Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 547 48 49 50 51421 422 423 424 425
okabass
07.06.2007 12:05:06
Thiele-Small -parametrejä yritän tässä mittailla yhdestä elementistä, mutta ei tahdo tulla mitään. Ohje kuuluu, jotta "Generaattori yhdistetään vahvistimen linjatasoiseen ottoon. Elementti kytketään kaiutinliitäntään siten, että plusnavasta tulevan johdon kanssa sarjassa on suuriohminen (esim. 470-1000 ohmia). Yleismittari liitetään kaiuttimen rinnalle
Ennen mittauksia tehdään kalibrointi. Sitä varten elementin tilalle kytketään tunnetun suuruinen vastus. Generaattorin ja vahvistimen tasoa säädetään niin, että yleismittari näyttää vastusarvoa vastaavaa lukemaa. Jos esimerkiksi vastus on 8,2 ohmia, näytöksi kannattaa säätää 82 milllivolttia. Kalibroinnissa generaattorin taajuudeksi sopii 100 hertsiä." -Pekka Tuomela, tee itse hifi kaiuttimia

Jostain syystä ei onnistu. Mittari näyttää samaa lukemaa koko ajan, 0,6 millivolttia tai jotain sellaista. Auttakee, mikä on vikana? Netissä englanninkielisillä sivuilla puhuivat taajuusmittarin tarpeesta mittauksessa, mutta niillä sivuilla neuvottu tapa mitata on hiukan erilainen.

MOI
Onko yleismittarin mittausalue oikea? Eli vaihtovirta (AC).
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
toni_oksu
09.06.2007 12:13:27
Hei! Haluaisin modata stratoani siten, että saisin puolitettavan jb jr.n tallaani. Missä moisen modauksen voisi suorittaa ja mitä tarttee hommata saadakseen homman toimimaan? Itse en lähtisi kopeloimaan kitarani sisuksia näillä käsillä :P
Kiitos
Numb
13.06.2007 11:46:40

Tokai PAF II -mikkien värikoodeista kellään tietoa?
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
kojones
13.06.2007 15:06:17
Tokai PAF II -mikkien värikoodeista kellään tietoa?

Vihreä oli muistaakseni talla ja punainen kaula, eli ei kovin loogisesti.
ninos
13.06.2007 18:31:47

Millaista ja kuinka paksua johdinta olette putkivahvareissanne käyttäneet? Lähinnä näissä suuremmissa jännitteissä.
okabass
14.06.2007 00:40:16
Millaista ja kuinka paksua johdinta olette putkivahvareissanne käyttäneet? Lähinnä näissä suuremmissa jännitteissä.

MOI
Tätä olen käyttänyt. Kalliimpaa kuin perus PVC-eristeinen, mutta erinomaiset ovat ominaisuudetkin. Suosittelen.
http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=17_56_89
ninos
14.06.2007 14:16:23

MOI
Tätä olen käyttänyt. Kalliimpaa kuin perus PVC-eristeinen, mutta erinomaiset ovat ominaisuudetkin. Suosittelen.
http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=17_56_89

Jees kiitos! Hankintaan menee.

Vielä kysymys. Efektilenkin jos aion 36Wattiseen väsätä (tämän skeeman avulla: http://www.diyguitaramp.com/fxloop.gif) niin tässä tapauksessa tuo B+, onko se toisen etuasteputken 6. pinni? Oletetaan että etusessa on 3x 12AX7.
SaBer
14.06.2007 19:17:42

Vielä kysymys. Efektilenkin jos aion 36Wattiseen väsätä (tämän skeeman avulla: http://www.diyguitaramp.com/fxloop.gif) niin tässä tapauksessa tuo B+, onko se toisen etuasteputken 6. pinni? Oletetaan että etusessa on 3x 12AX7.

Todennäköisemmin B+ löytyy kutospinnillä olevan vastuksen takaa.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
okabass
14.06.2007 19:18:36 (muokattu 14.06.2007 19:23:48)

MOI
En tiedä tarkkaa kytkistä, mutta ota B+ eli anodijännite siltä kohdalta, mihin sijoitat eff. loopin. Ja suoraan B+ syötöstä (tai linjasta). Samoin maadoitus (siis vastaavasta kohtaa "maata"). Jos sulla on antaa linkkiä skemaan, niin siitähän sen näkisi.
masi2
14.06.2007 19:39:34
Mikkiongelma iski:
Ostin seymour duncanin kaksi kelaisen mikin, mallina taisi olla scr-1 cool rail.
Nyt juotin kiinni ohjeiden mukaan ja onnellisena kaikki osat takaisin paikoilleen, mutaa ääntä ei kuulu... Tuossa oli 4 ohjett eri kytkennöille joten oon varmaan katsonu vääriä ohjeita, joten kitara on squier perusperus kitara, muut mikit (paitsi tää tallamikki) on yks kelaisia alkuperäisiä. Talamikistä siis lähtee punainen,valkoinen,vihreä,musta ja tollanen rautalanka. Kertokaas viksu että mihinkä mää noi juotan?
ninos
14.06.2007 21:48:05

MOI
En tiedä tarkkaa kytkistä, mutta ota B+ eli anodijännite siltä kohdalta, mihin sijoitat eff. loopin. Ja suoraan B+ syötöstä (tai linjasta). Samoin maadoitus (siis vastaavasta kohtaa "maata"). Jos sulla on antaa linkkiä skemaan, niin siitähän sen näkisi.

Tuossa layout: http://18watt.com/storage/36watt.png ja skeema: http://18watt.com/storage/36wTMB5.pdf

Skeemassa taitaa olla nopeasti silmäiltynä hieman eri arvoisia komponentteja kuin layoutissa, lähinnä siis layoutin mukaan teen vahvaria. Pitäisi tarkistaa ovatko layout ja skeema aivan 1:1.
okabass
14.06.2007 23:34:24 (muokattu 14.06.2007 23:37:14)
Tuossa layout: http://18watt.com/storage/36watt.png ja skeema: http://18watt.com/storage/36wTMB5.pdf

Skeemassa taitaa olla nopeasti silmäiltynä hieman eri arvoisia komponentteja kuin layoutissa, lähinnä siis layoutin mukaan teen vahvaria. Pitäisi tarkistaa ovatko layout ja skeema aivan 1:1.

MOI
Minä ottaisin jännitteen ennen 2k2 vastusta.
ninos
14.06.2007 23:57:45

MOI
Minä ottaisin jännitteen ennen 2k2 vastusta.

Katsos vain, olisi pitänyt perehtyä asiaan enemmin. Eli tuo 2,2 kilonen vastus on siis anodivastus. Jees, palaset alkaa pikkuhiljaa loksahdella paikalleen ja ymmärrys sekä tietokanta kasvaa. Kiitoksia avusta!
okabass
15.06.2007 01:05:50 (muokattu 15.06.2007 01:10:19)
Katsos vain, olisi pitänyt perehtyä asiaan enemmin. Eli tuo 2,2 kilonen vastus on siis anodivastus. Jees, palaset alkaa pikkuhiljaa loksahdella paikalleen ja ymmärrys sekä tietokanta kasvaa. Kiitoksia avusta!

MOI

Ei ole. Se on virtalähteen suotovastus (RC-suodin:22_F elkot+ 2k2)

Putki V2 muodostaa kokonaisuuden: katodiseuraajan. Siinä on vain yksi anodivastus: 91k.
-septimisti-
15.06.2007 20:31:28 (muokattu 15.06.2007 20:34:18)
EDIT: ai suatana. tämä oli eloktroniikka eikä elektroniikka ja väkertely -jelppi

EDIT2: no annetaan sittenkin sen olla tässä. en rupea omaa ketjua väsäämään.

Käsiini on ajautunut tällainen vaneri-strato, josta sai kun saikin yllättävän hauskan kuuloisen pelin aikoja sitten thomannin poistomyynnistä pilkkahinnalla tilaamillani entwistle-white mikeillä. Tässä on nyt kuitenkin sellainen juttu, että kaulan toinen nauha on varsinkin g-kielen kohdalta niin kulunut (kyllä. siinä on ihan sellainen kunnon lommo), että kieli ei suostu soimaan kunnolla. Myös ensimmäinen nauha on suhteellisen kulunut. Muiden nauhojen kohdalla kuluminen on huomattavasti vähäisempää, eikä ole missään määrissä ongelmallista.

Ajattelinkin kylmästi napata kaulan kaksi ylintä nauhaa irti ja vaihtaa ne päittäin noiden kahden alimman nauhan kanssa.

Onko mitään järkevää syytä, että miksi minun ei pitäisi näin tehdä? Miten nuo nauhat ylipäätään ovat kiinni tuossa. Koitin varovasti koputella tuota ylimmäistä ruuvimeisselillä, mutta eihän se siitä mihinkään lähtenyt. Apua!

Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
wellman
16.06.2007 13:26:23
EDIT: ai suatana. tämä oli eloktroniikka eikä elektroniikka ja väkertely -jelppi

EDIT2: no annetaan sittenkin sen olla tässä. en rupea omaa ketjua väsäämään.

Käsiini on ajautunut tällainen vaneri-strato, josta sai kun saikin yllättävän hauskan kuuloisen pelin aikoja sitten thomannin poistomyynnistä pilkkahinnalla tilaamillani entwistle-white mikeillä. Tässä on nyt kuitenkin sellainen juttu, että kaulan toinen nauha on varsinkin g-kielen kohdalta niin kulunut (kyllä. siinä on ihan sellainen kunnon lommo), että kieli ei suostu soimaan kunnolla. Myös ensimmäinen nauha on suhteellisen kulunut. Muiden nauhojen kohdalla kuluminen on huomattavasti vähäisempää, eikä ole missään määrissä ongelmallista.

Ajattelinkin kylmästi napata kaulan kaksi ylintä nauhaa irti ja vaihtaa ne päittäin noiden kahden alimman nauhan kanssa.

Onko mitään järkevää syytä, että miksi minun ei pitäisi näin tehdä? Miten nuo nauhat ylipäätään ovat kiinni tuossa. Koitin varovasti koputella tuota ylimmäistä ruuvimeisselillä, mutta eihän se siitä mihinkään lähtenyt. Apua!

Nappaa hohtimilla tai kahdella taltalla niin, ettei puu repeydy kun nauha nousee urastaan. Joka millin nostat erikseen eri kohdista vuorottelemalla. Nauha-kanta on nääs hampaistettu. Saat ne uudelleen pysymään jollakin pikaliimalla tai vastaavalla. mutta voi olla että silti vielä joudut hiomaan 1,2,3,4.... nauhat samalle tasolle.
päänahka
18.06.2007 19:44:33

Kaulahan levenee runkoon päin, eli ylimmät nauhat ovat pidempiä kuin alimmat.
Up and down, that's how energy stays alive.
kojones
18.06.2007 20:42:58
Kirpparilta löytyi putkiradio, jossa levari- ja kaiutinliitännät. Merkki Celeston ja kuvan kaltainen http://www.ostamyy.com/phpBB2/files/dsc06938_287_101.jpg

Onko tuon putkituksista tietoa, olis näpäkkä tuossa pöydän nurkalla :)
-septimisti-
19.06.2007 01:25:15
Kaulahan levenee runkoon päin, eli ylimmät nauhat ovat pidempiä kuin alimmat.

No niinpäs tekee. No, kai mä olisin tuon jossain vaiheessa itsekin tajunut. Todennäköisesti liian myöhään. Periaatteessahan mulle kelpaisi mainiosti vaikka 15 nauhainen vehje, mutta nyt kyllä luulen, että jätän tämän askartelun ja ylimääräisten millien hiomisen väliin. Menenkin tästä odottelemaan, josko joku ilmestyisi oven taakse jonkun 2 euroa maksavan squier-kaulan kanssa.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)