Totsku 12.06.2007 13:11:00 | |
---|
Olen ostamassa Thomannilta halvan akustisen basson mökkibassoksi. Nyt pitäisi tietää, kannattaako tuolle ostaa kova laukku vai riittääkö topattu pussi. Tämä siksi, että tällä palstalla on joskus kirjoitettu, että akustiselle bassolle kannattaa hankkia kova case jotta talvella kosteudenvaihtelu ei vedä soittimen kaulaa mutkalle. Nyt kiinnostaa tietää, että riittäisikö basson säilyttäminen topatussa pussissa estämään tämän ikävän fysikaalisen ilmiön esiintymisen. Ja se hankittavana oleva basso on siis tämä: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbb30bk_akustikbass.htm |
L_Laiho 12.06.2007 14:54:17 (muokattu 12.06.2007 14:59:56) | |
---|
Noh ainahan se kotelo on suojaavampi kuin pussi. Tuossa bassossa vaan saattaa olla kiero kaula jo silloin kun saat sen. HB:n soittimissa laadunvaihtelu kun on suurta. Itse tyytyisin pussiin. Jos kyseessä olisi kalliimpi basso niin kotelon ostaisin. On hyödyllinen kuskailtaessa akustisia soittimia. Vaikka vie tilaa enemmän. Kotelo ei tiettykään hengitä niin hyvin, kuin pussi mutta suojaa pikaisilta lämpötilahypyiltä paremmin. |
Värinä 12.06.2007 15:25:49 | |
---|
Jos paljon kuljettelee bassoa, niin kannattaa hommata kova kotelo. Ihan jo kolhuilta suojaamaan. Mikäli ei aio säilyttää bassoa ilmatiiviissä kotelossa aina ilmankosteuden ollessa alhaisella tasolla, joutuu kaularautaa kuitenkin säätämään talven aikana. Eniten tuo talvi taitaa tehdä kiusaa nimenomaan lämpötilan vaihteluiden takia. Kunnon pussi (huom. siis kunnon) varmaan tasaa tätäkin ilmiötä melko hyvin. Jos esimerkiksi auton sisällä kuljettelee, niin ettei lämpö ehdi kovin pitkäksi aikaa laskemaan. Oma akustinen bassoni on kestänyt suomen talvet vallan mainiosti, vaikkei tule juuri pussissa pidettyä. Ihan yhtä hyvin kuin lankkubassokin. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how that applies. |
Zarmo 12.06.2007 18:34:41 | |
---|
Jos paljon kuljettelee bassoa, niin kannattaa hommata kova kotelo. No riippuu siitä, miten kuljettaa. Esim. polkupyöräillessa selkään sopiva pussi on mukavampi ja kävellessäkin saattaa parin kilometrin jälkeen alkaa kyrsimään se laukun paino. "Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle
Vapinamonologeja Haussa lauantain 5.5 Itä-Häme |
L_Laiho 12.06.2007 18:37:07 | |
---|
No riippuu siitä, miten kuljettaa. Esim. polkupyöräillessa selkään sopiva pussi on mukavampi ja kävellessäkin saattaa parin kilometrin jälkeen alkaa kyrsimään se laukun paino. Tuo on niin kaksipiippuinen juttu. Pienessä kesäpöhnässä tuntui minusta turvallisemmalta kuskata 400 euron skebaa laukussa kun pussissa. Tosin kyllähän se hieman ketutti pitää laukkua toisessa kädessä ja ajaa 1 kädellä. Pienikokoisella ihmisellä asia on tietty vielä kettumaisempi :) |
Luulen että basson kuljettaminen rajoittuu aika pitkälti kodin ja mökin välille. Joskus voipi soitin käydä soittokämpälläkin. Eli kuljetuksessa basso tuskin joutuu kauheen kosteudenvaihtelurääkkiin. Mun huoli kohdistuu siis lähinnä tähän talvisäilytykseen kotona. Koteloihin kuulemma saa jotain kostuttimia. Voikos sellaisen tuikata myös pussiin? |
Värinä 12.06.2007 21:38:59 | |
---|
Luulen että basson kuljettaminen rajoittuu aika pitkälti kodin ja mökin välille. Joskus voipi soitin käydä soittokämpälläkin. Eli kuljetuksessa basso tuskin joutuu kauheen kosteudenvaihtelurääkkiin. Mun huoli kohdistuu siis lähinnä tähän talvisäilytykseen kotona. Koteloihin kuulemma saa jotain kostuttimia. Voikos sellaisen tuikata myös pussiin? Mulla on tosiaan ollut nelisen vuotta akustinen basso kesät talvet ihan vaan huoneen nurkassa ja hyvin on pysynyt. Toi nyt ei kyllä ole ihan kaikkein halvin ritsa mikä mulla on, muttei mikään huippulaadukaskaan. Ja akustinen kitara on saanut välillä kärsiä aikamoista talvirääkkiä halvassa hieman revenneessä pussissa ja hyvin on pelittänyt. Kymmenen vuotta. Jos kostuttimen hommaa, niin luulisi toimivan pussissa ihan htä hyvin. Ei sen kosteuden niin helposti luulisi karkaavan, varsinkaan jos hommaa nahkapäällysteisen pussin (tai keinonahkaa ne taitaa olla). Mutta ihan oikeasti luulen, että tuollaisen halpaintiassa valmistetun basson puut joutuvat suomessa kesälläkin niin uudenlaisiin olosuhteisiin, että jos se on kieroksi mennäkseen, niin menee. Eli jos halvinta ostaa, niin halvmpaan kannattaa varautua. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how that applies. |
absqua 13.06.2007 08:20:19 | |
---|
Mun nähdäkseni sillä ei ole merkitystä onko pussi vai case kun kosteudenvaihteluista puhutaan. Suomen kuivailmainen talvi esim kestää sen verran kauan joka tapauksessa että ilmankosteus kotelon/pussin sisällä ehtii tasaantua ympäröivän ilmankosteuden mukaiseksi moneen kertaan eestaas. Tärkeämpi kysymys on se minkälaisessa astiassa sitä soitinta haluaa roudata ja kuinka tanakan kolhusuojauksen sille tarvitsee. Laatusoittimet kestävät Suomen ilmaston hyvin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Hannu A 16.06.2007 23:37:20 | |
---|
Omalla akustisella oli pussi, jossa se asusteli sängyn alla monta vuotta onnellisena. Sitten eräänä päivänä se otettiin siivouksen ajaksi pois sängyn alta, jotta saatiin imuroitua pölyt pois myös sen majapaikasta... Tulipa siihen sitten isin silloin kolmevuotias pikku mussukka ja hyppäsi pussin päälle. Lopputuloksena isin akustisesta bassosta tuli jousipyssy. Kaula katkesi ja otelautakin murtui. Tarinan opetus: Apinatkin oppii kerrasta, eikä isikään laita enää ikinä mitään soitinta pussiin vaan hommaa sille kovan laukun. Basisti Jumalan armosta |