Aihe: Masterointi
1
askomiko
17.01.2004 00:09:58 (muokattu 17.01.2004 00:11:18)
Tiedän suurinpiirtein mitä masterointi tarkoittaa, mutta mitä se on käytännössä?
Levyn yleisilmeen siistiminen, tarkat loppusäädöt.
millä vehkeillä sitä tehdään
Kalliilla, ja ammattikorvilla.
ja mitä laitteita kannattaisi hommata kotiin masterointia varten.
Ei mitään kannata. Mutta jos valita pitää niin valitsen Waves L2-limitterin, SPL Qure-eq:n, SPL Vitalizer Tuben, ja vaikka Edward the compressor, vaikken sitä olekaan päässyt testimään. Eikä nuo pelkkään masterointiin tietenkään mene, vaan toimii kaikessa.

Mitkä ovat olennaisimmat asiat joita pitää ottaa huomioon masteroidessa?

Taitoa ja laitteidensa tuntemusta pitää löytyä niin paljon että saa tuotoksen kuulostamaan toimivalta kajareissa kuin kajareissa. Ja tietyn rajan jälkeen kovempi ei enää ole parempi.

Noin niinkuin suurpiirteisesti näin, eewoktunarin mielestä.
Myytävänä superb-hevikitara. Myykääs joku mulle 4x12" greenbackeillä.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Mättöpiiska
17.01.2004 05:41:29
1. Eri kuuntelumonitorit kuin miksauksessa
2. Multi-band kompressori

Tuossa omat ehdottomat vaatimukset.
Hoover Dam is the World's biggest... damn dam! - Tom Green
lurkki
21.01.2004 16:50:50
Lukaisin Bobby Owsinskin masterointikirjasta Bob Ludwigin setupista. Jos oikein muistan niin jotain seuraavaa vapaasti tapaillen:
" mulla on sellainen huone että jokainen joka on siellä käynyt pitää sitä maailman parhaana kuunteluna.
Toi analoginen eq, jonka mä vuonna -68 rakensin on edelleen mun ainoa eq...Kaikki kamat ja skobet mä duunaan muutenkin itse. Elementit on Tannoylta mutta mä puukotan kaiken uusiksi..."
Ludarillakin on nykyään jotkin tehdaskaiuttimet...Eggleston Ivy.

Tääkään ei nyt oikeastaan liittynyt tähän, mutta; jollekin se masterointi voi olla sitä että matsku ajetaan plugarina dynaamisen eq:n läpi ja sillä siisti.

"Transparenttia tilasaundia" haetaan sitten käsipelillä ja kultakorwiksilla. Hyvillä kamoilla, kunnioitettavalla kokemuksella ja (jokin ylisana) näkemyksellä.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)