Aihe: Flextone II jää jalkoihin
1 2 3
htm
10.06.2007 14:28:23

Haeskelin haulla, mutta mitään konkreettista ratkaisua ei oikein löytynyt.

Olin eilen keikalla tuon flexuII kanssa. Jouduin pitämään vahvarin volumea noin klo 12 kohdalla, eli melko kovalla, kun vahvareita ei saatu mikitettyä.

Ongelmana oli a) jäin täysin bändin jalkoihin b) soundi meni treblekkääksi riivinnäksi, joka kuitenkin oli ihan tukossa, eli semmonen mid-potku katosi. EQ:ttaminen ei juuri auttanut.

Vähänkään pienemmillä volumeilla ongelmia ei ole ollut, ja soundit on ollu just niikuin oon halunnu.

Mitä tuolle voisi oikein lähteä tekemään? Lisäkaappiahan ei tuohon perus-flexuII:een saa. Voisiko kaiuttimen vaihto auttaa?

Vai pitääkö yksinkertaisesti käydä kipeisemassa sm57 kaupasta? Tällöin ongelmaksi jää, että kovilla volilla ei skobea sitten voi käyttää edes monitorina. Nytkin oli niin ja näin..
KurtCobain
10.06.2007 14:30:51
Tuotahan Flextonesta on puhuttu et jää jalkoihin kovilla volyymeilla... suna pistäisin ton myyntiin ja ostaisin jonkun järkevän vahvarin :D
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
htm
10.06.2007 14:55:00

Ongelmana tuossa on, etten saa tuosta irtoavilla rahoilla aitoa blackfacea ja bassmania...
Hannu H.
10.06.2007 14:57:38

Oliko flexu lattialla vai nostettuna korokkeelle? Jos lattialla, niin ens kerralla vaikka tuolille tai kaljakoripinon päälle niin rupeaa itselle kuulumaan jo paljon paremmin.
57 kannattaa käydä hankkimassa, niin saa sitten lisää hönkää PA:sta salin puolelle.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Antti1
10.06.2007 15:15:28
Ja kerran kun on flexu käytössä, niin linjalähtö pelittää ihan ok myös.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Alpertti
10.06.2007 15:25:23 (muokattu 10.06.2007 15:39:20)

Olin eilen keikalla tuon flexuII kanssa. Jouduin pitämään vahvarin volumea noin klo 12 kohdalla, eli melko kovalla, kun vahvareita ei saatu mikitettyä.

Ongelmana oli a) jäin täysin bändin jalkoihin b) soundi meni treblekkääksi riivinnäksi, joka kuitenkin oli ihan tukossa, eli semmonen mid-potku katosi. EQ:ttaminen ei juuri auttanut.

Vähänkään pienemmillä volumeilla ongelmia ei ole ollut, ja soundit on ollu just niikuin oon halunnu.

Mitä tuolle voisi oikein lähteä tekemään? Lisäkaappiahan ei tuohon perus-flexuII:een saa. Voisiko kaiuttimen vaihto auttaa?

Vai pitääkö yksinkertaisesti käydä kipeisemassa sm57 kaupasta? Tällöin ongelmaksi jää, että kovilla volilla ei skobea sitten voi käyttää edes monitorina. Nytkin oli niin ja näin..

Ongelmana tuossa on, etten saa tuosta irtoavilla rahoilla aitoa blackfacea ja bassmania...

Luulisin, että Eminencen Texas Heat:lla saattais tuo fendersaundimaailma hivenen viela parantua. Ja mututtuntumalta sanoisin, että Heat on myös hivenen äänekkäämpi kuin Flextonen vakiokajari (ei siinä nyt varmaan kuitenkaan ihan mahdotonta äänenvoimakkuuseroa ole). Tietty samaisen valmistajan Red Fang on todella hyvä ja herkkä kapistus, mutta sillä saundimaailma taas menee hivenen eri suuntaan. http://www.eminence.com/guitar_spea … mp;speaker_size=12&SUB_CAT_ID=4

Toinen vaihtoehtoi saattais olla Red White and Blues, vähän erilaisella saundilla. Tuollahan on toi saundiclippihässäkkä, josta voi kuunnella eroja... Kai niistä jotain voi päätellä.
htm
10.06.2007 15:46:50 (muokattu 10.06.2007 15:52:36)

Kiitoksia vinkeistä.

Pidin tuolin päällä joo, ja linjalähtöähän ei perus flexuII:ssa ole. Vain tuo headphone-out:in kautta toimiva, mutta silloin mykistyy kajari.

Pitää tosiaan noita eminencejä kattella. Miten tarkkaa se on noiden wattimäärien kanssa? Pamahtaako esim 50W hajalle (flexussa 60W) tai onko liian isosta wattimäärästä jotain haitaa?

EDIT: klippejä kuunnelleena voisin sanoa, että tuo red white and blues osui ainakin clean-overdrive-maailmassa aika lähelle. Texas heat oli pikkaisen turhan kirkas, varsinkin kun stratolla pääasiassa vetelen...
Antti1
10.06.2007 15:51:47
Kah, kyse olikin tuosta mallista. Kuinka mä automaagisesti ajattelin puhuttavan isommista laitoksista...

No mutta oma mikki on tosiaan hyvä olla mukana aina. Mä suosittelen erityisesti sellasia ripustettavissa olevia malleja. Esimerkiksi Sennheiserilta löytyy e606, joka ei ole tuhottoman hintainenkaan.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
htm
10.06.2007 15:54:25

Joo, mä kans jotenkin oon viehättynyt tuohon e606:n muotoiluun, jotensakin soundi on kuienkin vähän pehmeä, ja 57:ssa kiinnostaa monikäyttöisyys...
Lennu
10.06.2007 16:58:22

Se menee kyllä tukkoon, on kokemusta. Ei riittänyt kaverilla aikoinaan edes treeniolosuhteisiin. Meni tukkoon ja alkoi pieremään oudosti. Onneks se möi sen pois.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
Tami
10.06.2007 17:39:59

Toisaalta ei tuo mikittämättä soittaminen ole ongelmatonta millään muullakaan vahvistimella. Se soundi tuuppaa suoraan siitä kajarista eteenpäin, jolloin suoraan kajarin edessä soundi on melkoista trebleä ja hiukkasen kajarilinjasta sivussa taas tumppua. Ja sittenkun itse vielä häärää siinä edessä niin ei se soundi ole muutenkaan mukavan kuuloista siellä yleisön joukossa.
Suosittelen ehdottomasti mikittämistä, se on ainoa viksu keinoa saada kitarat kuulumaan saliin balanssissa muun orkan kanssa ja vieläpä samoihin paikkoihin johon laulu ja muutkin soittimet kuuluvat. Se, että miten paljon soundista tulee suoraan lavalta ja kuinkan paljon PA:n kautta riippuu sitten miksaajasta.

Ite olen tehnyt noihin mulla olleisiin perusflexuihin oman kajariliitännän. Siellä takalevyssähän on semmonen laatta ( jonka paikalle tulee + mallissa ne xlr:t) jonka paikalle olen laittanut jakin. Kombon omaan kajariin ole tinannut sitten piuhan jonka päässä on plugi. Tällä viisiin komboa voi käyttää nuppina ja kotona kombona. Kustannukset on luokkaa muutama euro + lisäkaappi, eikä vahvariinkaan tartte tehdä mitään ylimääräisiä reikiä. Kaiuttimen vaihto tuohon flexuun ei tuo mitään mullistavaa ratkaisua.

Tuota "Vai pitääkö yksinkertaisesti käydä kipeisemassa sm57 kaupasta? Tällöin ongelmaksi jää, että kovilla volilla ei skobea sitten voi käyttää edes monitorina." kohtaa mä en ymmärrä, mitäs tuolla tarkoitat???

Mutta kuten totesin niin paras ratkaisu on se mikittäminen, sillä tavalla sitä kuitenkin loppujen lopuksi pääsääntöisesti keikalla tehdään....
Töissä intissä - vikaa vintissä
htm
10.06.2007 18:36:44 (muokattu 10.06.2007 18:38:11)

Hmm... tuota kajariliitäntää voisi kokeilla... Mitenkäs tuo lisäkaappi käytännössä muuttaa tilannetta. Meinaat, että volumea tulisi niin lisää...? Ei ole kokemusta. Ja meinaat siis, että tuo flexun pääte riittää sellaisenaan ajamaan kahta kaappia...?

"Tuota "Vai pitääkö yksinkertaisesti käydä kipeisemassa sm57 kaupasta? Tällöin ongelmaksi jää, että kovilla volilla ei skobea sitten voi käyttää edes monitorina." kohtaa mä en ymmärrä, mitäs tuolla tarkoitat???"

Tarkoitin tällä sitä, että jos haluan pitää soundin kohdallaan, enkä nosta styrkkarin volaa liian ylös, en välttämättä kuule itseäni rumpalin/muun bändin alta. Yleisöön homma toimii ok pa:n kautta, mutta lavalle ei, koska kunnollista monitorointia kuitenkaan ole.
sepisti
10.06.2007 22:40:14
Te soitatte yksinkertaisesti liian kovaa... Mikäli et pysty tuon kokoisesta vahvarista kuulemaan omaa soittoasi edes lavalla, olisi muun bändin tarpeellista pudottaa volumea alas. Mikäli jatkossa keikoilla teillä olisi PA:t niin ideahan olisi saada bändin lavavolume niin pieneksi kuin mahdollista.
Kitara on rakkauteni.
sepisti
10.06.2007 22:40:42
Te soitatte yksinkertaisesti liian kovaa... Mikäli et pysty tuon kokoisesta vahvarista kuulemaan omaa soittoasi edes lavalla, olisi muun bändin tarpeellista pudottaa volumea alas. Mikäli jatkossa keikoilla teillä olisi PA:t niin ideahan olisi saada bändin lavavolume niin pieneksi kuin mahdollista.
Kitara on rakkauteni.
sepisti
10.06.2007 22:40:48
Kitara on rakkauteni.
spadde
10.06.2007 22:50:23
^ triplasuperkebab
sorry offtopic
joojuuu 56799778g8u6ten squgi
Lennu
10.06.2007 23:11:21

Ei tarvii olla ku humpparumpali ja sudit, niin kyseinen flexu jää alle. Mulle on jääny kuva ihan olkkarivahvistimesta. Toisaalta, yhellä lapinrundilla kaveri soitti bussiin ostetulla marshallin pikkustäkillä niin, että "yläkaappi" oli korvassa kiinni ja "alakaappi" mikitetty, kun keikkapelistä pamahi putket eikä mistään saanu siihen hätään tilalle.

Että sinänsä ymmärrän kyllä volumekritiikin ;)
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
Tami
11.06.2007 09:39:41

Ei tarvii olla ku humpparumpali ja sudit, niin kyseinen flexu jää alle. Mulle on jääny kuva ihan olkkarivahvistimesta.

No ei se nyt ihan noinkaan ole.... tai sitten on kyllä aikasen tiukka humpparumpali. "Normaaleilla" lavavolyymeilla flexu on piisannut omaksi monitoriksi alle puolella volyymillä. Kun styrkka on nostettu penkille vast tai sitten kallellaan kohti korvia niin kyllä se aika kovaa sieltä esiin tuuppaa...
Töissä intissä - vikaa vintissä
Nacher
11.06.2007 11:46:39
Kiitoksia vinkeistä.

Pidin tuolin päällä joo, ja linjalähtöähän ei perus flexuII:ssa ole. Vain tuo headphone-out:in kautta toimiva, mutta silloin mykistyy kajari.

Pitää tosiaan noita eminencejä kattella. Miten tarkkaa se on noiden wattimäärien kanssa? Pamahtaako esim 50W hajalle (flexussa 60W) tai onko liian isosta wattimäärästä jotain haitaa?

EDIT: klippejä kuunnelleena voisin sanoa, että tuo red white and blues osui ainakin clean-overdrive-maailmassa aika lähelle. Texas heat oli pikkaisen turhan kirkas, varsinkin kun stratolla pääasiassa vetelen...

Tuskin tarvii wateista pelätä, kun flexu on kuitenkin 60w trankkuvehje, ja nuo 50w ratingit ovat 50w putkipelejä varten, jotka ovat huomattavasti äänekkäämpiä. Kyllä jonkun hyvän ja herkän Eminencen kiinni pulttaamalla voi hyvinkin saada eroa aikaan, mutta ainoa kunnon ratkaisu lienee vaihtaa vahvaria. Se nyt vain on niin, että nuo flexut jäävät hitusenkin kovemman bändisoiton alle. Ei sekään ole kovin helppoa pistää koko bändiä soittamaan hiljempaa, varsinkaan rumpalia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)