Aihe: Mahdollisimman hiljainen kotelo
1
j-o-n-e
11.06.2007 21:41:58
Haidi,

Pyöritän musaa pari vuotta vanhalla koneella ja teen tällä hetkellä äänityksiä samassa huoneessa missä tietokone on. Mutta tietokoneesta tuleva melutaso alkaa olla häiritsevä, varsinkin kun raitoja alkaa olla paljon. Ei oo nyt varaa hankkia kokonaan uutta konetta (tehot kuitenkin riittää), ja aattelin josko laittais uuden mahdollisimman hiljaisen kotelon. Ajattelin Nexus Breeze 500W tornia, onko kellään kokemuksia tästä, tai olisko jotain muita hyviä vaihtoehtoja? Budjetti max 200e.

http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid … =&pcode=NXBREEZE500WS&whid=

Tänksis!
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
LaXu
11.06.2007 22:02:47 (muokattu 11.06.2007 22:04:41)
Antec P150, muita ei kannata juuri kattellakaan. Entisenä Breezen omistajana voin sanoa, että P150 on selvästi parempi. Helpompi avata, paremman näköinen, kovalevyt saa ripustettua kumilangoilla (jotta niiden tärinä ei johdu kotelon metalliosiin) ilman ihme virityksiä. Virtalähde myöskin oikein hiljainen.

Tietysti kone on tasan niin hiljainen kuin kuinka kovaa näyttiksen ja prossun tuulettimet pyörivät. Jos haluaa, etteivät ne huuda koko ajan täysillä joutuu satsaamaan johonkin järeään jäähdytysmorkulaan. Riippuen käyttötarkoituksista näyttikselle voi riittää passiivijäähy ilman tuuletinta.
PIM
11.06.2007 22:57:48
Mä oon vähän miettinyt tälläistä koteloa omalle pc:lleni.

http://www.dataduster.fi/uusi/?content=_tuotteet&showgrp=3

Tuollaisen 250mm tuulettimen kotelon kyljessä luulisi viilentelevän aika kivasti lisäkorttejakin.
mhelin
12.06.2007 13:02:49
Sanoisin että kannattaa panostaa mieluiten siihen että käytetyt komponentit mukaanlukien prossu & sen jäähdytys, kovalevyt (oikea kiinnitys koteloon eristää resonanssit), virtalähde, näytönohjain ja tuulettimet ovat hiljaisia ja mahdollisimman vähän tehoa kuluttavia (=lämpöä tuottavia). Lämmöntuotto on siis minimoitava, ja se lämpö mikä tulee pitää siirtyä ulos kotelosta mahdollisimman äänettömästi mutta kuitenkin riittävän tehokkaasti. Komponentteja ei kuitenkaan saa rasittaa liialla lämmöllä, muutoin niiden elinikä huononee. Käytännössä vanhaa paljon virtaa kuluttavaa konetta ei saa ihan hiljaiseksi mitenkään, tarvitaan uusia komponentteja. Ainoa tapa hiljentää ympäristö on viedä kone pois sieltä. Nykyään on helppoa kun on noita langattomia näppiksiä ja hiiriä, kuvan siirtäminen näyttöön onkin sitten hankalampaa langattomasti (onnistuu sekin pienillä resoilla siirtämällä se videokuvana).
Naq
12.06.2007 18:09:57 (muokattu 12.06.2007 18:21:16)

Ainoa tapa hiljentää ympäristö on viedä kone pois sieltä, kuvan siirtäminen näyttöön onkin sitten hankalampaa langattomasti (onnistuu sekin pienillä resoilla siirtämällä se videokuvana).

Täysin passiivijäähdytetty mopo-kone kauko-ohjaamassa työjuhtaa? Nämä vain gigaseen lähiverkkoon tai USB-laniin, niin kyllä siirtyy näytön kuvakin.
Vrt. http://maxivista.com/

Älkää kysykö, onko tuohon toimivaa ratkasua olemassa.

Tällä viikolla pitäisi saapua Antecin Take-sarjan studio-räkkikotelo, saas nähä kuinka pitää lupauksensa hiljaisuudesta.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=04001

Edit: Tulipa paljon yhdyssanoja xD
j-o-n-e
12.06.2007 18:36:17
Kiitos vaan paljon kaikista vastauksista ja ideoista! Oon tässä pää märkänä laskenu budjettia, josko sitä pystyis hoitamaan saman tien kokonaan uuden myllyn.. Ymmärrän kyllä, että pelkkä kotelon uusiminen ei välttämättä riitä hiljentämään konetta tarpeeksi. Joten ehkäpä säästän vielä kuukauden-kaks ja marssin Tietoasemalle.
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
Niq
12.06.2007 18:57:28

Täysin passiivijäähdytetty mopo-kone kauko-ohjaamassa työjuhtaa? Nämä vain gigaseen lähiverkkoon tai USB-laniin, niin kyllä siirtyy näytön kuvakin.
Vrt. http://maxivista.com/

Älkää kysykö, onko tuohon toimivaa ratkasua olemassa.

On. Tunnetaan yleisesti nimellä VNC ja toimii vaikka missä järjestelmässä. Ollut toimiva ratkaisu itseasiassa jo varmaan viimeiset kymmenen vuotta, nykyisellään vaan gigabitin ethernet helpottaa, eli voi isollakin resolla käyttää reaaliaikaisesti.

Tässä yks client muiden joukossa, näitä on vaikka millä mitalla:

http://www.realvnc.com/
"I have a cunning plan" -Baldrick
Naq
12.06.2007 23:38:43

On. Tunnetaan yleisesti nimellä VNC

Shit. Oon jotenki aina luullu, et VNC ei siirrä kuvaa. :D
PIM
13.06.2007 09:13:28
Pistänkö tilaukseen?

Poweri:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=55079122

Kotelo:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=55480083

Jokohan noilla hiljenisi? Sitten vielä pitäis keksiä joku hiljainen jäähdytin prosessorille. Riittäsiköhän joku passiivinen malla E6400:lle tuollaisen 250mm kotelotuulettimen kanssa?
mhelin
13.06.2007 09:55:13
Shit. Oon jotenki aina luullu, et VNC ei siirrä kuvaa. :D

VNC siirtää koko käyttöliittymän kaikki objektit (en ole kokeillut videota kylläkään, voi vähän tökkiä). Itse olen käyttänyt VNC Client:ia PC-koneessa (Windows XP) ja käynnistänyt (sitä ennen) VNC-serverin toisessa Linux-serverissä (Linuxissa tietty X-server ja PC:ssä X-client-softa ajaisi saman asian). Jos lähiverkkoa ei ole ennestään voisi siihen läppäriin laittaa (jos siinä ei sitä ennestään ole) WLAN adapterin ja serverikoneeseen tukiaseman.
Niq
13.06.2007 10:07:00

VNC siirtää koko käyttöliittymän kaikki objektit (en ole kokeillut videota kylläkään, voi vähän tökkiä). Itse olen käyttänyt VNC Client:ia PC-koneessa (Windows XP) ja käynnistänyt (sitä ennen) VNC-serverin toisessa Linux-serverissä (Linuxissa tietty X-server ja PC:ssä X-client-softa ajaisi saman asian). Jos lähiverkkoa ei ole ennestään voisi siihen läppäriin laittaa (jos siinä ei sitä ennestään ole) WLAN adapterin ja serverikoneeseen tukiaseman.

Wlan on kyl kätsy ratkaisu hommaan, en oo testannu sillä että pyörähtääkö sitten äänityssoftienkin kanssa kivasti, siis että tasomittarit ym. pysyy menossa mukana. Verkkopiuha on niin halpaa ja helppo vetää pitkäkin väliaikaisesti, joten en oo nähny tarpeelliseksi.

Ois juurikin tarkoitus viritellä tuommoinen ratkaisu treenikämpälle, eli tarkkaamossa äänityskone hoitaa äänityksen ja läppäri rumpujen viereen. Äänityskoneelle VNC-serveri päälle, verkkokaapeli läppärille ja VNC-clientillä yhteys äänityskoneeseen. Ei tartte rampata ite tai pyytää kavereita painamaan recciä (ku ei ne ees osaa ;)).

VNC:tä on tullut käytettyä jopa 1M/512 ADSL:nkin läpi, toimii siedettävästi, vaikka viivettä onkin sitten rutkasti. Eli jos äänittäjä ei jaksa vaivautua paikalle, niin eikun pändi studioon soittamaan ja VNC:llä ohjaten biisit narulle. Saikohan tuota siirtämään ääntäkin... ;)
"I have a cunning plan" -Baldrick
PIM
13.06.2007 11:34:14
Ei ehkä liity aiheeseen kuin etäisesti, mutta Reaperin uuden ReaStream ominaisuuden avulla pystyy streamaamaan audioraitoja verkon yli koneelta toiselle. Jo aiemmemmin Reaperista löytyi ReaMote ominaisuus, jonka avulla VST plugineja pystyi ajamaan verkon yli toisella koneella tai jopa useammallakin, ja nyt tämän uuden streamingominaisuuden ansiosta Reaperista on tullut todella mielenkiintoinen vaihtoehto hajautetussa audioympäristössä.

Jos oikein hurjia lähdetään visioimaan, niin näitä tässä ketjussa käsiteltyjä asioista yhdistelemällä pystyisi rakentamaan vaikka kokonaisen audioserverifarmin vanhoista nurkissa pyörivistä PC:koneista johonkin sivuhuoneeseen ja yhdistämään se sitten vaikka gigabitin lanilla äänitys/miksaustilassa olevaan PC:hen, josta löytyisi tarvittava äänirauta ja josta käsin voisi etäohjata VNC:n tai Windowsin RemoteDesktopin avulla fyysisesti serverifarmissa sijaitsevaa varsinaista pääkonetta.
PIM
19.06.2007 11:29:45

Poweri:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=55079122

Kotelo:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=55480083

Dodii, poweri tuli huudettua ja kotelon huudan huomenne, joten seuraavaksi pitää päättää minkälainen jäähdytin laittaa prosessorille. Riittäisikö joku passiivinen malli e6400:lle kun tuo kotelon jumalattoman kokoinen puhallin puhaltaa suoraan prosessoria kohden vai pitäisi sittenkin valita joku tuulettimellinen malli?
CryptoFib
19.06.2007 19:42:50
Audiotyökoneessa mahd. hiljanen ratkasu vois olla. "melkein" mikä tahansa kotelo + passiivi näytönohjain pci-e väylään + passiivipoweri + vesijäähy prosessorille. Itse koteloon säädettävät 120mm flektit eteen alas ja taakse ylös (kuten yleensä ovatkin). Niiden rpm:ää vaan ruuvailee tarpeeks alas, nii kyllä on hiljasta. Lisäksi, mitä joku tuossa sivusikin: Kovojen kiinnitys mahdollisimman hyvä; kumiosat kiinnityskohdissa. ko. ominaisuus löytyy monista edukkaistakin koteloista.

Vesijäähyksi ite laittasin Zalman Reserator 1 V2:n. Ei varmasti pidä mekkalaa, minkä ihmiskorva kokis häiritseväksi.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
LaXu
19.06.2007 19:57:17
Audiotyökoneessa mahd. hiljanen ratkasu vois olla. "melkein" mikä tahansa kotelo + passiivi näytönohjain pci-e väylään + passiivipoweri + vesijäähy prosessorille. Itse koteloon säädettävät 120mm flektit eteen alas ja taakse ylös (kuten yleensä ovatkin). Niiden rpm:ää vaan ruuvailee tarpeeks alas, nii kyllä on hiljasta. Lisäksi, mitä joku tuossa sivusikin: Kovojen kiinnitys mahdollisimman hyvä; kumiosat kiinnityskohdissa. ko. ominaisuus löytyy monista edukkaistakin koteloista.

Vesijäähyksi ite laittasin Zalman Reserator 1 V2:n. Ei varmasti pidä mekkalaa, minkä ihmiskorva kokis häiritseväksi.

Jos alkaa vesijäähdyttämään niin parempi pistää saman tien myös näyttikselle ja kenties piirisarjallekin vesiblokit. Passiivijäähyt lämpenee ihan pirusti ja kun ei ole pahemmin tuulettimia vesijäähyn kanssa kotelossa hönkimässä niin voi olla, ettei ilma vaihdu riittävästi näyttiksen ympärillä.

Itse olen kotikutoista vesijäähyä käyttänyt jo vuosikaudet ja on hiljainen eikä tarvitse passiivipoweria.

Mitä kovon kiinnittämiseen tulee, niin minun kokemuksieni mukaan on erittäin tärkeää, että kovo on irti rungosta. Vaikka olisi kumit välissä niin varsinkin vesijäähyllä kovon rutinat kuuluvat.
Titares
20.06.2007 04:31:53
Koteloa ei välttämättä tarvitse vaihtaa, kun pyydät liikkeessä vaihtamaan koneeseesi hiljaisen poverin, näytönohjaimen ja prossessorituulettimen. Eli melua syntyy yleensä eniten tuulettimista, mutta myös kovalevyjä on saatavilla hiljaista tyyppiä. Tein nämä vaihdot molempiin peltipurkkeihini, eikä koteloa tarvinnut vaihtaa. Kotelon resonansseista voit päästä eroon tiivistekumeilla ja -prikoilla, mutta toki myös hiljaisia koteloita on saatavilla. Lopun voi vaimentaa ylimääräisellä äänieristetyllä tietokonekaapilla. Kun ostat uutta konetta, niin pyydä hiljaista.
PIM
20.06.2007 08:27:28
Vesijäähdytyskin kävi kyllä mielessä, mutta koska koneeseen tulee kolme Creamwaren scope äänikorttia, joissa on yhteensä 27 dsp-prosessoria niin ne olisivat kuitenkin tarvinneet ilmajäähdytystä vesijäähdytyksen lisäksi.
CryptoFib
20.06.2007 16:59:04 (muokattu 20.06.2007 17:02:33)
Jos alkaa vesijäähdyttämään niin parempi pistää saman tien myös näyttikselle ja kenties piirisarjallekin vesiblokit. Passiivijäähyt lämpenee ihan pirusti ja kun ei ole pahemmin tuulettimia vesijäähyn kanssa kotelossa hönkimässä niin voi olla, ettei ilma vaihdu riittävästi näyttiksen ympärillä.

Itse olen kotikutoista vesijäähyä käyttänyt jo vuosikaudet ja on hiljainen eikä tarvitse passiivipoweria.

Mitä kovon kiinnittämiseen tulee, niin minun kokemuksieni mukaan on erittäin tärkeää, että kovo on irti rungosta. Vaikka olisi kumit välissä niin varsinkin vesijäähyllä kovon rutinat kuuluvat.

Joo, vaan mikäli kone on audio-työssä (2d:tä lujasti), nii sen näyttiksen ei tarvi olla mikään tykki, vaan vähä virtaa säästävämpi malli. Tätä myöten reilut kotelotuulettimet pitäis hoitaa passiivinäyttiksenki lämmöt. tuo killuva kovo on hyvä ajatus. Itse en ole toistaseksi kuullu omien kovojeni rutinaa vaikka kotelo on niinki perus, kun Antec Sonata II piano. Suurimmat resothan kotelossa antaa isoimmat pinnat, joten vaikka 20x20cm bitumi palat kylkiin, pohjaan ja "kattoon" jeesaa kummasti myös.

E: PeteH eikös ne oo PCI-väylässä? 1x120mm tuuletin niiden kylkeen, omat kotikutoiset ohjurit ilmalle ja niin pieni rpm, ettei korva erota, arvelisin riittävän.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
faq1
22.06.2007 14:35:18 (muokattu 22.06.2007 14:36:11)
Rakensin PC:lle pöydän alle kaapin ja vuorasin sen sisältä 1 cm paksuisella äänieristepahvilla. Kaappi on siis ovellinen ja ainoastaan takaseinä on avonainen. Tietenkin ilmankietoaukot on oltava.
Kovalevyn laitoin irtonaiseen metallikehikkoon ja se makaa irrallaan pehmusteiden päällä pc-kotelon sisällä.
Kaapista ei kuulu oikeastaan minkäänlaista ääntä.

Lämmöt pysyvät kaapituksesta huolimatta hyvin kurissa. Kaapissa on se hyvä puoli, että kun vaihtaa konetta, niin ei mene äänieristyssysteemi matkassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)