Aihe: Floyd Rose -malliset tallat
1 2 3 4 57 8 9 10 11
HGP
07.06.2007 13:01:00
En huomannut, että olisi vielä tässä keskustelussa mainittu ibanezin ZR-tallaa, jollainen itseltäni löytyy s520:stä. Lähen vuoden vanha kitara ja talla pitää hyvin virettä viikkoja kerrallaan, vaikka päivittäin soittelen ja tallallakin satunnaisesti pelleilen. En kyllä keksi mitään pahaa sanottavaa, helposti säädettävä ja kaikkea.
anssopikasso
07.06.2007 23:27:48
Tuo Schallerin low-profile tremolo on omasta mielestäni paras floikka mitä on olemassa.
http://www.schaller-guitarparts.de/1221.htm

Finihän setittää.

JA HYVIN SETITTÄÄÄ! Schaller roks till cocks r not out.

Yea.
Paviaanit runkkaa ja rallattaa!
H.Corruption
08.06.2007 02:07:58

Käsittääkseni Ping maksaa lisenssiä siitä, että saa käyttää Original Floyd Rose nimeä. Kyseinen firmahan valmistaa Fenderille virittimiä yms. Se että firman maantieteellinen sijainti on Aasiassa, ei vielä tarkoita yhtään mitään. Siellä voi olla ihan samat tuotantokoneet ja metalliseokset käytössä kuin "Länsi-Saksassa". Ainoastaan koneen valvoja ja pakkaaja näyttää "ei-niin-germaaniselta".

Original Floyd Rose nimeä ei saa käyttää kukaan muu kuin Floyd Rose. Pingiä myyvän jenkkiläisen firman mainoksessa ei suoraan sanota OFR ( voisi tulla moisesta syyte), mutta teksti antaa ymmärtää että laatu olisi samaa.

Eikös se Schallerinkin pohjalevy ole karaistu. Taisi ero olla siinä, että OFR:n pohjalevy on taottua karaistua terästä, kun Schallerissa se on valettua terästä. Jotenkin näin muistelisin lukeneeni. Voinpa kyllä hyvinkin olla väärässä. Itse kyllä pidän Schalleria yhtä hyvänä tallana kuin orkkistakin. Nykyään vain tuntuu olevan omituinen hypetys ja OFR-ihannointi meneillään. Esim. Dimebagilla oli Schallerin Floyd Rose omissa skeboissaan ja ihan hyvin ne kesti hänen touhuissaan. Toki, tallat ovat "kulutustavaraa" ja niitä täytyy muistaa huoltaa säännöllisesti. Vähän kuin sen RK62:n öljyäminen joka ilta intissä :)

Schallerin pohjalevy on valettu jostain messinkiseoksesta, terästä se ei ole kaikista mutuista huolimatta. Keinuntakohdat ovat kovametalliset upotukset valurungossa. OFR:n pohjalevy karkaistua terästä. Hypetystä tai ei, niin OFR on hieman erilaisen tuntuinen Schalleriin verrattuna. Myös sustainiin tulee hieman tanakkuutta. Huomasin tämän kun vaihdoin omaan Raniin OFR:n Schallerin tilalle. Kyllä se Schallerkin kestää kovaa käyttöä, tästä todisteena vanhempi Soloistini. Muutaman kierteen olen joutunut uusimaan, mutta muuten on hyvässä iskussa.

Tuosta RK62:sta, terästä karkaistaan. Poikia karaistaan miehiksi intissä, tai ainakin joskus yritettiin tehdä niin.
H.Corruption
08.06.2007 02:10:50
Tuo Schallerin low-profile tremolo on omasta mielestäni paras floikka mitä on olemassa.
http://www.schaller-guitarparts.de/1221.htm

Itsellä tällä hetkellä Gotohin Floyd Rose ja pelittää mainiosti.

Itsellä Floyd Rose Low Pro odottaa asentamista. Erona muihin Low Pro lisenssi floikkin on, että kaikki osat ovat terästä.
huokaus
08.06.2007 18:33:08 (muokattu 08.06.2007 18:34:42)
Nostetaan ja varastetaan tämä aihe täältä. Mitä mieltä olette yleisesti jakaen floikat vs. kovahännät ja miltä ne saundaa? Pistäkää toki kaikkea mitä tulee mieleen ainoastaan saundillisia ominaisuuksia.

Yhtyykö joku että floikalla saundi on hieman tummempi, ei välttämättä paksumpi mutta tummempi? Tämmöistä olen kuullut sanottavan. Mulla kitarakokemukset on niin vähäisiä että en osaa vertailla, mutta olis kiva kuulla ihmisiltä joilla on vuosien kokemuksia erilaisista kitaroista eri talloilla.

En mikään Slipknot-fani ole mutta muistan joskus Mick Thomsonin sanoneen että halusi signature-Ibaneziinsa Edge III-tallan kiinteäksi kustomoidun version, koska se "sounds absolutely massive" tai jotain tuonne päin. Toisaalta olen aina ollut siinä uskossa että juuri kiinteätallaiset välittää paremmin sen murean palm mute soundin mitä monet hevimiehet ajaa takaa.

Mitä mieltä te?

E: vähän lisäilty
beatapple
08.06.2007 18:47:51
Pistetään tämä nyt tänne, kun jelppikerhosta en vastausta saanut eli semmosta kyselisin, kun omistan tuon iban rg350:sen ja ajattelin siihen uuden tallan hommata, niin meneekö tuo Edge Pro -talla suoraan Edge III -tallan tilalle? Ja tuleeko tuon Edge Pro -paketin mukana lukkosatula vai pitääkö se eriksään ostaa?

Tuota meinasin: http://www.thomann.de/fi/ibanez_floyd_rose_tremolo_gold.htm

Ja mistä noita varaosia ibanezeihin muutenkin täältä suomenmaalta saisi tilattua? Vai saisiko joitain osia jopa suoraan hyllyistä?

kiitokset etukäteen. Ja anteeks, jos meni täysin ohi aiheen.
probus
08.06.2007 19:56:15
Pistetään tämä nyt tänne, kun jelppikerhosta en vastausta saanut eli semmosta kyselisin, kun omistan tuon iban rg350:sen ja ajattelin siihen uuden tallan hommata, niin meneekö tuo Edge Pro -talla suoraan Edge III -tallan tilalle? Ja tuleeko tuon Edge Pro -paketin mukana lukkosatula vai pitääkö se eriksään ostaa?

Tuota meinasin: http://www.thomann.de/fi/ibanez_floyd_rose_tremolo_gold.htm

Ja mistä noita varaosia ibanezeihin muutenkin täältä suomenmaalta saisi tilattua? Vai saisiko joitain osia jopa suoraan hyllyistä?

kiitokset etukäteen. Ja anteeks, jos meni täysin ohi aiheen.

Eipä taida mennä suoraan, tosin kumpaakaan en omista niin ihan varma en ole. Suomessa ainakin levytukussa on (joskus) ollut noita hyllyssä. Jos käyt kyselemässä, niin laita hintatietoja tännekin. Itse olen myös kesän aikana moista hommaamassa niin kiinnostaa.
huokaus
09.06.2007 14:44:40
Mitä kuluvia osia noissa ibanezin talloissa on?

Halvemmissa floikissa ikävän nopeasti kuluvat ne tallapalan kiinnittävät "intonaatio"ruuvit ja sitten itse kielen kiinnittävät ruuvit. Sama kielilukkojen päässä. Tuntuvat olevan vähän hataraa, niitä toki voi vaihtaa kaikkia ruuveja 2-3e kappalehintaan.
MetalMancer
13.06.2007 11:38:49 (muokattu 13.06.2007 11:39:15)
Itellä vähän hankala päättää minkä kitaran tossa heinäkuussa ostais, kun pitäis floikka kuitenki saada...
Metallia soitellaan niin ulkomuotokin pitäis olla suht komee, mutta mitään V:tä tai yms "mättö"kitaraa en ole hakemassa..

Tällä hetkellä vaihtoehdot oli ESP-ltd MH-250/200, BC Rich Assasin ja joku tuon mh-250:n näköinen Ibanez...

Ei kauheesti huvittais mitään paskaa ostaa koska kuitenki tulee olemaan kovassa käytössä...

Mitä suosittelisitte?

edit: niin ja budjetti on 500-600 paikkeilla...
Forgot my attitude?
Pekkapoika
16.06.2007 00:07:22 (muokattu 16.06.2007 00:09:27)
Mites tuo Edge III -talla? Onko mistään kotosin?

EDIT: Ei vastauksena MetalMancerin hommaan...
Thrash you motherf***ers, death is alive!
Werihukka
16.06.2007 03:06:25

BC Rich Assasin

Tuo on ainakin sen floikan osalta kovaa kamaa. Ei vaan kovin kummosta kokemusta tunnu kenelläkään olevan noista Korea BC Richeistä. Olisi mukava, jos niitä pääsisi jossain testaamaan.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
trih
16.06.2007 03:29:10
Itellä vähän hankala päättää minkä kitaran tossa heinäkuussa ostais, kun pitäis floikka kuitenki saada...
Metallia soitellaan niin ulkomuotokin pitäis olla suht komee, mutta mitään V:tä tai yms "mättö"kitaraa en ole hakemassa..

Tällä hetkellä vaihtoehdot oli ESP-ltd MH-250/200, BC Rich Assasin ja joku tuon mh-250:n näköinen Ibanez...

Ei kauheesti huvittais mitään paskaa ostaa koska kuitenki tulee olemaan kovassa käytössä...

Mitä suosittelisitte?

Suosittelen testaamaan Richit. Richin nykyinen omistaja omistaa myös Floyd Rosen joten siitä johtuu edullisuus. Speksi-/hintataso aika kova uusissa Richeissä. Hesan liikkeet kuten DLX-Music ovat aika nihkeitä hyllyyn tilaamaan. Ei muistu mieleen muitakaan Richien (Intoluftwaffe) jälleenmyyjiä. Kertokaa toki jos tiedätte. Paremman nimisillä puilla ja halvemmilla hintalapuilla varustettuja ovat verrattuna ESP/LTD:hen.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
Zach
16.06.2007 11:46:25

Mitä suosittelisitte?

En välttämättä lähtis ostamaan halvalla lisenssifloikalla olevaa kitaraa. Ibanezin rg1570 vois olla yksi vaihtoehto, mutta menee vähän yli budjetin. Ois ainakin kunnon floikka sitten.
MetalMancer
16.06.2007 13:11:12 (muokattu 16.06.2007 13:11:29)
Taidanpa tuon Richin sitten ostaa ku tuntuu kuitenkin parhaalta vaihtoehdolta...

Noniinjoo.. ettei mene ihan offtopiciks mun takia niin jatketaan aiheessa :P
Forgot my attitude?
Luotomeister
16.06.2007 20:58:35
Mun mielestä tuo jacksonin JT580LP talla on loistava lisenssi talla. pitää vireen loistavasti!
zepeteus
17.06.2007 19:39:32
Mulla kitarakokemukset on niin vähäisiä että en osaa vertailla, mutta olis kiva kuulla ihmisiltä joilla on vuosien kokemuksia erilaisista kitaroista eri talloilla.

Tässäpä tulee dilemma. Jotta mahdollisimman selkeä vertailu olisi mahdollista, sitä kokemusta pitää olla nimenomaan samasta kitarasta erilaisilla talloilla. Ja vielä lisää, ei ainoastaan samalla kitaralla, vaan myös täysin samalla signaaliketjulla ja asetuksilla toistettuna.

Tästä saatua vertailupohjaa voi sitten laajentaa vaihtamalla toisenlaisiin kitaroihin eri talloja....kunhan on ensin varmistettu näiden toisten kitaroiden muut soinnilliset erot omaan alkureferenssiin.

Tämän jälkeen voitaisiin, ehkä, luoda jonkinlaisia totuudenmukaisia yleispäätelmiä vaikutuksista. Tällaista kokemuspohjaa taitaa olla periaatteessa ainakin 80-luvun kitarankorjaajilla. Nykyään harvemmin enää kaiverretaan esim. vuosikertastratojen tai lespojen runkoja vinkutalloille, ne löytyvät jo valmiina.

Toinen ongelma tykkänään on se mitä itse kukin kuulee tai haluaa kuulla, olivat ne referenssit kuinka vakaita ja varmoja hyvänsä. Lisää oman hauskan värinsä keskusteluihin, mutta perimmäinen totuus saattaapi kadota hälinään.
Fingolfin
17.06.2007 23:40:20
Mun mielestä tuo jacksonin JT580LP talla on loistava lisenssi talla. pitää vireen loistavasti!

Se on hyvä talla. Itselläni oli sellainen RR3r:ssä ja toimi perfect.
Strength and Honor
Mikkoz
18.06.2007 00:04:47
Jos nuo lisenssitallat väsyy parissa vuodessa niin, että vireongelmia alkaa tulla niin kauanko Orginal Floyd Rosen luulisi kestävän?
McNulty
18.06.2007 00:46:47
Jos nuo lisenssitallat väsyy parissa vuodessa niin, että vireongelmia alkaa tulla niin kauanko Orginal Floyd Rosen luulisi kestävän?

Niin no, mulla on vuoden '88 JT-6 eli lisenssifloikka tuossa Charvelissa. Ei ole väsähtänyt mihinkään. Toimii 100%, kestää ydinsodan... on siis ollut pomminvarma peli, joten lisenssitalloista löytyy hyviä myös. Samaten pari 90-luvun puolivälin Ibanez RG:tä omistin aikanaan, niissä oli Ibanezin EDGE-lisenssifloikka ja todella hyvin nekin kestivät kuritusta. Kestävät varmasti edelleen uudella omistajalla.
clenching the fists of dissent
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)