Aihe: APUVA! Signaaliketjusta helvetillinen surina!
1
Peteh83
09.06.2007 14:26:48
Jep, eli näppäriä vinkkejä kaipailisin, mistä kaikista tekijöistä voi johtua mieletön surina kun kitaran vahvistimen väliin laittaa esim. pelkästään Bossin Tunerin.

Kokoonpanoni ja järjestys on parhaimmillaan (tai pahimmillaan) seuraava:

Ibanez RG(r)570 (Seymour Duncan PA-TB-2 B, Jazz Model N) ->
Boss Tuner ->
Jim Dunlop Crybaby ->
Compressor Sustainer ->
Boss Super Chorus ->
Boss Eq ->
Peavey 6505 nuppi ja Marshall 4x12 kaappi 75W Celestioneilla.

Välijohtoina lyhyet George L's johdot ja saman valmistajan "kulmaplugit".
Virtalähteenä 1Spot muuntaja (muistaakseni Schultz virranjakojohdolla).
Kitarapiuhoina 2 6m Neutrikkia.
Kaappipiuhana Schultzin 1m speaker piuha.

Lähinnä hi gain hommissa ongelma korostuu, vaikka lyö väliin pelkästään yhden Bossin. Kohina ja surina tulee niin lujaa että sitä on keikalla itseni lisäksi miksaajatkin ihmetelleet. Jokainen voi kuvitella siis mitä tapahtuu kun lenkkiin lyö kolme Bossia lisää ja yhden Dunlopin. Signaalihävikkikin on aika merkittävä, mutta se varmastikin johtuu pedaaleista.

Kaipailisin tämän ongelman ratkaisuun ideoita/syitä/selityksiä tai mitä vaan tulee mieleen.

Tänk Juu!
arppah8
09.06.2007 15:06:16

Mulla oli vähän samantyyppinen ongelma: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=147979&o=0&#p7418786

Omalla kohdallani auttoi juurikin muuntajan vaihtaminen hakkurivirtalähteeseen. Sullahan näkyy jo sellainen olevan, joten ehkä sitä muuntajamallia kannattaa kokeilla.
We're such a clever bunch, generation irony
kivi
09.06.2007 16:20:08 (muokattu 09.06.2007 16:20:29)
Onko piuhat varmasti kunnossa, ja nyt en siis tarkoita että näyttääkö ne yleismittarilla / kaapelitesterillä hyvää, vaan niiden impedanssia, ja sitä ettei niitä ole käytetty kaiutinjohtoina tms.

Virtalähde on aina ongelma. Dunlop CGB95 Crybaby on kuuluisa siitä, ettei se toimi kunnolla hyvänkään virtalähteen kanssa, ja se kannattaisi myös kokeilla laittaa ketjun ekaksi ennen viritintä jos kitarassa on passiivimikit. Kaikki Boss'it, myös viritin, bufferoivat signaalin.

Maalenkki on aina ongelma. Voit jostain välistä saman muuntajan ruokkimia pedaaleja kokeilla katkaista maakarvan signaalijohdosta (jätä vahvistimenpuoleinen pää kiinni ettei tule häiriöitä) niin että maa pääsee todellakin matkustamaan vain yhtä reittiä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
msormune
09.06.2007 17:44:47
Häipyykö hurinat jos otat kitaran irti piuhasta? Metin vaan, että oisko sulla kitaran maadoituksessa jokin johto irti...
juzi
09.06.2007 17:51:15
Kokeile jotain muuta muuntajaa kuin 1Spottia. Mulla se aiheuttaa joittenkin pedaalien kanssa häiriöääntä.
Peteh83
09.06.2007 17:56:41
Häipyykö hurinat jos otat kitaran irti piuhasta? Metin vaan, että oisko sulla kitaran maadoituksessa jokin johto irti...

Ei häivy hurinat siten ja useemmalla kitaralla oon koittanu. Homma on juuri sikäli mystinen, että väliin ei tartte laittaa kuin yksi Boss niin hurinan taso nousee tosi radikaalisti. Useammilla piuhoilla on myös koitettu ja sama vaiva pysyy. Aion varmaan ensimmäisenä kokeilla tuota muuntajan vaihdosta, kun niitä nurkissa pyörii ja sitten seuraavana käydä noi vahvarin etuasteputket läpi.

Jostain luin että ea-putkien "mikrofonisoituminen" saattaa aiheuttaa ylimääräistä häiriötä ja kiertoa. Oma Peaveyni ainakin on kyllä tosi herkkä kiertämään...

Kiitos kaikille vastanneille tähän mennessä! Jos on lisättävää aiheeseen niin antakaa palaa!:)
jussimus
09.06.2007 19:26:28
Mulla on pändiurani alusta asti ollut aina käytössä Ibanezin 9 voltin muuntajia. Koskaan ei ole hurinoita esiintynyt Ibanezin syöttäessä virtaa. Eli Ibanezin muuntaja + laadukkaat piuhat = ei hurinoita
hapan
09.06.2007 19:28:51
Mulla on pändiurani alusta asti ollut aina käytössä Ibanezin 9 voltin muuntajia. Koskaan ei ole hurinoita esiintynyt Ibanezin syöttäessä virtaa. Eli Ibanezin muuntaja + laadukkaat piuhat = ei hurinoita

Itselläni oli Ibanezin 9 V muuntaja, jolla oli pientä surinaa havaittavissa. Ostin 1-spot muuntajan ja sekin vähä hurina loppu siihen. Noita saa mm. Soundstoresta.
H.Corruption
10.06.2007 02:09:42
Ei häivy hurinat siten ja useemmalla kitaralla oon koittanu. Homma on juuri sikäli mystinen, että väliin ei tartte laittaa kuin yksi Boss niin hurinan taso nousee tosi radikaalisti. Useammilla piuhoilla on myös koitettu ja sama vaiva pysyy. Aion varmaan ensimmäisenä kokeilla tuota muuntajan vaihdosta, kun niitä nurkissa pyörii ja sitten seuraavana käydä noi vahvarin etuasteputket läpi.

Jostain luin että ea-putkien "mikrofonisoituminen" saattaa aiheuttaa ylimääräistä häiriötä ja kiertoa. Oma Peaveyni ainakin on kyllä tosi herkkä kiertämään...

Kiitos kaikille vastanneille tähän mennessä! Jos on lisättävää aiheeseen niin antakaa palaa!:)

Entä, oletko kokeillut pelkästään paristoilla, tekeekö saman? Pedaalit kannattaa poweroida siten että viimeinen pedaali ennen vahvistinta saa ensimmäisenä jännitteensä ja ensimmäinen pedaali viimeisenä.
Tatuo
10.06.2007 23:10:34

mulla on tää ongelma, jaksas vaan ehjätä sen
www.yad.fi | et sillee
ninos
11.06.2007 02:23:18

Sinulla ei taida olla mitään pedaaleja efektilenkissä? Peavey pitää jumalaista mökää jos syötetään samasta muuntajasta (1SPOT) virtaa lenkkiin sekä vahvistimen eteen. Kannattaa myös testata pistokytkimen kääntämistä toisin päin ja että katsot varmasti että kaikki kamasi, vahvari, pedaalit, jne, saavat virtansa samasta jatkojohdosta/pistorasiasta.

Missä asennossa sinulla on tuo 6505:n takana oleva 220-240AC-kytkin?
-Juice-
11.06.2007 17:31:21
Sinulla ei taida olla mitään pedaaleja efektilenkissä? Peavey pitää jumalaista mökää jos syötetään samasta muuntajasta (1SPOT) virtaa lenkkiin sekä vahvistimen eteen. Kannattaa myös testata pistokytkimen kääntämistä toisin päin ja että katsot varmasti että kaikki kamasi, vahvari, pedaalit, jne, saavat virtansa samasta jatkojohdosta/pistorasiasta.

Mitäs tuo kytkin muuten tekee? Mulla löytyy Triple xxx:n takaa kytkin jonka vaihtoehdot ovat 220V ja 230-240V. Kytkimen asento on aina mulla ollut jälkimmäisessä, enkä oo sitä toista koskaan koittanut, kun en sähköasioista tajua mitään.

Mulla surinoita aiheuttaa lähinnä uuden kämpän maadoittamattomat pistorasiat. Oliskos joitain hyviä konsteja vähentää tuota surinaa?
"Tahdon basson, ku ne on niin kivan värisiä" -Kaverin kommentti :D
slx900
11.06.2007 19:07:35
1-spot ja bossin pedaalit eivät sovi yhteen. Testattu ja melko yleisesti tiedossa..
kimurantti1
11.06.2007 19:42:56
1-spot ja bossin pedaalit eivät sovi yhteen. Testattu ja melko yleisesti tiedossa..

Kaikella kunnioituksella, mutta aikamoista puppua tuo. Minä käytän Bossin pedaaleita, annan niille virtaa 1-Spotilla, eikä hurise yhtään sen enempää kuin muillakaan muuntajilla.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Peteh83
14.06.2007 19:49:30

Muistaakseni asennossa 220V, eikös se ole lähinnä verkkojännitettämme? Toimiiko molemmissa asennoissa ja mikä merkitys tai vaikutus sen muuttamisella mahdollisesti on?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)