Aihe: Kompressointia vastaan
1 2 3 4 5 6
Musta Arkipyhä
15.06.2007 08:53:38 (muokattu 15.06.2007 08:58:00)
Kyllähän se kompressointi vaikuttaa aikasta paljon bändin yleis/omaan soundiin! Jos kaikki tunketaan filttereiden läpi, ja jokainen isku laitetaan tulemaan lähes yhtä lujaa. Siinnä on silloin vaikeata kuulla soittajan omaa soundia.

Ei se kompressointi bändin soundin omaperäisyyteen todellakaan paljoa vaikuta.Minusta ainakin RHCP erottuu kyllä yhtenä tämän hetken omaperäisimmistä bändeistä vaikka -kuten täälläkin on tullut ilmi- bändin levyt on aikaslailla kompressoituja.Ja kyllä mä kuulen jos esmes kitaristilla on oma soundi vaikka olis kuinka kompressoitu.Vaikkapa Purplen Bananas ainakin tulee melko lujaa ämyreistä pienelläkin volalla - silti Morsen soundi erottuu koska se ei ole kiinni kompressoinnista vaan persoonallisesta tekniikasta,vahvistin- kitara ja efektivalinnoista jne.

Mehän voitaisiin varmaan vetää "filttereiden läpi" vaikka Hendrixiä ,mutta tuskin se miehen soundin omaperäisyyttä muuttas mihinkään.
"Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen)
Simo78
15.06.2007 09:23:58
Ei se kompressointi bändin soundin todellakaan paljoa vaikuta.Minusta ainakin RHCP erottuu kyllä yhtenä tämän hetken omaperäisimmistä bändeistä vaikka -kuten täälläkin on tullut ilmi- bändin levyt on aikaslailla kompressoituja.Ja kyllä mä kuulen jos esmes kitaristilla on oma soundi vaikka olis kuinka kompressoitu.Vaikkapa Purplen Bananas ainakin tulee melko lujaa ämyreistä pienelläkin volalla - silti Morsen soundi erottuu koska se ei ole kiinni kompressoinnista vaan persoonallisesta tekniikasta,vahvistin- kitara ja efektivalinnoista jne.

Mehän voitaisiin varmaan vetää "filttereiden läpi" vaikka Hendrixiä ,mutta tuskin se miehen soundin omaperäisyyttä muuttas mihinkään.

Mä lähinnä tarkoitin näitä uusiohevipopbändejä, esim. Within Temptation, Evanesense, Lacuna Coil--> aika samaa soundia. Samaa voi sanoa monista modernin metallin bändeistä,. Hendrix ja purple vähän eri asia, kun ne osaa oikeasti vetää! Eikä tota purplea ole ylikompressoitu, niin kuin Kivikin sanoi, kyllä kompressointia pitääkin tehdä, mutta ei liikaa.
Musta Arkipyhä
15.06.2007 09:35:11 (muokattu 15.06.2007 09:38:10)
Mä lähinnä tarkoitin näitä uusiohevipopbändejä, esim. Within Temptation, Evanesense, Lacuna Coil--> aika samaa soundia. Samaa voi sanoa monista modernin metallin bändeistä,. Hendrix ja purple vähän eri asia, kun ne osaa oikeasti vetää!

En mie osaa tätä enempää rautalangasta vääntää.Toi mitä sanoit uusiohevipop-bändeistä pitää paikkansa munkin mielestä ,mutta ei se nyt ihan kompressoinnista ole kiinni: mm.kitaroiden alavire (jota sitten tuplaillaan "valleiksi")ja tempatun kitarakompin vähyys sekä tämän matskun miksaaminen aika pintaan tekevät osaltaan sen että kuulostaa "mössöltä".

Sä sotket nyt ilmeisesti keskenään kompressoinnin masteroinnissa,kitarasoundin ja miksauksen.Mä puhun vain kompressoinnista masteroinnissa.

Ja kompressointi taas ei katso onko artisti legenda:Kiven esimerkissä oli kyseessä Paul MacCartneyn biisi jos en väärin muista.Selkeä esimerkki anyway.

Eikä tota purplea ole ylikompressoitu, niin kuin Kivikin sanoi, kyllä kompressointia pitääkin tehdä, mutta ei liikaa.

No mitä enemmän kompressoitu sitä kovemmin se tahtoo tulla ämyreistä .Ja tuo Bananas tulee aika kovaa verrattuna muihin - tiedä sitten.En väitä olevani absoluuttisen oikeassa tässä.Nämä on vaan mun mielipiteitä.
"Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen)
anttipi
15.06.2007 10:34:44 (muokattu 15.06.2007 10:46:24)

Mutta onhan se samperin naurettavaa että musiikista pitää jättää olennaisia sävyjä urakalla pois

Samaa mieltä, mutta toisaalta: olennaisia sävyjä kenen mielestä ja millä esteettisellä mittarilla? Pentti Peruskuluttajaa (suurinta osaa ihmisistä) asia ei kiinnosta tai hetkauta suuntaan eikä toiseen. Ja mitä muuta popmusiikki on kuin Gene Simmonsin kärjistetyin sanoin "throw-away art", joten enpä minä ainakaan jaksa asiasta hirveästi stressata. Jos jokin on ahdistavan ylikompressoitua jöötiä, voin jättää kuuntelematta. Kyllä maailmassa musiikkia piisaa.
"Viime torstinpäivänä muhun meni Saatana!"
Simo78
15.06.2007 11:15:51
Sä sotket nyt ilmeisesti keskenään kompressoinnin masteroinnissa,kitarasoundin ja miksauksen.Mä puhun vain kompressoinnista masteroinnissa.

Ja ihan tarkoituksella, koska ei pelkkä masterointi riitä tuomaan tuota haluttua ylikovaa soivaa tulosta(niin kuin joku täällä jo mainitsi). Tämä väittely on loputon suo, jos niin haluaa. Kyllä tämä ylituotetun ja liian hyvin "soitetun" musiikin kuuntelu välillä vittuttaa. Taasen kun kuuntelee vähän vanhempia äänitteitä, niin niissä voi oikeasti kuulla bändin soittoa, eikä mitään koneellisesti tehtyä sävytöntä shittiä. Kyllä ne kompressoidut biisit voi olla hyviä biisejä, sitä en väitä, mutta sen sanon että nykyisin on todella vaikea sanoa, mikä on oikeasti hyvin soitettua ja mikä studiossa säädetty. Ehkä pitää alkaa ostamaan vain live-levyjä, bootlegejä koska taidetaan noitakin nykyään säädellä liikaa=)?
efunkelist
15.06.2007 11:38:38

Paby puhui asiaa!

elokuvista tuli mieleen, että mun mielestä tehosteet ei tosiaan enää potki kun räjähdyksistäkin puuttuu dynamiikka. uusimmat toimintatehostemässäilyleffatkin on ihan tasapaksuja, eikä subbareiden koko ja määrä tuo mitään lisää leffateatterielämykseen. ihan sama jos kattois ne leffat himassa telkkarin kaiuttimilla vuokrakiekolta. no eihän 1:1 mutta noi niinkuin investointi-elämys-suhteessa.

Musiikin pitäis saada ihmiset voimaan paremmin, mutta melusaasteena se tosiaan vaikuttaa päinvastoin.

Sivukommenttina, miksasin erään kerran bändin demoa. Rummut oli tosi kuivat ja mikitetty vähän sinne päin. Mutta mielestäni ne kuulosti ihan rummuilta ja oli sinänsä ok. Rumpali pyysi tekemään "jotain" sille ja olin että no, uusiksihan ne voisi soittaa. Rumpali että "eijaks, paina jotain nappia sieltä". no laitoinhan rumpuraidoille kompressiota ja rumpali oli että "makeeta, tältä sen pitää kuulostaa, enemmän tota" ja lopulta ne raidat oli sitten trendikkäästi aivan lytyssä.
sai sitä mitä tilasi, vaikka ei se edes paremmalta kuulostanu. enemmänkin rumpukoneelta jonka time heittelee.
anttipi
15.06.2007 11:41:38 (muokattu 15.06.2007 11:45:13)

nykyisin on todella vaikea sanoa, mikä on oikeasti hyvin soitettua ja mikä studiossa säädetty.

Minulle sillä ei taas ole juuri mitään merkitystä. Taitoahan se säätäminenkin vaatii. Jos lopputulos kuulostaa hyvältä, minusta on oikeastaan aivan sama, millä keinoin tuotos on saatu aikaan. Jos siloiteltu tuotanto istuu matskuun, niin mikäs siinä.

Livenä toki kuuntelen mieluummin mahdollisimman "aitoa" kamaa kuin reaaliajassa autotunetettua laulua tai playbackia. Tosin tollasiinkin suhtautuminen riippuu mulla aika paljon bändistä ja tyylilajista.
Musta Arkipyhä
15.06.2007 12:22:33 (muokattu 15.06.2007 12:23:54)
nykyisin on todella vaikea sanoa, mikä on oikeasti hyvin soitettua ja mikä studiossa säädetty. Ehkä pitää alkaa ostamaan vain live-levyjä, bootlegejä koska taidetaan noitakin nykyään säädellä liikaa=)?

Tuo on ihan totta.Itse on reagoinut siten ,että "keikoilla bändin veri punnitaan" eli keikkakunto merkkaa mulle enemmän kuin ennen.Juurikin sen takia ,että studiossa voi saada nykyään "paskasta konvehtia" ,mutta keikoilla se on jo hiukan hankalampaa :-)
Hargon
15.06.2007 12:35:40
studiossa voi saada nykyään "paskasta konvehtia" ,mutta keikoilla se on jo hiukan hankalampaa

Mä ainakin mieluummin kuuntelen sitä paskasta tehtyä konvehtia, kuin pelkkää paskaa.
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
Simo78
15.06.2007 13:25:55
Mä ainakin mieluummin kuuntelen sitä paskasta tehtyä konvehtia, kuin pelkkää paskaa.

Niin ja kuuntelen mieluummin hyvää kuin paskaa=) Radiota joutuu töissä kuuntelemaan, joten ei tolta skeidalta pysty välttymään. Enkä siis voi laittaa radiota kiinni, koska ei ole yksin minusta kiinni...
rybk
15.06.2007 14:19:08
Kompressoinnin voi myös hoitaa tyylikkäästi. Esim Hendrixin Little Wing.
On kioski ohimolohkossain Rosalyn Carterin muotoinen. Für ich niemals, niemals schlafe einsam.
anttipi
15.06.2007 14:51:02 (muokattu 15.06.2007 14:53:43)

Radiota joutuu töissä kuuntelemaan, joten ei tolta skeidalta pysty välttymään. Enkä siis voi laittaa radiota kiinni, koska ei ole yksin minusta kiinni...

Meillä oli yhdellä duunipaikalla sellainen käytäntö, että radio hiljeni, jos yksikin työntekijä sitä halusi. Ja niin saisi puolestani olla kaikilla työpaikoilla. Radion pakkokuuntelu on todella v*ttumaista. Pystyisitkö vetoamaan keskittymiskyvyn häiriintymiseen ja vaatimaan radion hiljentämistä?

Henk. koht. pidän radiota ehkä turhimpana sähkövempaimena ikinä (tosin olishan se kiva saada omia biisejä sinne soimaan, että tulisi pätäkkää tilille :D).
Epämuusikko
15.06.2007 20:13:41
Kompressoinnin voi myös hoitaa tyylikkäästi. Esim Hendrixin Little Wing.

Maailman paras rumpujen sisääntulofilli! Eijjuma sitä soundia ja kokonaisvaikutelmaa. Ja kyllä - kuulostaa autostereoissakin hyvältä.
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
kunnasja
15.06.2007 21:05:47
Kompressoinnissa sinänsä on puolensa. Rumpusetin lievä kompressointi esim kohtuullisen jyräävässä hevimusiikissa tuo esiin soittajan mahdolliset 'pikkukikkailut' - ghostit yms - jotka jäisivät muutoin auttamatta kuulemattomiin.

Master-kompressointi tai tasojen nostaminen ns. 'yli' sen sijaan on suoraan "sieltä" ...ja syvältä. Mainittu RHCP-levy esim on melko pahasti ruvella. Klassisen musiikin levyjä ei pahemmin kompressoida, ja niiden dynamiikka onkin parhaimmillaan melko vaikuttavaa kuunneltavaa.

Master-kompressointi voitaisiin korvata yksinkertaisella limitterillä, eli ajettaisiin levyt niin että se kaikkein voimakkain isku tai mättö on tasolla 0 dB. Hiljaisemmat kohdat soisivat sitten sen mukaan kuinka ne on parhaaksi katsottu kappaleeseen sopivan. Lopputulos: voisi aina luottaa siihen etteivät korvat halkea kun tulee vanhemman musan jälkeen uutta, kaikki musiikki kuuluisi keskenään (keskimäärin) samalla voimakkuudella.

Tätä vaan kun ei pysty livenä toteuttamaan. Sehän olisikin kätevää jos kuuntelulaitteisiin voitaisiin asentaa ko. limitteri tai normalisointi-palikka, ei tarvitsisi murehtia tasojen säätämisestä. Tai niin, onhan sellainen laite olemassa, kutsuvat sitä nimellä DJ.
esprit de corps
15.06.2007 21:53:33
Tuttuni: Miks tää levy on niin hiljasella?
Minä: Koska me haluttiin siihen vähän dynamiikkaa, kun sitä on sillon vähän miellyttävämpi kuunnella.
Tuttuni: Mutta eiks kovempi ois ollu parempi?

Niinpä...

Niin, mutta juuri tämän takia se radiorokki kuulostaa radiorokilta. Jamppa Keravalta tykkää siitä kompressoidusta soundista. Onko se silloin paha asia? Minä en enää tiedä.
Vähän niinku muumi.
trih
15.06.2007 22:01:15
Niin, mutta juuri tämän takia se radiorokki kuulostaa radiorokilta. Jamppa Keravalta tykkää siitä kompressoidusta soundista. Onko se silloin paha asia? Minä en enää tiedä.

Niin. Ekaksi se lytätään masteroinnissa ja sen jälkeen vielä radiossa. Se on hauska kuunnella The Cranberriesin Zombieta radiorokista. Sen rauhallisen alun jälkeen ku tulee särökitarat ym mukaan ni tulee sellainen peruskompura naps ja ssitten sieltä tuleekin suurimmaksi osaksi bassoa kitaroiden sijaan. No sillai duunattiin levyt 13 vuotta sitten. Kiitos levy-yhtiöille ja kaupallisille radioille saamme tuplamasteroitua mölyä.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
Paby
15.06.2007 22:11:23
Niin. Ekaksi se lytätään masteroinnissa ja sen jälkeen vielä radiossa. Se on hauska kuunnella The Cranberriesin Zombieta radiorokista. Sen rauhallisen alun jälkeen ku tulee särökitarat ym mukaan ni tulee sellainen peruskompura naps ja ssitten sieltä tuleekin suurimmaksi osaksi bassoa kitaroiden sijaan. No sillai duunattiin levyt 13 vuotta sitten. Kiitos levy-yhtiöille ja kaupallisille radioille saamme tuplamasteroitua mölyä.

Parasta on kuunnella radiota netin kautta. Tuplamasteroitu möly pakataan ja sitten mediaplayeri lisää siihen omat taikansa ja tietokonekajareissa on jo muutenkin kakka muovipurkki sirinäsaundi. Lopputulos on pahaa merisairautta aiheuttavaa ihmeellisen kuulloista pulputusta.

Nykyään radion kautta toistettavasta rytmisestä ja melodisesta äänenpaineen vaihteluista ei voi edes käyttää termiä musiikki.
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
trih
15.06.2007 22:15:23
Toi ois hyvä. Mutta kun ne kuluttajat vaan ovat semmoisia tampioita, että menevät jo yhdestäkin vaihtoehdosta niin sekaisin, että niin siksi niille on parempi pakata kaikki mahdollisimman tiiviiseen pakettiin.

Radioedittejä on löytyny jo pitkään julkaisuista. Ei tää mikään suuri juttu ole perusjampan kannalta. Se kuuntelee sen radioeditin koska sen mielestä oikea versio soi liian hiljaa ja muutenkin omituisesti. Nyt odotan mielenkiinnolla tämän ideani ensiesiintymistä. Jos joku tietää tällaisen olemmassaolosta jo niin kertoopi kiitos.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
konehes
15.06.2007 22:49:45
Radioedittejä on löytyny jo pitkään julkaisuista. Ei tää mikään suuri juttu ole perusjampan kannalta. Se kuuntelee sen radioeditin koska sen mielestä oikea versio soi liian hiljaa ja muutenkin omituisesti. Nyt odotan mielenkiinnolla tämän ideani ensiesiintymistä. Jos joku tietää tällaisen olemmassaolosta jo niin kertoopi kiitos.

Joo, eihän se nyt ole mitenkään tavatonta masteroida kappaleesta erilaista versiota radioon ja levylle. Radioon suunnattu lytymmässä ja middle-voittoisempi kuin albumille tuleva versio.

Mutta kyllä samalla levyllä olevat kappaleet on masteroitu jotensakin samantyylisesti. Ei nyt mitään holtittomia äänentason vaihteluita pitäisi olla. Eikös albumeiden bonuksina toisinaan esiintyvät radio-editit ole muulla lailla erilaisia. Niissä puuttuu esim. soolo tai muuta vastaavaa..
cherub with heavy metal machine
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)