Aihe: Miten vaihtaa nopeasti soundia Korg Tr:llä 1 | |
---|---|
![]() 09.06.2007 18:22:59 | |
Tossa otsikossahan se jo onkin, eli miten Korg Tr:llä voi tallentaa joitain soundeja sillälailla, että niitä voi nopeasti sitten valita. Esim. jos jossain kappaleessa tarvii soittaa vaikka uruilla ja pianolla ja niitä pitäisi vaihdella ja vaihdon pitäisi tapahtua vielä nopeasti. Laite on aika uusi minulla ja en ohjekirjasta tai kokeilemalla onnistunut sitä tekemään. -Kiitos paljon jo etukäteen- | |
![]() 10.06.2007 00:05:59 | |
Tossa otsikossahan se jo onkin, eli miten Korg Tr:llä voi tallentaa joitain soundeja sillälailla, että niitä voi nopeasti sitten valita. Esim. jos jossain kappaleessa tarvii soittaa vaikka uruilla ja pianolla ja niitä pitäisi vaihdella ja vaihdon pitäisi tapahtua vielä nopeasti. Laite on aika uusi minulla ja en ohjekirjasta tai kokeilemalla onnistunut sitä tekemään. -Kiitos paljon jo etukäteen- eli siis jos on vain kaksi soundia niin tallentaa ne peräkkäin ja sitten vaihteleen edestakas ylä- ja alanuolella... jos taas on useampia niin tallentaa ne siihen järjestykseen jossa niitä tarvitsee ja sitten kytkee assignable switch reikään pedaalin ja laittaa sen suorittamaan program up toimintoa ja aina kun tarvitsee vaihtaa saundia niin polkaisee pedaalia. eli esimerkiksi tämä voisi tarkoittaa tätä: A001: pulse lead, A002: Orchestra Strings, A003: pipe organ, A004: pulse lead, jne... tällä tavoin saundipaikkoja tietysti kuluu samojen saundien kopioimiseen useampaan presettipaikkaan, mutta itse käytän tätä tapaa ja tällä hetkellä kappaleita on 7 ja COMBI A-pankki on kulunut puoleen väliin... Käytän switchi pedaalina Boss FS-5U:ta, mutta käytännössä samaan tarkoitukseen voi käyttää aivan normaalia sustain-pedaalia... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> | |
![]() 11.06.2007 15:09:39 | |
Mä suosittelen 10 holdia, eli laitat saundit muistipaikoille A000-A009 ja sitten 10 holdi päälle. Sitten painat vain numeropädistä 0-9 numeroita sen mukaan, minkä niistä 10 saundista haluat valita. Kun tuota opettelee tarpeeksi niin sen oppii tekemään käytännössä ilman soiton katkeamista. Viimeisen soinnun voi vaikka jättää pedaalilla soimaan, kunnes saat molemmat kädet käyttöön. Edellämainittu tapa on myös hyvä, mutta kannattaa katsoa vähän mitä combinaatioita poistaa, koska TR:ssä on oikeasti valmiiksi ihan hyviä ja käyttökelpoisia combinaatioita. Itse käytin 10 holdia, koska en jaksanut roudata "turhia" pedaaleita keikoille, kun en edes sustainia koskaan tarvinnut. Allekirjoitus | |
![]() 12.06.2007 02:13:46 | |
Mä suosittelen 10 holdia, eli laitat saundit muistipaikoille A000-A009 ja sitten 10 holdi päälle. Sitten painat vain numeropädistä 0-9 numeroita sen mukaan, minkä niistä 10 saundista haluat valita. Kun tuota opettelee tarpeeksi niin sen oppii tekemään käytännössä ilman soiton katkeamista. Viimeisen soinnun voi vaikka jättää pedaalilla soimaan, kunnes saat molemmat kädet käyttöön. tosiaan tuon 10's holdin ihan unohdin :D tuo soiton katkeamattomuus ei tosin kunnolla toimi kun nuo korgin kiipparit aina saundin katkaisee kun combia vaihtaa... mutta kyllä tuo 10's holdikin toimii jos ei tarvitsee enempää kuin sen 10 saundia ja opettelee tosiaan vaihtamaan lähes refleksin omaisesti ettei sitten tule väärää saundia tärkeässä paikassa keskellä keikkaa (Jens Johanssonilla kävi muuten myötätuulirock 06:ssa niin että piti laittaa kuorosaundi päälle niin menikin vahingossa harpsichordi päälle ja siinä oli sitten miehellä itsellään vähän pokassa pitelemistä :D) Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> | |
![]() 12.06.2007 10:51:58 | |
mutta kyllä tuo 10's holdikin toimii jos ei tarvitsee enempää kuin sen 10 saundia Miten monesti tarvitset yli 10 erilaista kiipparisoundia/splittiä per biisi? Kun vielä käytin Korgin kiippareita, tein itse seuraavalla tavalla: 1) Biisin #1 soundit muistipaikkoihin (Combi) 1-10, biisin #2 muistipaikkoihin 11-20 jne. 2) kategorisesti tietyt/tietyntyyppiset soundit _aina_ saman näppäimen taakse (helpotti soundien löytämistä todella paljon), esim. lead-soundi löytyi kymmenluvusta riippumatta aina nollaa painamalla, pianot 1:stä, kellotyyppiset soundit 2:sta, jouset 3:sta, kuorot/pädit 4:stä, cembalo 5:stä jne. Sit jokaisen biisin erikoisempia soundeja varten jäi vapaaksi paikat 6-9, jotka piti muistaa biisikohtaisesti. Hyvin riitti. | |
![]() 14.06.2007 02:41:01 | |
kyllähän nuo biisikohtaisesti riittää, mutta jos tahtoo pärjätä samalla kymppisetillä koko keikan ni sitten voi tulla vaikeuksia :P Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> | |
![]() 14.06.2007 21:59:34 | |
Miten monesti tarvitset yli 10 erilaista kiipparisoundia/splittiä per biisi? Kun vielä käytin Korgin kiippareita, tein itse seuraavalla tavalla: 1) Biisin #1 soundit muistipaikkoihin (Combi) 1-10, biisin #2 muistipaikkoihin 11-20 jne. 2) kategorisesti tietyt/tietyntyyppiset soundit _aina_ saman näppäimen taakse (helpotti soundien löytämistä todella paljon), esim. lead-soundi löytyi kymmenluvusta riippumatta aina nollaa painamalla, pianot 1:stä, kellotyyppiset soundit 2:sta, jouset 3:sta, kuorot/pädit 4:stä, cembalo 5:stä jne. Sit jokaisen biisin erikoisempia soundeja varten jäi vapaaksi paikat 6-9, jotka piti muistaa biisikohtaisesti. Hyvin riitti. Aika helkutinmoinen ohjelmointi noissa ainakin näin aloittelijalle. Eihän sitä kerkiä soittamaan ollenkaan... :D Ja sitten kun jotkut valmiit combit on vieläpä käyttökelpoisia ettei niitä viittis poistaa... Aika säätämistä. Sais olla sata tyhjää kombia valmiina. | |
![]() 17.06.2007 20:13:01 | |
loppujen lopuksi tuo on melko helppoa kun, ensin vain tallentaa alkuperäiset sandit johonkin (TR:ssä SD-kortille) ja sitten kopioi vain niitä presettejä mitä tarvitsee peräkkäin... ei siihen mene kuin max. 10min jos biisejä on alle 10... monesti pitänyt vaihtaa seitsemän biisin setistä esimerkiksi leadisoundia niin siihen on mennyt noin 2min... onneksi on olemassa copy-toiminto eikä kaikkea tarvitse manuaalisesti kopioida ;) Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> | |
![]() 17.06.2007 21:06:52 | |
Ja onhan noille tietokoneohjelmiakin millä pääsee helpommin ja nopeemmin säätään. Yhden hyvän joskus löysin, harmi etten muista nimeä. | |
![]() 19.06.2007 02:28:52 | |
Tempo on vain nopeuden muoto. | |
![]() 20.06.2007 17:21:45 (muokattu 20.06.2007 17:24:19) | |
Mä suosittelen 10 holdia, eli laitat saundit muistipaikoille A000-A009 ja sitten 10 holdi päälle. Sitten painat vain numeropädistä 0-9 numeroita sen mukaan, minkä niistä 10 saundista haluat valita. Kun tuota opettelee tarpeeksi niin sen oppii tekemään käytännössä ilman soiton katkeamista. Viimeisen soinnun voi vaikka jättää pedaalilla soimaan, kunnes saat molemmat kädet käyttöön. Edellämainittu tapa on myös hyvä, mutta kannattaa katsoa vähän mitä combinaatioita poistaa, koska TR:ssä on oikeasti valmiiksi ihan hyviä ja käyttökelpoisia combinaatioita. Itse käytin 10 holdia, koska en jaksanut roudata "turhia" pedaaleita keikoille, kun en edes sustainia koskaan tarvinnut. Eikö kannattaisi laittaa ne soundit muistipaikoille D 070 ja siitä eteenpäin. Ne paikathan on varattu omille soundeille eikä tarvi valmiita combeja poistaa. COVS n:o 1. | |
![]() 27.06.2007 12:46:37 | |
Valmiit combit saa joka tapauksessa helposti takas: Painat Global-nappia, valittet Utilityn ja sieltä Load preload/demo data. Saundeja saa palauteltua sitä kautta yksitellen tai erikseen, combien järjestystä voi myös muuttaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)