Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikan Maailman fuzz 70-luvulta, kytkistä?
1 2 3
kivi
11.06.2007 12:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hep,
 
mä rakentelin joskus pienenä poikana Tekniikan Maailman ohjeiden mukaan sellaisen 4-potikkaisen sustainer/fuzzin, saattoi olla 1975 tai niillä main. No, sittemmin tarvitsin muka välttämättä muihin projekteihin niitä potikoita, patterikantaa ym. niinkuin nyt lapsena mukamas tarvii, ja piirilevy komponentteineen jäi torsona romulaatikkoon.
 
Nyt tuli mieleen, että jos vaikka kokoaisi ko. laitteen uudestaan. Kytkis / rakennuskaavio vain on kadonnut, enkä tietenkään älynnyt silloin merkitä piirilevyyn mitenkään, mihin mitäkin kytketään.
 
Löytyykö tietoa? Kyseessä on aika ankara, itseoskilloiva särö, jonka omaa oskillointia ei silloin osannut ehkä niin arvostaa kuin nyt..
 
Kiitoksia etukäteen, löytyipä kaavioita tai ei.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hannu H.
11.06.2007 12:34:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-75 lehtiä nettiarkistosta selailin (ei näy kuin otsikot) löytyi tämmönen:
12/1975 Äänensärkijä ja tremolo kitaranrakentajalle s. 94
 
Kirjastoon siis. Tai sitten sähköpostilla TM:n yhteyttä jos löytyisi vanha numero ja omaksi halajaa.
 
Vaikuttaisi muutenkin todella paljon jännemmiltä nuo 70-luvun lehdet kuin nämä nykyset. 1975 vuosikerrasta löytyi myös juttusarjat: Kitaraa rakentamaan I ja II, Kitaravahvistin, Mikrofonit yms.
 
Miksi ne nykyään jauhaa vaan niistä autoista ja moottoripyöristä sivu tolkulla joka lehdessä?
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
kivi
11.06.2007 13:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-75 lehtiä nettiarkistosta selailin (ei näy kuin otsikot) löytyi tämmönen:
12/1975 Äänensärkijä ja tremolo kitaranrakentajalle s. 94
 
Kirjastoon siis. Tai sitten sähköpostilla TM:n yhteyttä jos löytyisi vanha numero ja omaksi halajaa.
 
Vaikuttaisi muutenkin todella paljon jännemmiltä nuo 70-luvun lehdet kuin nämä nykyset. 1975 vuosikerrasta löytyi myös juttusarjat: Kitaraa rakentamaan I ja II, Kitaravahvistin, Mikrofonit yms.
 
Miksi ne nykyään jauhaa vaan niistä autoista ja moottoripyöristä sivu tolkulla joka lehdessä?

 
Jep, mainoslehdeksi muuttunut TM ei todellakaan ole jaksanut kiinnostaa enää 80-luvulle siirtymisen jälkeen. Ja kun ei mua kiinnosta myöskään karvalakkiosaston viihde-elektroniikka, niin ei TM:ssä enää oo muissakaan osastoissa mitään. 70-luvun numeroissa oli kaikkea jännää, ja autojututkin olivat jotain muuta kuin perusperheautojen esittelyä. Osaltaan asiaan tietysti vaikutti sekin, että 1960- ja 70-luvuilla tää oli aika paljon köyhempi maa jossa asiat piti usein tehdä itse eikä ostaa valmiina. Nykyisenkaltaista kaiken turhan ja kivan pakkosyöttöä ei vielä ollut päässyt kehittymään.
 
Aikoinaan muuten myös Hifi-lehti julkaisi efektien kytkiksiä.
 
Muistan kun TM esitteli ensimmäisen Suomessa myyytävän syntetisaattorin, olisko ollut joku ARPin malli. Monofonisena se oli pelkkä soolosoitin, mutta suositeltiin sen yhdistämistä sähköurkuihin hyväksi lisäksi, ja pieni Kivi oli aivan lumoutunut ja päätti alkaa heti rakentaa synaa (jonkinlaisen sähköurkuihin kytkettävän meluntuottajan mä rakensinkin sillä seurauksella että äidin Viscount-urkujen kuulokelähtö paloi).
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
11.06.2007 13:54:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan muuten myös Hifi-lehti julkaisi efektien kytkiksiä.
 
Muistan kun TM esitteli ensimmäisen Suomessa myyytävän syntetisaattorin, olisko ollut joku ARPin malli..

 
Tuota en muista, mutta muistan kunis eilispäivän ku TM:ssa oli mm. bassokitaran rakennusohjeet.. ja täytyhän se tehdä. Myös valourut ja formanttisuodin! Valourut oli sulakkeitten kestolle tuhoisat, eikä formanttisuotimesta tullu "puupuhaltimen ääntä muistuttavaa" kitarasoundia, vaikka yritin kuinka. Kelatki sitte nelosversiossa käämitytin Lotilan amiksessa. *huoh*
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
atk
11.06.2007 14:21:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ku TM:ssa oli mm. bassokitaran rakennusohjeet.. ja täytyhän se tehdä.
 
Samoin minä rakensin basson noiden ohjeiden mukaan 70-luvun alussa. Harmi ettei sen nykyisestä olinpaikasta ole mitään havaintoa.
 
Mulla on kotona mapissa noita TM:n rakennusohjeita, täytyypä illalla tsekata mitä löytyy.
 
fox
11.06.2007 14:38:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoin minä rakensin basson noiden ohjeiden mukaan 70-luvun alussa. Harmi ettei sen nykyisestä olinpaikasta ole mitään havaintoa.
 
Mulla on kotona mapissa noita TM:n rakennusohjeita, täytyypä illalla tsekata mitä löytyy.

 
Sehän oli sellanen "Burns meets Fender" malliltaan.. ;) Tulipa sitte niitä kitaroitakin tehtyä muutama, kauniilla Epiphonen "batwing"-lavalla... *vaipuu muistoihin*
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kumiankka
11.06.2007 17:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla löytyy täydellisenä tuo TM 12/1975 kaavio "Äänensärkijä ja tremolokitaran rakentajalle" mystisellä otsikolla. Yritän laittaa sen julki kunhan vaan kerkeän. Fuzz-osio on kyllä lähes suora väännös Fuzz Face kytkiksestä, transistorit joita ehdotetaan ja jotkut vastusarvot taitaa olla sellaisia ettei ihan se makein Fuzz Face särö ainakaan minun rakentamastani koskaan löytynyt. Tremolo on tehty valovastuksella, valovastus on vaan sarjassa ennen lähtöpotikkaa ja kahden transistorin multivibraattori ohjaamassa hehkulamppua.
 
Toinen kytkis löytyy myös kokonaan, Tekniikan Maailma 12/1982 "Äänensärkijä sähkökitaraan", aika mielenkiintoinen kahden transistorin juttu jota ei ole tullut laiskuuttaan testattua, harvinainen kytkis aaltomuodon säätimellä.
 
KoskPaavo
11.06.2007 17:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tein tuon myös silloin , uA741 taisi olla se IC
 
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
kivi
11.06.2007 19:11:56 (muokattu 11.06.2007 19:13:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen kytkis löytyy myös kokonaan, Tekniikan Maailma 12/1982 "Äänensärkijä sähkökitaraan", aika mielenkiintoinen kahden transistorin juttu jota ei ole tullut laiskuuttaan testattua, harvinainen kytkis aaltomuodon säätimellä.
 
Heh, sekin olisi hauska askarrella. Olisiko mahdollista saada siitäkin kopiota?
:-D
 
PS. skannattuja kuvia voi lähettää kivenhiomoATgmail.com
 
Kiitos.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mike M. Hiirenloukku
11.06.2007 19:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos samalla vaivalla sitten voi laittaa niitä kytkiksiä myös jupesaas(ät)jyu.fi niin olen erittäin kiitollinen. Jos ei, olen silti kiitollinen, mutten läheskään siinä määrin kuin ensimmäisen vaihtoehdon tapahtuessa.
 
Niin ja siis se tremolo kiinnostaa myös eikä pelkästään se särisin :)
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
okabass
11.06.2007 19:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOI
 
Mun isä tilasi TM:n varmaan ihan alusta asti (-53) aina jonnekkin 80-luvun puoliväliin asti. Ne on vieläkin vintillä, mutta minä taisin pilttinä pureskella, syödä, repiä, sekoittaa jne. niitä, kun en ymmärtänyt niiden arvoa. Teininä tuli sitten luettuakin niitä. Suurin osa on muistaakseni suht hyvässä kunnossa, mutta järjestyksestä ei tietoakaan.
 
Ainakin kitaranmikrofoni, bassokitara ja kyseinen fuzz/tremolo tuli pykättyä. Ne on vaan hävitetty jo kauan sitten.
 
Kannattaa selata etenkin 50- ja 60-luvun lehdet läpi. Se oli korkeatasoinen julkaisu silloin. 70-luvullakin oli vielä runsaasti rakennusohjeita. Lahden kirjastosta vuosikertoja oli saatavissa (10 vuotta sitten) ihan varastosta.
 
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Klezberg
11.06.2007 21:49:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, tulee mieleen kun olin -75 tai -76 elektroniikkafirmassa kesätöissä, ja seuraavassa pöydässä istui kaveri joka töidensä ohessa pusasi fuzzeja ja muita kitarakytkentöjä minkä kerkisi, vaihtelevalla menestyksellä, ja tutkiskeli niitä siinä niillä mittalaitteilla mitä meillä oli. Harmi että kaverin nimi on päässyt unohtumaan. Yhden edelleenkin elektroniikkaa harrastavan muusikon oikea nimi kuulostaa tutulta, mutta lienee vain kuvitelmaa.
 
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Kumiankka
11.06.2007 22:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen että onkohan kyseessä edes sama kytkis vai joku muu mitä aloitusviestissä kuvailtiin.
 
Elämä on vaikeaa kun ei ole skanneria. Ehkä viikon parin päästä saattaa töissä onnistua... Tässä digikameralla ja photosoppaamalla tehty heikkotasoinen kuva tuosta vanhemmasta fuzz/tremolo kytkiksestä. Kuten näkyy niin selvä fuzz face kytkis on pohjalla. Täytyy miettiä miten tekstit ja koko jutun skannaus onnistuu. Ehkä Tekniikan Maailman lakimiehet lähestyy minua pian tekijänoikeusasioissa. Älkää ihmetelkö jos poistan kuvat tuota pikaa...
 
http://i209.photobucket.com/albums/bb292/Nisus_2007/fuzztrem1.jpg
 
Täytyy säädellä kameraa ja duunailla lisää, tässä kuitenkin mielenkiintoinen pala siitä tuoreemmasta kytkiksestä
 
http://i209.photobucket.com/albums/bb292/Nisus_2007/aaltofuzz82.jpg
 
kivi
11.06.2007 22:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Täytyy säädellä kameraa ja duunailla lisää, tässä kuitenkin mielenkiintoinen pala siitä tuoreemmasta kytkiksestä

 
Taso on aivan riittävä.
 
Ei muuta kuin samalla tavalla kuvaten loputkin - nuo on jo ladattu
:-D
 
Hienoa, lapset huutaa lisää!
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
atk
12.06.2007 08:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä että kytkis löytyi. Omasta arkistostani kaivoin esille nuo legendaariset TM:n sähkökitaran ja -basson rakennusohjeet vuosilta 63 ja 65 (lähes kaikki sivut). Voin niitä jossain välissä skannailla, jos jotain kiinnostaa...
 
Numb
12.06.2007 09:08:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun joku näitä rakentaa, niin se saattaa kiinnostaa Tekniikan Maailmaakin...
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
mhelin
12.06.2007 11:30:24 (muokattu 12.06.2007 11:31:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo hehkulamppu varmaan syö virtaa, se kandee korvata LED:llä (+sarjavastuksella joka rajoittaa maksimivirran). Pelkkänä tremolona tuo ei sitten toimi. Ja ekan trankun emitterille kannattaisi kytkeä vastus ja konkka rinnan jotta tuon aste biasoituisi paremmin millä tahansa trankulla.
Tässä Kotipolttoinen sivuilta (vanhoilta) kytkis, tuossa käytetty 220 ohmia ja 33 uF.
 
http://www.kotipolttoinen.com/wanha/sisalto/kitara/sbf/kuvat/rev5.png
 
Thread @MN:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=139145&co=30
 
Tubeman
12.06.2007 11:51:43 (muokattu 12.06.2007 11:52:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo hehkulamppu varmaan syö virtaa, se kandee korvata LED:llä (+sarjavastuksella joka rajoittaa maksimivirran). Pelkkänä tremolona tuo ei sitten toimi. Ja ekan trankun emitterille kannattaisi kytkeä vastus ja konkka rinnan jotta tuon aste biasoituisi paremmin millä tahansa trankulla.
Tässä Kotipolttoinen sivuilta (vanhoilta) kytkis, tuossa käytetty 220 ohmia ja 33 uF.
 
http://www.kotipolttoinen.com/wanha/sisalto/kitara/sbf/kuvat/rev5.png
 
Thread @MN:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=139145&co=30

 
Lampussa on "pehmeästi" häipyvä kiilu,ledi sammuu "pätkähtämällä" ,mutta saapa tuon ledin sammumiseen ja syttymiseen esim pikku konkalla tuota samaa ominaisuutta.Pitäis kokeilla vaikuttaako valon aallonpituus ja mahdollinen infrapunasäteily eritavalla LDR:n toimintaan,ledin valohan on "kylmempää" ,
eli kiteytettynä: LDR:n vastuksen vaihtelu suurempaa lampulla kuin ledillä?
 
Tässäpä pieni testauksen paikka.. asiasta enemmän tietävät ilmoittaukoon tämän forumin toimistoon..
 
Voihan siihen tremoloon laittaa molemmat valonlähteet ja vertailla soundia.
 
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
päänahka
12.06.2007 13:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lampussa on "pehmeästi" häipyvä kiilu,ledi sammuu "pätkähtämällä" ,mutta saapa tuon ledin sammumiseen ja syttymiseen esim pikku konkalla tuota samaa ominaisuutta.Pitäis kokeilla vaikuttaako valon aallonpituus ja mahdollinen infrapunasäteily eritavalla LDR:n toimintaan,ledin valohan on "kylmempää" ,
eli kiteytettynä: LDR:n vastuksen vaihtelu suurempaa lampulla kuin ledillä?
 
Tässäpä pieni testauksen paikka.. asiasta enemmän tietävät ilmoittaukoon tämän forumin toimistoon..
 
Voihan siihen tremoloon laittaa molemmat valonlähteet ja vertailla soundia.

 
Taitaa riippua vähän LDR:stä, mutta muistaisin jostain lukeneeni, että punaisen ledin aallonpituus osuisi aika hyvin LDR:n herkkyysalueen huippuun.
 
Up and down, that's how energy stays alive.
okabass
12.06.2007 18:57:38 (muokattu 12.06.2007 18:58:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa riippua vähän LDR:stä, mutta muistaisin jostain lukeneeni, että punaisen ledin aallonpituus osuisi aika hyvin LDR:n herkkyysalueen huippuun.
 
MOI
 
Joo. Jos se on CdSe LDR. Se on herkin n. 730nm. Se on myös nopeampi kuin CdS. Toisaalta sen palautuminen on hitaampaa.
 
Yleisempi (?) CdS on herkempi lähinnä vihreälle valolle: 515nm.
Se on myös suunnilleen samalle alueelle herkkä kuin silmä.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väri
 
Sekoittamalla ko. aineita saadaan LDR, jonka herkkyys on tuolta väliltä.
 
CdSe=cadmium selenide ; CdS= Cadmium sufide
 
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «