Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 514 15 16 17 18122 123 124 125 126
Lennu
14.06.2007 21:08:35

Mitä? Hurisee? No ei todellakaan, hoho. Ainakaan nämä uudemmat.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
Sertzo S
15.06.2007 00:22:14

Mulla hurisee tämä avomalli puucee juuri nyt.
Taidan painua makuulle.

Hyvää yötä kaikille!
texjazz
15.06.2007 13:09:15

Ei hurise ainakaan miun intelmäkki. Käynnistyessään se sanoo: mmh. Ja sitten ei mitään.
"Art is always and everywhere the secret confession, and at the same time the immortal movement of its time." Karl Marx
Kassu
15.06.2007 13:22:28
Ei kyllä ääntä pidä yhtään. Unitilasta herätessä kun kovalevy pyörähtää käyntiin, ainoastaan.
Fortune
15.06.2007 16:07:57 (muokattu 15.06.2007 16:08:30)

Mulla on iMac G5 20", rev B eli ei todellakaan uusinta huutoa. Ääntä pitää vain kun lukee cd:tä tai kun on prosessorikäyttö tapissa.

Normikäytössä kuuluu lähinnä tuollainen pehmeä "hrrr..." todella hiljaa. Näppäimistön äänikin peittää sen alleen :)

Käynnistettäessä uudestaan tämä täräyttää kyllä täysillä tuon fanfaarin, saisikohan sen jostakin pois?
Look behind you, a three-necked guitar!
Barry White, I won't let you Barry White
Värinä
15.06.2007 16:49:31
No siis nämä kokemukset oli nimenomaan G5 maceistä ei inteleistä. Ja tuo mun vanhempien iMac hurisee ihan tajuti ja aika kovaa tosiaan. Tää mun pc millä nyt kirjotan on paaljon hiljasempi. Ehkä toi sit on vaan huono yksilö, mutta oikeesti se on häiritsevän kova ääninen.

Ja toisella siskolla ei iMac tosiaan edes käynnistynyt moneen viikkoon. En ole nyt viimeaikoina kysellyt...

Näät siis mun kokemuksia. Ihan hyvä että muilla on parempia. En minä teidän koneita hauku. Hei camoon camoon camoon.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how that applies.
Lennu
15.06.2007 16:55:00

Mulla on iMac G5 20", rev B eli ei todellakaan uusinta huutoa. Ääntä pitää vain kun lukee cd:tä tai kun on prosessorikäyttö tapissa.

Normikäytössä kuuluu lähinnä tuollainen pehmeä "hrrr..." todella hiljaa. Näppäimistön äänikin peittää sen alleen :)

Käynnistettäessä uudestaan tämä täräyttää kyllä täysillä tuon fanfaarin, saisikohan sen jostakin pois?

Enpä keksi oikeen. Jos pistät näppiksestä äänet pois ennen sammuttamista, niin se ei töräytä. Aika säätämistä kyllä, oli siihen joku ohjelmakin muistaakseni, kandee tsekkaa hompusta.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
Lennu
15.06.2007 16:56:44

Näät siis mun kokemuksia. Ihan hyvä että muilla on parempia. En minä teidän koneita hauku. Hei camoon camoon camoon.

Juujuu ;D Mutta jäi vaan niin yleistyksen maku, my bad. Tietokoneitahan nämäkin vaan ovat, eli kuluvat ajan myötä ja silleen. Mutta pääasiallisesti mäkki on ihan tunnettu hiljaisuudestaan. Sen voi yleistää :)
Titares
20.06.2007 04:36:46
Pyöriikö muuten Cubase hyvin Applessa, vai onko Logic parempi? Minulla on vanha PC-Cubase, enkä ole kovin innostunut siirtymään uuteen ohjelmaan.
Sertzo S
20.06.2007 06:27:33
Pyöriikö muuten Cubase hyvin Applessa, vai onko Logic parempi? Minulla on vanha PC-Cubase, enkä ole kovin innostunut siirtymään uuteen ohjelmaan.

Erään kaverini vanhassa Mac-koneessa Cubase Score pyöri komeasti.
Titares
20.06.2007 09:32:06
Kuulostaa hyvältä.

Kiitos,
t. T.
Locrian
20.06.2007 10:00:57 (muokattu 20.06.2007 10:03:31)

Pyörii ihan ok. Tosin AU-plugarit tuntuis syövän vähemmän tehoja kuin vastaavat VST:t, tällainen fiilis mulle on jäänyt mutta en asiaa oo "tutkinut". Kummallakin ohjelmalla olen levykokonaisuuksia miksannut mäkissä...

Juujuu ;D Mutta jäi vaan niin yleistyksen maku, my bad. Tietokoneitahan nämäkin vaan ovat, eli kuluvat ajan myötä ja silleen. Mutta pääasiallisesti mäkki on ihan tunnettu hiljaisuudestaan. Sen voi yleistää :)

Mulla on samassa laitekaapissa pari vuotta vanha G5 ja uus neljän ytimen PowerMac. Gfemma huutaa ku viimestä päivää jos vertaa tohon Quadiin. Oikeesti - ero on ku yöllä ja päivällä... :( Onneks on reilu sata kiloa MDF:ää ympärillä mut kuitenki.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
aaro
21.06.2007 20:40:18 (muokattu 21.06.2007 21:04:49)
Selailin tuota aiheen juttuja läpi eikä tuntunut olevan paljoa juttua siitä garageband-ohjelmasta joka tuolla jossain mainittiin( vai mikä se nimi oli).

Millainen ohjelma se on? Onko se äänitysohjelma vai joku ihme sampleohjelma?
Olen vain ajatellut että pc:lle sopiva yhdistelmä musan tekoon olisi joku perus fruityloops(polttaa jostain :D ) ja sitten cubase(joka mulla on jo).

Cubase siis toimisi hyvin esim. macbookilla mutta entä fruity. Vai onko jotain korvaavaa zysteemiä?

Entäs noin niinkun muuten korvaako noi macit normaali pc:tä? Jos esim. opinnoissa käyttää..
Voi vissiinkin ainakin noi yleisimmät tiedostomuodot avata?

Olen meinaan alkanut vakavasti harkitsemaan tuon macbookin ostoa, eikö sen hinta ole tonnin pintaan?

E:Löysin jo maccisivuilta juttua ohjelmasta! Taitavat tukea toisiaan aika hyvin nuo cubase ja carageband ohjelmat?
Titares
21.06.2007 22:18:28 (muokattu 22.06.2007 00:16:04)
Tässä on garageband-seminaari:
http://www.seminars.apple.com/semin … and/us-media/garageband_pt1_600.mov
Sama linkki toimii paremmin QuickTime:ssä.

MacForums'ssa on muuten keskustelu, jossa kertovat mielipiteitään käyttäjät, joilla on sekä PC että Mac. Selväksi käy, että Windowsin ohjelmistovalikoima on laajempi, mutta toisaalta myös Mac'iin saa jonkin verran ilmeisesti Unix'n ansiosta ohjelmia, joita ei ole Windowsissa.

Yhtä selvää on, että OS X on XP:tä ja Vistaa paremmalle pohjalle (Unix) rakennettu, luotettavampi, vakaampi, helppokäyttöisempi, ei kärsi viruksista yms., laitteet ja ohjelmat toimivat ilman ajurien asennuksia jne., eli Mac on kaiken kaikkiaan perusteellisemmin mietitty ohjelmistojen ja laitteiden yhteistyötä ajatellen. Applehan tekee sekä käyttöjärjestelmän että Mac'it, kun taas Microsoft tekee vain käyttöjärjestelmän PC:eille, joiden laatu vaihtelee paljonkin (eli monet PC-ongelmat eivät välttämättä lainkaan johdu Microsoftista, ts. mitä useampi kokki sitä pahempi soppa).

Apple on paremmin integroitu järjestelmä, jonka osat pelaavat takuuvarmasti yhteen. Jos joku jaksaa vielä muistaa, niin PC-puolellakin oli joskus aika jolloin tämä oli totta myös siellä. Silloin puhuttiin IBM-yhteensopivuudesta. Se olikin aika näppärää, kun ostaessaan uuden PC:n ei tarvinnut asentaa mitään ohjelmia uudestaan, vaan heittää vain vanha kovalevy taikka sen kopio uuteen koneeseen ja siitä vain ruveta käyttämään konetta. Sitten lähdettiin enemmän ja enemmän tekemään "yhteensopimattomia" laitteita, jotka tarvitsivat ajureita, ja soppa oli valmis.

Monilla em. käyttäjillä on ehdottomasti kotikoneena Mac, vakka töissä olisikin PC. Joillakin oli molemmat kotona ja/tai töissä, mutta hekin käyttivät Mac'ia enemmän ja mieluummin - PC:n runsaasta ohjelmatarjonnasta huolimatta.

Huom! Uusissa Mac'eissä on Intel-prosessorit ja (lokakuusta 2007 alkaen) OS X Leopard-käyttis, joiden ansiosta niihin voi asentaa Windowsin samalla vaivalla kuin PC:hen. Joku kertoi toisaalla, että Mac tukee mm. FAT32-tiedostojärjestelmää. Tiedostot siirtyvät suoraan koneesta toiseen.

Yhteenvetona näyttää aika selvästi siltä, että Mac on markkinoiden paras henkilökohtainen tietokone sekä laitteiston että käyttöjärjestelmän osalta. PC on toki monipuolisin lisäohjelmien osalta, mutta paljon Mac'ia vaikeampi tai ainakin vaivalloisempi ylläpitää sekä oppia käyttämään.

Opiskelijalle Mac on siis huolettomin valinta - sikäli mikäli juuri se ohjelma, jota pitää käyttää on Mac'ssä (tai muuten Mac'iin pitää asentaa myös Windows). Itse aion pitää myös nykyiset PC:ni, koska työni ja kaikki aikaisemmat tekeleeni on sillä tehty. Mahdollisesti en jossain vaiheessa hanki enää uutta PuuCeetä - jos olen Mac'iin yhtä tyytyväinen kuin em. keskustelusivujen käyttäjät näyttävät olevan.

Opiskelijakäyttöön on todennäköisesti saatavilla alennuksia Apple-myyjiltä. Näin ainakin neuvottiin TKK:n Laskentakeskuksesta, jolla ei itsellään ole Mac-sopimusta päinvastoin, kuin useilla muilla Suomen korkeakouluilla ja yliopistoilla.

-

Linux = köyhän omatoimihuoltomiehen luotettava ajopeli
Vista = tavallinen ajopeli monine lisälaitteineen ja vikoineen
OS X = parempi ajopeli ilman kaikkia lisukkeita ja useimpia vikoja

No jaa ... tämä on vain oma mielipiteeni siitä mitä olen vuosien aikana kuullut, nähnyt ja kokenut. Lisäksi olen sitä mieltä, että ihmisten kannattaa erikoistua omaan työhönsä ja kehittyä siinä hyväksi, ja antaa vastavuoroisesti toisten tehdä samoin. Silloin kokonaisuudesta tulee parempi, kun sen eri osat ovat ammatti-ihmisten tai vähintäänkin ammattimaisten harrastajien tekemiä. Tarkoitan tällä "filosofialla" konkreettisesti sitä, että kaiken itsetekemisen sijasta kannattaa harkitusti maksaa ammattimiehelle vaikka auton korjauksesta, renkaiden vaihdosta tai asunnon remontoimisesta, ja itse ansaita omassa työssään vastaavasti. Silloin yhteiskunta pyörisi parhaiten ja paremmin tuloksin päinvastoin, kuin sellainen yhteiskunta, jossa kaikki halutaan tehdä itse ilmaiseksi (sehän ei oikeasti ole ilmaistakaan, koska oma aika on ainakin yhtä kallista rahassa tai muuten mitattuna) tai sitten ei tehdä lainkaan. Tämä on selvä juttu, eikä enää pelkkä mielipide.
Kassu
21.06.2007 23:17:22
Huom! Uusissa Mac'eissä on Intel-prosessorit ja OS X Leopard-käyttis, joiden ansiosta niihin voi asentaa Windowsin jota kuinkin samalla vaivalla kuin PC:ssäkin. Joku kertoi toisaalla, että Mac tukee FAT32-tiedostojärjestelmää (muttei ymmärtääkseni lainkaan NTFS:ää!). Muuten kaikki tiedostot siirtyvät suoraan koneesta toiseen.

OS X 10.5:a elikkäs Leopardia ei ole yhdessäkään koneessa, koska sitä ei ole julkaistu vielä. OS X osaa lukea NTFS:aa ja pluginin avulla myös kirjoittaa sille.
Titares
21.06.2007 23:31:41 (muokattu 21.06.2007 23:57:10)
No sehän on hyvä, että lokakuussa 129 dollarilla (eurolla) saatava OS X Leopard-päivitys osaa, niin ei tule siltäkään osin ongelmaa. Ilmeisesti OS X Tiger tai joku sitä aikaisemmista versioista ei sitten vielä osannutkaan, vai?

.... Uudet Intel-Macit ovat siis ainakin ohjelmien ja datan osalta PC-yhteensopivia, heh.
aaro
22.06.2007 12:54:34 (muokattu 22.06.2007 13:08:57)
.... Uudet Intel-Macit ovat siis ainakin ohjelmien ja datan osalta PC-yhteensopivia, heh.

Anteeksi vielä tyhmä kysymys, mutta siis jos hommaan vaikka jonkun macbookin niin eikö siinä ole tuo intelli?
Mutta siis tarkoittaako se sitä että sillä mäkki järjestelmällä voi käyttää pc-ohjelmia normaalisti?

Olen jo melko varma että kun hommaan tietokoneen kesän aikana niin se olisi tuo mac-kannettava..
Ongelmana vaan siis se että kuinka laajalti sillä voi avata/käyttää yleisiä pc-ohjelmia/tiedostoja.
Mitä niitä nyt on jotain pdf-tiedostoja ja excel taulukkohommia ja muita vastaavia.
Siis käytännössä pärjääkö mäkillä samalla lailla kun muut ympäristössä olevat ihmiset käyttävät pc:tä? Jos ongelmaa ei ole niin ratkaisu on jo melko varma, sillä tuo macbook ei maksakaan hirmu paljoa...

Kannattaisiko sitten ostaa tuo 2,0 vai 2,16 ghz vai mitkä ne vaihtoehdot taas oli?
Varmaan tuo nopeampi kun ajatuksena oli käyttää sitä myös musiikin tekoon..

E: Löysin jo hopeisesta omenasta vastauksen yhteensopivuuteen!
Eli olen yhä varmempi macbookin hankinnasta kunhan palkkapäivä tulee kuun vaihteessa... :D
Onko noita laitteita muuten kaupoissa nähtävillä? Muistaakseni lähimmällä jälleenmyyjällä eli Hämeenlinnan markantalolla ei ole näytteillä, mutta entä hyvinkäällä(siellä oli joku jälleenmyyjä)? Hesassa taitaa ollakin, mutta en tiedä jaksanko lähteä sinne asti...
Titares
22.06.2007 16:07:50 (muokattu 22.06.2007 16:34:50)
Katso tästä mitä tällä hetkellä kannattaa hankkia ja minkä mallin hankintaa ehkä lykätä:
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Seuraavissa linkeissä kerrotaan eri malleista. Eiköhän kaikissa uusissa malleissa ole vähintään Intel-tuplaprosessori sisällä, mutta asia kannattaa varmistaa.
http://www.verkkokauppa.com/?page=h … &cat3=Kotikyttn&brand=Apple
http://www.verkkokauppa.com/?page=h … p;cat3=Ammattikyttn&brand=Apple
http://www.verkkokauppa.com/?page=h … &cat3=Kotikyttn&brand=Apple
http://www.verkkokauppa.com/?page=h … p;cat3=Ammattikyttn&brand=Apple

Kannettava on hyvä, jos sitä joutuu liikuttelemaan, mutta muuten kyllä itse olen pöytä- tai lattiamallin kannalla, koska niihin saa enemmän tehoa ja kannettavan näyttö on pieni. En tiedä voiko kannettavaan laittaa edes kahta näyttöä, joka on prosessoritehon ohella mielestäni tärkein työskentelyä sekä helpottava että nopeuttava lisuke.

Lattiamalliin voi myöhemmin asentaa useammankin lisäkortin, mutta se on kyllä melkomoisen hinnakas. 10%:n prosessotitehon lisäys ei tunnu paljoakaan - paitsi jos se mahdollistaa jotain mikä hitaammalla prosessorilla aiheuttaisi napsahtelua tms. No, eipä siitä haittaakaan ole kuin rahallisesti hetken. Muistin ja nopean kovalevyn lisääminen on mielestäni tärkeämpää, mutta "molempi parempi".
Titares
22.06.2007 17:25:19 (muokattu 22.06.2007 19:24:34)
Windows-ohjelmien ajamisesta Mac'ssä:
http://www.apple.com/pr/library/2006/apr/05bootcamp.html

Siirtyminen Mac-käyttäjäksi:
http://www.apple.com/getamac/movetomac/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)