Aihe: paljon veloitan radiomainosbiisin tekemisestä?
1
TheAspsLeader
11.06.2007 12:34:00
Hei! kysymys teille muusikoille ja muille tietäville. Olen töissä eräässä kaupanalan konsernissa tietokonehommissa. Ajattelin, että säveltäisin ja nauhoittaisin pikkuisessa kotistudiossani heille jonkun 30 sekunnin iloisen radiomainosbiisin. Kun biisi olisi valmis ja nauhoitettu niin möisin heille oikeudet siihen ja sitten he niinku saisivat käyttää sitä vaikka miljoona vuotta mainoksissaan. Eli luopuisin täysin oikeuksistani siihen biisiin sitten. Paljon voisin pyytää rahaa tälläisestä biisistä tälläisessä tapauksesa? Mitään nauhoituskulujahan mulle ei niinku periaatteessa tule. Ainoa on vaan oman ajan menetys. Mielelläni jotain järkevän oloisia summia haluaisin teiltä kuulla asian suhteen. Kiitos jo kaikille vastanneille etukäteen.
Sertzo S
11.06.2007 13:28:01 (muokattu 11.06.2007 13:34:51)
Jaa, mitähän tuohon sanoisi. Mitä tuolla mainosbiisillä on tarkoitus sitten myydä ja kuinka kauan?
Tuleeko siihen laulettua tekstiä, vaiko pelkkää musaa eri koneilla tai aidoin soittimin tehtynä. Ok. sanon lonkalta sitten, että 1000 euroa. Tuosta lienee varaa hieman tarvitessa joustaa, miten sitten sopinette.
Janus
11.06.2007 14:36:12
Hei! kysymys teille muusikoille ja muille tietäville. Olen töissä eräässä kaupanalan konsernissa tietokonehommissa. Ajattelin, että säveltäisin ja nauhoittaisin pikkuisessa kotistudiossani heille jonkun 30 sekunnin iloisen radiomainosbiisin.

Onko biisi siis tilattu sulta jo?
TheAspsLeader
11.06.2007 14:51:34
Biisiä ei ole tilattu vielä joten kaikki on vielä mahdollista. Ehdotuksia neuvottelujen suhteen? enitenhän minua kiinnostaa, että paljon minä ilkeän pyytää rahaa.. 1000-2000 euroa? vai miljoonan?
FastEddie
11.06.2007 14:55:52 (muokattu 11.06.2007 14:56:24)

Biisiä ei ole tilattu vielä joten kaikki on vielä mahdollista. Ehdotuksia neuvottelujen suhteen? enitenhän minua kiinnostaa, että paljon minä ilkeän pyytää rahaa.. 1000-2000 euroa? vai miljoonan?

Pyydä miljoonaa.

Itse tein kerran mainoksen kuudesta (6, iso) bissestä.
Oli nimittäin kauhee jano ja osa maksusta tuli ennakkona!
Born to lose, live to win!
Locrian
11.06.2007 14:59:05
Näitä kysytään usein ja aina vastaus on sama- riippuu tilanteesta. Musa- ja äänialalla osa hinnoittelua on tilaajan ostovoiman tietäminen. Jostain pitää repiä enemmän ja jostain vähemmän. Jos nyt ajattelet, että sulla menee ton puolen minsan insertin säveltämiseen, äänitykseen ja miksaukseen kaksi päivää niin mitä sä haluat tuntiliksaksi? Jos myyt biisin "ohi" paljon menetät tekijänoikeuksia? ajatellaan nyt et haluat edes jolleki liksoille:

-kaksi päivää sävellystä ja äänittämistä á 280e pvä + alv
-puol päivää miksausta 140e + alv
-oikeuden menetykset ihan mitä vaan tiedät asiakkaan maksavan. Tai jos tiedät et kyseessä on sellainen asiakas joka ei tykkää maksaa "ei mistään" niin sisällytät kaiken ylimääräisen "studiokuluihin" tai soittajien palkkoihin. Avainsana on siinä tilaajan maksukyvyssä

Kuten tossa jo aikaisemmin kysyttiin: onko sulta jo tilattu työ? Kai jotain on paperilla? Sillon tällöin näitä juttuja tehdään niin, että sopimuksessa luovutetaan biisi firman käyttöön tietyksi ajaksi ja tiettyyn mediaan. Olishan se perseestä jos pikkuradiomainoksesta kehkeytyisi maailmanlaajuisen firman tunnettu audio-slogan ja sä saisit edelleenki vaan sen suklaapatukan.

Toinen juttu on kans se et miten paljon kehtaa kusettaa... :) Me kaikki tiedetään et tollasen puolen minsan radiohutun tekeminen ei juuri syö teknisiä tai henkisiä resursseja...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
TheAspsLeader
11.06.2007 15:19:38
Mitään sopimuksia tai muita ei ole aloitettu. Olen vaan kasvotusten jutellut tässä tänään erään johtajan kanssa ja hänestä se on loistava idea jos saadaan yrityksellemme jonkinlainen radiobiisi. Työskentelen lähellä johtoporrasta niin hoidan ensimmäiset keskustelut ja suunnittelut kasvotusten. Sitten mainitsen jonkun alustavan summan tässä joku päivä heille ja jos heistä se kuulostaa hyvältä niin teemme siitä jonkinlaisen sopimuksen. Yrityksellä on kyllä varaa maksaa. Kyseessä on iso konserni. Aion kyllä pitää huolen, että saan mukavan korvauksen tästä.. ja totuushan on, että helposti minä saan sen biisin väsättyä.. mutta eihän yrityksen johtoporras tiedä näistä asioista mitään..heh. Eli voin kusettaa. Tuntuu ehkä se 2000 euroa sopivalta tällä hetkellä mutta mielelläni kuuntelen lisää ehdotuksia ja vinkkejä.
Locrian
11.06.2007 15:25:12
Mitään sopimuksia tai muita ei ole aloitettu. Olen vaan kasvotusten jutellut tässä tänään erään johtajan kanssa ja hänestä se on loistava idea jos saadaan yrityksellemme jonkinlainen radiobiisi. Työskentelen lähellä johtoporrasta niin hoidan ensimmäiset keskustelut ja suunnittelut kasvotusten. Sitten mainitsen jonkun alustavan summan tässä joku päivä heille ja jos heistä se kuulostaa hyvältä niin teemme siitä jonkinlaisen sopimuksen. Yrityksellä on kyllä varaa maksaa. Kyseessä on iso konserni. Aion kyllä pitää huolen, että saan mukavan korvauksen tästä.. ja totuushan on, että helposti minä saan sen biisin väsättyä.. mutta eihän yrityksen johtoporras tiedä näistä asioista mitään..heh. Eli voin kusettaa. Tuntuu ehkä se 2000 euroa sopivalta tällä hetkellä mutta mielelläni kuuntelen lisää ehdotuksia ja vinkkejä.

Pistä kaks puol sitte samantien. Ja muista että kun latoo pomoille, vaikka rikkaan konsernin, hintoja kannattaa aina olla valmiina esittämään jonkinsortin laskelma eri menoeristä. Eli sin tapauksessa studiopäivä maksaa 500 kolmena päivänä ja sä haluat liksaa tonnin. Done.
Ukko
12.06.2007 21:27:41

Muuan kuuluisa tuottaja lausui ohjenuoranaan, älä koskaan luovu tekijänoikeuksista. No tämä on tietysti soveltamiskysymys.
Locrian
13.06.2007 07:32:47
Muuan kuuluisa tuottaja lausui ohjenuoranaan, älä koskaan luovu tekijänoikeuksista. No tämä on tietysti soveltamiskysymys.

Totta tavallaan. Leffapuolella ei taas lähtökohtaisesti lähetä mitään edes tekemään ellei kaikki taiteellisesti vastuulliset ensin allekirjota luovutussopparia. Liian iso riski että et yks henkilö kusee kaikkien duunit. Muunmuassa säveltäjä ja äänisuunnittelija ovat taiteellisesti vastuullisia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)