Aihe: Omat pitkäikäiset korvatulppasi.
1 2 3
ZildjianA-custom
07.06.2007 17:12:46
Kyseessä on siis esim. valkoiset EAR UltraTech-malliset, sekä muut joulukuusi- tai hifitulpat, miksi niitä nyt haluatkaan kutsua. Puhun nyt pidempi-ikäisistä tulpista. Myös korvakäytävään valetut tulpat ovat keskustelun aiheena.

Kauanko tulppia voi käyttää? Jos tulppia käyttää pidempään, onko kuulovauriot vakavia? Voiko esim. rumpuharjoittelussa käyttää vanhempia tulppia, jos bändin kanssa ja livenä soittaessa käyttää tuoreempia tulppia?

Eli kaikki mahdollinen oma kokemus pitkäikäisistä tulpista tänne.

____
Omat tulppani ovat juuri nuo EARin UltraTechit, katso kuva earin sivuilta.
http://www.e-a-r.info/fi/Product.as … tCategory_Id=99&Product_Id=205.
Mahtava yleisääniulottuvuus, joskin vähän heikosti bassoa päästää. Esimerkiksi kitaristille mahtavat, ja keikoilla mielettömän näppärät. Hintaa taisi olla jotain 22€.

Tulpat on ollut nyt noin puolitoista vuotta käytössä, ja kovasti jo kellertää kärjistä. Itse en ole huomannut vielä muutosta suojaamisen tehokkuudessa, mutta onko kenelläkään tietoa, kauanko näitä tulppia pystyy käyttämään?

Musiikkiliikkeessä sanoivat, että kaksi vuotta pitäisi pärjätä helposti, mutta tietenkin se on soittotunneista kiinni.
Progressor
07.06.2007 17:50:31
Itse käytin noita samoja Earin tulppia sujuvasti kolmisen vuotta, ennen kuin hankin valetut tulpat. Bändikaverilla on kertomansa mukaan ollut samat kuuset käytössä kymmenen vuotta. Eli kyllä ne ihan hyvin kestävät. Vähän ne rupeavat ajan kanssa kellertämään, mutta ei se mitään haittaa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Antti1
07.06.2007 18:37:30
Täytyy kyllä sanoa, että hyi helkutti. Mua rupesi silloin kuusitulppa-aikana aina puolen vuoden jälkeen jo iljettämään samojen tulppien käyttö.

Elacinin valetuilla tulpilla on kyllä kiva mennä vähän pitempäänkin, nää on helppo pitää puhtaina.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Kukkis 77
07.06.2007 18:50:44

Itse käytin noita samoja Earin tulppia sujuvasti kolmisen vuotta, ennen kuin hankin valetut tulpat. Bändikaverilla on kertomansa mukaan ollut samat kuuset käytössä kymmenen vuotta. Eli kyllä ne ihan hyvin kestävät. Vähän ne rupeavat ajan kanssa kellertämään, mutta ei se mitään haittaa.

Mulla taitaa juurikin nuo Earin kuusitulpat olla kuudetta vuotta. Hyvin kestää kun silloin tällöin pesee.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Juntunen
07.06.2007 19:45:03

Mulla taitaa juurikin nuo Earin kuusitulpat olla kuudetta vuotta. Hyvin kestää kun silloin tällöin pesee.

Joo itellä ollu kans samat tulpat niin pitkään etten kehtaa ees kertoa. Nuo kuusiosathan saa tarvittaessa varsin helposti irti ja on pestävissä aika hyvin. Aika pahasti ne kerää vaikkua sinne sisään kyllä.

Tiesittehän varmaankin, että paljon tulppia käyttävillä henkilöillä korvavaikku pakkautuu helposti korvan sisälle tärykalvon tietämille ja saattaa ajan kanssa tukkia kuuloakin. Itselläni meni pari vuotta sitten toinen korva niin totaalisen lukkoon, että tasapainoaistia tuntui heittävän ja silmistä valu vesi. En kuullut ihan mitään toisella korvalla. Terveydenhoitaja otti ja ruiskutti vedellä ja liuotusaineella kunnon vaikkumöykyt korvan sisältä ulos. Alkoi heinäsirkat ja linnut laulella taas.

Hoitaja suositteli korvien totaaliputsausta (liuotusaineet ja vesiruiskut) n. kerran vuodessa jos käyttää paljon tulppia.
Marzi
07.06.2007 21:06:12 (muokattu 07.06.2007 21:35:19)

http://www.deafequipment.co.uk/stor … C3FBA4CCDDEA63AE97E39085DA7?id=1972

Hommasin pari päivää sitten tuollaiset. Mukana 3 kpl kuusia ja kolme erilaista vaimennusparia(nuo tötteröt kuusien päissä.) Menee lähes näkymättömiin korvaan ja suojaa hyvin.

Noita perus EAR-malleja on tullut käytettyä jostain vuodesta -96(EAR ja Etymoticin vastaavat) Valetut on käyny monasti mielessä, mutta hukkaamisen pelko yhdistetynä persaukisuuteen on hyvä tekosyy olla ostamatta moisia. :D Vaihtoväli peruksilla ollut jotain parin vuoden luokkaa/kun näyttävät siltä, että ei voi enää vetää... :D Ostin nuo Alpinet kun alkoi ahistaa se, että ne kuusenkannot töröttää korvista.
No yhyy.
blackboot
07.06.2007 21:21:05
Töissä käytän Earin normitulppia, mutta soittohommissa ne tuhoavat bändin soundin. Bändin kanssa soittaessa Etymotic researchin Ety-plugs Hi-fi tulpat on tosi hyvät. Maksavat Suomessa noin 20e. www.etymotic.com . Kun tulppia käyttää joka päivä, vahamöttien poistattaminen korvista parikin kertaa vuodessa on tosiaan välttämätöntä, mutta mieluumin se vaiva kuin meluvammojen tietoinen pahentaminen ilman suojausta. Keskivaikeat vammat ehti tulla nuorempana, kun äänenpaineet sekä bändin kanssa että yksin treenatessa olivat aivan järjettömät, enkä "pitänyt" tulpista.
Chemo
07.06.2007 21:37:07

Earin kuusitulpat täälläkin käytössä. "Pitkäikäinen" on melkoinen ali-ilmaus näiden yksilöiden kanssa, törkeän vanhat ovatten. Mutta mikäs siinä kun toimii.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
ankkiz
07.06.2007 22:52:40

Nyyppäkysymys tähän väliin, kun pakkauksesta ei kunnon ohjeita löytynyt.

Pestäänkö nuo siis ihan jokaisen käyttökerran jälkeen, jos niitä käyttää monesti viikossa?

Saippua- vai ihan vain hanavedellä?

Kuumaa vai kylmää?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
Kukkis 77
07.06.2007 23:13:52

Pestäänkö nuo siis ihan jokaisen käyttökerran jälkeen, jos niitä käyttää monesti viikossa?

No ite pesen sillon kun korvamöhnää on sopivasti kertynyt.

Ihan ilman saippuaa.

Kuumaa vai kylmää?

Lämpimähköä.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Jones_
08.06.2007 22:59:15
Entiiä, mulla ainakin tuntuu että nuo earit olis jotenkin "löystyneet", eli ei ole niin jäykät kuin ennen. Täytynee kohtpuoliin ostaa uudet..
jussimus
08.06.2007 23:59:03
Etymoticit ovat mun luottotulpat.
EARin ja Elacinin vastaavat kolmikerroskuusitulpat eivät pelitä aivan niin hyvin, en saa niihin sellasta tuntumaa mitä saan Etymoticien kanssa.
Alpinet taas ovat aivan hanurista, koska ne ovat aina joko liian syvällä päässä tai sitten roikkuvat täysin ulkona. Kaksi kerrosta kuusitulpassa on liian vähän.

Kyllähän noi Etymoticit aika iloisesti jo kellertää...oon mä ne pari kertaa kuitenkin pessyt :)
Keppis
09.06.2007 09:56:37
eihän kuusitulpille tarvi muuta tehä ku aina välillä puristaa jotta keltanen mömmö pääsee pois sieltä reiästä(hymiö).
Onni vie inspiraation.
BobHope
10.06.2007 19:41:08

Olisivatkohan nyt puolitoista vuotta vanhat nuo kuusi-earit. Jostain syystä tuntuvat vähän epäsopivilta nykyään... Korvan muoto muuttunut? Eivät oikein aina pysy kunnolla...
ZildjianA-custom
11.06.2007 16:20:01

Kuumaa vai kylmää?

Ensin puhdistat haalealla vedellä käsin kaiken tavaran pois, ja puristelet reiän sisälle joutuneet vaikut pois.

Tämän jälkeen hanasta niin kuumaa vettä kuin mahdollista, ja huuhtelet siinä kuusiosat niin ettei kädet pala. Desinfiointia. Joskus olen kuullut että kuusiosia ihan keitetään.

Ja itse en saippuaa tosiaan käytä, jotain fairya tai käsisaippuaa ehkä voisi kokeilla.

Entiiä, mulla ainakin tuntuu että nuo earit olis jotenkin "löystyneet", eli ei ole niin jäykät kuin ennen. Täytynee kohtpuoliin ostaa uudet..

Sama vika rahikaisella, tämän takia oikeastaan kyselenkin. Mutta jos tosiaan joku käyttää noita kymmenen vuotta niin ehkei löystyminen ole niin vakavaa.
Marzi
12.06.2007 14:01:36 (muokattu 12.06.2007 14:06:20)

Alpinet taas ovat aivan hanurista, koska ne ovat aina joko liian syvällä päässä tai sitten roikkuvat täysin ulkona. Kaksi kerrosta kuusitulpassa on liian vähän.

No jaa, toisilla tulee korvakäytävät kipeäksi kolmikerroksisista Eareista/Etymoticeista. Mikä kenenkin korvaan sopii. Toisilla ainoa vaihtoehto on valetut ja kaikki markkinoilla olevat on ns. halpikset (alle 100€) ovat hanurista. Riippuu yhtä paljon fysikaalisista tekijöistä kuin käyttäjän mieltymyksistä. Et ei kantsi dumata mitään välttis ihan noin vaan.

BTW, ainakin noissa vanhemmissa Etymoticeissa, missä oli ihonvärinen kanta ja semmoinen beige aski, oli sellainen vähän karheampi pinta kuin esim. harmaissa Eareissa, et mullakin pysyi jotenkin paremmin kohdallaan. Uudesta mallista, missä on kirkas kanta ja aski on sini/kirkas, ei oo kokemusta. Varmaan ihan samaa kamaa päivitetyllä ulkonäöllä.
No yhyy.
jussimus
14.06.2007 00:24:26
...keltaisen sävyisenä roikkumassa avainnipussa :D.

Heh, juurikin näin :)
Sipher
18.06.2007 15:38:20

Itsellä käytössä Alpinen Music Safe Pro säädettävät kuusitulpat ja ihan jees ovat.

http://www.sensorcom.com/product.as … P_ID=975&strPageHistory=related

Niin ja itse käytän tietenkin tuota kevyintä vaimennusvaihtoehtoa (säädettävissä -10, -15 tai -20 desibeliä). Kuuluu hyvin ja tasaisesti eikä tuu korvat kipeiksi.
Dead girls are easy
IJarro
18.06.2007 17:47:29
Korvan mukaan valetut elacinit löytyy. Parasta niissä on käyttömukavuus ja sen ansiosta niitä tulee myös käytettyä. Mulla ainakin joulukuuset ja ne perus keltaset pistää koko korvan särkemään parinkin päivän käytön jälkeen (ei siis yhtämittaa, mut esim vaikka 3päivän festarit). Noita tosiaan tulee käytettyä semmosissakin tilanteissa ku joulukuuset olis jääny laittamatta. Ei purista, ei kiristä ja kaiken kuulee just sopivalla volalla.

Sanottiin mulle sillon, et neljävuotta noi elacinit kestää. Sen suotimen kun saa pois ni ne voi pestä vaikka painepesurilla =). Vaihtamisen syynä on siis just se koko korvakäytävän muuttuminen. Tosin yhellä kaverilla on nyt just neljä vuotta elacinit ollu ja se ei ainakaan oo huomannu vielä mitään sopimattomuutta...
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)