Aihe: ENGL Screamer nupin toinen pääteasteputki pimeni
1
Thas
13.06.2007 00:13:17
Haulla löytyi sitä sun tätä, mutta tässä täsmäkysymys aiheesta.

Toinen pääteasteputki meni tosiaan (tai miten kauan lie ollut, nyt huomasin) pimeäksi.

Olenkin vähän ihmetellyt kun tehot on tuntuneet tippuvan. Mutta vaikuttaakos tuo toisen putken pimeneminen muuhun kuin tehoon? Onko sillä mitään olennaista merkitystä soundin kannalta? Kaappina on ENGL Standard 4x12", 240W.

Maalaisjärjellä ajattelin, että eihän se nyt hyvä juttu voi olla kun "liian" pieni määrä tehoa pukataan tuommoseen kaappiin. Screamer kun on kuitenkin "vain" 50 wattinen. Puskassa veikkauksen kanssa?

Nyt kun putket kerta menee vaihtoon niin kävin miettimään mahdollista putkimallien vaihtoa. Millaista eroa alkuperäiseen soundiin saa esimerkiksi vaihtamalla 6L6GC-putket alkuperäisten 5881-putkien tilalle?
slerbis
13.06.2007 01:39:45
Haulla löytyi sitä sun tätä, mutta tässä täsmäkysymys aiheesta.

Toinen pääteasteputki meni tosiaan (tai miten kauan lie ollut, nyt huomasin) pimeäksi.

Olenkin vähän ihmetellyt kun tehot on tuntuneet tippuvan. Mutta vaikuttaakos tuo toisen putken pimeneminen muuhun kuin tehoon? Onko sillä mitään olennaista merkitystä soundin kannalta? Kaappina on ENGL Standard 4x12", 240W.

Kannattaa vaihtaa ne putket. En nyt mikään ekspertti ole, mutta ei tuo hyväksikään vahvistimelle ole varsinkaan kun screamer on muistaakseni AB-luokan push-pull päätteellä, eli tarvitsee molemmat putket.. korjatkoon viisaamat mikäli meni metsään.

Maalaisjärjellä ajattelin, että eihän se nyt hyvä juttu voi olla kun "liian" pieni määrä tehoa pukataan tuommoseen kaappiin. Screamer kun on kuitenkin "vain" 50 wattinen. Puskassa veikkauksen kanssa?

Kaappia ei kiinnosta tyrkkäätkö sinne 0,5 vai 100W, kunhan ei ylitetä tehonkestoa, mitä tuo kaapin wattimäärä ilmaisee.

Nyt kun putket kerta menee vaihtoon niin kävin miettimään mahdollista putkimallien vaihtoa. Millaista eroa alkuperäiseen soundiin saa esimerkiksi vaihtamalla 6L6GC-putket alkuperäisten 5881-putkien tilalle?

Tähän vastatkoon kultakorvat :)
A tergo in bona nates
ReBeat
13.06.2007 01:49:20

Yhdellä putkella soundi on tuossa tosiaan kuraa.

Ja jos ei käytä Screameria täysillä koko ajan niin ei siitä lähde sitä 50 wattia muutenkaan. Yhdellä watilla kaiuttimesta irtoaa metrin päästä mitattuna jo suunnilleen sata desibeliä mölyä. Vahvistintehon kaksinkertaistaminen lisää 3 desibeliä jne. eli tehoissa liikutaan isoilla harppauksilla.

Huomautuksena että tuossa 5881 ---> 6L6GC vaihdossa ainakaan nimimerkki päänahan vastaavassa Englissä ei ollut riittänyt bias-säädössä pelivara, vaan laitteeseen oli pitänyt vaihtaa yksi vastus, että 6L6GC:t oli saatu tarpeeksi kuumiksi.
Thas
13.06.2007 08:26:52
Kuralta se on tuo soundi hieman vaikuttanutkin.
Mutta tuossahan oli jo hyviä pointteja. Wattien ja muidenkin juttujen suhteen. Kiitoksia!

Tuosta luinkin, että vähän joutuu modaamaan, että nuo kyseiset putket saa sinne tarpeeksi kuumiksi. Se nyt ei sinänsä ole ongelma ja kyllähän siihen aina sitten ammattilainen löytyy jos ei itse tee.

Saa kertoa lisää pääteasteputkien soundieroista nimenomaan tämän Screamerin kanssa. Tykitän lisäksi hakua, jotta saisi vähän kuvaa noista eroista.
forrester
13.06.2007 09:19:32
Mullakin on toinen pääteputki joskus hajonnut. Soundi sen jälkeen pelkää surinaa - myös cleanit. 6L6:ssa näyttäis olevan enemmän valinnanvaraa kuin 5881ssä. Sikäli voisi modaus kannattaa, saahan sen tarvittaessa purettua.
...siis per naama? -Yhteensä.
Thas
13.06.2007 09:35:07
Mullakin on toinen pääteputki joskus hajonnut. Soundi sen jälkeen pelkää surinaa - myös cleanit. 6L6:ssa näyttäis olevan enemmän valinnanvaraa kuin 5881ssä. Sikäli voisi modaus kannattaa, saahan sen tarvittaessa purettua.

Ei mulla soundi kyllä mitenkään noin radikaalisti muuttunut. Kyllä sillä vielä kehtaa soitella kun tarpeeksi mättää säröä mukaan. Kovalla volumella tuntuu vaan palm mutet hieman piereskelevän, liekö syy juuri tässä putkessa. Puhdasta kanavaa en ole tainnut kokeilla.

Kaipa se toinen putki kuitenkin rikki on koska se ei hehku yhtään (?) ja jos sen ottaa pois niin vahvistin soi samalla lailla kuin silloin kun se pimeä putki siellä onkin. Vai voisiko tässä olla mitään sellaista, että siellä on vahvistimesta jotain muuta sisuskalua paskana eikä putki?

Itse kun en näistä oikein tiedä, että miten toi tekniikka toimii. Että kuuluuko vehkeestä kuuluakin ääntä vaikka toista putkea ei ole edes paikalla.
Maiden01
13.06.2007 11:09:57
Kaipa se toinen putki kuitenkin rikki on koska se ei hehku yhtään (?)

Kyllä sen todella pitäisi hehkua, hehkun suuruuksissa on eroja, mutta jotain siellä pitäisi näkyä.

Itse kun en näistä oikein tiedä, että miten toi tekniikka toimii. Että kuuluuko vehkeestä kuuluakin ääntä vaikka toista putkea ei ole edes paikalla.

Kyllähän noita putkia voi poistaa toki, mutta en sitten tiedä vaatiiko tuo molemmat putket, niinkuin aiemmin joku epäili. Ja tuota en soittaisi yhdellä putkella, luultavasti vaatisi kuitenkin säätöä, biasia jne.

Eli ääntä voi tulla, mutta tuskinpa kovin hyvää sellaista, ja ilman varmaa tietoa en sillä soittaisi ilman toista putkea/luultavasti rikkinäisellä putkella

Ja voihan vahvistimesta joku muukin osa olla rikki, itse en ole niin kauhea kama guru, että suoraan osaisin sanoa, periaatteessa se jalka johon putki laitetaan voisi olla jotenkin viallinen, mutta tämä on tällaista arvailua, taitaa olla aika harvinaista, muut osaa valaista paremmin.

Kokeile hellästi heilutella sitä putkea, kuuluuko mitään suurempia ylimääräisiä ääniä, tai näyttääkö se päältäpäin katsottuna jotenkin erilaiselta kuin toinen putki?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
päänahka
13.06.2007 11:38:45 (muokattu 13.06.2007 11:39:20)
Ei mulla soundi kyllä mitenkään noin radikaalisti muuttunut. Kyllä sillä vielä kehtaa soitella kun tarpeeksi mättää säröä mukaan. Kovalla volumella tuntuu vaan palm mutet hieman piereskelevän, liekö syy juuri tässä putkessa. Puhdasta kanavaa en ole tainnut kokeilla.

Kaipa se toinen putki kuitenkin rikki on koska se ei hehku yhtään (?) ja jos sen ottaa pois niin vahvistin soi samalla lailla kuin silloin kun se pimeä putki siellä onkin. Vai voisiko tässä olla mitään sellaista, että siellä on vahvistimesta jotain muuta sisuskalua paskana eikä putki?

Kyllä yhdelläkin pääteputkella voi soittaa, ei se vahvistin siitä mitään tuumaa. Soundikin voi olla jopa siedettävä, vaikka lähinnä vain toinen puolikas signaalista toistetaankin. En ole koskaan kuullut, joten en voi siitä sanoa sen enempää. Jos se toinen putki ei edes hehku, en usko että vahvistimessa on vikaa. Suoraan muuntajalta tulevat nuo hehkujen johtimet, eli paljon hajoamisen mahdollisuutta siellä ei ole. Periaatteessa putken kannassa voisi olla kontaktihäiriö, mutta ostahan se uusi pari sinne kuitenkin. Saatpahan paremmat putket vaikka vika olisikin vahvistimessa. Itselläni oli tosiaan Thunderissa Svetlanan 6L6GC:t, mikä vaati tuon yhden vastuksen vaihdon bias-piiristä (oli ystävällisesti laitettu piirilevyn yläpinnalle toisin kuin muut komponentit). Hyvältä kuulosti, kunnes tässä eräänä päivänä vahvistimen sisuksia ronkkiessani onnistuin tiputtamaan toisen lattialle (ja yhden JJ 12AX7:n heti perään, lienen ns. hienomotorisesti rajoittunut).
Up and down, that's how energy stays alive.
Thas
26.08.2007 22:06:10
Kyllä yhdelläkin pääteputkella voi soittaa, ei se vahvistin siitä mitään tuumaa. Soundikin voi olla jopa siedettävä, vaikka lähinnä vain toinen puolikas signaalista toistetaankin. En ole koskaan kuullut, joten en voi siitä sanoa sen enempää. Jos se toinen putki ei edes hehku, en usko että vahvistimessa on vikaa. Suoraan muuntajalta tulevat nuo hehkujen johtimet, eli paljon hajoamisen mahdollisuutta siellä ei ole. Periaatteessa putken kannassa voisi olla kontaktihäiriö, mutta ostahan se uusi pari sinne kuitenkin. Saatpahan paremmat putket vaikka vika olisikin vahvistimessa. Itselläni oli tosiaan Thunderissa Svetlanan 6L6GC:t, mikä vaati tuon yhden vastuksen vaihdon bias-piiristä (oli ystävällisesti laitettu piirilevyn yläpinnalle toisin kuin muut komponentit). Hyvältä kuulosti, kunnes tässä eräänä päivänä vahvistimen sisuksia ronkkiessani onnistuin tiputtamaan toisen lattialle (ja yhden JJ 12AX7:n heti perään, lienen ns. hienomotorisesti rajoittunut).

Kaivetaas tämä ylös.

Hieman arveluttaa mennä itse sorkkimaan tuonne vahvistimen sisään, joten osaisiko kukaan suositella Jyväskylästä hyvää tekijää moiselle operaatiolle. Varve Oy? Muita?

Niin ja siis Screameriin Svetlanan 6L6GC:t olisi tarkoitus laittaa.

Ihan mielenkiinnosta: onko jollakin heittää taskusta suoraa linkkiä tuohon kytkentäkaavioon ja ohjeeseen, että mikä vastus sieltä pitäisi vaihtaa? Kiitos!
arppah8
27.08.2007 12:14:05 (muokattu 27.08.2007 12:19:27)

Hieman arveluttaa mennä itse sorkkimaan tuonne vahvistimen sisään, joten osaisiko kukaan suositella Jyväskylästä hyvää tekijää moiselle operaatiolle. Varve Oy? Muita?

Mä en kyllä suosittele tuota Varvea, jos se on se Teollisuuskylän tjs. (ei voi muistaa, neljä vuotta oon ollut poissa Jkylästä, mut aivan hippusen päässä keskustasta) pulju. Mulla oli Peaveyn Rockmaster tuolla joskus huollettavana eikä siellä saatu kuin pahaa aikaan. Kotikylän elektroniikkaharrastelija korjasi vahingot puoli-ilmaiseksi.

Voihan siellä tietty olla jo joku asiansa osaavakin töissä. Tuolloin ei kyllä ollut. Tai sittten oli vain huono päiväx2.

E: Tuolla Vasarakadulla muistaakseni oli ko. puoskaripulju, kun kartasta tarkistelin. Lisätarkistelua: sehän se.
I rather be a jerk than being hip like you.
Thas
27.08.2007 12:34:09
Mä en kyllä suosittele tuota Varvea, jos se on se Teollisuuskylän tjs. (ei voi muistaa, neljä vuotta oon ollut poissa Jkylästä, mut aivan hippusen päässä keskustasta) pulju. Mulla oli Peaveyn Rockmaster tuolla joskus huollettavana eikä siellä saatu kuin pahaa aikaan. Kotikylän elektroniikkaharrastelija korjasi vahingot puoli-ilmaiseksi.

Voihan siellä tietty olla jo joku asiansa osaavakin töissä. Tuolloin ei kyllä ollut. Tai sittten oli vain huono päiväx2.

E: Tuolla Vasarakadulla muistaakseni oli ko. puoskaripulju, kun kartasta tarkistelin. Lisätarkistelua: sehän se.

Jep. Omat kuulopuheet viittavat samaan suuntaan. Ja kuulemma on liike lopettelemassakin.

Mutta tietoa toisesta paikasta tuli kuitenkin Ilopertiltä. Kiitoksia hälle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)