Samppa78 13.06.2007 22:45:21 (muokattu 13.06.2007 22:48:12) | |
---|
No niin.. Mä tänään kuuntelin rautalankakappaleita ja sen verran rautalankamusiikista tiedän, että niissä Starocastereja käytetään, mutta tää ei ollut se pointti.. Stratoissahan on se perinteinen Strato-vibra(tai floikka, kenties..), jota käytettäessä kielet menevät joskus epävireeseen. Bigsbyn kammeillahan kielet taas eivät mene epävireeseen.. Tässä on siis se asia jota tarkoitan..Onko Stratocastereihin mahdollista hankkia Bigsbyn kampea esim. Bigsby B5:sta? Tiedetään, että niissä Stratoissa on ne jouset yms. hommelit, mutta mulla vain heräsi tuo mieleen, että jospa niihin Stratoihin saisi Bigsbyn..Kait se ehkä modifioimalla onnistuu, dunno.. Keskustelu on avoin kaikille.. :) EDIT: Unohdetaan kaikki vanhat asiat osaltani ja muiden osalta(esim. se kun haukuin kaikkia pöpeiksi yms.), jos se vain kaikille sopii. Yritän puhdistaa maineeni ja olla HYVÄ IHMINEN! :) Ai niin, HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE! :D |
kivi 13.06.2007 22:49:31 | |
---|
No niin.. Mä tänään kuuntelin rautalankakappaleita ja sen verran rautalankamusiikista tiedän, että niissä Starocastereja käytetään, mutta tää ei ollut se pointti.. Stratoissahan on se perinteinen Strato-vibra(tai floikka, kenties..), jota käytettäessä kielet menevät joskus epävireeseen. Bigsbyn kammeillahan kielet taas eivät mene epävireeseen.. Kyllä noi bigsby-kammet ovat vireen osalta ihan yhtä huonoja tai huonompia kuin straton peruskampi. Ikävä kyllä. Molempiin auttaa trikki, jonka opin Timo Rautiaiselta: ompelukoneöljyä satulaan ja tallapaloihin aina juuri kun alkaa soittaa. Jos siis ei satulan viilaus ja tallan säätö riitä. Hyvin säädetty strato pitää sen G-kielenkin vireessä. |
hullu_ukko 13.06.2007 22:50:39 | |
---|
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Paskan hajun määrä on kääntäen verrannollinen nautitun oluen määrään.''-Anal Revenger |
weelie 13.06.2007 22:55:52 (muokattu 13.06.2007 22:56:28) | |
---|
Mielestäni Bigsby on huonompi kuin strato kampi, vireen pitämisen suhteen. Mutta olen noita kuvissa nähnyt, ja esim Ry Cooderin vaaleanvihreä/sininen strato on aikas hot! http://www.rycooder.nl/images/strat_67.jpgPahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Samppa78 13.06.2007 23:07:40 | |
---|
Joo'o..Kyllä se Bigsbyn asennus Stratoon, ainakin noiden kuvien peruustella, näyttäisi olevan mahdollista. :) Kammeista vielä..Eikös se Bigsby pidä silti kumminkin sitä virettä paremmin, koska sillä ei voi kammeta ylöspäin, ainoastaan alas, kun taas tuotta Strato-kammella voi kammeta sekä ylös että alas. Kerran testasin tuolla Kaisaniemen F-Musiikissa(Helsingissä, siis..) yhtä HYVÄÄ Fenderin Stratoa(taisi olla kermanvärinen..), jossa oli siis se Strato-vibra..Soittelin sitä kitaraa, käytin vibrakampea(melko usein) ja tarkistin vireen..Oli se vire hieman madaltunut.. |
JuSu 13.06.2007 23:22:57 | |
---|
Eikös se Bigsby pidä silti kumminkin sitä virettä paremmin, koska sillä ei voi kammeta ylöspäin, ainoastaan alas, kun taas tuotta Strato-kammella voi kammeta sekä ylös että alas. Stratotallan voi ja usein säädetäänkin niin, että se nojaa kantta vasten, eli sillä ei silloin vedellä ylöspäin. Oli miten oli, kyllä stratotalla keskimäärin pitää vireen paremmin kuin bigsby. Jos haluaa paremmin veivausta kestävän kapineen, niin esim. Floyd Rose ja johdannaiset, tai sitten laadukas 2-point (oisko Fulcrum oikea termi) -talla, hyvin viilattu satula ja lukkovirittimet... Vaihtoehtoja löytyy. Kerran testasin tuolla Kaisaniemen F-Musiikissa(Helsingissä, siis..) yhtä HYVÄÄ Fenderin Stratoa(taisi olla kermanvärinen..), jossa oli siis se Strato-vibra..Soittelin sitä kitaraa, käytin vibrakampea(melko usein) ja tarkistin vireen..Oli se vire hieman madaltunut.. Kaupan testille ei hirveästi kannata laittaa arvoa, ne kitarat ovat usein huonoissa säädöissä ja niissä on luokattoman huonot ja/tai vanhat kielet. Mutta totta kyllä, ei se stratotalla ihan määrättömästi vemputusta kestä, hyvin säädettynäkään. Eri keskustelu sitten on, onko moinen mielekästäkään. JuSu Myytävänä Peavey Classic 50/50 -putkipääte sekä Marshall JCM-800 4210 -combo. |
fox 14.06.2007 00:30:58 | |
---|
Mielestäni Bigsby on huonompi kuin strato kampi, vireen pitämisen suhteen. No, hyvin säädettynä ja "asiallisesti" käytettynä ei kovin suuria eroja tule.. Toki nuo säädöt (ehdottomasti myös satulan) on "elintärkeitä" vireen pidolle. Rullatalla auttaa paljon, jos kovin sillä kampelalla kikkailee..Mutta toki emme saa unohtaa sitä tosiseikkaa, että Bigsby-patentti on "herrasmiesvibra" eikä siitä muuksi muutu. Hardtail-Stratoon varmaan helpompi laittaa kuin "vakio"vibra-Stratoon, ihan tuon tallan kannalta. Teleissä toki näkee, myös useissa G-merkkisissä kitaroissa Flying V:stä alkaen. (niissä muissakin G-kitaroissa löytyy, eli vaikka Gretcheissä) 8) |
zuppermuhle 14.06.2007 01:36:08 (muokattu 14.06.2007 01:40:42) | |
---|
Bigsbyllä varustettuja Stratoja näkee aina silloin tällöin. Telecastereissa se sen sijaan paljon yleisempi vehje. Mielestäni on kuitenkin järkevämpää satsata sen stratotallan huolelliseen säätöön. Satulaan voi laittaa jotain liukastetta tai siirtyä vaikka grafiittiseen satulaan ja kielet kannattaa venytellä huolella. Jos tallan kelluminen haittaa voi aina laittaa taakse täydet viisi jousta ja kiristää ne täysille. Tämän virityksen uskoisi pysyvän vireessä rautalankakäytössä. Miten korkealla nuo Bigsbyt muuten istuvat? Straton tallahan on aika matala verrattuna tune-o-maticiin mikä on yleensä noissa Bigsbykitaroissa alun perin. Ai niin. Ja Bigsbyn sivuilla lukee että Bigsbyllä voi tehdä vibratoa myös ylöspäin :) M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?" |
fox 14.06.2007 01:47:02 | |
---|
Miten korkealla nuo Bigsbyt muuten istuvat? Straton tallahan on aika matala verrattuna tune-o-maticiin mikä on yleensä noissa Bigsbykitaroissa alun perin. Ai niin. Ja Bigsbyn sivuilla lukee että Bigsbyllä voi tehdä vibratoa myös ylöspäin :) Ei varmalla ilman kaulakulman säätämistä pääse.. ;) Onneks on helppo sekä Stratossa että Telessä. Ja edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa olla hardtail Strato, jos meinaa Bigsbyn laittaa.. 8) Toki sen runkoa paikkailemalla saa vintagevibralliseen runkoonkin.. |
Ai niin. Ja Bigsbyn sivuilla lukee että Bigsbyllä voi tehdä vibratoa myös ylöspäin :) Kyllä voi, joskin se on suurudeltaan vaatimatonta, tai kauniisti sanoen herrasmiesmäistä. Oon kyllä niin fakkiutunut, että stratoon laittaisin/laitan saman vibraattorin kun Leokin. "Living is easy with eyes closed!" |
Umas 14.06.2007 15:02:51 | |
---|
Mun stratossa on pysynyt vire aina erittäin hyvin, enkä ole satulalle muuta tehny kuin lyijynnyt sen... Ja mä ole kova miäs kampeemaan =D ...g-kieli on se mikä yleensä heittää jos heittää, ja senkin voi soittaessa virittää :P Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v. |
LamaAjanElvis 14.06.2007 15:15:36 | |
---|
Mun stratossa on pysynyt vire aina erittäin hyvin, enkä ole satulalle muuta tehny kuin lyijynnyt sen... Ja mä ole kova miäs kampeemaan =D ...g-kieli on se mikä yleensä heittää jos heittää, ja senkin voi soittaessa virittää :P Minä en ole edes lyijynnyt ja pysyy hyvin. Satulan vaan opettaa tavoille kunnon kampirunkkauksilla, niin rupeaa kulkemaan. |
weelie 15.06.2007 10:19:01 (muokattu 15.06.2007 10:19:25) | |
---|
Parempi Fendervibratalla varmaan olisi juu se kaksi ruuvinen. Omassani on tosin ne neljä keskimmäistä löystytettynä enivei. Tuota (custom shop designed) classic player 60s stratoa eilen soittelin F-musiikissa. Siinä on vintagemallinen mutta kaksi ruuvinen ja edestä viistotettu talla. Ja tuntui kyllä toimivan poikkeuksellisen jouhevasti. Ja kun mikitkin on tuossa mallissa niin mannaa (CS69) niin... Että tuon kitaran kyllä valitsisin jos viimosen päälle perinteinen strato rautalankasaundi kiinnostaisi. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Stone 15.01.2009 19:24:09 (muokattu 15.01.2009 20:53:45) | |
---|
Parempi Fendervibratalla varmaan olisi juu se kaksi ruuvinen. Omassani on tosin ne neljä keskimmäistä löystytettynä enivei. Tuota (custom shop designed) classic player 60s stratoa eilen soittelin F-musiikissa. Siinä on vintagemallinen mutta kaksi ruuvinen ja edestä viistotettu talla. Ja tuntui kyllä toimivan poikkeuksellisen jouhevasti. Ja kun mikitkin on tuossa mallissa niin mannaa (CS69) niin... Että tuon kitaran kyllä valitsisin jos viimosen päälle perinteinen strato rautalankasaundi kiinnostaisi. Ittelläni on tuo malli. Haluaisin kuitenkin lisätä sinne vibratallaan "pari jousta" lisää 3:n sijasta, niin olisi omaan makuuni vähän jämäkämpi tatsi (nyt se on ehkä suhteettoman herkkä mihin olin tottunut edellisen straton kanssa). Vaikuttaako jousien määrä miten vireyden pysymiseen, jos kampea käytetään? "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
kivi 15.01.2009 22:40:59 | |
---|
Ittelläni on tuo malli. Haluaisin kuitenkin lisätä sinne vibratallaan "pari jousta" lisää 3:n sijasta, niin olisi omaan makuuni vähän jämäkämpi tatsi (nyt se on ehkä suhteettoman herkkä mihin olin tottunut edellisen straton kanssa). Vaikuttaako jousien määrä miten vireyden pysymiseen, jos kampea käytetään? Laita lisää jousia vaan, ja vaihda ne nykyisetkin jouset jämäkämpiin. Aina vaan paremmin pitää virettä kun on lisää jousia. Mulla on ihan vakio laittaa noihin bändikaverin stratoihin 5 jäykintä jousta riviin. Itse pärjään vähemmälläkin, mutta makuasioista ei kiistellä. |
Stone 16.01.2009 09:54:26 | |
---|
Laita lisää jousia vaan, ja vaihda ne nykyisetkin jouset jämäkämpiin. Aina vaan paremmin pitää virettä kun on lisää jousia. Mulla on ihan vakio laittaa noihin bändikaverin stratoihin 5 jäykintä jousta riviin. Itse pärjään vähemmälläkin, mutta makuasioista ei kiistellä. Kiitos. Teikäläinen kun sen sanoo, niin siihen tietoon voi jopa luottaa :) "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
duc 16.01.2009 09:57:30 | |
---|
Laita lisää jousia vaan, ja vaihda ne nykyisetkin jouset jämäkämpiin. Aina vaan paremmin pitää virettä kun on lisää jousia. Miksi? Mihän tämä perustuu? |
J.Hollström 16.01.2009 09:59:32 | |
---|
Ei mitään korrelaatiota niillä jousien määrällä ja jäykkyyksillä vireen pitämisen kanssa. |
wilo 16.01.2009 11:01:11 | |
---|
Ei mitään korrelaatiota niillä jousien määrällä ja jäykkyyksillä vireen pitämisen kanssa. Moro! Mun kokemusten mukaan hyvinkin on. 5 jäykkää jousta on (löysälle säädettynäkin) huomattavasti jämäkämpi kuin 3 jousta. En osaa selittää miksi näin on, mutta vire pysyy paremmin 5 jäykällä jousella. Floikkatallalla jäykkyyden muutoksen huomaa erityisen selvästi, flutterit ei meinaa onnistua enää 5 jousella. Ville |
J.Hollström 16.01.2009 11:54:54 | |
---|
Niin kauan kuin jouset palauttaa tallan samaan asemaan mistä lähdetään, ei jousien määrä voi vaikuttaa vireisyyden pitämiseen. Menee höpsismiosastolle muuten tämä parempi vireenpito (niinkaun kunnes joku toisin todistaa). Juurihan tuolla toisessa ketjussa ihmetellään miten strato pitää hyvin virettään kahdella jousella. |