Aihe: MUISTA ottaa backupit
1 2
Klassikko
15.06.2007 11:14:10
ku malttaa polttaa hitaalla nopeudella ja hommaa kunnon levyjä.

Testiohjelmien mukaan sekä tosielämässäkin mun Plextorilla tulee DVD-poltossa parasta jälkeä 16-18x nopeudella, ainakin viime aikoina käytössä olleille Verbatimin levyille. Toki hitaallakin poltetut ovat normaalisti täysin käyttökelpoisia, mutta niiltä testiohjelma löytää enemmän luentavirheitä (joita siis normaalioloissa tulee aina jonkin verran, mutta vähempi parempi virheenkorjaussysteemien kannalta). Ei oo vielä tullut vastaan sellaista testit läpäissyttä levyä, joka ei olisi sitten toiminut kaikissa laitteissa, missä on tarvinnutkin.

Sama juttu CD-poltossa, ainoat ongelmalevyt viime vuosina on poikkeuksetta olleet hitailla nopeuksilla testimielessä poltettuja levyjä. Ja käytössä on ollut useampia polttavia asemiakin, eli ei ole laitteistossakaan vika yksiselitteisesti.

Levyaihioiden laatu on toki varmaan se tärkein huomioon otettava seikka, jos haluaa luotettavaa jälkeä.
"I'd love to talk philosophy, but I gotta take a piss. Man, that philosophy runs right through ya..." (David Lee Roth)
Gizmo86
15.06.2007 14:17:17 (muokattu 15.06.2007 14:20:07)
Itellä CD-poltossa lyhentää huomattavasti ikää jos esim polttaa vaikka 40 x nopeudella niin levyt ovat käyttökelvottomia vuoden sisällä.Joskus aikanaan lukenut jotaki juttua tuosta että levyn heijastus pinta kuluu enemmän nopealla nopeudella.Mut pitäs varata aikaa ja useita eri polttavia asemia jos meinais testailla yleensäki levyjen kestävyyttä.Poltan aina levyt hitaalla poltolla sillon kyllä säilyvät hyvin mutta voihan tuo olla polttavassa asemassa vikaa tai jotain vastaavaa.

edit. Verbatim käytän itsekkin hyviä ovat kyllä.DVD poltossa sinänsä ole ongelmaa polttamisen kanssa jotenki vaan jäänyt tavaksi tuo hitaalla polttaminen :) Mutta CD:eet kusee kyl ku polttelee nopealla.
apip
16.06.2007 11:41:03
Voiko kukaan suositella jotain hyvää (ja mahdollisesti jopa ilmaista) backup-ohjelmaa jonka asetuksiin voin tallentaa asemat sekä kansiot joita haluan ohjelman tarkkailevan ja ajovaiheessa se sitten ottaa varmuuskopiot muuttuneista ja uusista tiedostoista esim. ulkoiselle kovalevylle?

En siis halua mitään täyden imagen kopiointia...
Hanok
03.07.2007 11:34:53
ajovaiheessa se sitten ottaa varmuuskopiot muuttuneista ja uusista tiedostoista esim. ulkoiselle kovalevylle?

Hyvä ajatus sinänsä, mutta vähän mietityttää että onko se hyvä jos softa puuhastelee omiaan äänitysten aikana. Huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa nykäistä kesken unelmaoton.

Oletteko käyttäneet siirtolevyjen mukana tulevia omia softia? Ainakin Maxtorin OneTouch-levyjen mukana tulee softa jonka asentamalla backuppaus pitäisi onnistua painamalla levyssä olevaa nappia. Käsittääkseni sillä pitäisi saada sangen kätevästi talteen valitsemansa kansiot. Itse en tosin ole tullut testanneeksi. Ainakin periaatteessa tuon pitäisi toimia hyvin, laittaisi vaan backupit menemään aina kahvitauon ajaksi.
PIM
04.07.2007 13:09:21
Ilmaista FileHamsteria on tullut käytettyä nyt jonkun aikaa töissä automaattibackupien ottamiseen.

http://www.mogware.com/filehamster/
JPQ
06.07.2007 04:13:36

Sanon samaa ja sanon on kovalevy vikoja jolle ei edes Ibas pysty tekemään mitään. Ibas komentti on tietopohjainen.
Kukkis 77
06.07.2007 15:13:17

Kyllähän tuo otti kupoliin kun kovalevy räjähti ja siellä oli keskeneräisiä ja valmiita biisejä melko reilulti. Ja myös ikivanhoja neliraituriäänityksiä jotka olin joskus ripannut koneelle ja tietty heittäny alkuperäset kasetit johonkin tosi varmaan jemmaan jossa ne lienevät yhä. Onneksi sentään jotain biisejä olin uppinut serverille että ihan kaikki ei mennyt.

Josko tässä pikku hiljaa oppis niitä varmuuskopioita ottamaan.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Aakoo
09.07.2007 00:32:07
Allekirjoitan otsikon!

Avopuolison läppärin wintoosa teki tenän, ei boottaa vaikka mitä tekisi. Kovalevyllä jotain häikkää.. Kuinkas ollakaan siellä oli kaikki meidän 9 kuisen tytön digikuvat odottelmassa siirtoa DVD:lle. Itseasiassa olin siirtänyt kuvat jo työkoneelle, mutta yllätys yllätys, helmikuun kohdalla oli jo aiemmin "rikkoutuneita" tiedostoja ja ftp siirto päätti jättää homman kesken kertomatta siitä mulle sen enempää!

Onneksi sain knoppix -live cd pingviinin ylös ja siitä sitten photorec:llä kaivelemaan kuvia kovalevyltä.. On tässä nyt tullut viikon verran tehtyä töitä ja huomenna näyttäisi tulevan valmiiksi! Saas nähdä paljonko kuvia loppujen lopuksi hukkuu!

Photorec näyttää olevan aika mainio ohjelma. Löytää filejä niin pirusti. Ilmeisesti lähes kaiken mitä on joskus kyseiselle kovalevylle tallennettua.

Joku kyseli ilmaista backup ohjelmaa. Mä aloin käyttämään Cobian Backup nimistä ohjelmaa. Pitempää kokemusta siitä mulla ei ole, mutta se näyttää toimivan. Wippies:ltä ostin levynreunaa, johon uudet backupatattavat tiedostot muutaman tunnin välien vilahtavat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)