Aihe: Käytetyn kitaran kunnon tarkistus ostettaessa.
1
Bladder
13.06.2007 11:20:57
Elikkäs tämmönen tuli mieleen. Ois kiva kuulla mitä kaikkea te tarkistatte ostaessanne käytettyä kitaraa. Varmaan ainakin nauhat, kaularaudan suoruus, yleiset kolhut ja jne. Laittakaa myös se miten tarkistatte ne.

Jos saataisiin kunnon ohjeita, voisin kerätä ne tähän (jos ehdin). Kiitokset jo etukäteen vastauksista
Jemi se olla pitää
Umas
13.06.2007 11:25:42

Elikkäs tämmönen tuli mieleen. Ois kiva kuulla mitä kaikkea te tarkistatte ostaessanne käytettyä kitaraa. Varmaan ainakin nauhat, kaularaudan suoruus, yleiset kolhut ja jne. Laittakaa myös se miten tarkistatte ne.

Jos saataisiin kunnon ohjeita, voisin kerätä ne tähän (jos ehdin). Kiitokset jo etukäteen vastauksista

Virityskoneisto, mikit, potikat, talla, jakki, sisukset jos mahollista... kaikki mitä mieleen tuleen.
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
weelie
13.06.2007 11:26:05
pyöriikö ja toimiiko virittimet.
toimiiko kaularauta.
rahiseeko potikat (tai tuntuuko ne muuten liian löysiltä).
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Joees
13.06.2007 12:19:01 (muokattu 13.06.2007 12:19:50)
pyöriikö ja toimiiko virittimet.
toimiiko kaularauta.
rahiseeko potikat (tai tuntuuko ne muuten liian löysiltä).

Miten sä testaat kaularaudan toimivuuden? Sanot myyjälle jotta mä vähän testaan tätä kaularautaa ja väännän sitä? :-)

E: Tottakai käännät sitä niin jotta se ei anna yhtään periksi, silleen että reliefiä ei ole yhtään, päinvastoin. Sitten et osta sitä.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Twinkle
13.06.2007 12:20:47
Miten sä testaat kaularaudan toimivuuden? Sanot myyjälle jotta mä vähän testaan tätä kaularautaa ja väännän sitä? :-)

Ilmeisesti ei ole turhan kiire, kun se kaularauta asettuu monta tuntia ja vaikutukset näkyy vasta myöhemmin. Mikäs siinä myyjän kanssa kaffetta juodessa ja turistessa mukavia kun oottaa.
balzary
13.06.2007 12:28:09

Ilmeisesti ei ole turhan kiire, kun se kaularauta asettuu monta tuntia ja vaikutukset näkyy vasta myöhemmin. Mikäs siinä myyjän kanssa kaffetta juodessa ja turistessa mukavia kun oottaa.

Ainakin mun bassoissa suurin osa vaikutuksesta näkyy heti, kun basson on pistänyt takasin vireeseen. Sen jälkeiset muutokset on suht pieniä.
Umas
13.06.2007 12:55:53

Myyjän kans juodaan aina kaffeet, tottakai!
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
Antti1
13.06.2007 12:59:36
Nauhojen kuntoa kannattaa tarkistella bendailemalla. Sen lisäksi kannattaa kurkata g- ja h-kielten 2. 3. ja 4. nauha, niissä näkyy yleensä kulumat selvimmin.

Kannattaa tarkistaa myös kaikki mahdolliset kuolleet kohdat läpi. Käyt ihan kunnolla vaan jokaikisen nauhavälin läpi ja kuuntelet, että soiko tasaisesti kaikkialta.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Kirk_Hammett
13.06.2007 13:12:25
Nauhojen kuntoa kannattaa tarkistella bendailemalla. Sen lisäksi kannattaa kurkata g- ja h-kielten 2. 3. ja 4. nauha, niissä näkyy yleensä kulumat selvimmin.

Kannattaa tarkistaa myös kaikki mahdolliset kuolleet kohdat läpi. Käyt ihan kunnolla vaan jokaikisen nauhavälin läpi ja kuuntelet, että soiko tasaisesti kaikkialta.

Ja myyjä tarjoaa! ja jos ei, niin kaupat perutaan
You know it's sad but true...
Painajaismainen
13.06.2007 13:15:30
Itse aina ensimmäisenä liu´utan kättä otelaudan reunaa pitkin tarkistaakseni että nauhojen päät eivät törrötä. Kammettavissa talloissa pitää vähän leikitellä sillä kammella jotta epämääräiset rutinat yms. paljastuisivat.
"Kuka haluaa kuunnella kitaraa joka kuulostaa nussivilta norsuilta?!?! En minä ainakaan!!" - Dave Mustaine
oiva tumpeloinen
13.06.2007 13:19:23
Ja myyjä tarjoaa! ja jos ei, niin kaupat perutaan

Olen samaa mieltä. Myyjän olisi kiva tarjota mahdollisuus tarkastaa kitara.

Varsinkin pulttikaulaisissa luutuissa kannattaa tarkistaa kaulataskun (okei, muissa ei tuollaista ole, mutta liitos yleisesti) reunat. Niissä on usein lakkahalkeamia, mutta kannattanee varmistua, että ne mahdolliset halkeamat on oikeastikin vain siinä lakassa.

Muutenhan tässä on tullutkin aika hyvin kaikki tarpeellinen esiin.
kojones
13.06.2007 13:23:08 (muokattu 13.06.2007 13:25:24)
Akustinen sointi kai se ainoa tärkeä, kaikki muu on korjattavissa. Nauhoista nyt näkee pintapuolin että onko vaihto edessä lähiaikoina.

Kaularaudan toimintaa en ole ikinä viitsinyt ruveta tarkastelemaan, jos kaula on suora tai tasaisesti kaareva ilman kierouksia niin mikäs siinä.
Joka tapauksessa ne säädöt on jonkun muun säätämissä kitaroissa mulle ketuillaan.

E: Tokihan kaikki potikat ja muutkin testaan, mutta noi on ne mitkä ostopäätökseen vaikuttaa.
LaXu
13.06.2007 16:02:00
Nauhojen kunto, kaulan suoruus ja akustinen sointi (mukaan lukien mahdolliset kuolleet kohdat) on ne tärkeimmät. Kaiken muun pystyy korjaamaan melko helposti.

Itse kyllä usein ostan ihan intternetin kautta ja vielä ulkomailta joten testaamiset ei ihan noin vaan onnistu. Silloin auttaa kummasti jos on kitarasta hyvät kuvat tai sellaiset saa myyjältä pyytämällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)