Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 529 30 31 32 33244 245 246 247 248
Jukkka
09.06.2007 15:06:04
Mie oon vähän yritys ja erehdys tekniikalla opiskellut tuota Sonaria. Eikös tuota Bounce to Tracksia pidä painaa, jos haluaa yhdistää molempien mikkien nauhoitukset samaan raitaan?
kivi
09.06.2007 15:25:29
Mie oon vähän yritys ja erehdys tekniikalla opiskellut tuota Sonaria. Eikös tuota Bounce to Tracksia pidä painaa, jos haluaa yhdistää molempien mikkien nauhoitukset samaan raitaan?

Mikkien?

Jos haluat kaksi mikrofonisignaalia samaan raitaan, sen kuin avaat kaksi sisääntulokanavaa yhtä aikaa ja säädät niistä mikrofonien keskinäisen tason. Molemmat tulevat alusta alkaen samalle raidalle.

Jos taas haluat yhdistää useamman raidan signaalia, sitä kutsutaan miksaamiseksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jukkka
09.06.2007 15:43:48
Tuossa Sonarissa, kun laittaa Audio ykköseen toisen mikin ja Audio kakkoseen toisen mikin, niin se tekee niistä kaksi erillistä raitaa.
kivi
09.06.2007 16:11:22
Tuossa Sonarissa, kun laittaa Audio ykköseen toisen mikin ja Audio kakkoseen toisen mikin, niin se tekee niistä kaksi erillistä raitaa.

Se riippuu ihan siitä miten reitität audio ykkösen ja kakkosen. Veikkaisin (ei ole Sonaria tässä eikä se ole kovin tuttukaan) että vastaus löytyy mikserilohkon sisääntulojen valikoista.

Toisaalta, ei kai ole mitään syytä mikset voisi miksata kahta raitaa myöhemminkin. Tosin mä en aivan ymmärrä miksi - jos haluaa ne yhteiseen käsittelyyn esimerkiksi kompressointia varten tms. on kai helpompi tehdä niille aliryhmä ja asettaa efektointi sinne.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
09.06.2007 17:48:50

Sun täytyy tätä varten valita _Sonarista_ raitakohtaisesta input-valikosta joku stereo in.

Kuten Kivi tuossa jo mainitsi, niin mä en täysin ymmärrä myöskään tämän pointtia. Sähän menetät paljon säätömahdollisuuksia ja kaiken minkä pystyt tekemään stereoraidalle, pystyt tekemään myös vaikka noilla aliryhmillä (bus Sonarissa nimeltään). Pelkän audioraidan pyörittäminen ei vaadi juuri koneelta tehoja, ei pitäisi olla siitä kiinni nykykoneilla.

Toki stereoraidastakin saa sitten säädettyä molempia puolia erikseen, mutta se vaatii vähän enempi kikkailua. Sun tarvii sieltä raidasta luoda kaksi sendiä, joista toiseen panoroit vasemman kanavan ja toiseen oikean kanavan. Sitten sun tarvii reitittää se alkuperäissignaali johonkin bussiin, jonka pistät mutelle. Tässä ei sitten taas mun mielestä ole oikein mitään järkeä, kun saman voi tehdä paaaaljon helpommin äänittämällä kaksi erillistä raitaa ja käyttämällä ryhmiä...

Ryhmien käytössä tosin on sitten se kakkempi puoli, ettei freezeä voi käyttää. Jos meinaa koneteho loppua, niin pitää bouncata raitoja yksitellen ja poistella reaaliajassa pyörivät efektit.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Jukkka
10.06.2007 09:15:45
Okei, eli se on ihan hyvä taktiikka, että nauhoittaa vasemman ja oikean mikin omille raidoille ja sen jälkeen miksaa ne yhteen Bounce to Tracks komennolla?
Antti1
10.06.2007 11:23:23
Okei, eli se on ihan hyvä taktiikka, että nauhoittaa vasemman ja oikean mikin omille raidoille ja sen jälkeen miksaa ne yhteen Bounce to Tracks komennolla?

Mä edelleen jättäisin tuon yhdistämisen tekemättä, koska siitä ei ole oikeastaan mitään hyötyä mun mielestä (tai en ainakaan kertaakaan oo sellaseen skenaarioon törmänny..). Kertoisitko tarkemmin mitä sä äänität ja minkä vuoksi tuon stereoraidan teet? Jos kysy on vaikka tasojen säätämisen helpottamisesta, niin Sonarissa saa linkitettyä yksittäisten kanavien liukuja toisiinsa yms. automaatioita.

Valaise hölmöä, kun mä en nyt ymmärrä. :)
Jukkka
10.06.2007 11:57:38
Siis jos haluan lopuksi yhden raidan, jonka voin polttaa cd:lle. Nauhoitan klassista kitaramusiikkia.
Hannu H.
10.06.2007 13:52:59

Siis jos haluan lopuksi yhden raidan, jonka voin polttaa cd:lle. Nauhoitan klassista kitaramusiikkia.

Mixdownilla menee helpommin ja järkevämmin.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Antti1
10.06.2007 14:59:40
Mixdownilla menee helpommin ja järkevämmin.

Jeps, tätä mieltä minäkin olen. Tulihan hommaan selvyyttä, mä luulin jotain aivan muuta...

Toihan muuttaa ihan koko homman. Miten sä äänität sen kitaran? Toinen mikki kaulan puolella ja toinen kopan sointia ottamassa, xy-stereo vai jotain aivan muuta? Jos sulla on joku stereoäänitys, niin silloinhan molemmat mikit tulee pääasiallisesti kuulumaan omasta kaiuttimestaan ja mittarin pylväät heiluu omaan tahtiinsa. Jos taas äänität kahdesta eri kohtaa erilaista sointia, etkä panoroi, niin silloinhan noi pylväät heiluu juurikin samaan tahtiin.

Siihen en ota kantaa mikä on paras keino, koska se määräytyy ihan tarpeen ja tilanteen mukaan. Kannattaa kokeilla kaikkia vaihtoehtoja, jotta löydät mieleisesi.
kivi
10.06.2007 15:27:11

Ahaa.

Sitten miksataan.

Mä varmaan hakisin kopan puoleisesta raidasta juurevuutta ja kosketusta, ja panoroisin sen keskelle. Otelaudan puoleisesta raidasta taas hakisin ilmavuutta, saattaisinpa levittää sen stereoksikin esimerkiksi 10 millisekunnin delaylla. Joka tapauksessa ottaisin pidemmän kaiun signaalin siitä, lyhyemmän ehkä kopan puolelta.

Ei se, että on vain kaksi raitaa ja klassista musiikkia, tarkoita sitä etteikö niitä voisi ja saisi miksata ihan yhtä paljon kuin moniraitaäänityksiäkin.

Lopuksi valitaan Mixdown, asetuksena "interleaved 44.1/16 .wav" ja tämä poltetaan CD:lle, poltto-ohjelma lisää waviin cd-soitinten vaatiman redtabin itse.
(Handsome Dick Manitoba)
Werihukka
10.06.2007 17:37:20 (muokattu 10.06.2007 17:39:33)

Kysynpä vielä sellaista, että mitä hyötyä on siitä että nauhoittaa 24 bittisenä ja 96 kilohertsisenä, kun eikös CD:llä oleva tavara ole kuitenkin 16 bit ja 44,1 kHz?

24-bittisenä on hyvä nauhottaa sen takia, että siinä on selvästi vähemmän mitään ylimäärästä kohinaa. Näytteenottotaajuudesta tiedän vain hyvin vähän. Jotkut sanoo, että tulee parempaa jälkeä, kun nauhoitetaan korkeammilla arvoilla. Jotkut taas väittävät ettei sillä ole käytännössä mitään väliä, koska lopullinen äänite on kuitenkin sen 44.1kHz CD:llä. Ehkäpä sitten mm. DVD-äänitteille on parempi käyttää noita korkeampia näytteenottotaajuuksia, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
kivi
10.06.2007 21:58:42
Kysynpä vielä sellaista, että mitä hyötyä on siitä että nauhoittaa 24 bittisenä ja 96 kilohertsisenä, kun eikös CD:llä oleva tavara ole kuitenkin 16 bit ja 44,1 kHz?

Siitä että tallennus tapahtuu 24-bittisenä on aivan korvin kuultavaa hyötyä, ja parantaahan se ohjelman sisällä tapahtuvien laskutoimitusten (kaiken äänenmuokkauksen) laatua matemaattisestikin.

Sen sijaan 96K laadun käyttämiseen 44.1K:n asemesta ei oikein ole syytä, kun niillä taajuuksilla joita tuolla saadaan mukaan ei yleensä joko ole mitään, tai ainakaan emme sitä kuule. Hyvin valittu etuaste ennen digitointia tekee suuremman eron, eikä sekään ole ihan niin kriittinen osa että välttämättä kannattaisi mennä mukaan etuastekilpailuihin.
(Handsome Dick Manitoba)
Torniojaws
12.06.2007 00:26:16

Kaipa tänne voi pistää jelppikerhotyyliset kysymykset:

Eli löytyykö Suomesta mistään puolen räkin telineitä? Tuntuu ettei missään ole sellaisia myynnissä, ei edes Saksanmaalla. Tai sitten kysymyksen kääntäen, löytyykö mistään puolen räkin täytepaneeleita? Olen siis ostamassa RME Fireface 400:n, mutta ei taida olla hyvä idea laittaa räkkiin roikkumaan toispuolisesti, niin pitäisi jotain täytettä saada (ei, ei toista räkkilaitetta :).
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
kivi
12.06.2007 00:31:58
Kaipa tänne voi pistää jelppikerhotyyliset kysymykset:

Eli löytyykö Suomesta mistään puolen räkin telineitä? Tuntuu ettei missään ole sellaisia myynnissä, ei edes Saksanmaalla. Tai sitten kysymyksen kääntäen, löytyykö mistään puolen räkin täytepaneeleita? Olen siis ostamassa RME Fireface 400:n, mutta ei taida olla hyvä idea laittaa räkkiin roikkumaan toispuolisesti, niin pitäisi jotain täytettä saada (ei, ei toista räkkilaitetta :).

Räkkitarjottimia siis?

www.audiodivari.com myy räkkirautaa kaikenlaisten laitteiden kiinnitykseen, myös tarjottimia ja jäähdytysmaskeja.
(Handsome Dick Manitoba)
Weg
17.06.2007 02:37:06
Ois nyt kesällä tarkotus äänitellä vähän omia biisejä jne ja rummut on nyt se suurin "päänvaiva", koska kitarat menee pod xt:n läpi ja samoten basso.

Eli käytettävissä on laadukkaat ammattilaismikit, jotka ajateltiin vetää Allen&heat 16:2 mix wizard tiskiin. Tämän jälkeen on vähän epäselvää. Eli periaatteessa mahdollista oisi tehä niin, että ottaa mikserin left & right output suoraan Tascam us-122 laitteeseen 1 ja 2 kanavaan, jotka menee sitten usb:llä koneeseen. Olisiko tämä järkevää? Ymmärrän kyllä, että sillon meillä tulee vain kaksi raitaa koneelle, mutta ei tää nyt niin tarkkaa ole.. hmm.. mihin mahdollisiin ongelmiin kandee varautua? mättääkö tässä systeemissä jo valmiiksi joku?
Antti1
17.06.2007 10:56:57
mättääkö tässä systeemissä jo valmiiksi joku?

Mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä. Eipä tuossa mitään suuria vaaroja ole, perässä muutama ajatus miten mä ton hoitaisin.

Stereo overit kannattaa tuossa jo heti kättelyssä unohtaa, koska ulostuloista kannattaa ottaa basari toiseen kanavaan ja muut toiseen. Käytännössä siis tarkoittaa Bonham-tyylistä mikitystä: mahdollisimman hyväsoundinen overheadi pari kapulanmittaa virpasta ylöspäin. Mä tykkäisin käyttää melkeinpä pallokuvioista mikkiä, jos hyvä sellainen on saatavilla ja tilan sointi on kunnossa. Kardioidi menee kans ihan ok, saattaa vaatia enempi asettelua.

Overista kannattaa leikellä alapäätä jo valmiiksi sen verran, että pellit ei enää ihan älyttömästi kolahtele, mutta kannutkin vielä vähän erottuu. Kaikki lähimikitetyt pöntöt kannattaa equttaa tiskillä jo niin paljon, kuin soundi vaan vaatii. Tämä vie aikaa ja vaatii paljon kokeilua, mutta se kannattaa. Virvelissä ei kannata säästellä yläkalvon äänenvoimakkuuden kanssa, se on kuitenkin liian hiljaisella sitten miksauksessa. Tomeihin mä nakkaisin myös ihan hyvin jytinää ja lätinää. Basarin voi ottaa vaikka ihan muokkaamattomana sitten talteen, se kun tulee erikseen.

Mä vielä tekisin tosiaan varman päälle mieluummin niin, että pellit on vähän hiljemmalla, kuin että tomit ja virppa peittyisivät. Mun mielestä on helpompi kaivaa peltejä esiin ja lanata lähimikitetyt rummut sen paketin joukkoon, kuin yrittää kaivaa rumpujen sointia peltien alta.
Weg
17.06.2007 16:26:21
Okei kiitos hyvistä vinkeistä, eli basari isketään yhdelle raidalle ja muut rummut toiselle. Meillä on tämä äänityskone samassa huoneessa varmaan rumpujen kanssa, että voi olla pientä ongelmaa tuon tarkkailun kanssa, että millon just se soundi on kohdallaan, tähänkin taisi olla jotain vinkkejä? kun vieress pauhaa siis rummut :) Vai pitäisikö sitä juosta joka välissä rec nappulalla :D

Tässä ois nyt mikit mitä on käytössä:

- 2x Shure sm81
- Shure 57
- parikolme shure 58
- 2x shure beta 98
- Shure beta 52A
- Sennheiser Black Fire 509
- Sennheiser black fire 521
- 2x Shure 349 (en löytänyt googlesta mitään muuta kun shure pg 81, joka oli suurinpiirtein vastaavallainen)

Miten itse käyttäisitte nuo rumpusetin äänitykseen?
Antti1
17.06.2007 19:52:30
Miten itse käyttäisitte nuo rumpusetin äänitykseen?

Millainen rumpusetti teillä on käytössä? Basarit, virppa, kuinka monta tomia jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)