Aihe: Hammond kaupat ympäri ämpäri universumin.
1 2 3 4
kaippe
05.06.2007 20:00:47
Iltaa.

Tässä iski kova hämis kuume ja ajattelin kysellä
valmiita vastauksia teiltä ah gurut, että oliskos antaa linkityksiä
mistä vois vertailla, tutkailla ja mahdollisesti ostella hammondeja kera leslien.
Kyseessähän on nyt sitten generaattoriurku tyyliin:
B-3, C-3 tai A-100 yhteensopivan lepan kanssa.

Perussaitit mitä nyt joka jannu tietää on tää muusikoiden.net,
keltainen pörssi, pianopro.fi, blocket.se, vendolin.se, svenskahammond.se
ja b3hammond.com.

Onkos kellään tietoo mikä meininki tuolla b3hammond.comilla on.
Kuinka luotettavaa hommaa jne. Huomasin, et joku oli tilannutkin sieltä
muistaakseni b-3:n Suomeen.
Kellään tietoo millainen byrokratia siinä on vastassa. Paperi sotkut ja
paljonko välimatka USA-Suomi maksaa?

Ja mitä kannattaa huomioida, jos ei paikanpäälle pääse tsekkaan.
Esim tuonne jenkkilään.

Plääh, tulipa liikaa tekstiä, mutta toivottavasti voitte auttaa asiassa.

Niin, ja jos jollakin on myynnissä niin yhteyksiä tännepäin. :)

Jep Jep.
maza
05.06.2007 23:41:42 (muokattu 05.06.2007 23:43:52)

Moro,

ensinnäkin tässä vähän testausvinkkejä - osannet soveltaa itse miten homma hoituu esim. puhelimessa:

http://www.dairiki.org/HammondWiki/HowToTestDriveAHammond

Urkuja kannattaa metsästää myös Saksan ja erityisesti konsolien osalta Englannin eBaystä. Hinnat ovat aika paljon Suomea halvempia.

Sitten itse urkuihin. Mä en tietysti tiedä kuka sinä oikeasti olet jne. ja miten tosissasi hommaan suhtaudut ja mitä kamoja sulla on ollut aiemmin ja onko sulla hirveästi ylimääräistä rahaa, mutta rahojen laittaminen isoon konsoliin ja puu-Leslieen on aika tyyristä hommaa.

Jenkeistä urkuja saa tosiaan halvemmalla. Kuljetuksen hintaa olen joskus kysynyt ja hinta on luokkaa pari tonnia laivarahtina Suomessa kotiovelle kiikutettuna. Urku josta joskus neuvottelin sijaitsi n. 150 km päässä satamasta. Ongelmana itse rahtaamisen sijasta on kuitenkin yleensä se että härvelin pakkaaminen kunnolla edellyttää kuormalavaa ja systeemejä, ja ne eivät ole ihan ilmaisia tai helppoja hyödyntää kotioloissa. Kaupasta ostaminen tietysti helpottaa. Jenkkiurun ja -Lepan osalta on syytä muistaa että hankittavaksi tulee myös taajuusmuunnin sekä normaali muuntaja eri jännitteiden takia.

Itse olen homman ratkaissut toistaiseksi niin että urkuna on Saksasta hommattu E-112-mallin urku ja itse romuista koottu tällä hetkellä vahvistimetonta Leslie 122:sta vastaava Lepa, jota ajan E:n 35w putkipäätteellä. Pienten modausten jälkeen yhdistelmä soundaa omaan korvaani paremmalta kuin useimmat testaamani A-100:t. Oleellisimpina eroina on vain yksi drawbarsetti per manuaali ja ns. hyppylautamallin koskettimet. Voisin yrittää joku päivä hieman äänitellä tätä kansan kuultavaksi. Mun yhdistelmän kelvollinen markkinahinta Suomessa voisi olla oman arvioni mukaan n. 2500-3000 euroa, eli aika paljon halvempi kuin iso konsoli Suomeen tuotuna.

Jos lähtee tuomaan konetta Jenkeistä, kannattaa myös ottaa huomioon että siellä esim. C-sarjan ja A-sarjan urut ovat todella paljon aliarvostetumpia kuin Euroopassa. Etenkin ilman perkussiota olevat C-2 ja CV-mallit liikkuvat useinkin todella halvalla. 122- ja 147-mallin Lepojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös 251, 21, 22, 31, 47, 51 -mallin Lepoihin.

Mainittakoon nyt vielä, että rapakon takana Lesliet ovat kuitenkin melkein saman hintaisia kuin Euroopassa, vaikka urut ovatkin usein merkittävästi halvempia. Noita vanhempia malleja tosin kannattaa mielestäni kyttäillä.

Tässäpä jotain mietteitä.

Ah, lisäys vielä: Tosiaan kuljetuksen lisäksi pitää hintaan laskea mukaan tulli (muistaakseni n. 3,5% joka ei tietysti ole tämän hintaisessa kaupassa kovin iso summa) sekä arvonlisävero (22%), mikäli ostaja ei ole ALV-rekisteröity yritys tai yhdistys. Kuljetus Jenkeistä parin tonnin luokkaa, Euroopasta alle tonnin, Saksasta jopa alle viiden sadan. Kuljetusfirmalla on tosiaankin väliä, DHL ym. ovat kalliita!
musamies
06.06.2007 01:21:37 (muokattu 06.06.2007 01:26:15)
Uneksijalla oli torilla myynnissä kohtuullisen hintainen iso Hammondi:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/160713.jpg

Mä sijoittaisin mieluummin tollasen entraamiseen vaikka 1000 euroo kuin lähtisin urkua hommaamaan jostain maailman ääristä.
U.Honey
06.06.2007 04:37:23
Mainittakoon nyt vielä, että rapakon takana Lesliet ovat kuitenkin melkein saman hintaisia kuin Euroopassa, vaikka urut ovatkin usein merkittävästi halvempia. Noita vanhempia malleja tosin kannattaa mielestäni kyttäillä.

Näin taitaa olla. Jenkeissä(kin) Hammondien ja Leslieiden hinnoissa on paljon vaihtelua, mutta tyypillisesti Leslie 122/147:stä saa pulittaa yhtä paljon kuin esim A-100:sta.
My name is Baron, U.Honey Baron.
Prophet
06.06.2007 07:46:47
Perussaitit mitä nyt joka jannu tietää on tää muusikoiden.net,
keltainen pörssi, pianopro.fi, blocket.se, vendolin.se, svenskahammond.se
ja b3hammond.com.

Useita Hammondeja myynnissä:

http://www.marktplaats.nl/
kaippe
06.06.2007 14:42:02
Kiitokset kovat jo kaikille vastanneille!
Mikäli jotain infoa aiheesta vielä löytyy, niin
otan mielellään kaiken vastaan.

Mazalle täytyypi vastata, että
ihan sitä itteään oon tässä metsästämässä.
Itellä ollut nyt VK-7 siitä asti ku tuli markkinoille
ja leslienä ompi toiminut Elka.
Keikkameiningeissä vallan loistava, mutta
kun se ikuinen haave olisi omistaa oikeat.
Ja... oikea hämis on kuitenkin oikea hämis PERIOD!
Entisellä kämpällä/studiolla missä treenattiin oli
B-3, minimoog, vox continental, rhodes 88, hohnerin clavinet
ynnämuut vintage kamat, että jonnin verran on tutuksi tulleet vuosien saatossa.

Toivottavasti vielä jotain infoa/ mietteitä tippuis lootaan...
valotus
06.06.2007 20:23:17

Ah, lisäys vielä: Tosiaan kuljetuksen lisäksi pitää hintaan laskea mukaan tulli (muistaakseni n. 3,5% joka ei tietysti ole tämän hintaisessa kaupassa kovin iso summa) sekä arvonlisävero (22%), mikäli ostaja ei ole ALV-rekisteröity yritys tai yhdistys.

Joutuu firmakin sen alvin maksamaan, tosin saa sen myöskin verotuksessaan vähentää jos urku jää sinne taseeseen kalustoksi keikkumaan. Sitten taas kun sen joskus rahapulassaan menee myymään, joutuu myyntihinnasta tilittämään alvin...
maza
06.06.2007 20:39:06

Jopas nyt olen taas itse nopea liikkeissäni. Spottasin eräältä Hammond-postituslistalta vm. 1958 Hammond C-3:n ja Leslie 22H:n (1-nopeuksinen versio 122:sta) hintaan 2400 dollaria (n. 1700 eskoa). Pistin kyselyn rahdin hinnasta sisään. Tämä on kylläkin epäilemättä paras kokonaisdiili jota olen noilla listoilla nähnyt taas varmaan vuoden sisään, joten tuuria kyllä oli.

Anyway, tilanne on siis venymässä siihen pisteeseen että saattaisin olla luopumassa tuosta E:stä ja Lesliestä, joten jos jotakin kiinnostaa niin saa pistää privaviestiä. Saa muutenkin tulla kokeilemaan Itä-Helsinkiin, jos intoa on. En vielä uskalla pistää myyntipalstalle ilmoitusta kun on tuon rahdin hinta vielä auki.

Uneksijan BC A-100:n kuorissa olisi varmasti hyvä hankinta kanssa, mikäli aikaa ja tilaa korjaukselle on. Sisuskalut ovat kuitenkin vuodelta 1937, joten esim. generaattorin konkkaremontti on väistämättä edessä. Lisäksi jotta härvelistä saisi irti sen maagisen "B-3" -funktionaliteetin, pitäisi siihen pistää uusi esivahvistin, vibraton skanneri ja perkussiosysteemi. BC:n genishän on siinä mielessä kuitenkin jännä että siinä ei ole alhaalla foldbackia -> käsibasso menee oktaavin alemmaksi kuin myöhemmissä vempeleissä.
maza
06.06.2007 20:45:17

Hollannin saitista: Olihan siellä urkua ja muutama ihan kohtuullisen hyvänkin oloinen diili: M-100 ja Leslie 147:sta 1600 euroa, L-122 ja Leslie 122 1250 euroa. Vaan isoja konsoleita sielläkin aika heikosti; yksi H-112 800 eurolla, joka on mielestäni kyllä halpa.
musamies
06.06.2007 21:43:13
Hollannin saitista: Olihan siellä urkua ja muutama ihan kohtuullisen hyvänkin oloinen diili: M-100 ja Leslie 147:sta 1600 euroa, L-122 ja Leslie 122 1250 euroa. Vaan isoja konsoleita sielläkin aika heikosti; yksi H-112 800 eurolla, joka on mielestäni kyllä halpa.

H-112 halvan tuntuinen. Toisaalta noi pienemmät urut on kätevämmät jos meinaa ottaa mukaan johonki.

H-112 sopii Klaus Wunderlich saundia kaipaaville.
hammondisti
06.06.2007 22:26:17

Niin, B3 ja leslie on sellainen yhdistelmä, ettei sen arvoa voi suoraan rahalla mitata.
Se on puusta (lankusta) ja sähkölaitteista tehty taideteos, joka kaiken lisäksi soi mahtavasti. Oman tilasin B3Hammondilta Pohj.Dakotasta. Luotettava kauppa.
Dennis asensi, 220v sähköt ja lepan siivat ja pakkasi urun ja leslien faneerilaatikohin jotka kesti hyvin konttikuljetuksen. Urku on vm -56 yhdellä omistajalla ollut, eikä naarmuakaan missään ja soi hyvin. Hintaa tuli pakkauksineen, muutostöineen, rahteineen ja veroineen noin 16 k€. Ei halpa, mutta hintansa fäärtti.
U.Honey
06.06.2007 22:27:57
Jopas nyt olen taas itse nopea liikkeissäni. Spottasin eräältä Hammond-postituslistalta vm. 1958 Hammond C-3:n ja Leslie 22H:n (1-nopeuksinen versio 122:sta) hintaan 2400 dollaria (n. 1700 eskoa). Pistin kyselyn rahdin hinnasta sisään. Tämä on kylläkin epäilemättä paras kokonaisdiili jota olen noilla listoilla nähnyt taas varmaan vuoden sisään, joten tuuria kyllä oli.

Vaikuttaa hyvältä diililtä jos C-3 on hyvässä kunnossa. Kenties haluat modailla 22H:n kaksinopeuksiseksi, josta tulee vähän lisäkustannuksia. 22H on sinänsä varmaan kelpo leslie, 6550 pääteputket jne.
My name is Baron, U.Honey Baron.
musamies
07.06.2007 00:09:14 (muokattu 07.06.2007 00:26:02)
Niin, B3 ja leslie on sellainen yhdistelmä, ettei sen arvoa voi suoraan rahalla mitata.

Varmasti kiva peli, mut mun mielestä tuollasen hehkuttaminen on menny överiksi.

Toinen juttu mitä oon ruvennu kummastelemaan, miksi noita Leslie merkkisiä peeleslieitä hehkutetaan niin kovasti? Minä myin LEO 200:sen ja sekin oli ok. Epäilen myös Elkojen ja Dynacordejen olevan aivan käyttökelpoisia.

Siistillä ulkonäöllä on merkitystä olohuoneessa, mutta raa-assa roudailussa tuppaa tulee kuitenkin kolhuja.

http://www.tonewheel.net/de/clones_speaker_vintage_de.html
hammondisti
07.06.2007 07:28:51

On ittelläkin ollu Elka WLMn jatkeena ja soi hienosti ! Kysymyshän on siitä, haluaako keräilykappaleen, jotka ajanmyötä katoavat, vai hienosti soivan urun.
Eiköhän B3 sen aika keikkaurkuna ole jo ohi, harva sitä viittii roudata.
Yli 30 vuotta sitte ku soitti WLMää ja kattoi kuvista B3 sta ajatteli, ku sais joskus tuollaasen isoon Hammondin, no se aika on ny, eikä oo mulle ylihehkuttamista.
Eihän siinä mitään järkeä olekkaan maksaa suuria summia yli 50 vuotta vanhasta urusta, mutta...........
musamies
07.06.2007 10:36:17
Yli 30 vuotta sitte ku soitti WLMää ja kattoi kuvista B3 sta ajatteli, ku sais joskus tuollaasen isoon Hammondin

Sun kohdalla ymmärrän meiningin! :) Överiksi menee siinä jos ajatellaan, että joka jätkällä pitää olla B3.

Mä kävin koittaa H-112 Hammondia ja tuumin, että sitä on vaikee saada mukaan mihinkään. Jos tekis vanerista kuljetuslaatikon, jossa pyörät kunnolliset kantokahvat jne, ni kylhän sen teoriassa vois johonkin saada ehjänä.
maza
07.06.2007 12:50:26

Joo, kyllä taitaa meikästä nyt tulla C-3:n ja 22H:n omistaja. Pistin E:n torille.

Vaikuttaa kyllä todella hyvältä diililtä tämä urku. Värkki on vm. 1958 ja ollut siitä lähtien jollain naisella, joka oli heittänyt veivit pari vuotta sitten ja samassa yhteydessä lahjoittanut urun jollekin kirkolle. Hommassa on mukana järjestelijänä Hammond-teknikko, joka on huoltanut tuota urkua uudesta asti!
Kuulemma ainoa vika koneessa on ollut joskus aikoinaan yksi hajonnut putki, kaikki muu on orggiskunnossa ja vehjettä on öljytty säännöllisesti jne. Tämä Hammond-äijä on säätänyt urkuja aiemminkin Eurooppaan ja vajaalla 500 eurolla paikallinen muuttofirma huolehtii urun ja Leslien kunnollisiin bokseihin, niin että säilyvät varmasti ehjänä. Kuljetuksesta odottelen vielä lopullista tarjousta, mutta kun laite on aika lähellä Bostonia (pari sataa kilsaa) niin laivauskin näyttäisi tulevan yllättävän halvaksi.

Pitäähän tuota varten toki sitten hommata 230V:115V muuntaja ja generaattoriin vielä taajuusmuunnin ja asentaa ne, mutta kustannukset noista eivät kuitenkaan ole muutamaa satasta enempää.
maza
07.06.2007 13:53:23

Btw., Elkoista ym. lepoista...

Mun mielestä puu-Lesliessä on kyllä pointtinsa verrattuna kaikkiin muihin härveleihin. Ensinnäkin tekninen laatu on aivan eri tasolla kuin Dynacordeissa sun muissa. Tekniikka on kestävää. Putkivahvistimia en myöskään ole nähnyt tehtaan asentamina missään muissa kuin oikeissa Lepoissa.
Soundi poikkeaa muutenkin: jakotaajuus näissä euroopassa tehdyissä klooneissa on yleensä oktaavia korkeammalla kuin oikeissa lepoissa ja samaten taajuusvaste menee ylemmäksi kuin Aidoissa Asioissa. Saa niitä toki paranneltua, mutta kuitenkin. Lisäksi esim. nämä ns. louvret (urat, joista möykkä tulee ulos) vaikuttavat soundiin ja niitä ei kovin monesta kloonista löydy.
musamies
07.06.2007 17:12:53
Mun mielestä puu-Lesliessä on kyllä pointtinsa verrattuna kaikkiin muihin härveleihin. Ensinnäkin tekninen laatu on aivan eri tasolla kuin Dynacordeissa sun muissa.

Kyllä se oli menettelevää noista Spacesound osista tehdyssä MS-Audiotronin lesliessäkin. Epäilen, että elementit saattoi olla jopa paremmat kuin Leslie merkkisessä.

Putkivahvistimia en myöskään ole nähnyt tehtaan asentamina missään muissa kuin oikeissa Lepoissa.

Se hyvä puoli. MS-Audiotronin lesliessä pystyi kuitenkin kätevästi ottamaan mukaan sellaisen putkivahvistimen kuin haluaa.

Soundi poikkeaa muutenkin: jakotaajuus näissä euroopassa tehdyissä klooneissa on yleensä oktaavia korkeammalla kuin oikeissa lepoissa

Kestää enemmän tehoa.

ja samaten taajuusvaste menee ylemmäksi kuin Aidoissa Asioissa.

Ei välttämättä huono puoli ja voihan asiaan vaikuttaa vahvistimen nuppeja kääntelemällä.

Saa niitä toki paranneltua, mutta kuitenkin. Lisäksi esim. nämä ns. louvret (urat, joista möykkä tulee ulos) vaikuttavat soundiin ja niitä ei kovin monesta kloonista löydy.

MS- Audiotronin lesliessä oli möykän ulostulokohdista osa helposti irroitettavissa. Oma vaikutuksensa saundiin oli vetikö kaappi avoimena vai osat paikallaan.

Oishan se kiinnostava tietenkin koittaa minkälainen leslie olis omaan makuun paras.

http://www.musiciansheadquarters.com/used6

Toi ois katu-uskottavan näkönen ja vielä lisäks Uneksijan Hammondi ;-)
tonecab
07.06.2007 21:49:34
Spottasin eräältä Hammond-postituslistalta vm. 1958 Hammond C-3:n ja Leslie 22H:n (1-nopeuksinen versio 122:sta)

Hoho.. Melkein sama kuin se kuuluisa Rudy Van Gelderin setti jolla ne kuuluisat Jimmy Smith levyt on tehty.

Mahtaakohan -58 mallissa olla jo se metallinen "open-frame" vibraattoboxi vai se vanhempi "puinen"?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)