien mutta monen kuitenkin). Voisihan sitä ajatella, että taitojen karttuessa sitä suhtautuu asiaansa hieman vakavammin. Olkoon asia mikä tahansa. Joka hevosella ajaa, se hevosesta puhuu.

Samoinhan sitä toimii soittajatkin. Tälläkin palstalla keskustellaan välillä tanssimusiikin olemuksesta vakavuudella, jota ei kuule edes ortodoksikörttiläisten suvijuhlilla.

hyvä tanssija ei pienestä valita ja pystyy tanssimaan, vaikkei tempo olikaan ihan just.

Täsmälleen näin. Ja jos se bändin soitto on ylitsepääsemätöntä kärsimystä niin äänestää voi jaloillaan. Sillä tavoinan ne sitten häviävät pikkuhiljaa.

Yhtymäkohtaa soittajiin löytyy tästäkin. Minulla on ollut ilo soittaa joidenkin huippumuusikoiden kanssa. Ne on niin hyviä, ettei niiden ole tarvinnut enää tärkeillä, vaikka ovat joutuneet kärsimään meidän amatöörien sähläilyistä.

Jotenkin luulen, että monessa hommassa, kuten nyt sitten vaikka tanssissa, ne hölmöimmät asenteet ja kommentit tulevat ihmisiltä, jotka luulevat omista kyvyistään liikoja. Tällä en tarkoittanut ketään tähän keskustelluun osallistunutta.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Lennu
16.06.2007 18:26:56

Mulla siitä "seeprakenkä"-porukasta tulee samanlaisia mielleyhtymiä kuin sauvakävelijöistä. Pikkusen herättää myötähäpeää välillä, kunnes taas ymmärtää että ihmiset nyt vaan on niin erilaisia. Ei sillä kyllä kateuden kanssa ole mitään tekemistä. Kateellinen mä sen sijaan kyllä olen paljon muille tahoille, mutta en tanssikurssipriimuksille. Jokainen tosin harrastaa mitä tahtoo, tanssi on hieno ja monipuolinen liikuntamuoto kaikenlisäksi omassa sosiaalisessa (Jussin vaimon jalkapöytä yms.) kontekstissaan.

Aika hyvin hillitsin provoaivolohkoani, pitää ottaa lisää kaljaa.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
baron
16.06.2007 18:26:57

Periaatteessa ei mitään, mutta kuitenkin muutamia näkökohtia. Ja voi olla vapaasti eri mieltä.

Kiitos!
Tyhmä kirjoitus!
Hianomies
16.06.2007 23:02:54 (muokattu 16.06.2007 23:04:36)

Annatko tiedon?

No arvaa kaksi kertaa! :)

Sillä lavaisännällä oli kyllä hyvät perustelut sanoilleen, ja muutenkin se on mun mielestäni ihan parhaita ja mukavimpia ammattikuntansa edustajia. Mutta siitä ei oikeastaan sen enempää; pointti oli pikemminkin siinä, että tätä "seeprakenkäporukka" -nimitystä voi kuulla muiltakin tahoilta kuin asennevammaisilta muusikoilta... :)

Mullakaan ei sinänsä ole mitään oikeasti tanssitaitoisia ihmisiä kohtaan kenkämalliin katsomatta. Päinvastoin on joskus tosi mukava seurata jotain paria tai pareja jotka osaavat ja joilla on oikeasti hauskaa (soitostamme huolimatta, heh).

Mutta kuten muusikoita, niin tanssijoitakin on moneen lähtöön. Palautteen suhteen oon vain usein huomannut sen, että jos sitä tulee, niin se on yleensä negatiivista. Tämä on tietysti tavallaan luonnollista; harvoinhan sitä itsekään esim. kaupassa käydessään kiittää siisteistä hyllyistä... :) Mutta ihan muutamana viime vuotena tuntuu erityisesti levinneen joku ihmeellinen "laatutietoisen tanssijan" imago, johon olennaisena osana kuuluu orkesterin "opastaminen".

On kokemusta siitäkin, kuinka tällainen "palautteen antaminen" voi saada käsittämättömiä mittasuhteita. Muutama kesä sitten olin mukana ryhmässä, jolle eräällä keikalla tuli pariskunta (etenkin mies) antamaan palautetta hitaan valssin temposta. En muista enää, oliko se heidän mielestään liian hidas vai nopea. No, kuunneltiin kohteliaasti ja vastattiin, että meidän mielestämme tempo oli kutakuinkin kohdallaan, mutta lupaamme yrittää sitä jatkossa tarkistella metronomista ja korjata jos aihetta näyttää olevan.

Kuinka ollakaan, seuraavalla viikolla sama pariskunta oli läsnä toisella lavalla, ja taas sama valitus, tällä kertaa tosin kiivaammin sanakääntein. Nyt omakin vastineemme oli vähän tiukempi, koska olimme katsoneet tempon metronomista. Pariskunta kääntyi kannoillaan, ja heidän seuraava vetonsa olikin sitten lähettää sähköpostia ensin palkkamme maksavalle taholle, ja sitten lavoille, joille olimme lähiaikoina menossa esiintymään. Mukava fiilis ruveta kasaamaan kamoja, kun lavaisännän ensimmäinen kommentti tullessamme on " no onkos pojilla jo hitaan valssin tempo metronomista katsottuna"! Erikoista hommaa, mikähän lie motiivi tuollaiseen? Eikö olisi yksinkertaisempaa mennä kuuntelemaan jotain parempaa bändiä? :)

No nythän tanssi.net on sitten foorumi, joka mahdollistaa tuonkaltaisen toiminnan vielä laajemmassa mittakaavassa. Kun sitä vielä moderoidaan ennakkosensuurin avulla, on siitä saatu lähes samanmielisten ihmisten "totuudentorvi". En kerta kaikkiaan voi ymmärtää, miten siellä esim. viikko toisensa jälkeen sama ihminen saa kirjoittaa "asiantuntijan" (kuitenkin täysin subjektiivisia) arvioita orkesterien äänenvoimakkuustasoista ja antaa suosituksia ja varoituksia. Itse olen kerran tavannut ko. sivuston ylläpitäjän, joka oli selvittelemässä orkesterimme ja artistimme ohjelmistorakennetta. Nyt harmittelen vain sitä, etten ilmaissut mielipiteitäni keskustelupalstasta hänelle vieläkin voimakkaammin sanakääntein. :) Tää m.net on siinä mielessä toista maata,että vaikka täällä on mun makuuni aika paljon turhaa p:n jauhantaa, niin ei sentään mitään sensuuria.

Silloin kun oon jossain tanssibändissä mukana, niin yritän tehdä parhaani, että musiikki olisi paitsi laadukasta myös tanssittavaa, eli siinä mielessä asenne on kohdallaan. Mutta huonot kokemukset tanssijoiden palautteesta on johtaneet siihen, että nykyään, jos joku tulee jotain sanomaan vähän ikävämpi ilme naamallaan, niin ensiksi lähestulkoon tempaistaan lättyyn ja sitten vasta kysytään, että "anteeksi, mitä sanoittekaan?" Ja muusikkoja puolustetaan aina tanssijoita vastaan, vaikka joskus sattuisivat olemaan väärässäkin... :)
paice60
16.06.2007 23:11:12
Silloin kun oon jossain tanssibändissä mukana, niin yritän tehdä parhaani, että musiikki olisi paitsi laadukasta myös tanssittavaa, eli siinä mielessä asenne on kohdallaan. Mutta huonot kokemukset tanssijoiden palautteesta on johtaneet siihen, että nykyään, jos joku tulee jotain sanomaan vähän ikävämpi ilme naamallaan, niin ensiksi lähestulkoon tempaistaan lättyyn ja sitten vasta kysytään, että "anteeksi, mitä sanoittekaan?" Ja muusikkoja puolustetaan aina tanssijoita vastaan, vaikka joskus sattuisivat olemaan väärässäkin... :)

Tästä olen juuri puhunut, ei se mitä sanotaan vaan kuinka sanotaan. Toiveita voi pyyttä niin monella tapaa ja ainakin mulla nykyään saa sitä mitä tilaa eli niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan jne...
Vittu näitä hommia.
poppamies
16.06.2007 23:49:23

...Täytyykö sun mielestä soittajan osata tanssia?...

Kaikkein parasta olisi jos soittajat itse osaisi tanssia mutta ainakin pitäisi olla sen verran tietoa eri tansseista että tulee sitä lajia (ja tempoa) mitä pitää eikä vain jotain sinne päin.
G strings are for strippers!
Riksteri
17.06.2007 01:02:05
Hienomies kirjoittaa kyllä asiaa, ymmärrän erittäin hyvin tuollaisen 'asiakkaan' käsittämättömään mielipiteeseen perustuvan palautteen turhauttamisen. Eivät tanssijat aina, usein tai ehkä edes yleensä kykene sisäistämään musiikkia (puhumattakaan tanssista) siten kuin 'on tarkoitettu', vaan kuulevat musiikista tai ymmärtävät tanssimisesta vain jotain hyvin alkeellista tai epäoleellista. Jos musiikkia ei ymmärrä, vaikeutuu tanssiminen ja tempoa aletaan heti ensimmäiseksi ruotimaan. Mielestäni kappaleissa on useampia tanssikelpoisia tempoja, muitakin kuin se jonkinlainen perusmetri, johon valtaosa tanssijoista yrittää askeleensa tyrkätä. Tanssimiseen käytetty tempo voi kappaleen aikana muuttua vaikka musiikin perustempo olisi koko illan samoilla konesäädöillä suollettu. Mikään ei myöskään estä itse luomasta rinnakkaisia rytmipohjia ja jopa tahtilajeja tanssia elävöittämään. Askelikkoihin, kuvioihin ja johonkin määrättyyn kaavamaiseen tapaan perustuva tanssityyli on mielestäni jotenkin kieroutunutta, hieman kuin marssiminen.

Vielä tuosta asiakaspalveluperiaatteesta. Mielestäni tämä ajattelumalli on varsin syvältä musiikista puhuttaessa. Jos musiikkia aletaan tuottamaan suuren valtaosan äänekkäimpien jäsenten ehdoilla, saavutetaan jonkinlainen suurta tyhmyyttä parhaiten palveleva tollostandardi. Vaikka tanssimusiikki ei ole taidetta eivätkä sen esittäjät taiteilijoita, myönnetään tuo taiteilija -nimike ihmisille usein ikäänkuin tunnustuksenomaisesti joskus varttuneemmalla iällä. Aika kornia, ensin olet asiakaspalvelija ja kun teet työsi riittävän populaaristi, tulet taiteilijaksi.
jeppeq
17.06.2007 03:46:16
Meinasin kirjoittaa jotain, mutta annan olla, no jotain kuitenkin..
Hianomiehelle kädenojennus realistisesta kirjoituksesta samoin Pula-aholle ja Riffille.

Tilanne on muuttunut, eikä se ole orkesterin vika, jos kaikki bändit eivät ole ennalta-arvattavia niinkuin konepohjalta toimivat ovat tai levymusa. Eläköön elävä musiikki - on vanha slogan, jota kaikki eivät tunnu ymmärtävän. Voihan olla myös "kusipää" muusikoita, jotka eivät mistään mitään ymmärrä. Oman kohta 30v kestäneen soittorupeaman kohdalla on tullut vastaan ainoastaan yksi ryhmä samoilla lauteilla, jossa mikään ei toiminut todellakaan asenteellisesti, vaikka soitto pelasikin. Ehkä historia on alkanut toistamaan itseään?

Tälle "Sokkishalle" onpa sitten jenkkamies -provo tms. toivotan mukavaa elämää ja jos on oikeasti tanssi-ihminen, kannattaa tuosa ainutlaatuisuuden määrässä valita omat tanssipaikkansa siten, että omat hyväksikoetut suosikkibändit varmasti osuvat kohdille. Muu on turhaa riskinottoa, koska "yleensä" kaikki bändit on ihan perseestä ja vittuuntuneita töihinsä, niinkuin erittäin kaikkea yleistävästä "blaa blaasta" saa käsityksen.

Tämä on tässä. Mulla oli helkkarin kiva keikka juuri pienellä perinteisellä lavalla tossa 25km päässä, jossa oli mukana myös selvästi tanssikursseilla käyneitä tanssijoita. Tarjottiin niille parasta, mitä oli tarjota, unohtamatta kuitenkaan suuria massoja ja heidän tanssitottumuksiaan ja -taitojaan. Eli kompromisseja, komromisseja on soittajan taival täysi :)

Ehkä sitä voisi tanssijakin hiukan olla joskus empaattinen (ajatella asiaa toisen kannalta)?
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)