Aihe: Bruce Dickinson
1 2 3 4
MartinB
12.06.2007 13:49:03
Sille taitaa vaan sopia se laulutyyli. Komeetahan se on laittaa niitä korkeita C:tä laulumelodiaan ja ripotella vieläkin korkeampaa säveliä sinne sun tänne, on toki eri asia laulaa ne... Moni yrittää just kopioida joltain staralta kaiken, laulumelodiaa myöten (ja sitten menee päin honkia!)... vaikka voi kopioida rumpuja ja kitarasoundeja melko tarkasti (samat vehkeet vaikka) niin on laulua vaikeampi kopioida. Lauluääni on nimittäin kiinni niin monesta asiasta, että turhahan sitä on yrittää.

Mutta mun 5 centtiä: Luulen että sillä on korkea ääni jo lähtökohtaisesti, sen lisäksi sillä on muutenkin ääni suht auki koko ajan, syvemmät sävelet ja huono monitorointi olisi varmaan murhaa myös BD:n äänelle. Sen lisäksi on koko sounditiimi mukana pelastamassa sen laulua, kyllähän äänessä saa olla epäpuhtauksia, mutta ne voi minimoida EQ:ta pikkasen vääntämällä. Ja treeniä ja lahjakkuuttaa on yllin kyllin, kyllähän se sen takia laulaa paremmin kuin useimmat.
sofianmaailma
12.06.2007 14:34:54
Luulen että sillä on korkea ääni jo lähtökohtaisesti --- Ja treeniä ja lahjakkuuttaa on yllin kyllin, kyllähän se sen takia laulaa paremmin kuin useimmat.

Tosin minusta BD ei laula mitenkään erityisen korkealla, se ei ole se juttu. Se mikä tekee BD:stä ainutlaatuisen on lauluääni, joka kuulostaa parimetrisen karjun tuottamalta, vaikka itse heppu on jotain 1,68 m. (Moni ikänsä liian tiukoissa farkuissa kulkenut hevihemmo vetää korkeampaa, esim. pikku-a.)

Olisiko BD (luontainen) belttaaja, joka on äidinmaidon ja treenin myötä nostanut rintaääntään lähes whitneyhoustoneiden ja celinedioneiden mittoihin? Eli jos et esimerkiksi pysty vetämään "Greatest Love of All" tai "My Heart Will Go on" -kappaleiden voimaosioita niin että koko talo raikaa, voit unohtaa myös Brucen biisit. IMHO.

Oli miten oli, BD on minusta selkeästi K18-kamaa. Alaikäiset hajoittavat häntä imitoidessaan vain itsensä - ja perheensä.
Laula, älä sodi.
miredritr
12.06.2007 16:06:36
Tosin minusta BD ei laula mitenkään erityisen korkealla, se ei ole se juttu. Se mikä tekee BD:stä ainutlaatuisen on lauluääni, joka kuulostaa parimetrisen karjun tuottamalta, vaikka itse heppu on jotain 1,68 m. (Moni ikänsä liian tiukoissa farkuissa kulkenut hevihemmo vetää korkeampaa, esim. pikku-a.)

Kyllä bruce silti suhteellisen korkeita ääniä päästelee, mutta brucella on niin massiivinen saundi, ettei se kuulosta korkealta, toisin kuin joillakin tusinatenoreilla.
Kiippari-Kalle
12.06.2007 21:12:51
Huhhuh. Kyllä tuo Bruce on meikäläiselle vielä k24-kamaa. Ei vaan irtoa semmosta dramaattista vahvaa saundia ylhäältä sitte millään. Kaikenlisäksi tuo jätkä saa yleensä livevedotki kuulostaan hyvältä, vaikka vire on päin v*a. TS. kaikki, mitä suustaan päästää, kuulostaa meikän korvassa ainaki hyvältä. Taidan jatkaa kiljumisreenejä, josko se irtoais.
Jammailen mitä jammailen.
MartinB
12.06.2007 21:34:26 (muokattu 12.06.2007 21:54:12)

Olisiko BD (luontainen) belttaaja, joka on äidinmaidon ja treenin myötä nostanut rintaääntään lähes whitneyhoustoneiden ja celinedioneiden mittoihin? Eli jos et esimerkiksi pysty vetämään "Greatest Love of All" tai "My Heart Will Go on" -kappaleiden voimaosioita niin että koko talo raikaa, voit unohtaa myös Brucen biisit. IMHO.

Oli miten oli, BD on minusta selkeästi K18-kamaa. Alaikäiset hajoittavat häntä imitoidessaan vain itsensä - ja perheensä.

Hmmmmm.... Dio on vielä pienempi, kuullostaako hän vielä isommalta... Ei IMO. Niillä on se tuki hyvin kunnossa ja ääni lähtee suht. syvältä vaan, niin kyllä siinä äänessä on dramatiikkaa, se on ihan luonnollinen ilmiö.

Sitäpaitsi pikku-A (Idols-Ari) kopioi toistaiseksi huojuen juuri Iron Maidenia, tuntumani mukaan sävellajeja myöten, joten eihän se korkeampaa laula kuin Bruce D??

IMO: jos ei BD vedä korkealta, niin sitten ei kukaan vedä, naiset eri sarja tietty.

Näin ei pidä vetää: http://www.youtube.com/watch?v=u-_7WRSjj4Q
EI näin.
sofianmaailma
12.06.2007 22:29:09 (muokattu 12.06.2007 22:51:49)
Sitäpaitsi pikku-A (Idols-Ari) kopioi toistaiseksi huojuen juuri Iron Maidenia, tuntumani mukaan sävellajeja myöten, joten eihän se korkeampaa laula kuin Bruce D??
Mutta pikku-A pystyy laulamaan korkeammalta kuin BD...(IMHO).

IMO: jos ei BD vedä korkealta, niin sitten ei kukaan vedä, naiset eri sarja tietty.
Onko jollain muuten tarkkaa tietoa, miten korkealta BD on sitten studiossa/livenä oikein lauleskellut?

E: BD on maailman hevipoikien ja -tyttöjen märkä uni nimenomaan siksi, että korkealta laulaessaankin hän pysyy miehenä toisin kuin nämä "tusinatenorit"...
Laula, älä sodi.
eddison84
12.06.2007 23:01:44
Brucen korkeimpia taivutuksia voi hakea vaikka Total Eclipse-biisin viimeisistä säkeistä: "Gone are the days......" Kukas suolahden mies se siellä niksejä kyselee?
Better Taste
13.06.2007 01:05:14

Kuuntelin tuon Total Eclipsen ja sen perusteella sanoisin Dickinsonin käyttävän ylhäällä pääosin beltingiä. Samalla tyylillä laulaminen on kelle tahansa mahdollista oikealla tekniikalla. Eli paljon twangia, vokaalit ä:hän, e:hen tai ö:hön päin ja paljon tukea.
MartinB
13.06.2007 11:12:19
Eikös tuo mennyt vähän epävireessä tuosta d'':stä parhaimmillaan.

Muistaakseni menee kumminkin run to the hills tuonne e'' kieppeille, jonkinlaista rintaääntä käyttäen... mutta ei enää (livenä) mene, taitaa olla liian vaikea nykyisin.
jeps
13.06.2007 12:17:40

Sinulla ei taida olla kovin laaja tietämys heavy-laulajista? On laulajia jotka laulaa korkeampaa, livenä varsinkin. Vaikka ei se korkealta laulaminen sinänsä kenestäkään hyvää tee.
MartinB
13.06.2007 14:00:44
Sinulla ei taida olla kovin laaja tietämys heavy-laulajista? On laulajia jotka laulaa korkeampaa, livenä varsinkin. Vaikka ei se korkealta laulaminen sinänsä kenestäkään hyvää tee.

Kiitti vaan.

Korkeampaa? vai kimeämpää? Mikäli kuuntelet Boals/Sammet/Halford (tai peräti Kiskeä, hyi!) -osastoa niin ymmärrän että olet tätä mieltä, mutta niillä on kumminkin kevyempi äänentuotto ja falsettia mukana, sama jonkun Kotipellon kanssa. Jokuhan voisi sanoa että King Diamond vetää korkeampaa kuin kaikki edellä mainitut, mutta se on jo suoranaista falsettia. Tämä tekee sen että sävelkorkeus on kyllä korkea, mutta intensiteetti ei.

Edelleenkin, kyllä se kuuluisa BD vaan vetää korkealta.
jeps
13.06.2007 17:04:45
Kiitti vaan.

Korkeampaa? vai kimeämpää? Mikäli kuuntelet Boals/Sammet/Halford (tai peräti Kiskeä, hyi!) -osastoa niin ymmärrän että olet tätä mieltä, mutta niillä on kumminkin kevyempi äänentuotto ja falsettia mukana, sama jonkun Kotipellon kanssa. Jokuhan voisi sanoa että King Diamond vetää korkeampaa kuin kaikki edellä mainitut, mutta se on jo suoranaista falsettia. Tämä tekee sen että sävelkorkeus on kyllä korkea, mutta intensiteetti ei.

Edelleenkin, kyllä se kuuluisa BD vaan vetää korkealta.

Olisin voinut muotoilla kohteliaammin asiani, myönnetään. BD laulaa korkealta kyllä mutta se ei ole hänen vahvinta aluettaan. Varsinkaan livenä nykyään. Enemmän arvostan hänen ennenkaikkea vahvaa ääntään.

Jos miettii 80-luvun laulajia niin löytyy sieltä Halfordin lisäksi esim.Blackie Lawless jolla rankka ääni ja pääsee korkealle.

Ps.itseasiassa juuri falsetissahan/"rääkymällä" BD:kin vetää esim.Rock in Riolla tietyt revittelyt.
MartinB
13.06.2007 17:26:06
Lawless on kyllä kova vetämään, ja aidosti sellainen ilkeä ja raspinen, ja on kuullemma vaan parantunut vanhemmiten. Vaikka WASPille onkin naurettu on niillä kumminkin lahjakkuutta paljonkin. Mutta makuasioitahan nämä on kumminkin...
sofianmaailma
15.06.2007 10:11:37
Kun itse aloittelijana en kerran osaa, niin kysyn teiltä. Osaako joku viisaampi sanoa, laulanko "The Evil That Men Do" -biisiä oikeassa sävellajissa vai vedänkö oktaavia alempaa kuin BD? (Koska kyseessä on 5. yrityskerta, laulan vielä monta asiaa väärin; loppu"korkea" on oma viritykseni.)

http://www.saunalahti.fi/severink/NAYTTEET/Evil_LOPPU.mp3 (loppuosa, 50 s.)

Mutta jos tämä pitäisi laulaa oktaavia ylempää, luovutan ja tunnustan (MartinB), että BD:llä ei ole ainoastaan komea vaan myös korkea ääni!
Laula, älä sodi.
miredritr
15.06.2007 16:53:30
Kun itse aloittelijana en kerran osaa, niin kysyn teiltä. Osaako joku viisaampi sanoa, laulanko "The Evil That Men Do" -biisiä oikeassa sävellajissa vai vedänkö oktaavia alempaa kuin BD? (Koska kyseessä on 5. yrityskerta, laulan vielä monta asiaa väärin; loppu"korkea" on oma viritykseni.)

http://www.saunalahti.fi/severink/NAYTTEET/Evil_LOPPU.mp3 (loppuosa, 50 s.)

Mutta jos tämä pitäisi laulaa oktaavia ylempää, luovutan ja tunnustan (MartinB), että BD:llä ei ole ainoastaan komea vaan myös korkea ääni!

Kyllä Bruce tuon vetää oktaavin ylempää. Se kyllä hämää oktaavialaa kuunnellessa, että Bruce saa sen äänensä soimaan koko kropassa vaikka vetääkin korkealta.
sofianmaailma
15.06.2007 17:27:00
Kyllä Bruce tuon vetää oktaavin ylempää. Se kyllä hämää oktaavialaa kuunnellessa, että Bruce saa sen äänensä soimaan koko kropassa vaikka vetääkin korkealta.

MOT. BD:llä on siis sekä korkea että komea ääni. Oktaavia ylempää en kyllä tuota pystyisi ikinä laulamaan...
Laula, älä sodi.
Air_Raid_Siren
16.06.2007 00:15:28 (muokattu 16.06.2007 00:21:04)
Kukas suolahden mies siellä niksejä kyselee?

Vielä pienempi kuin BD ja RJD kyselee neuvoja...tuotani en ymmärrä kun mun ei ole vaikea saada korkeita ääniä eikä matalia mutta särö ja raspi eivät tule "oikein".
Paljon tuo Ronnie on pitkä itse olen 164.2 Enkä ole 1½ vuoteen kasvanut milliäkään ja lääkäri sanovat että en kasva enää.
Jokunen
17.06.2007 10:09:19 (muokattu 17.06.2007 10:10:39)
Ei sittenkään mitään.
"Räppärit on niin syvältä............. ne ei ajele millään muulla kun jollain bling bling kaaroilla ja näyttäis ihan että niillä olis paskat housussa kun roikottaa niitä housujaan hyi helwetti=# Rokkareissa on taas asennetta niin vitusti."
miredritr
17.06.2007 13:35:11
Kukas suolahden mies siellä niksejä kyselee?

Vielä pienempi kuin BD ja RJD kyselee neuvoja...tuotani en ymmärrä kun mun ei ole vaikea saada korkeita ääniä eikä matalia mutta särö ja raspi eivät tule "oikein".
Paljon tuo Ronnie on pitkä itse olen 164.2 Enkä ole 1 vuoteen kasvanut milliäkään ja lääkäri sanovat että en kasva enää.

Näin sanoo Bruce pro secrets of heavy rock singin kirjassa:
Singin fairly clean is a result of trying to keep the throat open. I can put raspiness in it just by relaxing the muscles that are keeping the throat open. It's a bit like a guitarist who has a wah-wah pedal. You only have to touch the pedal a tiny, tiny bit to produce the effect. In singin, that's the way you limit the damage.

Elikkäs säröä pitäisi tulla itsestään kun vaan rentotuttaa kurkkua auki pitävät lihakset.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)