Aihe: MUISTA ottaa backupit
1 2
johanssen
12.06.2007 04:33:31

Hajos tossa muutama tunti sitten C:levy, mutta onneksi oli kunnon backupit tiedoista. Sanoisin, että tätä ei koskaan tolkuteta liikaa.. MUISTA OTTAA VARMUUSKOPIOT aina, kun oot tehny duunia, jonka uudestaan tekeminen saattais veettää. Näin pääset helpommalla. Kait tää on itestään selvää Pro-puolella, mutta muuallakin väännetään omalla ajalla tunteja ja taas tunteja..

Itekin oon jo nyt aamuyöstä takas kentillä eikä ota kauheesti pattiin, koska mitään tärkeää ei kadonnu ja jäljelle jäi vain asennuksen vaiva ja ihanuus..

Tällästa täältä aamuyössä aistein avoimin..
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
Titares
12.06.2007 08:33:53 (muokattu 13.06.2007 08:33:36)
Allaolevan linkin ohjelma on päästänyt minut jo muutaman kerran pälkähästä. Käytän sekä kotona että töissä kakkoslevyä niin, että siellä on täydellinen kopio jonkin aikaa hyvin toimineesta ykköslevystä, ja kun toinen levy menee sekaisin tai hajoaa, niin voin ongelmitta vaihtaa sen uuteen ja bootata toiselta levyltä. Itseasiassa minulla on kotona backup-levyn lisäksi kolmaskin levy, jossa on vanha, raskaaksi käynyt, mutta muuten toimiva Windows-asennus. Käytän sitä usein kokeiluihin ja internet-selailuun päälevyn pyhittämiseksi audiokäyttöön ja pitämiseksi siistinä sekä nopeana.

http://www.fssdev.com/
Timo JM
12.06.2007 09:01:37

Mulla on Norton Ghost jolla olen tehnyt C: asemasta backupin imageksi. Se on pelastanut monelta tietokonesotkulta. Biisien Cubase-kansioiden varmuuskopioinnissa pitäisi kyllä olla aktiivisempi.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
SBII
12.06.2007 10:00:53
Joo biisitkin kannattaa varmuuskopioida säännöllisesti.. Mulla hävisi tuossa kolme vuotta takaperin 10 Gt digikuvia ja viimeisen viiden vuoden ajalla KAIKKI tietokoneella tekemäni musaäänitykset. Harmitti. Joitakin miksauksia onneksi olin poltellut cd-levyillekin. Ainakin sen oppi, että nykyään tulee otettua backupit suhteeellisen tiheään.. ;)
superfly
12.06.2007 13:07:15
Mulla on Norton Ghost jolla olen tehnyt C: asemasta backupin imageksi.

Mulla on ihan sama systeemi Windows-koneessa. Tuo on kyllä aivan loistava. Jos kone menee solmuun niin uusi systeemi on vartin päästä taas täydessä pelikunnossa. Ohjelma ei maksakaan kotikäyttöön kuin muutaman hassun kympin.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Volante
12.06.2007 13:14:40
Mulla on ihan sama systeemi Windows-koneessa. Tuo on kyllä aivan loistava. Jos kone menee solmuun niin uusi systeemi on vartin päästä taas täydessä pelikunnossa. Ohjelma ei maksakaan kotikäyttöön kuin muutaman hassun kympin.

Heh, mä otan Linuxilla siitä ainokaisesta Windows-osiostani (joka on olemassa lähinnä kuvankäsittelyn ja satunnaisen pelaamisen takia) imagen. Jos menee solmuun niin on äkkiä palautettu, eikä maksakaan yhtikäs mitään ;) Linux-osioilta sitten tarvittavat ulkoiselle kovolle talteen.

No joo, ottakaa hyvät ihmiset niitä varmuuskopioita. Mulla hajoili joitakin aikoja sitten kovoja ihan sarjatulella, ja kyllä otti päähän. Nykyisin ei ole ollut tuota ongelmaa, saas nähdä koska taas seuraavan kerran.
lindo
12.06.2007 13:35:15 (muokattu 12.06.2007 13:36:14)
En ikinä seivaile mitään (tärkeätä/tarpeellista) edes samalle kovolle Windowsin kanssa. Musalle ja muille medioille on oma levy, ja Windoussille oma.

Nuo tärkeät tiedostot varmuuskopioin vielä aina silloin tällöin ulkoiselle kovolle :)
Rok rok
koponen
12.06.2007 23:40:13 (muokattu 12.06.2007 23:42:06)
Kannattaa ainakin kokeilla XP:n oma backuppausta ennenkuin investoi mihinkään kolmannen osapuolen tekeleeseen.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Kassu
12.06.2007 23:57:44
Kannattaa ainakin kokeilla XP:n oma backuppausta ennenkuin investoi mihinkään kolmannen osapuolen tekeleeseen.

Uskomattoman hidas verrattuna Ghostiin se.
Kalmo
13.06.2007 22:29:46 (muokattu 13.06.2007 22:31:13)
"En ikinä seivaile mitään (tärkeätä/tarpeellista) edes samalle kovolle Windowsin kanssa. Musalle ja muille medioille on oma levy, ja Windoussille oma.

Nuo tärkeät tiedostot varmuuskopioin vielä aina silloin tällöin ulkoiselle kovolle :)"

Eli et siis tee backuppeja kuin silloin tällöin. Se että tiedostot ovat eri kovolla kuin käyttis, ei ole backuppia. Kun se kovo sippaa, niin se sippaa. Turvakopiointia on se, että samat tiedostot ovat vähintään kahdessa, tärkeimmät kolmessa eri paikassa.
Jos turvikset ovat toisella tai kolmannella sisäisellä kovolla, niin kunnon sähköpiikki ukonilmalla voi tehdä sitten kaikesta selvää kerralla.
Kyllä parin session jälkeen kannattaa aina turvakopioida, jos puuhailee ilokseen. Jos äänittelee muille joko kaveriapuna tai rahasta (vaikkei edes ihan työkseen), kannattaa turvakopioida pari kertaa päivässä ainakin.

Tämänaiheinen keskustelu kannattaa kyllä aloittaa toistuvasti. Kaikki ajattelevat, että "ei se minulle tapahdu", kunnes sitten tapahtuu. Itseltäni meni vuosia sitten neljän vuoden "pöytälaatikkosävellykset" kerralla bittitaivaaseen.
Opin kerrasta. Ulkoinen kovo yleisesti + DVD-tallennus lisäksi erikoistapauksille. Olen juuri asentamassa kolmatta sisäistä kovoa, pääosin backup- ja systeeminvirkistystarkoituksiin mahdollisten ohjelmistotilttien varalta.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Tympee Huttunen
13.06.2007 22:51:44
Ostin joku 8kk sitten uuden kovalevyn, jolle asennan XP:n ja kaikki tiedostot vanhoilta kovalevyiltä ja vanhat kovalevyt annan olla back-uppeina.

Mitä ongelmia tuossa voi tulla?

Norton Ghost on siis hyvä ohjelma siirtää koko kovalevyn sisältö toiselle?

Jotain ghost-ohjelmaa olen joskus käyttänyt. Sen käyttöliittymä ei kyllä ollut paras mahdollinen. Piti olla perhanan tarkka, ettei ottanut image väärästä kovalevystä ja vetänyt sitä taas väärälle kovalevylle. Muistaakseni se Ghost ohjelma kopioi kovalavyn kokoa myöten. Onko mahdollista kopioida kaikki tiedot, mutta tehdä siitä uudesta asemasta suurempi?
Hargon
14.06.2007 18:14:49
Ovatkohan DVD:t kuinka luotettavia backuppeihin? Itellä on suurin osa tärkeistä jutuista DVD:llä, mutta jossakin lehdessä ne ainakin haukuttiin. Tiedot kuulemma voivat kadota suht helposti itse poltetulta DVD:ltä.

Pitääpä muuten perskules ottaa nyt just heti varmuuskopio...sen verran iso pino tulevia poppiklassikoita on kovalevyllä täysin Windowsin armoilla.
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
touhis
14.06.2007 19:59:05
Ovatkohan DVD:t kuinka luotettavia backuppeihin?

Mitenkäs se menikään.. Tosimies ei ota varmuuskopioita eikä tue open source-softia. :-)

Kyllähän tieto säilyy kun käyttää laadukkaita dvd-levyjä, joita säilytetään tasaisessa ympäristössä, esim kassakaappi on hyvä.. :D Sitten kun tekee vielä tuplabackupit niin varmaan alkaa riittämään. Jostain syystä ammattikäytössä silti yhä vaan käytetään nauhavarmistuksia..
Damager.
touhis
14.06.2007 20:06:29
Ostin joku 8kk sitten uuden kovalevyn, jolle asennan XP:n ja kaikki tiedostot vanhoilta kovalevyiltä ja vanhat kovalevyt annan olla back-uppeina.

Mitä ongelmia tuossa voi tulla?

Mahdollinen levyrikko, jolloin kaikki uudet ja muokatut tiedostot olisi vaarassa kadota. Toinen backup-vaihtoehto voisi olla joko perustaa tiedostopalvelin tai nas-levy, jolle ottaisi kopsut ns tärkeistä tiedostoista.
Damager.
Tympee Huttunen
14.06.2007 20:08:36
Mahdollinen levyrikko, jolloin kaikki uudet ja muokatut tiedostot olisi vaarassa kadota. Toinen backup-vaihtoehto voisi olla joko perustaa tiedostopalvelin tai nas-levy, jolle ottaisi kopsut ns tärkeistä tiedostoista.

No levyrikon sattuessa tietenkin uudet tai muokatut tiedostot kopioitaisiin taas toiselle levylle. Aika harvinaista on, että molemmat kovalevyt hajoaisivat. Varsinkin, kun back-up-levy ei tule olemaan edes tietokoneessa kiinni.
touhis
14.06.2007 20:21:29
No levyrikon sattuessa tietenkin uudet tai muokatut tiedostot kopioitaisiin taas toiselle levylle. Aika harvinaista on, että molemmat kovalevyt hajoaisivat. Varsinkin, kun back-up-levy ei tule olemaan edes tietokoneessa kiinni.

En ymmärrä logiikkaasi. Jos backup-levy ei ole kiinni koneessa, miten päivität muokatutut tiedostot ja miten varmistat uudet tiedostot?
Damager.
Tympee Huttunen
14.06.2007 22:25:45 (muokattu 14.06.2007 22:26:50)
En ymmärrä logiikkaasi. Jos backup-levy ei ole kiinni koneessa, miten päivität muokatutut tiedostot ja miten varmistat uudet tiedostot?

No laitan sen koneeseen kiinni, kun kopioin tiedostot. En ole backuppeja ottamassa päivittäin. Ehkä kerran kahdessa viikossa.

Mulla on myös sellainen kelkkasysteemi, että ihan tavallista kiintolevyä voi käyttää "siirrettävänä". En kyllä sellaista ajatellut käyttää, vaan ihan tavallisesti lisätä aina väliaikaisesti sen back-up-levyn koneeseen. Tiedostot kovalevylle ja kovalevy hyllyyn.
touhis
14.06.2007 22:52:05
No laitan sen koneeseen kiinni, kun kopioin tiedostot. En ole backuppeja ottamassa päivittäin. Ehkä kerran kahdessa viikossa.

Mulla on myös sellainen kelkkasysteemi, että ihan tavallista kiintolevyä voi käyttää "siirrettävänä". En kyllä sellaista ajatellut käyttää, vaan ihan tavallisesti lisätä aina väliaikaisesti sen back-up-levyn koneeseen. Tiedostot kovalevylle ja kovalevy hyllyyn.

Aivan, nyt hiffaan. :D

Todennäköisesti toimii.
Blues don't bother me.
Gizmo86
15.06.2007 09:50:36
Ovatkohan DVD:t kuinka luotettavia backuppeihin? Itellä on suurin osa tärkeistä jutuista DVD:llä, mutta jossakin lehdessä ne ainakin haukuttiin. Tiedot kuulemma voivat kadota suht helposti itse poltetulta DVD:ltä.

No minusta taas varmin tapa on tehdä backuppit dvd:lle eikä ne sieltä mihinkään häviä ku malttaa polttaa hitaalla nopeudella ja hommaa kunnon levyjä.16x nopeuksinen polttava dvd-asema löytyy mutta poltan aina max vaan 8 x nopeudella.Kiintolevyt kyllä menevät ennemmin hajalle ku dvd:t ja dvd:eet pitää myös osata säilyttää oikein.Kiintolevyillä tuntuu olevan nykypäivinä semmonen 5 vuotta pitkä elinaika.Dvd:eet kannattaa säilyttää omissa koteloissaan eikä pitää niitä niissä torneissa missä ne ostetaan.Valolta suojattuna Dvd:eet kyllä säilyvät todella hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)