Aihe: Mitäs päätteitä laittais..?
1 2 3 4
ragol
07.06.2007 20:11:41

Niin eli tosiaankin alkuperäiselle kysyjälle vielä edellistä kirjoittajaa kompatakseni osta niitä mitä sulla jo on niin pääset itse paljon helpommalla.

Niinpä, se on oikeasti ärsyttävä tilanne kun kalustoa kyllä on paljon, mutta kaikki erilaisia. Olin tuossa jokunen vuosi sitten juhannuksena "ulkokeikalla" teltassa, ja kompuroita oli hankittu paikalle yli kymmenen kanavaa, mikä oli siinä paikassa hämmmästyttävän paljon. Hyvä puoli oli, että olivat sentään kaikki DBX:ää, mutta kun... Ei, se 4-5 erilaista mallia ei ollut kiva juttu, aina piti säätämään mennessä tarkastaa, että mitäs tästä yksilöstä nyt taas löytyikään. 266:n ja 1066:n välillä kun on ns. pikkuinen ero, puhumattakaan siitä yhdestä mallista, jossa oli vielä jonkinlainen de-esseri...

No, siitäkin selvittiin hengissä.

Itse olen kyllä samoilla linjoilla, että varsinkaan köyhän ei kannata halpaa (=huonoa) ostaa. Se vain kostautuu pitkässä juoksussa. Tietysti, joskus on aina tilanteita, että tarttee jotain tiettyä laitetta ja parempaan ei ole varaa, mutta se nyt on näitä elämän ihanuuksia. Vaikka aina ei kannattaisikaan raidereita tuijotella kun kalustoa on hankkimassa, niin on siitä kuitenkin hyötyä, että tietää vähän mitä on naapurifirmalta saatavissa. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee tilanne, että tarvitsee jotain vähän lisää, ja jos kaverilta löytyy samaa laitetta, niin helpottaa kyllä tilannetta kummasti.

Mutta mikäs minä olen näistä puhumaan. Eihän minulla kalustoakaan ole juurikaan, enkä ole edes ammattilainen, vaan opiskelija. Tai niinno, jos firman omistajana minut katsotaan ammattilaiseksi, niin sitten asialle ei tietysti mahda mitään. :)

Mutta sainpas tänään vuoden viimeisen harkkatyön hyväksyttyä, niin voi kohta alkaa harkita kesälomille siirtymistä kouluhommista.
RFL, no, toivottavasti ei nyt kuitenkaan
stnprkl
07.06.2007 21:17:16
Hmm, joo. Alkaahan tää pikkuhiljaa näyttää jo vähän siltä niinkuin pitääkin. Kyllähän minä sen tiedän, että halvalla ei saa hyvää; mutta peräänkuulutankin tässä nyt sellaisia välimuotoja jotka olis suht halpoja ja suht hyviä. Niitä vaihtoehtoja nyt on alkanut tippumaan, kiitos niistä.

Onks nää ihan never heard? http://www.abamps.com/productarchive.html#1590b
Lähinnä noista toi 1590B vois olla lähellä sydäntä, sain hieman vihiä tällaisista käytetyistä. En kyllä löydä mitään paikkaa, mistä tätä merkkiä saisi uutena?

Ehdottelitte, että hankkisin lisää Dynacordeja. Kelpo pelejä ovat, täytyy myöntää; mutta tähän monitorikäyttöön liian pienitehoisia. Ja ovat piruvie 3U korkeita, ihan kuin tuollainen määrä tehoa ei mahtuisi pienempiin kuoriin :-). Mukavan keveitä, onneksi.

Tällä hetkellä mieltä kutittelee oikeastaan eniten Crownin XS ja XLS sarjalaiset, sekä Crestin CA-9.

No niin no Crownit on kelpo pelejä kuten myös noi Crestit. Nyt kun aiot eri merkkiin lähteä noista sun nykyisistä ja varsinkin kun firmaa pyörität niin kannattaa valita joku semmonen mitä saat tarvittaessa helposti lisää joko omiksi tai vuokralle. Ja kaikessa pääset helpommalla kun pidät kaikki päätteet ainakin samaa merkkiä tosiaan. Noiden päätteiden gainitukset kun eivät oo mitenkään standardeja vaan kukin valmistaja on omiinsa laittanu sen minkä on ite kelannu parhaaks vaihtoehdoks. Mallisarjojen sisällä vaihtelut on jo pienempiä ;)
Viltsu audiokantaja
hommahomma
07.06.2007 21:40:51 (muokattu 07.06.2007 21:43:22)

Ehdottelitte, että hankkisin lisää Dynacordeja. Kelpo pelejä ovat, täytyy myöntää; mutta tähän monitorikäyttöön liian pienitehoisia.

Vai niin? Oletko kokeillut niitä Dynacordeja monitoreiden kanssa? Mitäs ne monitorit on? Onko niissä kunnollinen yläpää-driveri. Piezoista on ihan turha odottaa minkäänlaista kunnollista äänenpainetta.

Silloin kun mennään ns. täyteen lasiin on paljon enemmän merkitystä sillä miten ja kuinka pitkään vahvistin toimii ja minkälaista ääntä siitä silloin tulee kuin sillä että onko vahvistimen teho 400 vai 600 wattia. Miltä vahvistimen limitteri kuulostaa: voiko siihen limitteriin kunnolla nojata vai meneekö heti 10dB hiljaisemmaksi kun kerran valo vilkahtaa.

aB lienee Suomessa aika outo lintu, ainakin minulle... Mutta mainitsemasi mallin speksejä vilkaisten ottaisin kyllä ennemmin Dynacordin.

E: kirotusvirhe
Dj.Dumbass
07.06.2007 21:56:42
Kulmiksi on tulossa 4 kpl tällaisia: http://www.voidaudio.com/product_detail.asp?id=8

Dynacordeista irtoaisi max 2x380w/8ohmiin, ja jos nyt aletaan puhumaan siitä, että kyllähän se riittää niin sitten ollaan taas alussa, eli "mielellään tuplasti päätetehoa mitä kaiutin kestää"
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Reddie
08.06.2007 00:22:55
Mä oon ajanu mun JBL:n JRX:iä tommosella Crownin XLS-602:lla, ja hyvin on pelannut. Ei oo mitään ongelmia ollut. Mut noi on kyllä aika armotta alitehoiset. XLS-802 antaa 500W max ja menee se vähän yli budjetinkin kun maksaa uutena 611€. Käytettynä et noita 802:sia varmaankaan saa, ku ne ei oo hirveen pitkään markkinoilla ollu.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
hommahomma
08.06.2007 09:41:17 (muokattu 08.06.2007 09:43:13)
Dynacordeista irtoaisi max 2x380w/8ohmiin, ja jos nyt aletaan puhumaan siitä, että kyllähän se riittää niin sitten ollaan taas alussa, eli "mielellään tuplasti päätetehoa mitä kaiutin kestää"

Itse asiassa lähtöruutuun palattiin jo huomattavan paljon aiemmin; siinä kohtaa kun selvisi että ei ole RAHAA osta kahta OIKEAA riittävän tehokasta päätettä eikä HALUA ostaa ensin yhtä ja sitten myöhemmin toista vahvistinta.

Nyt olimme siinä kohdassa, jossa mietittiin muita vaihtoehtoja ottean huomioon laitteet jotka sinulla jo on.

Pointtina tuossa tehoasiassa on nimenomaan se, että ei ole minkäänlaisia takeita siitä, että 570 wattinen alto tai 500 wattinen aB kuulostaisivat käytännössä yhtään äänekkäimmiltä kuin 380 wattinen Dynacord. XLS 602 on käytännössä aivan vastaava kuin Dynacord. Dynacordia voi ajaa sillattuna 4 ohmiin, XLS:ää ei. Eli Dynacord on jopa monikäyttöisempi. XLS taas on 2U korkea, jolla oli sinulle jotakin arvoa.

Useinkaan ei ole mitään mieltä yrittä aina repiä sitä viimeistä desibeliä ajamalla vahvistimet clippiin saakka. Jonkinverran maailmaa nähneenä olen huomannut, että erinomaisen usein silloin kun ei liikuta aivan pro tasolla näin kuitenkin tapahtuu.

500 wattisen kulmamonitorin ajaminen 1000W vahvistimella edellyttää huolellista ja tarkkaa käyttöä.

Sum: itsellesihän sinä olet noita vahvistimia ostamassa. Et muille. Osta siis sellaiset joihin olet itse tyytyväinen; jotka sinun mielestäsi itsellesi sopivat. Mieti laajennatko joskus järjestelmääsi ja mitä vahvistimia silloin tarvitset. Ja 570 wattinen Alto ei välttämättä ole yhtään parempi kuin 380 wattinen Dynacord.
Dj.Dumbass
08.06.2007 10:32:51 (muokattu 08.06.2007 10:33:21)
Itse asiassa lähtöruutuun palattiin jo huomattavan paljon aiemmin; siinä kohtaa kun selvisi että ei ole RAHAA osta kahta OIKEAA riittävän tehokasta päätettä eikä HALUA ostaa ensin yhtä ja sitten myöhemmin toista vahvistinta.

Tämähän selvis jo ihan siinä ensimmäisessä viestissä, kun sanoin että TONNILLA PITÄS SAADA! Vai tarkoittaako tämä mielestäsi jotain muuta kuin että ei ole varaa laittaa enempää kuin tuhat euroa kiinni näihin päätekiviin?

Sum: itsellesihän sinä olet noita vahvistimia ostamassa. Et muille. Osta siis sellaiset joihin olet itse tyytyväinen; jotka sinun mielestäsi itsellesi sopivat. Mieti laajennatko joskus järjestelmääsi ja mitä vahvistimia silloin tarvitset. Ja 570 wattinen Alto ei välttämättä ole yhtään parempi kuin 380 wattinen Dynacord.

Tottakai minä tiedän että itselleni näitä ostan, eikä muusikoiden.netin raadilla ole kovinkaan suurta vaikutusvaltaa päätöksentekoon. Minä YRITIN pyytää nätisti jotain vinkkiä, mielipidettä ja suositusta, mutta sain eniten vittuiluja ja avautumisia osakseni (unohtamatta muutamia oikeita neuvoja ja vinkkejä).
Jos olisit lukenut noita aiempia viestejä, kävisi sieltä jo ilmi että olen tuohon Alto-kysymykseen jo vastaukset saanut.

Tuota sun "SUM" vastausta vois alkaa copy pastettamaan jokaiseen uuteen aiheeseen ja kysymykseen tällä palstalla, vaihtaa vaan tapauskohtaisesti oikeat merkit ja mallit tuohon. Erittäin hyvä yleispätevä vastaus, joka ei hyödytä kysyjää millään tavalla. Vähän samanlaista kieltä kuin mitä poliitikot puhuu; paljon puhuu mutta mitään ei sano.

Tsori. Minulla on hermo aika kireällä, varsinkin näin aamuisin. Koittakaa jaksaa.
Dj.Dumbass
11.06.2007 18:09:02
Kumpi parempi sarja; Crownin XLS vai vanhentunut XS? Vaihtoehtona XLS-802D ja XS-500.
Ainakin tuota XLS:ää näytti olevan joillakin listoilla...
_Paavo_
11.06.2007 20:50:22
Kumpi parempi sarja; Crownin XLS vai vanhentunut XS? Vaihtoehtona XLS-802D ja XS-500.
Ainakin tuota XLS:ää näytti olevan joillakin listoilla...

Listoista tiedä mitä niissä seisoo, mutta noihin Crownin xls päätekiviin tehdas ainakin lupaa komian kolmen vuoden takuun. Studiotecin sedät varmaan kertoo aiheesta enemmän, jos rimpauttaa ja kysäisee...

Paavo Turust
DSM
12.06.2007 07:20:00 (muokattu 12.06.2007 13:09:39)

Monitoripäätteitä hakemassa; kulmia 4 kpl ja ne on tehonkestoltaan 500w/8ohm.
Budjetti olis tässä kohden noin 1000 euroa, joko kaksi 2 kanavaista tai sitten yksi 4 kanavainen, käytetyt vehkeet käy hyvin.
Mielellään 2U korkeita, painolla ja liitännöillä ei ole niin merkitystä..

Uskaltaisko sitä ostaa 2kpl tollasia Alton MAC 2.4 -päätteitä? Teho olis kohdallaan(2x730), ja ne vois ostaa uutena.. 2.3 olis toki paljon halvempi vaihtoehto, mutta se on vähän pienitehoinen.(2x360)

Parempia ideoita, suosituksia?

pitää vaan silmät ja korvat auki niin crestejä näkyy käytettynä aina silloin tällöin ihan budjettihintaan. altoista ei itelläni kokemuksia, t-ampeista on. Loota toimi hyvin tasan siihen asti kunnes laski savut pihalle toisesta kanavasta...

EDIT: siis mieluummin edelleen katsoisin esim. crestejä tms koska ne on työjuhtia !

...kerroit haluavasi hyvän halvalla niin se on oikeasti mahdotonta ja tässä yritetään nyt näköjään antaa niitä keinoja miten hoitaa asia hyvin ennemmin kuin halvalla ja ilmeisestikin halusit ennemmin halvalla kuin hyvin. Kyse on pelkästään priorisoinnista, mikä näköjään erottaa sen ammattilaisen harrastelijasta. Ammattilaiset ottaa mieluummin vähän vähemmän laatukamaa kuin hirveän mällin kuraa, jonka toiminnasta ei uskalla mennä takuuseen...

menee taas vähän sivuun mutta...

Mitä halpuuteen tulee niin tänäpäivänä on trendi kyllä kaikkialla, että keikkaa pitää tehdä ihan kelvollisillakin kamoilla "halvalla" eli yleensä kamojen osuus illan laskutuksesta on aika minimaalinen... tai sitten se on vaan hinnoittelusta kiinni, johon pitäs koittaa saada parannusta, sen kun tekis muutkin vaan sitten !
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
kauppi
12.06.2007 09:36:03
pitää vaan silmät ja korvat auki niin crestejä näkyy käytettynä aina silloin tällöin ihan budjettihintaan. altoista ei itelläni kokemuksia, t-ampeista on. Loota toimi hyvin tasan siihen asti kunnes laski savut pihalle toisesta kanavasta...

Ainoa pääte mistä olen nähnyt käyttösavujen tulevan ulos normaalissa käyttötilanteessa on Alton MAC-sarjaa.
miffe
12.06.2007 11:39:35
Ainoa pääte mistä olen nähnyt käyttösavujen tulevan ulos normaalissa käyttötilanteessa on Alton MAC-sarjaa.

Niistä on saatu lieskoja ulos jo ekaa kertaa räkkiin tungettaessakin.

Mutta toisaalta osaa ne kalliimmatkin vehkeet kajahtaa. Juurikin viime lauantaina kuoli kolmesta Labbarista tuulettimet ja mua ketutti kuin pientä oravaa pakkasella. Onneksi takuut kaikilla kolmella vielä voimassa (yhdessä oli tehtaan noin kuukausi sitten vaihtamat tuulettimet).

Ja ihan noin vaan kuriositeettina kysyisin, että mikset osta niiden kulmien lisäksi Voidin päätteitä. Ovat suht edukkaita ja päteviksi todettuja. Maahantuojan tukikin olisi lähettyvillä.

Tai sitten voit ostaa multa MC2 E15 tai E25 (no et saa molempia tonnilla), koska olen vaihtamassa niitä E45-mallin päätteisiin.
turkulainen
Dj.Dumbass
12.06.2007 12:12:22
Ja ihan noin vaan kuriositeettina kysyisin, että mikset osta niiden kulmien lisäksi Voidin päätteitä. Ovat suht edukkaita ja päteviksi todettuja. Maahantuojan tukikin olisi lähettyvillä.

Uutena ei ole varaa noita ostaa, ja jotenkin mielummin otan kolmen vuoden takuulla olevia uusia crowneja kuin paljon käytettyjä Voideja; olkoonkin että ne on todettu kelpo työkaluiksi. Noi XLS-802D:t ei paina kuitenkaan ku 16kg/kpl, Voidin kivet aika paljon enemmän. Eiks kaikki muutkin hehkuta kokoajan sitä että kannattaa ostaa kevyitä koneita ni ei selkä taivu niin pahasti mutkalle... miksen minäkin liittyisi jo samaan kerhoon? =D
aimotuska
12.06.2007 13:04:06 (muokattu 12.06.2007 13:48:17)
Uutena ei ole varaa noita ostaa, ja jotenkin mielummin otan kolmen vuoden takuulla olevia uusia crowneja kuin paljon käytettyjä Voideja; olkoonkin että ne on todettu kelpo työkaluiksi.

Tässä on kyllä viisaita ajatuksia. Kieltämättä itsekin mieluummin laittaa uuden vehkeen kolmen vuoden aidolla takuulla, kuin valmiiksi hiekkaa sisältävän (toistaiseksi luotettavan) työjuhdan perävalotakuulla.

E: Paitsi tietty jos se uusikin vehje on joku tamppi.
Pah
Calyamaha
12.06.2007 14:49:47
Eikä mikään niistä ole varsinaisesti huono (paitsi korkeintaan mun Yamaha-suositukset, ne kun ei ole mitään kovinkaan ihmeellisiä päätteitä).

Tuokin siis tietysti sun subjektiivinen mielipide :)

Tolla uudella P-sarjalla ja XP-sarjalla tuutataan aika monessa Finnkinon leffasalissa (hankintakriiteerinä hinnan lisäksi toimintavarmuus ja (yllättäen?) soundi...) ja esim. Ryhmäteatterin uudella Hesarin näyttämöllä l'Acousticin settiä...

(Kirjoittaja työskentelee Yamahan maahantuojan palveluksessa)
aimotuska
12.06.2007 21:16:10

No kyl se on ihan objektiivinen. Meillon 2xP3500 sekä vanhempi P4500. Musta ne nyt ei oo mitään järisyttävän ihmeellisiä päätteitä. Ihan ookoo toki, mut... XP-sarjasta en oo sanonut enkä sano mitään, kun en niitä tunne.
Pah
kauppi
13.06.2007 09:03:07

Tolla uudella P-sarjalla ja XP-sarjalla tuutataan aika monessa Finnkinon leffasalissa (hankintakriiteerinä hinnan lisäksi toimintavarmuus ja (yllättäen?) soundi...) ja esim. Ryhmäteatterin uudella Hesarin näyttämöllä l'Acousticin settiä...

(Kirjoittaja työskentelee Yamahan maahantuojan palveluksessa)

Yhtään kyseessä olevia päätteitä väheksymättä on hieman eri asia valita päätettä asennuskäyttöön kuin keikkahommiin. Valintatilanteessa painotetaan hieman eri ominaisuuksia.

Asennuskäytössä pääte kerran pultataan räkkiin ja joskus on jopa ilmastoidussa ja suhteellisen pölyttömässä huoneessa mutta keikkahommissa laitteen olisi hyvä kestää mielellään parin metrin pudotus kulma edellä asfalttiin ja tuopillinen kaljaa päälle normaalista pakettiauton perällä roudaamisesta ja pölyisessä baarissa toimimisesta puhumattakaan..
J.T.
13.06.2007 10:50:55
...mutta keikkahommissa laitteen olisi hyvä kestää mielellään parin metrin pudotus kulma edellä asfalttiin...

Tuossa yhden valmistajan testausmenetelmiä. Matkaa on vähän enemmän kuin pari metriä...
http://media.qscaudio.com/media/building_legends_lo.wmv
Linkki on low bandwidth-versioon. Jos jollain on sairaan nopee yhteys löytyy vähän paremmallakin resoluutiolla.

Siinä annetaan päätteelle "kyytiä". Vehje näyttäisi olevan valmistajansa RMX-malliston vahvistin.
Calyamaha
13.06.2007 12:19:46
Yhtään kyseessä olevia päätteitä väheksymättä on hieman eri asia valita päätettä asennuskäyttöön kuin keikkahommiin. Valintatilanteessa painotetaan hieman eri ominaisuuksia.

Asennuskäytössä pääte kerran pultataan räkkiin ja joskus on jopa ilmastoidussa ja suhteellisen pölyttömässä huoneessa mutta keikkahommissa laitteen olisi hyvä kestää mielellään parin metrin pudotus kulma edellä asfalttiin ja tuopillinen kaljaa päälle normaalista pakettiauton perällä roudaamisesta ja pölyisessä baarissa toimimisesta puhumattakaan..

Joo, yleensä valmistajilla on jopa erikseen asennus- ja keikkamallistot :)

Järeämpään käyttöön löytyy Yamahalta Nexon kanssa yhteistyössä kehitelty Tn-sarja
( http://www.yamahaproaudio.com/products/power_amps/t5n/index.html ), joita saa kokeiltavaksi allekirjoittaneelta (ei kuitenkaan katolta heitettäväksi...). On muuten ainoa vahvistin joka on UL/SEMKO-hyväksytty 2 Ohmin kuormalle. No, nyt menee jo mainoksen puolelle...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)