Aihe: äänittäminen
1
punksnotdead
09.06.2007 23:18:24
Miten saan halvalla (ja helposti jos mahdollista) äänitettyä laulua, pianon ja kitaran soittoa? Pitääks ostaa jotai ihme miksereit ja tietokoneohjelmii? kiitos etukäteen!
Mirela
09.06.2007 23:22:43
Toivottavasti en saa kenenkään virtuaalinyrkistä, mutta minä tein näin.

Läppäri, ulkoinenäänikortti, jossa mikrofoni etuaste. Ja sitte vaan nauhottelemaan :D
Kuolen.
punksnotdead
09.06.2007 23:24:09
Mikäs tää ulkoinenäänikortti on? mistä saa?
Mirela
09.06.2007 23:27:53
No mulla itellä on verkkokaupasta ostettu m-audion vehje. USB porttiin vaan kiinni.
Kuolen.
punksnotdead
09.06.2007 23:32:03
Pystyisiks laittaa linkkiä?
VALUUTTA ON TÄÄLLÄ!!!
apip
10.06.2007 11:16:46 (muokattu 10.06.2007 11:48:26)
Suosittelen ekaksi kokeilemaan tietokoneen omaa äänikorttia ja jotain halpismikkiä mikäli et ole valmis sijoittamaan ens alkuun paria-kolmea sataa euroa äänenlaatuun. Koneen omalla äänikortilla saa ääntä talteen, mutta äänenlaadussa on yleensä erittäin reilusti parantamisen varaa.

Ehkäpä halvin (100-200e?) kohtuullisen laadukas ratkaisu voisi olla USB-kondensaattorimikrofoni joka soveltuu ainakin laulun, akustisen kitaran ja luultavasti pianonkin nauhoitukseen. Tälläinen lyödään kiinni suoraan tietokoneen USB-porttiin ja se saa siitä tarvitsemansa virran. Kannattaa vilkaista esim. Marshallin MXL USB-sarja (http://www.mxl-usb.com/) tai hieman halvemmat Samson Techin USB-mikrofonit (http://www.samsontech.com/products/brandpage.cfm?brandID=2). Näitä löytyy myös muilta valmistajilta.

Cool Edit ja sen uudempi versio Adobe Audition ovat molemmat hyviä, mutta ne ovat maksullisia. Mikäli et ole valmis warettamaan niitä tai ostamaan Auditionia niin kannattanee kokeilla esim. ilmaista Kristal Audiota tai Audacityä (itse en omaa kokemusta näistä, mutta näitä on yleensä suositeltu).

Itsekin olen hankkinut ulkoisen äänikortin/multiefektilaitteen (Line6 TonePort UX2), johon saan kiinni kunnollisen mikrofonin (tarvittaessa 2 kpl), sähkökitaran tai linjatasoisen lähteen. Aloitin nauhoittelun ensin tietokoneeseen integroidulla äänikortilla ja 10 vuotta vanhalla jostain mukana tulleella halpismikrofonilla. Äänenlaatu oli erittäin huono ja sisälsi ylimääräistä sirinää. Seuraavaksi hommasin n. 50e maksavan SoundBlaster Audigy2 Valuen (muistaakseni?) ja 15e:n pöytämikrofonin, äänenlaatu parani huomattavasti. Tällä sai aikaan jo ihan siedettävää tulosta. Noh, tämä viimeisin eli TonePort UX2 ja Roden kondensaattorimikrofoni veikin äänenlaadun jo ihan omalle tasolleen. Kuulostaa välillä miksailun jäljiltä melkein Pro-tasoiselta :)

Niin, jos kyseessä sattuu olemaan sähköpiano niin siitä saattaa pystyä vetämään piuhat suoraan tietokoneen line-iniin eikä mikrofonia tällöin tarvita. Jos päädyt hankkimaan noita kalliimpia vehkeitä niin kannattaa kysäistä täältä tai lukaista netistä minkä tyyppinen mikrofoni olisi sulle sopivin (dynaaminen, kondensaattori, ...).
joulupukk1
10.06.2007 18:44:43
No mä hommasin tälläsen.

http://www.m-audio.com/products/en_us/JamLab-main.html

Ei ainakaan kovin kallis, hyvyydestä en sitte tiiä ku en oo viel kerenny testaamaa...
XBreed
10.06.2007 20:50:18
Äänitysohjelmaksi käy vallan mainiosti jo mainittu ilmainen Audacity. Äänityksen lisäksi siinä on mm. perusefektejä ja käyttöliittymä on selkeä.
"Attention! Present arms!"
apip
10.06.2007 23:46:46
No mä hommasin tälläsen.
http://www.m-audio.com/products/en_us/JamLab-main.html
Ei ainakaan kovin kallis, hyvyydestä en sitte tiiä ku en oo viel kerenny testaamaa...

Toi ei taida soveltua kuin pelkän sähkökitaran nauhoitukseen... Kysyjä halusi nauhoittaa kitaran (akustinen vai sähkö?) lisäksi laulua ja pianoa.
Murgo
11.06.2007 13:43:28 (muokattu 11.06.2007 13:43:57)

Mulla on T-kaupan SC450 USB mikki, eli suoraan koneeseen kytkettävä. Toimii oikein hyvin ainakin viululle ja treenikämppä-äänityksiin koko bändille(laulu ja koskettimet suoraan mikseristä), missä ongelmana tosin liiallinen äänenpaine, -10 dB vaimennuskytkimestä huolimatta mikki on sijoitettava aika kauas ja äänitysvoimakkuus koneesta säädettävä ihan minimiin ettei clippaisi. Ohjelmana on Kristal, Reaper-nimistä ilmaissoftaa on myös kehuttu, sekin koneelta löytyy mutten ole ehtinyt perehtyä. Myös ihan tavallinen dynaaminen laulumikki toimii hyvin jos käyttää erillistä etuastetta tai mikseriä välissä, suoraan äänikorttiin kytkien ei tahdo tulla tarpeeksi signaalia. Omissa LoFi-äänityksissäni olen etuasteena käyttänyt jopa itserakennettua kitaralle tarkoitettua boosteria(GeneralGuitarGadgets-sivujen Stratoblaster).
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
apip
11.06.2007 19:54:19
Reaper-nimistä ilmaissoftaa on myös kehuttu, sekin koneelta löytyy mutten ole ehtinyt perehtyä

Reaper ei ole ilmainen ohjelma vaan sharewarea jonka käyttöä ei ole estetty kokeiluajan jälkeen ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)